یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۴:۳۷ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۳۰۷۸۸۷
رادیو و تلویزیون

چالش جدید تلویزیون با شبکه‌های اینترنتی؛ عدم حضور آزاده صمدی در برنامه «رابی واکا»

اجرای آزاده صمدی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

درحالی‌که این‌روزها با تندشدن تب فوتبال، تلویزیون بیش‌ازپیش زیر ذره‌بین مخاطبانش در چگونگی پوشش رویداد بزرگی به نام جام جهانی است، روز گذشته خبری مبنی‌بر عدم حضور آزاده صمدی در برنامه «رابی واکا»رسانه‌ای شد؛ ویژه‌برنامه‌ای مختص جام جهانی که از شبکه اینترنتی آیو در حال پخش است و گفته می‌شود مسئولان نظارت سازمان صداوسیما دیگر به این مجری و بازیگر زن اجازه حضور در این برنامه را نمی‌دهند. خیلی از زمانی که ماده چهار طرح خط‌مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما در کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب شد نمی‌گذرد و دقیقا بعد از طرح این موضوع، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از طریق صفحه شخصی‌اش در توییتر، مخالفت خود را با طرح مجلس برای دادن مسئولیت صدور مجوز و مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی به صداوسیما، اعلام کرد.

 

آذری‌جهرمی در توییتی درباره این مصوبه کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: «ضمن احترام به نظر جمعی از نمایندگان محترم کمیسیون فرهنگی مجلس، تصویب قانون اختیارات صوت و تصویر فراگیر برای صداوسیما، بدون ذکر تعریف دقیقی از مصادیق صوت و تصویر فراگیر، مانع بزرگی در تحقق لایه‌های خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات خواهد بود».

 

آذری‌جهرمی در گفت‌وگویی نیز با بیان اینکه صداوسیما می‌خواهد تنظیم مقررات، تصدی‌گری و مالکیت در حوزه صوت و تصویر را به صورت یکجا در دست بگیرد، تأکید کرد: «اکنون بر اساس این رویه، قرارداد بسته، مزایده‌ای برگزار کرده و پنج پیمانکار انتخاب کرده‌اند».

 

وزیر ارتباطات ادامه داد: «صداوسیما در انتخاب این پیمانکاران به فعالان عرصه صوت و تصویر اعلام کرده که باید جدا از ضمانت‌نامه‌ها و تعهداتی به سازمان، ۵۰ درصد کل درآمدهای خود را نیز به این سازمان بدهند؛ ضمن آنکه کسانی که فاقد مجوز این سازمان باشند با حکم مرجع قضائی، برنامه‌هایشان تعطیل خواهد شد».

 

آذری‌جهرمی افزود: «مفهوم این کار آن است که هر شرکتی بخواهد در این عرصه وارد شده و فعالیت کند، علاوه‌بر هزینه‌های ثابت خود، باید نیمی از درآمد آن را به صداوسیما بدهد؛ این کار سبب افزایش قیمت تمام‌شده خدمات صوت و تصویر برای کاربران شبکه ملی اطلاعات می‌شود. این افزایش قیمت، در تولید محتوا برای این عرصه مانع ایجاد می‌کند».

 

سیده‌فاطمه ذوالقدر، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: «بر اساس این مصوبه کمیسیون، پخش فراگیر برنامه‌های رادیویی یا تلویزیونی در داخل و خارج از کشور در انحصار سازمان صداوسیماست و همین‌طور مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی فراگیر و نظارت بر آن نیز، منحصرا برعهده سازمان صداوسیماست و هرگونه ارائه خدمات نوین پخش فراگیر رادیویی و تلویزیونی الزاما بر بستر شبکه ملی اطلاعات منحصر و محدود می‌شود».

 

درحال‌حاضر هفت شرکت دارای مجوز تلویزیون اینترنتی (IPTV) هستند که عمده درآمدزایی آنها از طریق فروش اشتراک، تبلیغات و اسپانسر تأمین می‌شود. سازمان صداوسیما نیز نظارتش را روی این شبکه‌ها گسترده‌تر کرده است. گفته می‌شود از یک ماه پیش تاکنون تلویزیون خواستار اجرائی‌کردن تمامی بندهای قراردادهایی است که با شبکه‌های اینترنتی منعقد کرده و براین‌اساس نظارت تلویزیون روی این شبکه‌ها بیشتر شده است. از جهت دیگر می‌توان رسانه ملی و شبکه‌های اینترنتی را رقیب یکدیگر توصیف کرد. طبق شنیده‌ها؛ از زمانی که برنامه «رابی واکا» پخش خود را آغاز کرده، حدودا یک‌میلیون بیننده را با خود همراه کرده است و به نسبت گذشته که مخاطبان ذهنیت مشخصی نسبت به فعالیت این شبکه‌ها نداشتند، در سال‌های اخیر مورد اقبال تماشاگرانشان قرار گرفته‌اند.

 

ظهور و حضور شبکه‌های اینترنتی که به‌نوعی فعالیت آنها را می‌توان مشارکت بخش خصوصی در حوزه برنامه‌سازی محسوب کرد، توانسته است تا حدودی جای خالی شبکه‌های خصوصی را پر کند و با شیوه‌هایی متفاوت‌تر برای مخاطبانش برنامه‌سازی کند. بسیاری معتقدند چنانچه در این فصل از برنامه‌سازی، شبکه‌های اینترنتی نتوانند به مسیرشان ادامه دهند، قطعا با شکست سنگینی مواجه خواهند شد و دیگر نمی‌توان موفقیت چشمگیری را در حوزه برنامه‌سازی در آنها دید؛ رسانه‌هایی که به گفته بسیاری، رسانه جدید و آینده تلقی می‌شوند و می‌توانند ‌میلیون‌ها مخاطب را با رسانه‌های داخلی آشتی دهند، می‌توانند تا حد زیادی با دانلود غیرقانونی مبارزه کنند و حق و حقوق کپی‌رایت را در نظر بگیرند و از سوی دیگر می‌توان انتظار داشت که مخاطب داخلی به شرط تولید برنامه‌های متفاوت و سرگرم‌کننده، هرچه بیشتر و بهتر جذب شبکه‌های داخلی شود. 

 

از سویی دیگر مسیح تفرشی، مدیر تلویزیون آیو، در یادداشتی در واکنش به خبر جلوگیری از اجرای آزاده صمدی نوشت: «از ابتدا هم قرار بود با توجه به نخستین تجربه آی‌پی‌تی‌وی در پخش زنده مسابقات جام جهانی به صورت آزمایشی از یک مجری خانم استفاده کنیم و بلافاصله بر اساس بازخورد مخاطبان تصمیم به ادامه یا توقف این کار بگیریم». 

 

به گزارش روابط‌عمومی رسانه ملی، مدیر تلویزیون اینترنتی آیو در واکنش به خبرسازی برخی رسانه‌ها مبنی‌بر مخالفت صداوسیما با اجرای یک خانم برای برنامه مسابقات جام جهانی فوتبال افزود: «خود سازمان صداوسیما به‌عنوان ناظر بر‌ آی‌پی‌تی‌وی‌ها در پاسخ به درخواست ما برای استفاده از یک مجری خانم با امکان استفاده از وی موافقت کرد و برای همین، سه برنامه به صورت زنده از شبکه آیو پخش شد، اما خودمان با توجه به بازخوردی که از مخاطبان داشتیم تصمیم گرفتیم که در مقطعی بهتر و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر این کار را ادامه دهیم».

 

مسیح تفرشی با بیان اینکه با توجه به نخستین تجربه فعالیت تلویزیون‌های اینترنتی باید با تأمل و فارغ از حاشیه‌سازی‌های کاذب حرکت کرد، گفت: «به نظرم بهتر است همه ما رسانه‌ای‌ها، اعم از مسئولان صداوسیما که زمینه فعالیت مجموعه‌های خصوصی را در این عرصه حساس فراهم آورده‌اند تا خبرنگاران و اصحاب رسانه که پیگیری خبرها برایشان جذاب است و حتی خود ما که وسط این گود قرار گرفته‌ایم، از حاشیه‌سازی پرهیز کنیم تا این مسیر امیدوارکننده قوت بگیرد و ادامه یابد».

 

مدیر تلویزیون آیو در پایان با تشکر از مسئولان سازمان صداوسیما که همواره در مسیر تسهیل فعالیت بخش خصوصی حرکت کرده‌اند، تصریح کرد: «از عزیزان صداوسیما خواهش می‌کنم تا ضوابط و مقررات این عرصه را به مرور شفاف‌تر و البته به صورت دائمی تثبیت کنند تا بتوانیم با قوت بیشتر به کار ادامه دهیم، البته می‌دانم این کار سختی است، چون نخستین تجربه است».

 

بهناز شیربانی

 

sharghdaily.ir
  • 17
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش