چهارشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۳
۱۳:۳۱ - ۳۱ تير ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۴۰۸۷۶۹
رادیو و تلویزیون

چرا دفاعیه احسان علیخانی در حالا خورشید کسی را راضی نکرد؟

علیخانی در حالا خورشید,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
بعد از حضور احسان علیخانی در برنامه حالا خورشید نه تنها افکار عمومی از صحبت‌های این مجری تلویزیون قانع نشد. بلکه انتقادهای جدیدی به علیخانی و صدا و سیما صورت گرفت.

به گزارش رویداد۲۴، احسان علیخانی به برنامه حالا خورشید آمد از خودش دفاعی تمام قد کرد، همه را مسئول اتفاقاتی دانست که برای او و ماه عسل پیش آمده جز خودش. رضا رشیدپور هم میزانسن و فضای کلی برنامه را جوری طراحی کرده بود که همه چیز به نفع احسان علیخانی باشد. نه خبری از مخالف بود و نه منتقد. یک برنامه یک طرفه برای مبرا کردن علیخانی و صداوسیما از اتهاماتی که وارد شده بود.

 

برنامه که تمام شد مدیر مسئول شرق هم در واکنش به آن نوشت: « امروز تلویزیون از خودش بد دفاع کرد. اگر این برنامه پخش نمی‌شد به نفع تلویزیون بود؛ لذا من با رسانه‌ای که خودش چنین کاری را با خودش انجام می‌دهد حرفی ندارم.» دفاع بد دقیقا همان کاری است که صداوسیما سال‌هاست انجام می‌دهد؛ دفاع بد از حجاب، دفاع بد از دین، دفاع بد از پیروز انتخابات ۸۸ و در نهایت دفاع بد از هر چیزی که روزگاری مردم به آن تمایل داشته‌اند.

 

فرصتی برای دفاع بد!

فرصت ویژه‌ای که به احسان علیخانی برای دفاع از خودش داده شد چیزی نبود که از چشم مخاطبان این برنامه دور بماند. به همین خاطر بعد از حضور احسان علیخانی در برنامه حالا خورشید نه تنها افکار عمومی از صحبت‌های این مجری صدا و سیما قانع نشد. بلکه انتقادهای جدیدی به علیخانی و سازمان صدا و سیما صورت گرفت؛ تقریباً همه به این موضوع پرداختند که چرا فرصت برای احسان علیخانی هست اما برای دیگران چنین فرصتی وجود ندارد؟ با همین استدلال پروژه دفاعیات علیخانی از ابتدا هم پروژه‌ای شکست خورده بود. وقتی علیخانی در برنامه رشیدپور می‌گفت پول برنامه‌ها به حساب تهیه کننده می‌رود و او تلویزیون برای حساب و کتاب آن مو را از ماست می‌کشد، کاربران فیلمی در فضای مجازی منتشر می‌کردند که او می‌گفت پول برنامه به حساب خزانه می‌رود و ریالی از آن ارتباطی به او و پدرش ندارد!

 

رضا رشیدپور روی دیگر سکه صداوسیما

برنامه حالا خورشید آن روی سکه سازمان صدا و سیما بود. صدا و سیما چه آن زمان که می‌خواهد کسی را تخریب و پدیده‌ای را محکوم کند (قضیه مائده هژبری) شکست می‌خورد. چه زمانی که می‌خواهد از خودش و برنامه‌سازانش دفاع کند موفق نمی‌شود. بدیهی‌ترین مسئله بعد از پخش چنین برنامه‌هایی همراه شدن مخاطبان با سوژه مورد نظر است.

 

درباره علیخانی اما همه چیز برعکس اتفاق افتاد. گشت ساده‌ای در فضای مجازی نشان می‌دهد نه تنها علیخانی در این ماجرا تبرئه نشد بلکه چنین برنامه ساختگی و بیهوده‌ای باعث شد مردم دوباره یاد افراد و اتفاقاتی بی‌اُفتند که صدا و سیما چنین فضایی را برای آن‌ها تدارک ندید. افرادی که اتهامات مختلفی متوجهشان بود اما یک لحظه هم فرصت دفاع از خود را پیدا نکردند. همین تبعیض‌ها هم هست که افکار عمومی را علیه صدا و سیما بسیج می‌کند.این تبعیض‌ها را بگذارید کنار برخورد مدیران سازمان صدا و سیما تا متوجه شوید که چرا این سازمان اقبال که هیچ دیگر اعتبار هم ندارد.

 

سفارشی‌سازی؛ از ماهیتابه و پشمک تا ثامن‌الحجج

صدا و سیما مدت‌هاست که خودش با بودجه خودش سریال، برنامه ترکیبی و مسابقه تولید نمی‌کند. همه برنامه‌ها مجبورند برای راه افتادن پروسه تولید اسپانسر جور کنند. اوضاع انقدر در صدا و سیما خراب است که حتی برنامه‌های آشپزی هم ماهیتابه و ظروف آشپزخانه تبلیغ می‌کنند.  در این فضا اتفاقاتی مثل موسسه ثامن الحجج اصلاً عجیب نیست. عجیب نیست چون کسی نمی‌تواند تضمین بدهد پول‌هایی که از این طریق وارد سازمان می‌شود سالم است. به خاطر همین است که سری پنجم سریال پایتخت به خاطر تامین بودجه بدل به یک سریال سفارشی می‌شود.

 

فردوسی‌پور روبیکا تبلیغ می‌کند، علیخانی برای تولید برنامه سراغ موسسه ثامن الحجج می‌رود. مهران مدیری آپ و ثامن را تبلیغ می‌کند، دیگری اول مارکت را معرفی می‌کند. هیچ برنامه‌ بزرگی در صدا و سیما نیست که با پول اسپانسرها ساخته نشود. در چنین شرایطی هنرمندان صاحب‌نام حاضر نمی‌شوند برای صدا و سیما کار کنند. تلویزیون پُر شده از نام‌هایی تکراری با برنامه‌هایی تکراری. صدا و سیما بدل به سازمان عریض و طویلی شده که بازدهی لازم را ندارد. پس مشخص است در برنامه‌های تلویزیون شاهد تبلیغ همه چیز هستیم. از پشمک و قابلمه بگیر تا اپلیکیشن و موسسه مالی و اعتباری.

 

اما نکته دومی را که باید از خلال صحبت‌های علیخانی فهم کرد ورود مدیران جوان و ماجراجو به صدا و سیما است. مدیرانی که تندروی جزء خصایص اصلی آن‌ها است. مدیرانی که سعی می‌کنند صدا و سیما را بدل به حیاط خلوت تندروها کنند. اگر به برنامه‌های صدا و سیما دقت کنیم متوجه می‌شویم حضور مدیران جدید در سازمان صدا و سیما باعث شده پروژه‌های این سازمان به برخی نهادهای خاص تعلق بگیرد  و یا برنامه‌های این سازمان فقط تعدادی شرکت معدود را تبلیغ کنند.

 

به نظر می‌رسد مدیران جدید صدا و سیما وظیفه خود می‌دانند به نفع جریان سیاسی خاصی پروژه‌های تلویزیون را بین نهادها و شرکت‌های معدودی توزیع کنند. نکته عجیب و جالب در این میان، سکوت و نظاره مدیران ارشد صداوسیما است. مدیران این سازمان توضیح خاصی درباره وضع موجود نمی‌دهند و این نشانه دیگری از اداره غلط این نهاد توسط مدیران آن است.

 

 

  • 37
  • 42
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۹
جدیدترین
قدیمی ترین
اسم این برنامه در واقع حالا خرشیداست چون مردم رو خر حساب میکنن.
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش