چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
۲۰:۳۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۸۴۳۰
رادیو و تلویزیون

لی لی به لالای بازیگر؛ حتی در روزگار فقر

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

 تلویزیون به عنوان رسانه ملی از دیر باز به عنوان رسانه ای که مخاطبان گسترده تری را در بر می گیرد شناخته شده است . این روزها که نظرات متفاوتی در رابطه با کیفیت آثار سریال های تلویزیونی مطرح و بسیاری از بازیگران به دلیل همین افت کیفیت با رسانه همکاری نمی کنند ، در این میان مسئله ای که جای بحث دارد رابطه دستمزد بازیگران و کیفیت آثار تلویزیونی است . نباید منکر آن شد که انتخاب بازیگر در جذب مخاطب تاثیر به سزایی خواهد داشت اما سوالی که پیرامون این بحث مطرح می شود ، ایا گرانی دستمزد بازیگران بر کیفیت سریال تاثیر می گذارد ؟ بازیگران در سریال های تلویزیونی گاها دستمزد هایی مطالبه می کنند که به طبع آن تهیه کنندگان برای حضور بازیگر در مجموعه به ناچار بعضی از هزینه های تولید را کاهش می دهند که این کاهش هزینه ها می تواند منجر به افت کلی مجموعه شود ، در ادامه به سراغ تهیه کنندگان و کارگردانان تلویزیون رفته و نظرات آن ها را در این رابطه می خوانید :

 

محمد رضا آهنج:بازیگر به تنهایی کار را جلو نمی برد

محمدرضا آهنج کارگردان تلویزیون است که آثاری چون، سایه آفتاب، عملیات ۱۲۵ به دنیا بگویید بایستد را در کارنامه کاری خود دارد. آخرین مجموعه تلویزیونی آهنج اسمان من با استقبال مخاطبان مواجه شد . وی در گفت و گو با بانی فیلم در رابطه با روند ستاره سازی و استفاده از بازیگران با دستمزد های خارج از عرف بیان کرد : در بعضی از کارها که متن و عوامل درخوری دارند بازیگران حتی از دستمزد متعارف خود هم کنار می آیند تا در کنار سریال باشند ، بعضی از بازیگران هم که خود را برند کاری می بینند همیشه دستمزد های غیر متعارفی طلب کردند و نمونه آن در مجموعه های تلویزیونی موجود است که این رفتار گاها منجر به زمین خوردن پروژه نیز شده است.

وی در ادامه افزود: معتقدم که بازیگر کار را جلو نمی برد پیش از بازیگر متن و نوع نگاه به کار می تواند یک مجموعه را تشکیل دهد و در درجه آخر بازیگر می تواند مکمل خوبی برای کار باشد . نمونه اخیر کارهایی که اخیرا از تلویزیون پخش شده که بدون استفاده از بازیگران چهره سریال های موفقی بودند . من به این اصل قدیمی معتقد هستم که می گوید : بازیگر خوب بیننده را پای تلویزیون و سینما می کشاند اما برای ادامه بازیگر نمیتواند خروجی کار را تغییر دهد .

 

او همچنین در رابطه با ریسک استفاده از بازیگران ناشناخته عنوان کرد : بسیاری از بازیگرانی که امروزه به چهره تبدیل شدند روزی کارگردان و یا تهیه کننده ای ریسک حضور این افراد در مجموعه ها را پذیرفته است. تلویزیون در بدترین حالت ممکن بین ۱۰ تا ۱۵میلیون بیننده دارد واین تعداد تضمینی است بر بینندگان تلویزیون در نتیجه تهیه کنندگان اگر بر روی طرح و سناریو تاکید بیشتری داشته و به دنبال استفاده از بازیگران چهره نباشند می توانند موفق تر عمل کنند ، کیفیت آثار نیز بهبود بخشیده می شود . من همیشه از بازیگران گمنام در کارهایم استفاده کردم و این ریسک را در رابطه با انتخاب بازیگر پذیرفته ام و معتقدم با فقری که در حال حاضر بر بودجه تلویزیون حاکم است نباید بیشترین صرف هزینه ها را در بخش بازیگری داشته باشیم.

 

حجت قاسم زاده اصل:گران ترین بازیگران ما هم دستمزد ارزانی دارند

حجت قاسم زاده اصل کارگردان و تهیه کننده آثاری چون، یاد آوری، تنهایی و از شنبه تا پنجشنبه را در کارنامه کاری خود دارد. در گفت و گو با بانی فیلم در رابطه با تاثیر دستمزد بازیگران بر کیفیت مجموعه های سیما عنوان کرد : مطالبه دستمزد گزاف از سمت بازیگران به اعتقاد من شاید در دوران های گذشته اتفاق می افتاد اما با روی کار آمدن دکتر میر باقری در کسوت معاونت سیما حد و مرزی برای دستمزد بازیگران تعیین شده . اگر بازیگری دستمزدی بالا طلب کند جایگزین می شود . هیچ بازیگری ضامن فروش نیست حتی در سینما و تلویزیون که قطعا جای خود را دارد . وقتی که ما قصه خوب نداشته باشیم هر بازیگری را هم که بیاوریم هیچ تاثیری در روند سریال نخواهد داشت .

 

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

وی در ادامه افزود: اگر فیلم و یا سریالی متن خوبی داشته باشد و بازیگر هم متاسب با نقش انتخاب شود و مجموعه پرداخت صحیحی داشته باشد جای خود را بین مخاطبان پیدا خواهد کرد .بازیگران در مجموع دستمزد زیاد و افسانه ای طلب نمی کنند ، به شخصه مشکلی با دستمزد بالا بازیگران ندارم گاهی ما لوکیشن های گران قیمتی انتخاب می کنیم به طور مثال باید روزانه اجاره یک کاخ را پرداخت کنیم ، پس مجبور می شویم فیلم برداری را در مدت زمان کوتاه تر و فشرده تر انجام دهیم .

 

قاسم زاده با تاکید بر گران نبودن دستمزد بازیگران عنوان کرد : به اعتقاد من در فیلم سازی همه چیز ارزان است از دستمزد بازیگران و غیره گران ترین عنصر در صنعت فیلم و سریال زمان است . زمان لازم از فیلم سازان در حال حاضر دریغ می شود این اتفاق برای تله فیلم ها هم رخ داده است . زمان ساخت تله فیلم به ۹ تا ده روز رسیده که این زمان عملا تولید تله فیلم را نابود می کند . عرف زمان برای سریال های تلویزیونی نیز ۷ تا ۸ دقیقه فیلمبرداری است که زمان را از کارگردان می گیرد . حتی گران ترین بازیگران ما نیز دستمزد ارزانی دارند .اگر تهیه کنندگان برای موفقیت کارها از بازیگران خاصی استفاده کنند تا کار موفق شود این طرز تفکر کاملا غلط است .

 

وی در انتها افزود : در همه جای دنیا تلویزیون مجال و فرصتی برای ظهور و بروز چهره ها و جوانان است اگر این اتفاق در کشور ما هم بیفتد جوان تر ها و ستاره های بیشتر به عالم هنر معرفی می شود.در حال حاضر عمرکاری نیمی از بازیگران ما به پایان رسیده و بازیگران جوانی داریم که استعداد های فراوانی دارند و بستری برای بروز این استعداد ها نیست . حتی زمانیکه بازیگران جوان را انتخاب می کنیم باید برای ماندن آن ها و حضور در مجموعه بجنگیم.

 

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

نوید محمودی:مجموعه عوامل یک سریال را می سازند

نوید محمودی تهیه کننده سینما و تلویزیون که در سال های اخیر فیلم سینمایی چند متر معکب عشق را در پرونده کاری خود داشته که موفق به دریافت جوایز گوناگونی از جشنواره های داخلی و خارج شد و هم اکنون سریال سایه بان از شبکه دو سیما به تهیه کنندگی وی از شبکه دو پخش می شود . نوید محمودی در گفت و گو با بانی فیلم در رابطه با انتخاب بازیگران عنوان کرد : مهم ترین نکته یک سریال تلویزیونی مجموعه عواملی است که سریال را می سازد اگر بهترین فیلمساز را مقابل دوربین گذاشته و عوامل خوبی نداشته باشیم کاری از پیش نمی رود و اگر بهترین بازیگر را در کنار عوامل درستی قرار ندهید نتیجه بخش نخواهد شد . در چیدمان عوامل باید دقت لازم به کار برده شود و بهترین عوامل با کیفیت بالا باید انتخاب شود . ایمان دارم که بازیگران بسیار خوب هم در زمانی که شما یک تیم خوب و حرفه ای را کنار هم قرار دهید با عدد و رقم کمتری در کار حضور پیدا می کنند . بازیگران با حضور در سریال فقط به دنبال پول گرفتن نیستند بلکه میخواهند تا در کار خوب حضور پیداکنند تا دیده شوند .

 

وی در ادامه افزود : معتقدم انتخاب عوامل مناسب در کنار هم بسیار منطقی تر است تا همه هزینه فیلم صرف حضور بازیگری خاص شود .من معتقدم ترکیب بازیگران قدیمی با تجربه در کنار بازیگران جوان یا جوان های با تجربه می تواند ترکیب مناسبی را به مخاطب ارائه دهد .تمام بازیگرانی که در حال حاضر صاحب نام و نشان هستند روزی گمنام بودند . اگر قصه و کیفیت فنی مناسبی را در اختیار مردم قرار دهید به مرور به بازیگران شما عادت می کنند . تجربه نشان داده که تمام بازیگران جوان روزی در سریال ها از جایی آغاز کردند و به آن ها اعتماد لازم شده است.

 

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

بهروز خوش رزم:اعتقادی به بازیگران چهره ندارم

بهروز خوش رزم تهیه کننده با سابقه تلویزیون که در کارنامه خود مجموعه های ،بار دیگر زندگی ، یلدا و یک مشت پر عقاب را دارد . در گفت و گو با بانی فیلم در رابطه با دستمزد بازیگران در مجموعه های تلویزیونی بیان کرد : در سال های گذشته ما دستمزد های معقول تری را به بازیگران پرداخت می کردیم اما دستمزد هایی که امروزه بازیگران مطالبه می کنند سبب می شود تا فشار بسیار زیادی به گروه تهیه و تولید آورده شود . به شخصه معتقد به حضور چهره در آثار تلویزیونی نیستم و بر این باور هستم که کسانی که در سریال های تلویزیونی نقشی را به عهده می گیرند باید در قالب نقش بگنجند .

 

وی ادامه داد : تمامی تهیه کنندگان باید تمام توان خود را بر ساخت سریال پرکشش به کار گیرند و سریال اگر متن مناسبی داشته باشد حتی بدون بازیگر چهره هم راه خود را بین مخاطبان پیدا خواهد کرد . سریال ها به گونه شده است که انگار ضعف های کار با حضور بازیگران چهره می خواهد پوشیده شود . ما سریال های زیادی داشتیم که از بازیگران مطرح استفاده شده اما به جابی نرسیده است .

 

خوش رزم اضافه کرد: به طور مثال مجموعه ای بوده ، که یک هنرپیشه به اندازه کل کادر جلو و پشت دوربین دستمزد مطالبه کرده است .این اتفاق غلط ترین اتفاقی است که می تواند برای یک سریال بیفتد . تلویزیون سقف مورد نظری را برای مجموعه ها در نظر می گیرد اگر قرار باشد همان سقف را هم خورد کنیم و فقط به بازیگران پرداخت کنیم سریال نجات پیدا نخواهد کرد .

 

او یاد آور شد : تهیه کنندگان باید به دنبال بازیگرانی باشند که بتوانند نقش را ایفا کنند نه اینکه به سراغ چهره ها بروند . به طور مثال وقتی یک سریال خارجی از صدا وسیما پخش می شود مگر مخاطبان بازیگران آن کار را می شناسند ؟ تمام توجه تماشاچی به قصه ، موضوع و روندی است که در سریال طی می شود .تمام هم و غم تلویزیون باید فرهنگ سازی باشد ، اگر ذره ای بتوانیم فرهنگ سازی درست انجام دهیم من فکر میکنم که رسالت خود را انجام داده ایم.

 

  • 17
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش