جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۲:۵۱ - ۱۶ تير ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۴۰۴۲۹۹
رادیو و تلویزیون

موج جوان گرایی در مدیریت صدا و سیما (+جدول مشخصات)

تغییر مدیران شبکه های تلویزیون,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

ظهر روز پنج شنبه، روابط عمومی سیما از تغییر مدیران شبکه های یک و پنج تلویزیون خبر داد. علیرضا برازش، مدیر باسابقه سیما، از مدیریت شبکه یک کنار رفت و مجید زین العابدین جایگزین او شد. زین العابدین که تا پنج شنبه مدیر شبکه پنج بود، با کوچ به شبکه یک، جای خود را جواد رمضان نژاد، مدیر شبکه افق داد. بنابراین حالا به صورت رسمی، جواد رمضان نژاد مدیر دو شبکه سیماست؛ افق و پنج. اگرچه پیش بینی می شود عمر مدیریت او همزمان در دو شبکه کوتاه باشد و باید منتظر انتصاب یک مدیر جدید برای شبکه افق نیز باشیم. انتصابی که شاید چون هماهنگی های بیشتری را می طلبید، به تأخیر افتاده است.

 

یاران ضرغامی کمرنگ تر می شوند

با توجه به سیاست های جدید انتصاب مدیران در تلویزیون، به نظر می رسد باید علیرضا برازش را دیگر از جمع مدیران ارشد تلویزیون جداشده دانست. او که دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث است، در سال های ابتدایی دهه هشتاد، به عنوان کارشناس مذهبی سریال های تلویزیون وارد رسانه ملی شد و در سال ۸۴، همزمان با موج تغییرات ضرغامی در تلویزیون، به عنوان مدیر شبکه یک منصوب شد و از آن زمان تا به حال، در سمت های مختلف مدیریتی رسانه ملی حضور داشته است. برازش یکی از بازماندگان دوره عزت ا... ضرغامی بود که در ابتدای دوران ریاست ضرغامی، از سطح کارشناس مذهبی به سطح مدیر شبکه ارتقا یافت. او احتمالاً به اصغر پورمحمدی خواهد پیوست و یک مسئولیت بی خاصیت (احتمالاً مشاور) دریافت خواهد کرد.

 

مدیران جدید چه کسانی هستند؟

مجید زین العابدین و جواد رمضان نژاد علاوه بر این که هر دو در سال ۱۳۵۶ به دنیا آمده اند، در یک زمینه دیگر نیز اشتراک دارند؛ هردوی آن ها جزو بدنه جوان مدیران سازمان صداوسیما هستند که از همین رسانه برآمده اند. آن ها غالب مسئولیت های قبلی خود را در سطوح پایین تر سازمان صداوسیما گذرانده اند و از بدنه این سازمان جدا نیستند.

 

زین العابدین از مسئولیت های خُردی چون کارشناس اداره کل حقوقی صداوسیما و تهیه کنندگی برنامه های سیاسی شبکه خبر شروع کرده و مراتب مدیریتی را پله پله طی کرده است. جانشین سردبیر بخش خبری ۲۰:۳۰، سرپرست گروه اجتماعی شبکه خبر، سرپرست گروه معارف شبکه سه، قائم مقام شبکه سه و در نهایت مدیریت شبکه سه، مهم ترین سمت های مدیریتی زین العابدین بوده است که البته در این آخری (مدیر شبکه سه) کارنامه موفقی نداشت.

 

جواد رمضان نژاد نیز سردبیر و طراح گفت وگوی جمعه شبکه قرآن بوده و جانشین سردبیر اخبار جوانه ها هم بوده است. رمضان نژاد کارش را از سردبیری بخش های مختلف خبری در شبکه های رادیویی فرهنگ، تهران، جوان و پیام شروع کرده و بعدها مدیر گروه مستند شبکه چهار و عضو شورای راهبردی مرکز سیمافیلم هم شده است. تفاوت مهم کارنامه زین العابدین و رمضان نژاد در این است که نفر دوم، در نهادهای فرهنگی خارج از سازمان صداوسیما هم مسئولیت داشته است. عضویت در هیئت مدیره سازمان هنری-رسانه ای اوج و مدیریت مجتمع آموزشی شهید آوینی، نشان از روابط خوب او با نهادهای فرهنگی غیرصداوسیمایی دارد.

 

جوان گرایی ادامه دارد

زین العابدین و رمضان نژاد به همراه چهار نفر دیگر، مهم ترین اعضای گروهی هستند که در بدنه مدیران سازمان صداوسیما، «جوان» محسوب می شوند. دیگر اعضای این گروه سیدسلیم غفوری مدیر شبکه مستند (متولد ۵۲)، محمد سرشار مدیر شبکه کودک (متولد ۶۰)، مسعود معینی پور مدیر شبکه چهار (متولد ۶۲) و علی فروغی مدیر شبکه سه (متولد ۶۰) هستند. آن ها در برابر افرادی چون اصغر پورمحمدی، علی دارابی، مرتضی میرباقری، مهدی فرجی، محمدرضا جعفری جلوه و... که اغلب در دهه های بیست و سی متولد شده اند، جوان هستند. این گروه شش نفره که در سال های اخیر در راستای جوان گرایی به بدنه مدیران تلویزیون تزریق شده اند، مهم ترین امید علی عسگری و میرباقری برای چابک سازی، کار جهادی و بهینه سازی در ساختار رسانه ملی هستند. از نظر مدیران عالی رتبه تلویزیون، تنها دهه پنجاهی ها و دهه شصتی ها هستند که می توانند سازمان عریض و طویل صداوسیما را نجات دهند.

 

۳+۳

همان طور که گفته شد، رمضان نژاد و زین العابدین با کارنامه ای کاملاً صداوسیمایی، در مسند مدیریت دو شبکه مهم قرار گرفته اند. با این حال این سیاست همواره به همین شکل نبوده است. علی فروغی، محمد سرشار و سیدسلیم غفوری سه چهره ای هستند که در میان این گروه شش نفره، خاستگاهی غیر از سازمان صداوسیما دارند. غفوری پیشتر مستندساز بوده، سرشار از حوزه هنری آمده و فروغی هنگام فعالیت در سازمان بسیج مستضعفین به صف مدیران پیوسته است.

 

از این رو این شش نفر، از لحاظ نحوه آغاز مدیریت در ساختار رسانه ای صداوسیما، خود به دو گروه سه نفره تقسیم می شوند و هر دو گروه هم در میان شبکه های اصلی صداوسیما، نماینده دارند. زین العابدین مدیر شبکه یک است و فروغی مدیریت شبکه سه را برعهده دارد. با این حال آن چه مشخص است، این که شیب این تغییرات، به سمت استفاده از نیروهای بدنه خود سازمان صداوسیماست؛ نه تزریق نیروها از خارج از سازمان. خلاصه اطلاعات این نوشته را می توانید در جدول زیر ببینید:

 

تغییر مدیران شبکه های تلویزیون,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
khorasannews.com
  • 15
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش