دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۰۹:۰۴ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۱۹۷۳
رادیو و تلویزیون

تلویزیون خصوصی در ایران، از رویا تا واقعیت

تلوزیون,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
مدتی است که فعالیت تلویزیون‌های اینترنتی با نظارت سازمان صداوسیما آغاز شده است و ادامه فعالیت این شبکه‌ها که به راحتی با نصب گیرنده‌های داخل خانه‌ها قابل دسترس هستند، می‌تواند گامی در مسیر تحقق رویای تاسیس تلویزیون‌های خصوصی در ایران باشد.

به گزارش ایسنا، راه‌اندازی تلویزیون خصوصی مستقل در کشورمان همواره با موانع و خط قرمزهایی همراه بوده است، اما به نظر می‌رسد که با پیشرفت و افزایش شبکه‌های اینترنتی این موانع تا اندازه‌ای رو به کاهش هستند.

 

مدتی است این فرصت فراهم شده که شبکه‌هایی با ساختار خصوصی با تولیت و زیر نظارت سازمان صداوسیما، راه‌اندازی شوند؛ محتوای این شبکه‌ها در یک سیگنال مشخص پس از نظارت و تایید ناظران پخش، از طریق تجهیزات فنی این سازمان پخش می‌شود.

 

تاسیس شبکه‌های اینترنتی که طبیعتا از انحصار سازمان صداوسیما کم می‌کند، می‌تواند با بهره‌گیری از خلاقیت‌ها و راه‌کارهای نوین در جذب مخاطب بسیار موفق باشد. در همین راستا چند روز پیش شبکه اینترنتی «تیوا» اعلام کرد که سریال «سایمدانگ» با بازی بازیگر نقش «یانگوم» و با دوبله مینو غزنوی و منوچهر والی‌زاده از پنجم بهمن ماه از این شبکه پخش خواهد شد و طبیعی است که انتشار چنین خبری بر تعداد علاقه‌مندان به دریافت این شبکه بیفزاید.

 

این تلویزیون تعاملی یکی از تلویزیون‌های اینترنتی فعال کشور است که پس از دریافت مجوز از سازمان صداوسیما در سال ۹۵، تولید و انتشار محتوای تصویری در فضای اینترنت را در دستور کار قرار داده است. این سرویس از طریق وب سایت، اپلیکیشن (اندروید و آی او اس) و به‌زودی از طریق دستگاه گیرنده خانگی تیوا (تیباکس) قابل دریافت است.

 

البته تجربه فعالیت و تاسیس تلویزیون‌های خارج از سازمان صداوسیما را می‌توان به پیش از تاسیس تلویزیون‌های تعاملی مربوط دانست.

 

در همین راستا شبکه ماهواره‌ای «ولایت» در تیرماه ۱۳۸۹، توسط آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و به ریاست سید محمد حسینی قزوینی تاسیس شد. همان‌طور که در سایت رسمی این شبکه عنوان شده است، شبکه «ولایت» یک شبکه مستقل تلویزیونی غیردولتی ـ غیرانتفاعی است که جهت تثبیت و تحکیم بنیان‌های تئوریک و تقویت علمی مبانی نظری و پاسخگویی به شبهات و سؤالات و دفاع از اندیشه‌های متعالی اسلام ناب شیعی تاسیس شده است.

 

در ادامه این روند، شبکه «افق» نیز با مشارکت سازمان‌های خارج از صداوسیما در تاریخ هشتم اسفند ۱۳۹۳ به صورت رسمی افتتاح شد؛ البته در آن زمان این اقدام صداوسیما مبنی بر تاسیس شبکه‌ای با مشارکت سازمان‌های خارجی با نظرات موافق و مخالف زیادی همراه بود و بسیاری این اقدام را مشابه حرکت روی لبه تیغ برشمردند. این اقدام از یک طرف می‌توانست نویدبخش افزایش مشارکت سازمان‌ها با صداوسیما و کم شدن انحصار این سازمان و از سوی دیگر هم می‌توانست اعمال نظرات سلیقه‌ای و سفارشی شدن آثار تلویزیونی را به دنبال داشته باشد. حال اینکه کدام یک از این دیدگاه‌ها با تاسیس شبکه «افق» تحقق یافت، بسته به نظر مخاطبان دارد.

 

مدت‌ها پیش از تاسیس این دو شبکه، انتقادهای زیادی به انحصاری بودن سازمان صداوسیما وارد می‌شد و بسیاری از کارشناسان رسانه پیش‌بینی‌ می‌کردند که اگر صداوسیما از انحصارطلبی خود کم نکند، با تبعات زیادی از جمله ریزش مخاطبان تلویزیون، افزایش تاثیرگذاری بالای شبکه‌های ماهواره‌ای به ویژه‌ شبکه‌های فارسی زبان، افزایش مشکلات مالی و موارد دیگری از این دست مواجه خواهد شد.

 

از حدود سه سال پیش در ادامه همین مسیر، راه‌اندازی تلویزیون تعاملی یا همان (Internet protocol Television‏) IPTV  به عنوان تلویزیون‌های اینترنتی که امکان پخش مستیقم را هم دارند، بعد از چند سال برنامه‌ریزی عملی شد. این تلویزیون‌ها که در واقع زیر نظر سازمان صداوسیما فعالیت دارند، با ساختاری متفاوت و طبیعتا با خط قرمزهای کمتری فعالیت خودشان را آغاز کردند.

 

حسین تهرانی، مدیرعامل تلویزیون اینترنتی «آیو» که سال ۹۴ تاسیس شد، پیشتر درباره فعالیت تلویزیون‌های اینترنتی در ایران به ایسنا گفته بود که «ما با تلویزیون قرارداد داریم که می‌توانیم برنامه‌های تلویزیونی را در شبکه‌های مجازی منتشر کنیم؛ بنابراین تعامل خوبی با صداوسیما برقرار کرده‌ایم و به هیچ وجه آیو اسپرت را رقیب صداوسیما نمی‌دانیم».

 

تهرانی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا خط قرمزهای شبکه تلویزیونی «آیو» نسبت صداوسیما کمتر است، بیان کرد: ما در قالب‌های قانونی کشور فعالیت می‌کنیم، ولی خب طبیعتاً خط قرمزهای کمتری نسبت به صداوسیما داریم و می‌توانیم در بخش‌های آزادانه‌تر عمل کنیم. از طرف دیگر در حال حاضر با صداوسیما وارد مذاکره شده‌ایم که به‌زودی برای ما تبلغیاتی را انجام دهد. 

 

مدیرعامل تلویزیون اینترنتی «آیو» درباره آینده تلویزیون‌های اینترنتی گفت: روند تکنولوژی در دنیا نشان می‌دهد که در آینده مخاطب‌های تلویزیون‌های سنتی کم می‌شود و این مخاطبان به سمت فضای OTT و IB حرکت می‌کنند و از رسانه‌های نوین استقبال بیشتری صورت خواهد گرفت.

 

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که آسان‌ترین راه برای رسیدن به شبکه‌های خصوصی حرکت در مسیر تاسیس، توسعه و ساماندهی شبکه‌های اینترنتی است. و طبیعتاً فعالیت تلویزیون‌های اینترنتی با آمدن باکس‌های گیرنده مجزا شکل جدی‌تری به خود گرفته است و امید می‌رود که با آمدن یک باکس گیرنده برای همه شبکه‌های اینترنتی همانند آنچه هم‌اینک در دستگاه ستاپ باکس مشاهده می‌شود، مسیر افزایش و دسترسی به تلویزیون‌های خصوصی در آینده هموارتر شود.

 

ضمن اینکه می‌توان گفت، با توجه به پیشینه عبدالعلی علی‌عسکری در معاونت فنی سازمان صداوسیما، این موضوع با تکیه زدن او بر صندلی ریاست این سازمان، حداقل در سخن بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است و البته انتظار می‌رود که در ادامه نیز با ساماندهی و حمایت‌های بیشتر این شبکه‌های اینترنتی گام‌های موثری در این مسیر برداشته شود.

 

 

  • 21
  • 7
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش