جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۷:۳۲ - ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۲۰۴۱۴۶
رادیو و تلویزیون

اختلاف رشیدپور و علیخانی بر سر یک سوژه جذاب در شبکه های مجازی خبرساز شد

رضا رشیدپور,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

در این یکی دو روز اخیر رضا رشیدپور چهره اول رسانه‌های مجازی بوده. مجری محبوبی که در چند ماه اخیر همواره توی بورس بوده و مخاطبان تلویزیون شاید خیلی بیشتر از اعضای خانواده‌شان او را روی صفحه تلویزیون دیده‌اند.

 

رشیدپور در‌ سال گذشته به‌خصوص در نیمه دوم‌ سال تاکنون بی‌خود نیست اگر بگوییم تک‌خال تلویزیون برای مناسبت‌های مختلف بوده. مناسباتی که می‌تواند مصاحبه رئیس‌جمهوری باشد یا اجرای برنامه مهم و مناقشه‌برانگیز هفت. حالا این‌که این مجری در یکی دو روز اخیر در شبکه‌های مجازی هم در صدر اخبار و تیترها قرار گرفته، به ظاهر نمی‌تواند چندان مهم باشد. اما نکته در این است که توی چشم آمدن رشیدپور این‌بار ارتباطی با پرکاری‌های او ندارد.این‌بار رشیدپور به دلیل دیگری صحبت‌هایش شنیده شد...

 

رشیدپور چه گفت؟

آنهایی که دیروز سخنان رشیدپور را که در برنامه حالا خورشید بر زبان آمد و در کوتاه زمانی فضای مجازی را درهم‌نوردید، شنیدند؛ شوکه شدند. این مجری که حداقل در ظاهر می‌کوشد با رقبا، مخالفان و منتقدانش برخوردی مودبانه داشته باشد، اما در برنامه حالا خورشید به سیم آخر زده بود و مجری و تهیه‌کننده برنامه‌ای دیگر را به تندترین و آشکارترین شکل ممکن زیر سوال می‌برد. با این‌که رشیدپور سعی داشت نامی از چهره مورد انتقادش نیاورد، اما مخاطبان برنامه در همان لحظه اول فهمیدند خطاب او به کیست. وقتی رشیدپور سخنانش را خطاب به «مجری برنامه معروف ماه رمضانی» ایراد کرد، چه کسی را می‌شد یافت که نداند و نتواند حدس بزند که روی سخن او با احسان علیخانی است که سرقفلی برنامه ماه رمضان شبکه سه را به نام خود زده و چند ماه مانده به آغاز این مناسبت تقویمی درحال آماده کردن بخش‌ها و آیتم‌های مختلف برنامه‌اش است؟

 

داستان چیست؟

برنامه حالا خورشید گزارشی تهیه کرده بود از بروبچه‌های کافه دانتیسم. کافه‌ای که آن را شماری از مبتلایان سندروم داون و اوتیسم می‌گردانند و ظاهرا قرار بود با چند نفر از گردانندگان آن کافه هم در استودیوی برنامه مصاحبه داشته باشد. اما گفته می‌شود از این‌رو که قرار بوده یکی از بخش‌های برنامه ماه عسل درباره گردانندگان این کافه که در روزهای اخیر در رسانه‌های چاپی و مجازی هم خیلی سروصدا کرده، باشد؛ عوامل ماه عسل به دانتیسمی‌ها زنگ زده‌اند و به این بهانه که سويه برنامه‌شان می‌سوزد، ازشان خواسته‌اند در برنامه حالا خورشید حاضر نشوند. این امر بود که صدای رضا رشیدپور را درآورد و او با صدای بلند به احسان علیخانی گفت که «آدم‌ها را به‌عنوان سويه برنامه» نبیند و برای آنها احترام و موجودیت انسانی قایل شود.

 

سوژه‌ای که سوخت!

برخورد برنامه حالا خورشید با ماه عسل سر چیزی رخ داد که از آن در رسانه‌ها به سوختن یا سوزاندن سوژه تعبیر می‌شود. این یعنی این که رسانه‌ای یک سوژه خاص را پیش از دیگر رسانه‌های رقیب پرداخت کرده و کاری کند که از اعتبار نخستین بودن آن سوژه کاسته شود. چنین چیزی را چند ماه پیش در مورد گفت‌وگوی ناصر ملک مطیعی هم شاهد بودیم که در جریان آن رقابت مهران مدیری با آرش ظلی‌پور برای کسب اعتبار نخستین بار کشاندن ناصرخان ملک مطیعی به تلویزیون به جایی رسید که درنهایت نه این به هدفش رسید و نه آن!

 

در این‌که نباید انسان‌ها را به‌عنوان سوژه دید؛ به جای خود. در درستی این ادعا تردیدی نیست. اما نکته‌ای که در این بین آزارنده به نظر می‌رسد طرز تلقی دو نفر از عوامل اصلی دو برنامه پرطرفدار این مرز و بوم درباره سوژه و تازگی آن است. اصلا شاید به این دلیل باشد که تلویزیون عریض و طویل ما در رقابت با کانال‌های ٣٠-٢٠ نفره هم قافیه را می‌بازد و بینندگان را به آنها واگذار می‌کند. می‌بینیم که رشیدپور و علیخانی سر سوژه‌ای به هم می‌پرند و رقابت می‌کنند که نه‌تنها چند هفته‌ای است در فضای مجازی مطرح شده بلکه حتی رسانه‌های رسمی و چاپی چون روزنامه شهروند و شرق هم گزارش‌های مفصلی درباره آن نوشته‌اند. آیا نباید سازندگان برنامه‌های سوژه‌محور درباره سیاست‌های سوژه‌یابی خود کمی بیشتر فکر کنند؟

 

تاریخ رقابت

درباره رقابت دو برنامه مهران مدیری و آرش ظلی‌پور برای کشاندن پای ناصر ملک‌مطیعی به برنامه‌شان گفتیم.موضوعی که در زمان خود بسیار پرسروصدا شد و موجب شد گفت‌وگوی هر دو برنامه با ناصرخان در لحظه آخر روی آنتن نرود. آن مورد البته تنها موردی نبود که شبکه‌های تلویزیون بر سر سوژه‌هایی به هم پریدند. اگر یادتان باشد این اتفاق در برنامه شب یلدای سالی که احسان کرمی مجری آن بود نیز رخ داد و درنهایت گلزار هم از روی آنتن پایین کشیده شد. درباره بنیامین هم این ماجرا پیش آمد و این را حتم بدانید که بعد از این نیز بارها و بارها این اتفاق رخ خواهد داد.نکته مهم در این مورد اما بهانه‌های برنامه‌سازان است.

 

برنامه‌سازانی که وقتی بهانه‌ها‌ی‌شان برای زیرآب‌زنی از برنامه‌های رقیب پیش سلبریتی‌ها به بار نمی‌نشیند و آن چهره‌ها سر برنامه رقیب می‌نشینند بهانه‌سازی‌هاشان گل می‌کند و پای عواملی چون پرداخت‌های بیشتر برنامه‌های رقیب را وسط می‌کشند، غافل از این‌که این چیزها ربطی به این مسائل ندارد و همان‌گونه که در مواردی آنها گوی سبقت را از رقبا برده‌اند، رقبا نیز در مواردی این حق را دارند که به اصطلاح سوژه‌های آنها را بسوزانند!!!

 

پولاد امین

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 18
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش