یکشنبه ۰۴ شهریور ۱۴۰۳
۰۹:۴۰ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۲۰۵۱۶۲
رادیو و تلویزیون

سیاست یک بام و دو هوای مدیران سازمان صداوسیما

محسن امیریوسفی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

محتسب‌گری سیما برای سینما

برنامه «نقد سینما» در شبکه پنج تصمیم گرفت نخستین برنامه هفتگی خود بعد از سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر را با فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» آغاز کند. بهروز افخمی دعوت کرد از محسن امیریوسفی تا روبرویش بنشیند و از فیلمی بگوید که ۶ سال توقیف بود و حالا صدرنشین جدول فروش است با حدود ۳میلیارد تومان اما برنامه بدون حضور کارگردان برگزار شد. امیریوسفی هم نامه ای بلندبالا اعلام کرد اجازه حضور در برنامه تلویزیون را پیدا نکرده است.

 

واکنش پر کنایه امیریوسفی

محسن امیریوسفی در پاسخ به پرسش ایسنا در این زمینه، نوشت: «قرار بود جمعه شب در برنامه سینمایی نقد سینما در مورد فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» با آقای افخمی صحبت کنم ولی شب گذشته [پنج‌شنبه] تهیه‌کننده محترم برنامه اطلاع دادند که از طرف تلویزیون اجازه حضور در این برنامه به من داده نشده است.

 

«این در حالی است که آذرماه من در برنامه زنده میزانسن شبکه ۵ در مورد بحث پروانه ساخت صحبت کردم ولی شاید چون آن موقع بی‌کار و فقط به دنبال اکران فیلمم بودم خطری برای تلویزیون وجود نداشت ولی الان به علت اکران «آشغال‌های دوست‌داشتنی» فیلمسازی خطرناک شده‌ام! متاسفانه پیش از این هم از پخش تیزر تلویزیونی محروم شدیم و توجهی به درخواست ما نشد.»

 

از عادی‌سازی کتک تا خودکشی تختی

امیریوسفی در ادامه تلویزیون را به دلیل پخش برنامه ای در خصوص عادی سازی کتک خوردن زن از شوهرش از زیر تیغ گذراند و البته از پخش صحبت های جمشید مشایخی، بازیگر پیشکسوت سینما در خصوص خودکشی غلامرضا تختی انتقاد کرد: «ولی واقعیت این است که بعد از شش سال توقیف و در فصل بد اکران مردم استقبال غیرمنتظره‌ای از «آشغال‌های دوست‌داشتنی» کردند و این استقبال بدون حمایت تلویزیون بود و همین نشان می‌دهد که فیلم ما نیازی به تلویزیون ندارد ولی سوال من این است تلویزیونی که کتک خوردن چندباره زن از شوهر را عادی جلوه می‌دهد و گفت‌وگو درباره مسائل خصوصی اسطوره‌ای مثل تختی را مثل آب خوردن بیان می‌کند چگونه است که فیلمی را که مورد استقبال مردم قرار گرفته و صدرنشین اکران اسفندماه شده این‌چنین کنار می‌گذارد؟!»

 

کارگردان فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» کنار گذاشتن عادل فردوسی‌پور و اتهام کپی‌کاری به برنامه «عصر جدید» را هم دستاویز قرار داد تا انتقادات از مدیریت سازمان صدا و سیما را کامل کند: «تلویزیونی که کسی چون عادل فردوسی‌پور را این‌گونه کنار می‌گذارد و برنامه‌های سرگرم‌کننده‌اش کپی دست چندم آن‌ور آبی است و اسپانسرهای مربع ستاره‌ای‌اش کم مانده وسط اذان هم تبلیغ پخش کنند! با فیلمی مثل «آشغال‌های دوست‌داشتنی» مشکل دارد که در مورد گفت‌وگو، وحدت و آشتی است.»

 

آشغال‌های ترسناک

«البته از طرفی هم می‌شود دید تلویزیونی که سال‌ها بزرگان فرهنگ و هنر کشورمان را کنار گذاشته و فیلم‌های مطرح سینما را هر بار کوتاه‌تر می‌کند و سانسور روی سانسور می‌کند دیگر حوصله یک فیلم سینمایی روی پرده مثل «آشغال‌های دوست‌داشتنی» را ندارد که بعد از شش سال توقیف و در فصل سرد اکران هنوز جان دارد و مردم آن را می‌پسندند؛ فیلمی که حالا هر تماشاگرش یک رسانه برای آن شده است. مسئله من حضور داشتن در یک برنامه تلویزیونی نیست ولی امیدوارم تلویزیون از «آشغال‌های دوست‌داشتنی‌هراسی» دست بردارد. همان‌طور که در شش سال گذشته تابع نگاه آرام و صلح‌طلب «آشغال‌های دوست‌داشتنی» بودم و با تلاش و آرامش فیلمم را رفع توقیف کردم حالا هم می‌گویم: آقای صدا و سیما، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» فقط یک فیلم است؛ لطفا از آن نترسید.»

 

ارشاد می‌بخشد، صدا و سیما نه

فیلمی که بعد از ۶ سال توانسته نظر مثبت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را جلب کند، مجوزهایش را بگیرد و روی پرده برود، از طرف دیگر استقبال مردم را به دنبال داشته و بعد از ۳ هفته صدرنشین جدول فروش بوده، چرا باید پشت درهای سازمان صدا و سیما گیر کند و اجازه حضورش در یک برنامه تخصصی سینمایی را ندهند؟ به نظر می رسد مدیران تلویزیون خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی هنر در ایران، اصلح تر می داند. هر چند صدا و سیما، سازمانی مجزاست اما چرا کارگردانی که فیلمش به صورت رسمی اجازه اکران گرفته نمی تواند مقابل مجری برنامه ای بنشیند و درباره فیلمش حرف بزند؟

 

«آشغال‌های دوست داشتنی» گریزی به وقایع سال ۸۸ می زند و از این رو با واکنش‌هایی روبرو بود و بسیاری همین موضوع را دلیل توقیف ۶ ساله اش می دانستند. گمان می رود مدیران سازمان صدا و سیما نیز به همین دلیل اجازه حضور محسن امیریوسفی در تلویزیون را نداده اند اما باز هم این سوال مطرح می شود که وقتی وزارت ارشاد به این نتیجه رسیده فیلم می تواند اکران عمومی شود و هزاران نفر نیز در سینما تماشایش کرده اند، چرا کارگردان اثر نباید در قاب تلویزیون حاضر شود. اصلا چرا به بهروز افخمی اجازه داده اند به سراغ چنین فیلمی برود و محسنامیریوسفی را دعوت کند تا چنین هجمه ای علیه خود ایجاد کنند؟!

 

 

hamdelidaily.ir
  • 15
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش