یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۰۴:۱۱ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۲۰۱۳۴۷
رادیو و تلویزیون

یک مهران مدیری تو دل برو

مهران مدیری,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

پای مخاطبان انبوه تلویزیونی که وسط باشد، مهران مدیری تمام رکوردها را می‌شکند، رقیبان خود را جا می‌گذارد و جلوتر از همه راه می‌رود؛ بنابراین حالا این خبر که «تیتراژ «دورهمی» با صدای او برترین ترانه تیتراژهای تلویزیونی به انتخاب مردم است» دور از ذهن نیست. در  بخش تیتراژ جشنواره تلویزیونی جام‌جم امسال ١٩ تیتراژ تلویزیونی حضور داشتند که در میان آنها می‌توان به حجت اشرف‌زاده با دو تیتراژ، محسن چاوشی، علیرضا قربانی و محمد اصفهانی اشاره کرد درحالی ‌که دورهمی با صدای مهران مدیری با حدود ١٦١‌هزار رأی در جایگاه نخست لیست قرار دارد. مهران مدیری تنها سلبریتی است که در سال‌های گذشته توانسته ذائقه مردم از هر قشری را به سمت‌وسوی خود بکشاند. ناگفته پیداست که در رسانه‌ای چون تلویزیون که برای رأی‌گیری نگاه تخصصی در آن ‌جایگاهی ندارد، محبوبیت و سلبریتی‌بودن حرف اول و آخر را می‌زند اما «شهروند» برای بررسی بهتر موضوع سراغ آرش نصیری، امیر بهاری و حمید منبتی سه کارشناس و فعال موسیقی رفته است تا نظرشان را درباره این اتفاق بداند و جالب این‌که هر سه‌نفر اعتقاد دارند که شهرت یا محبوبیت مهران مدیری این همه رأی را روانه خانه او کرده است.

 

تیتراژ دورهمی هویت دارد

آرش نصیری اول از همه از تأثیر آهنگسازی مهیار علیزاده و انتخاب خوب شعر بر تیتراژ دورهمی می‌گوید و بعد درباره مهران مدیری نظر می‌دهد: «صدای مهران مدیری نه این‌که قابل قبول باشد اما به ‌هرحال خاص است، چون مدیری در سال‌های گذشته در حوزه موسیقی فعال بوده است. کارهای این‌چنینی او سابقه دارد ضمن این‌که کنسرت هم گذاشته است اما از سوی دیگر بحث محبوبیت مدیری و برنامه دورهمی مطرح است. مردم در دورهمی هم ستاره‌های مورد علاقه خود در سینما و تلویزیون را می‌دیدند و هم مهران مدیری را که خود نیز محبوب است.» او معتقد است که آهنگ «دورهمی» اگرچه خیلی پاپیولار نیست اما آهنگ خوبی است: «سوپراستاربودن او در رأی تأثیر داشته است، ضمن این‌که مردم هم آن را بیشتر شنیده‌اند، وگرنه اگر همین حالا از مهران مدیری بپرسید که مثلا شما بهترین خواننده هستید یا بقیه رقبا؟ صددرصد می‌گوید دیگران از من بهترند.» نصیری تیتراژ دورهمی را در مقایسه با خندوانه و دیگر برنامه‌ها را تیتراژ با هویتی می‌داند: «شاید صدا یا سبک او را دوست نداشته باشیم اما کار او هویت دارد، شبیه هیچ‌کس نمی‌خواند و صدایش ویژگی‌ها و استایل خود را دارد؛ بنابراین این تیتراژ بهترین تیتراژ از نظر موسیقایی نیست. اگرچه سبک تلفیقی موفقی هم دارد و پاپیولار و سبک هم نیست اما مردم به ستاره‌ها رأی می‌دهند.»

 

درخشش مدیری و مهیار علیزاده

امیر بهاری اما کمی دسته‌بندی‌شده ماجرا را شرح می‌دهد: «ماجرا دو سو دارد؛ اول این‌که مهران مدیری مشهور است و آدم‌های زیادی او را دنبال می‌کنند، بنابراین بخشی از این رأی‌ها به همین برمی‌گردد که او در دورهمی تاکشویی اجرا کرده است که برای مردم جذاب است اما از طرف دیگر نمی‌توانی از نقش مهیار علیزاده به‌عنوان آهنگساز کار گذشت. او کار متفاوتی انجام داده است و جمع این موضوعات توانسته آرای مردم را به سمت خود بکشاند.» او معتقد است که مهران مدیری خواننده خیلی خوبی نیست اما این قطعه با کمک مهیار علیزاده توانست نسبت به کارهای قبلی مدیری متفاوت‌تر باشد: «این کار به لحاظ استانداردها و معیارهای جهانی پاپ مدرن خوب عمل کرده است.»

 

مردم به اسمی که بیشتر شنیده‌اند، رأی می‌دهند

باید به این موضوع توجه داشت که رأی و سطح سلیقه مردم عادی با رأی و نظر افراد تخصصی آن رشته کاملا متفاوت است؛ صحبتی که حمید منبتی هم به آن تأکید زیادی دارد: «هر نظرسنجی و جشنواره‌ای را مخاطبان آن مشخص می‌کنند. با توجه به سطح سلیقه و نظر مخاطبان طبیعی است که در تلویزیون ستاره‌ای مثل مدیری بیشتر رأی می‌آورد، چون کسانی که به او رأی داده‌اند، اغلب مخاطب جدی موسیقی یا پیگیر و کارشناس موسیقی نیستند. آنها طبق علاقه و سلیقه به کسی که بیشتر شنیده‌اند، رأی داده‌اند. قطعا فاکتورهای زیبایی‌شناسی در آن نقشی ندارد اما او را براساس کارنامه درخشانش می‌شناسند و به او رأی داد‌ه‌اند.» او هم مثل بهاری و نصیری معتقد است که تصنیف دورهمی، کار ضعیفی نیست: «در این‌جا به هیچ‌وجه بحث کیفیت خوانندگی مهم نیست. او از حوزه دیگری به‌عنوان سلبریتی وارد دنیای خوانندگی می‌شود، که در حوزه خاص خود، در حد کمال است و در حوزه دیگری هم که وارد شده، کار قابل قبولی دارد، ضمن این‌که تجربه نشان داده است که مردم به اسمی که بیشتر شنیده‌اند، رأی می‌دهند.»مهران مدیری جز دورهمی کارهای درخشان زیادی ازجمله ساعت خوش، پاورچین، جنگ ۷۷، پلاک ۱۴، نقطه‌چین، شب‌های برره، باغ مظفر، نود شب، مرد هزارچهره، مرد دوهزارچهره، قهوه تلخ، ببخشید شما، ویلای من، شوخی کردم و در حاشیه داشته است و ظاهرا با هر کار جدیدی دایره مخاطبان او بیشتر می‌شود. حالا  هم اگرچه از نظر کارشناسان موسیقی در خوانندگی صددرصد نیست اما توانسته کار قبولی را در کنار مهیار علیزاده با یک پکیج کامل ارایه دهد.

 

نیره خادمی

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 11
  • 7
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش