شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳
۱۶:۰۳ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۲۰۷۰۴۱
رادیو و تلویزیون

عادل، گلزار؛ یک دوقطبی جذاب

عادل فردوسی پور و رضا رشید پور,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
حاشیه و جنجال در اختتامیه هم با جشنواره جام جم همراه بود.

از قدیم گفته‌اند که «سنگ اول چون نهد معمار کج؛ تا ثریا می‌رود دیوار کج». این حکایت جشنواره تلویزیونی جام جم ‏است که از همان ابتدا با جنجال‌های رنگارنگ آغاز شد، ادامه یافت و درنهایت هم به شب پایان رسید.

 

درواقع جشنواره‌ای که در ‏روند برگزاری‌اش با حاشیه‌هایی چون دستکاری عامدانه آرا برای پایین کشیدن برنامه‌ای که مغضوب مدیر شبکه بود، پای دیگران ‏را هم به جنجال‌ها باز کرد؛ جشنواره‌ای که هنرمندان و مجریانی چند، همان اواسط کار ارزش و اهمیت و اعتبارش را عیارسنجی ‏کرده و انصراف دادند. جشنواره‌ای که حتی بهنوش بختیاری هم گاف‌هایش را فهمید و کنار کشید. شب پایانی نیز به ‏همان سیاق پیش رفت و جنجال بی‌ثمر ساخت و صدای خیلی‌ها را درآورد.‏ در حقیقت اگر سال‌ها بعد کسی بخواهد درباره جشنواره پنجم جام جم تحقیق کند، بیش از این‌که به نام و نشان برندگان برسد، ‏احتمالا به چنین نتیجه‌ای خواهد رسید: در این جشنواره داریوش فرضیایی به اعتراض در مراسم اختتامیه حاضر نشد، پژمان ‏بازغی در اعتراض از برنامه کودک شو خداحافظی کرد، عادل فردوسی‌پور با اشک و بغض، مدیران شبکه را کنایه‌باران کرد، ‏محمدرضا گلزار در دعوای همکارانش با مدیران جانب مدیران را گرفت و چند اتفاق حاشیه‌ای دیگر که هرکدام برای خراب‌‏کردن هرجشن و جشنواره‌ای کافی بود.

 

پژمان تو هم؟!‏

باور کنید که پژمان بازغی نیز به جشنواره جام جم معترض است و حتی در اعتراض به نحوه تقسیم جوایز در این جشنواره از ‏برنامه کودک شو خداحافظی کرده است.‏

 

بازغی در این‌مورد نوشت: «کودک شو و من جایزه اصلی را از مردم گرفتیم. مردم هر روز مرا به ادامه مسیری که انگار هرگز ‏از سوی مدیران دیده نمی‌شد، امیدوار کردند‎.‎‏ ممنونم که حس مردمی بودن را به من دادید. من به عوامل کودک شو افتخار می‌کنم؛ ‏به تمام مردمی که ستاره‌های برنامه بودند، افتخار می‌کنم و شرمنده‌ام که بهترین برنامه تلویزیون از نگاه مردم بهترین مجری را ‏نداشت. دیگر دلیلی برای ماندن نمی‌بینم، اطمینان دارم کودک شو بدون من هم حیاتش را ادامه خواهد داد.»

 

اعتراض عموپورنگ

وقتی در جشنواره‌ای حتی داد کسی چون عمو پورنگ هم درآید که تاکنون مصداق مجسم خونسردی بوده، معلوم می‌شود با چه ‏جشنواره‌ای سروکار داریم. اما خبر درست است و داریوش فرضیایی هم به جشنواره جام جم اعتراض دارد.‏

 

فردای برگزاری مراسم اختتامیه رسانه‌ها نوشتند داریوش فرضیایی به نشانه اعتراض در اختتامیه جشنواره شرکت نکرده و ‏زیرتصویر کارت دعوت خود به مراسم اختتامیه نوشته: «شاید نخواهند دیده شویم، شاید نخواهند شنیده شویم، غافل از آن‌که ‏عزت را خداوند می‌دهد و مردم بهترین داورانند.»

 

گفته می‌شود اعتراض داریـــوش فرضیایـــی به داوری‌شدن برنامه‌های کودکانه در بخشی بود که سریال‌های دیگر و به‌مراتب ‏پرهزینه‌تر نیز در آن داوری می‌شدند و حتی در برنامه تب‌تاب نیز این اعتراض را با صراحت تمام رسانه‌ای کرده بود.

 

احسان علیخانی:  خداحافظ ماه‌عسل

احسان علیخانی یکی دیگر از حاشیه‌سازان مراسم اختتامیه بود. او البته با اعلام خبری شگفت‌انگیز یکی از حواشی جشنواره را ‏کلید زد‎.‎

 

وقتی علیخانی برای دریافت تندیس بهترین اجرای برنامه ترکیبی روی سن آمد، با سخنانش جنجالی رسانه‌ای به‌وجود آورد:   «ممنون ‏از کسانی که این‌جا حضور دارند. دم در ورودی عزیزی را دیدم که شاید ۱۸ سالگی با او آشنا شدم و روزهایی که گذراندم، یادم آمد. ‏من تجربه اجرای جشنواره در دور سوم را دارم و می‌توانم بگویم اوضاع سازمان صداوسیما خراب است، زیرا هنوز پول ما را از ‏آن زمان نداده‌اند. با مسئولان صحبت کردیم برای پایان ماه عسل و شروع عصر جدید که روی آنتن است. مصاحبه تکان‌دهنده‌ای ‏از رضا رویگری دیدم که لنگ اجاره خانه است و از مسئولان می‌خواهم دیداری با رویگری داشته باشند و من نیز هدیه خودم را ‏به او می‌دهم.‏»

 

چه‌کسانی برنده شدند؟

تندیس بهترین اجرا و نگاه مردم در بخش اجرا:   رضا رشیدپور برای برنامه حالا خورشید ‏

 

مجری منتخب زن:   فاطمه امینی.‏

 

تندیس ویژه جریان‌سازی:   دورهمی

 

تیتراژ منتخب:   مهران مدیری برای برنامه دورهمی

 

اجرای امیدآفرین و تأثیرگذار:   رامبد جوان و سیدعلی احمدی برای برنامه خندوانه

 

بهترین اجرا:   محمدرضا گلزار ‏

 

بهترین مسابقه:   کودک شو ‏

 

تهیه کنندگی:   ایرج محمدی برای سریال دلدادگان

 

کارگردانی:   احمد معظمی برای سریال سارق روح

 

فیلمنامه:   احسان جوانمرد برای بانوی عمارت

 

بازیگر برتر زن:   گلچهره سجادیه برای سریال آنام

 

بازیگر منتخب زن از نگاه مردم:   مریم مؤمن برای سریال بانوی عمارت

 

بهترین بازیگر مرد:   حسین محجوب برای سریال محکومین

 

بازیگر منتخب مرد از نگاه مردم:   حسام منظور برای سریال بانوی عمارت

 

تندیس ویژه جشنواره:   مجموعه پدر ‏

 

گلزار در متن جنجال‌ها

وقتی حواشی مربوط به دستکاری در آرای مردمی، با هدف پایین کشیدن برنامه مغضوب مدیران و بالا بردن برنامه برنده‌باش ‏به‌جای آن، به بحران ختم شد و پای یک وزارتخانه، رسانه ملی و پلیس فتا را به این جنجال کشاند، روزنامه شهروند در ‏همین صفحه بارها و بارها به این نکته اشاره کرد که اشتباه، تقلب یا هر چیزی اگر اتفاق افتاده، نباید برای زیر سوال بردن این ‏اتفاق جبهه‌ای علیه محمدرضا گلزار ایجاد شود که روشن است که او نه دستی در این ماجراها داشته و نه اصلا توان اجرای چنین ‏برنامه‌ای را دارد. اما آن‌چه در ادامه رخ داد، نشان داد گلزار انگار خودش هم بدش نمی‌آید خود را در این ماجرا وارد کند.

 

وقتی بالاخره بعد از چند هفته کشمکش و جنجال و حرف‌‌وحدیث درنهایت برنامه ۹۰ عادل فردوسی‌پور پربیننده‌ترین و ‏محبوب‌ترین برنامه سیما شد، عادل روی صحنه آمد و در سخنانی بغض‌آلود تمام سنگینی یک‌سال فشار و دشواری و ‏کارشکنی‌های آشکار و نهان را کنایه کرد و نثار مدیر تازه آمده‌ای کرد که انگار باور نمی‌کند روزگار عوض شده و مدیریت با ‏سبک‌وسیاق دهه شصت ممکن نیست. صحبت‌هایی که وقتی کارگردان تلویزیونی مراسم با زیرکی و رندی خاصی، در لابه‌لای ‏آنها چندین و چند بار روی علی فروغی، مدیر شبکه ٣ سوییچ کرد، قطعه تصویری کوتاهی شد که هزاران حرف ناگفته در خود ‏داشت. بغض عادل فردوسی‌پور، لبخند فروغی، برآشفتگی دارابی که در کنار هم کلیپی دو دقیقه‌ای  شد و در اندک زمانی در ‏فضای مجازی ترند شد.

 

به‌هرحال عادل نتیجه تلاش‌هایش را گرفت، اما چیزی را که مردم عادی فهمیدند و کلیپ عادل را ترند کردند، ستاره‌ای چون ‏محمدرضا گلزار متوجه نشد.‏

 

گلزار که برای دریافت جایزه بهترین مجری روی صحنه آمده بود، بی‌توجه به فشارهایی که به عادل وارد آمده بود، با تشکر از ‏مدیر شبکه سه گفت «به افتخار اين مدير با درايت دست بزنيد» که معنای تلویحی‌اش تأیید رفتار این مدیر با عادل فردوسی‌پور ‏بود. گلزار با این بی‌سیاستی محض نه‌تنها در دعوای پیش‌آمده میان مجری مردمی و مدیر تلویزیونی جانب مدیر را گرفت، بلکه با ‏بی‌سیاستی بزرگتری خودش را عامل بازگشت مردم به آغوش تلویزیون نامیده و با این ادعا با واکنش‌های تندی مواجه شد. این ‏گاف دیگر گلزار بود که علاوه بر هواداران فردوسی‌پور، عملا تمام مجری‌های تلویزیون را نیز مقابل خود قرار داد. ‏

 

محمدرضا گلزار پس از دریافت جایزه گفت: «خیلی خوشحالم که باعث شدم خیلی از کسانی که تلویزیون نمی‌دیدند، برگردند و به ‏تماشای تلویزیون بنشینند.» ادعایی که با واکنش‌های متعددی همراه شد. ازجمله امیر جوشقانی که گفت: «تلویزیون بیننده خود را ‏دارد و مردم همواره برنامه‌های آن را دنبال می‌کنند و با حق انتخاب‌هایی که کنترل‌های تلویزیون به یک بیننده می‌دهند، به راحتی ‏این فرصت و امکان را در اختیار او می‌دهند که از برنامه‌ای که دوست ندارند به راحتی عبور کرده و به تماشای برنامه مورد ‏نظرش بنشینند»، یا المیرا شریفی‌مقدم که در واکنشی کنایه‌آمیز در توییتر نوشت: «جایزه بهترین اجرای تلویزیونی رو یک بازیگر ‏گرفت و بعد منت گذاشت سر تلویزیون! اصلا ما همه علاف اومدنت بودیم!»

 

پولاد امین

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 18
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
جدیدترین
قدیمی ترین
آدم می خواهد هدیه اش را به کسی دیگر بدهد باید از لحاظ سنی از او کوچکتر باشد نه اینکه اینطوری بیشتر آبروی بیچاره را ببرد حالا خانواده اش چه میگویند این را از کجا آوردی.لا اقل یک مشاور برای خودتان داشته باشید
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش