شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۱۴:۱۰ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۱۰۵۶۹۳
رادیو و تلویزیون

«هفت» و «نقد سینما» در ایام جشنواره فجر، چه عملکردی داشتند؟

قابل‌قبول، نمره‌سیما در‌جشنواره فجر

برنامه نقد سینما و هفت,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

مدتی قبل از شروع سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر، در کنار همه اخبار مربوط به جشنواره، یکی از موضوعات مهم تدارک تلویزیون ویژه جشنواره فجر بود و مخاطبان منتظر بودند تا ببینند سرنوشت برنامه‌های سینمایی در حال پخش چه می‌شود و آیا برنامه «هفت» طبق روال هفت سال گذشته به آنتن تلویزیون برمی‌گردد یا خیر. تا این که پخش دیگر برنامه‌های سینمایی به جز «هفت» متوقف شد و بهروز افخمی با برنامه‌ای به نام «نقد سینما» به شبکه ۵ آمد. اما هر دو برنامه با وجود نقاط ضعفی که گاهی خام‌دستانه بود، نمره قبولی گرفتند و گلیم خود را از آب بیرون کشیدند. با تحلیل مهم ترین نکات برنامه‌های تلویزیونی ویژه جشنواره فجر همراه ما باشید:

 

رویه‌های مشابه در هر دو برنامه

۱- برنامه «نقد سینما» به علت پخش اخبار نیمه‌شب شبکه ۵ و برنامه «هفت» به دلیل پخش برنامه‌های شبانه شبکه ۳، هر دو بسیار دیروقت آغاز می‌شدند و تقریباً تا ساعت ۳ نیمه‌شب ادامه داشتند. به همین دلیل تماشای کامل برنامه برای بسیاری از مخاطبان سخت شده بود و بخش‌های پایانی برنامه‌ها، مخاطبان بسیار کمی داشتند.

 

۲- اتفاق تازه هر دو برنامه امسال، تحول میزهای نقد بود که منتقدان در غیاب کارگردان و بدون مشاجره با او، درباره اثر صحبت می‌کردند. در حالی که از همان سری اول «هفت»، یک سوی میز نقد مسعود فراستی نشسته بود و آن سوی میز، صاحب اثری که نقد می‎‌شد حضور داشت و به همین دلیل مخاطبان شاهد بحث داغ و گاهی مشاجره لفظی بودند. پیش از این برنامه «میزانسن» هم صاحب اثر را از میز نقد حذف کرده بود و این اتفاق روش جدیدی است که برنامه‌های سینمایی در پیش گرفته‌اند.

 

۳- متأسفانه لو دادن قصه فیلم‌ها و به اصطلاح اسپویل کردن آن، اتفاقی است که به وفور در هر دو برنامه رخ می‌داد. محمدحسین لطیفی و میلاد دخانچی مهم ترین چهره‌هایی بودند که بدون توجه به این موضوع، علاوه بر این که در میان صحبت‌های خود قصه بعضی فیلم‌ها را با جزئیات تعریف می‌کردند، حتی گاهی پایان آن‌ها را نیز لو می‌دادند!

 

دریچه تازه به سوی نقد در «نقد سینما»

۱- میز نقد و دعوت از عوامل فیلم‌های حاضر در جشنواره، مانند هر برنامه سینمایی دیگری جزو بخش‌های اصلی «نقد سینما» است، اما این برنامه با اجرای بهروز افخمی خالی از اتفاقات جدید نیست. میلاد دخانچی که تا پیش از این او را به عنوان مجری برنامه «جیوگی» دیده‌ایم، در «نقد سینما» روی صندلی منتقد نشسته و در بخش نقد فیلم، امید روحانی را همراهی می‌کند منتها با این تفاوت که امید روحانی جنبه‌های فرمی آثار را تحلیل می‌کند، اما دخانچی قرار نیست از نظر فرم و تکنیک درباره آثار نظر بدهد و از دریچه متفاوتی به آن‌ها نگاه می‌کند.

 

برنامه نقد سینما و هفت,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

 

در واقع دخانچی از جنبه مطالعات فرهنگی به فیلم‌ها توجه  و ارتباط محتوای فیلم را با فضای جامعه بررسی می‌کند. نگاه متفاوت او به آثار، زاویه نگاه جدیدی را به فیلم‌ها پیش روی مخاطب می‌گذارد و اتفاق مثبتی در نقد و «نقد سینما» به حساب می‌آید.

 

۲- بخشی از برنامه «نقد سینما» هم به سینمای جهان اختصاص دارد. در این برنامه آیتمی پخش می‌شود که جشنواره‌های سینمایی معتبر جهان را معرفی می‌کند. علاوه بر توجه به سینمای اروپا، ویژگی مثبت این آیتم اطلاعات جذابی است که فراتر از دانسته‌های اولیه عموم مخاطبان برنامه به آن‌ها می‌دهد.«نقد سینما» به طور کلی توجه زیادی به محتوای آثار سینمایی نشان می دهد.

 

انتظارها از «هفت» بیشتر است

۱- معمولاً در میز نقد برنامه‌های سینمایی، مجری فقط بحث را هدایت نمی‌کند و با ورود به بحث، مثلث منتقدان را تشکیل می‌دهد اما در «هفت» میز نقد در اختیار منتقدان و مسعود فراستی است. او که اکنون به واسطه برنامه «شب سینما» تجربیاتی در زمینه اجرا دارد، جایگاه مجری و منتقد را در میز نقد دارد.

 

۲- تیم جدید «هفت»، آیتم طنزی برای این برنامه در نظر گرفته‌اند. امیرحسین قیاسی در این آیتم با نگاه طنز و منتقدانه، به اتفاقات روزهای جشنواره فجر می‌پردازد. قیاسی که در مسابقه «خنداننده‌شو»، امتحان خود را درباره بامزه بودنش پس داده، انتخاب بسیار مناسبی بوده اما اشکال این آیتم، زمان کوتاه آن است. زمان آیتم ۲-۳ دقیقه است و در فواصل مختلف برنامه تکرار می‌شود.

 

۳- اتفاق دیگری که در برنامه «هفت» دیده می‌شود، تعدد مهمانان است. این برنامه در هر قسمت، میزبان دو یا سه گروه از عوامل فیلم‌هاست. این تعدد نه تنها درباره مهمانان، بلکه در نقد آثار هم وجود دارد و هر سه فیلم روز تحلیل می‌شوند. تعدد مهمانان که گاهی شکل میزگردهای تخصصی دارد، همراه با کوتاه شدن بخش‌های مختلف  باعث می‌شود بسیاری از بحث‌ها نیمه‌کاره رها شوند یا به نتیجه نرسند.

 

مائده کاشیان

 

khorasannews.com
  • 12
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش