یکشنبه ۰۴ شهریور ۱۴۰۳
۱۳:۵۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۲۰۴۷۳۹
رادیو و تلویزیون

نگاهی به مجموعه «تاریکی شب، روشنایی روز»؛روایت چهل سال عشق و وفاداری

سريال تاریکی شب روشنایی روز,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

سرانجام طلسم پخش «تاریکی شب، روشنایی روز» شکسته شد و پس از زمان پخش های مختلفی که توسط کارگردان و گاهی هم شبکه اعلام می شد و حتی پیش از این شنیده شده بود که قرار است روی آنتن شبکه یک برود، این مجموعه در بهمن ماه روی آنتن شبکه دو رفت.

 

مجموعه ای به قلم و کارگردانی حجت قاسم زاده اصل که بیشتر وی را به واسطه تله فیلم های خوبی که برای تلویزیون ساخته است، می شناسیم. قاسم زاده کارگردان مولف است و بسیار نیز اهل مطالعه. از این رو دیالوگ ها و متن هایش یک سرو گردن از برخی کارهای تلویزیونی بالاتر است و اگر از مخاطبان آثار او باشید، قطعا دیالوگ های زیبایی را از زبان کاراکترهای قصه اش شنیده اید.

 

ضمن اینکه قهرمانان داستانهایش در عین اینکه آدم های فاخری هستند، اما از ادبیاتی استفاده می کنند که به دل تماشاگر می نشیند و باور می کند؛ بدون اینکه حرف هایشان غلو شده باشد. یکی از ویژگی های قلم این کارگردان همین است که کلماتش از دل برمی آید و لاجرم بر دل می نشیند. گرچه عده ای از منتقدان وی را متهم به پرگویی در آثارش می کنند و معتقدند که او دیالوگ های بسیاری را برای قهرمانان داستانهایش در نظر می گیرد.

 

شاید نوع نگارش دیالوگ های قاسم زاده کمی با سریال های دیگر متفاوت باشد و به قصه و داستان گویی بیشتر شباهت داشته باشد تا فیلمنامه سریال تلویزیونی. اما مهارت و سبک خاصی که وی در نویسندگی و کارگردانی دارد، منحصر به خودش است و همواره آثاری هم که برای این رسانه ساخته، به خصوص فیلم های تلویزیونی اش که بارها از شبکه های مختلف پخش شده است، اصلا قابل مقایسه با حتی برخی از فیلم های سینمایی روی پرده هم نیست! آن هم در شرایطی که اغلب تله فیلم هایی که ساخته و پخش می شد، کارهای ضعیفی بودند و فیلمنامه های نه چندان جذابی داشتند. اما قاسم زاده همواره نگاه جدی به آثاری که ساخته داشته است.

 

قاسم زاده در این سریال نیز تلاش کرده تا داستان زندگی آدم هایی را برای مخاطبانش روایت کند که هم از جنس آدم های پیرامون ما در زندگی هستند و هم نیستند و کمیابند!

 

بهنام طریقت در «تاریکی شب، روشنایی روز» شمایل مردان دهه های ۴۰ و ۵۰ است که زندگی و عاشقانه هایشان با مردان امروزی تفاوت فاحشی دارد. از این نظر می توان گفت بهنام طریقت جزو مردانی است که نسل آنها رو به انقراض است. چرا که او مردی است عاشق که پس از گذشت سه چهار دهه همچنان به این عشق وفادار مانده و در گیر و دار زندگی با مانع بزرگی روبرو می شود که با اطمینان و اعتقاد قلبی که دارد، مصمم و در کمال خونسردی در پی راه حلی برای این مشکل است. از آن طرف به قدری کاراکتر ملموسی دارد که می توان گفت شبیه فلان فرد در خانواده مان است.

 

شاید بتوان گفت که این مجموعه در زمان مناسبی روی آنتن نرفت و زیر سایه سریال شبکه سه قرار گرفت که از قضا مجموعه پرمخاطبی هم هست. از این رو آنطور که باید نتوانسته مخاطبان خود را پیدا کند. البته زمان پخش دقیق و منظمی دارد. اما با این حال تعداد قسمت هایش زیاد نیست و از این نظر چندان به نفع سریال نیست. به این دلیل که این مجموعه در ۲۰ قسمت طراحی شده و از این نظر هم قابل مقایسه با سریال های ۵۰ و ۶۰ قسمتی نیست که زمان مناسب برای جذب مخاطب دارند تا بتوانند بیننده های سریال را با خود همراه کنند. از طرفی تبلیغات چندان خوب و گسترده ای هم برای این سریال وجود نداشت تا به بهتر دیده شدن آن کمکی کرده باشد.

 

ضمن اینکه شنیده می شود درگیر ممیزی و سانسور در پخش هم شده و همین امر می تواند به کار لطمه وارد کرده باشد. مهمتر از همه اینکه قاسم زاده در این مجموعه از نوع خاصی در کارگردانی و شیوه روایت داستان بهره گرفته که برای مخاطب سریال های تلویزیونی جدید است. شاید بتوان گفت تاکنون هیچ کارگردانی داستانش را اینگونه در تلویزیون روایت نکرده است. کارگردان کاراکترهای اصلی اش یعنی بهنام و سعیده را در برخی سکانس ها مقابل دوربین قرار داده تا تک گویی کنند. از این رو کمی برای مخاطب تلویزیون این شیوه از روایت داستان جدید و تازه است و به همین دلیل برخی هنوز نتوانسته اند با این سبک از سریال سازی ارتباط برقرار کنند. اما هر چه که هست، «تاریکی شب، روشنایی روز» کار با آبرویی است و در هر سکانس می توان احترام به مخاطب را از جانب کارگردان و سازندگان آن احساس کرد. البته مخاطب به دیدن برخی سریال های دم دستی و دیالوگ های سخیف عادت کرده که برخی هنرمندان به واسطه آثارشان مسبب سطحی نگاری برخی مخاطبان هستند.

 

از این رو بیننده سریال «تاریکی شب، روشنایی روز» ممکن است از همان ابتدا با قهرمان داستان همراه نشود و ارتباط برقرار نکند. اما در ادامه به واسطه متن و دیالوگ ها و شخصیت پردازی خوب قاسم زاده درگیر داستان و ماجراها می شود.

 

اما در کنار متن خوبی که قاسم زاده برای این سریال نوشته و نوع کارگردانی خاصی که برای این کار در نظر گرفته، از بازیگرانی دعوت به همکاری کرده که به نوعی انتخاب های درستی برای چنین نقش هایی هستند. از بهنام طریقت گرفته که قهرمان داستان است و فرهاد قائمیان ایفاگر این کاراکتر است تا بازیگرانی که همگی سبقه تئاتری دارند و از این رو به خوبی می توانند از پس چنین نقش هایی با چنین دیالوگ هایی بربیایند.

 

حتی بازیگران جوانی که نقش برادرزاده و خواهرزاده طریقت را بازی کرده اند هم با وجود اینکه برای مخاطب تلویزیون آشنا نیستند، اما انتخاب های درست کارگردان هستند. بده بستان های و پاس کاریهای کلامی و شوخی ها و بذله گویی های بهنام طریقت با خواهرزاده و برادرزاده اش به دل مخاطب می نشیند. فرهاد قائمیان پیش از این هم در آثار دیگری از این کارگردان حضور داشته و با او همکاری کرده است.

 

برخی از بازیگران هم در کارهای قبلی این کارگردان حضور داشتند و از این رو با شیوه کار و نوع نگاه قاسم زاده آشنا هستند و همین نکات مشترک باعث شده تا این سریال خروجی خوبی داشته باشد. البته این سریال هم به هر حال نکات منفی دارد. به خصوص تک گویی های طولانی بهنام طریقت در جوانی و میانسالی که در قسمت های نخست باعث خستگی مخاطب می شد که در ادامه گویا از حجم این تک گویی ها کاسته شد و سریال خوش ریتم تر از قسمت های ابتدایی شد. نکته دیگر تیتراژ پایانی سریال است که از صدای دو خواننده استفاده شده و دست اندرکاران این سریال ترجیح داده اند که از خواننده های معروفی که معمولا تیتراژهای بسیاری را کار می کنند، دعوت به همکاری نکنند.

 

می توان گفت به نوعی همه اجزای این سریال به نوعی با هم مرتبط و متناسب است. البته باید منتظر بود و دید که کارگردان چه پایان بندی برای سریال در نظر گرفته است. چرا که اغلب مشکلات سریال های تلویزیونی که این اواخر پخش می شوند، پایان بندی های غیر منطقی است که مخاطب را راضی نمی کند. البته قاسم زاده کارگردان و نویسنده حرفه ای است و قطعا می داند داستانش را چگونه به پایان بساند تا مخاطب از سرنوشت قهرمان هایش رضایت داشته باشند. با این حال می توان گفت که «تاریکی شب، روشنایی روز» با همه مسائلی که مطرح شد، توانسته مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند و در کنار داستانی که در قالب یک سریال روایت می شود، مفاهیم مهمی از جمله انسانیت و وفاداری را به مخاطبان خود منتقل کند.

 

 زینب علیپور 

 

banifilm.ir
  • 16
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش