یکشنبه ۰۴ شهریور ۱۴۰۳
۱۰:۰۸ - ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۱۰۲۴۴۷
رادیو و تلویزیون

جامعه شناسی «خندوانه»؛ یک خنده تلویزیونی

برنامه خندوانه,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

خندوانه به‌عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سرگرم‌کننده تلویزیون به پایان رسید یا به کار خود پایان داد. اینکه دلایل این پایان چه بود، بحث دیگری است که می‌توان در نسبت با ضرورت تداوم یا توقف آن به جای خود به بحث نشست. حتی می‌توان این ۷ فصل از خندوانه را از حیث برنامه‌سازی مورد نقد و بررسی قرار داد و نقاط ضعف و کاستی‌هایش را بیرون کشید. این مسأله طبعاً یک نقد درون متنی است و به وقت خود سازوکار خودش را دارد. قصد ما در این مجال، نگاهی برون متنی به برنامه خندوانه و تأثیر و تأثرات آن در این روزگار است.

 

واقعیت این است که خندوانه می‌تواند به‌عنوان یک برنامه روتین تلویزیونی-با قصد ایجاد نشاط و سرگرمی- شناخته شود که از کارکرد‌های تلویزیون در همه جای دنیاست و چه بسا پیش از این هم از تلویزیون خودمان انواع جُنگ‌ها، سریال‌ها و مجموعه‌های طنز و کمدی(که همین هدف را دنبال می‌کرده اند) پخش شده و می‌شود. اما به نظر می‌رسد خندوانه بیش از آنکه یک عملکرد تلویزیونی باشد، نوعی تولید آگاهانه شادی و نشاط و امید در جامعه بود و بیش از ملزومات رسانه‌ای، این ضرورت‌های اجتماعی و روانی جامعه بود که تولد و تولید چنین برنامه‌ای را ضروری می‌کرد. فارغ از اینکه چقدر این برنامه را پسندیده یا نپسندیده باشیم و فارغ از ضعف و کاستی‌های احتمالی یا تکراری شدنش، باید بپذیریم که خندوانه یکی از موفق‌ترین برنامه‌های تلویزیونی سال های اخیر است که دلیل این موفقیت را هم می‌توان در مخاطب‌پذیری بالای آن جست‌و‌جوکرد.

 

بخشی ازاین موفقیت را باید در فرم و اجرای جدید برنامه جست‌و‌جو کرد و خلاقیت‌هایی که در خلق آیتم‌های مختلف آن وجود داشت از جمله ظهور و رشد استندآپ کمدی و معرفی چهره‌های جدید در کمدی‌های کلامی و حرکتی یا اجرای برخی مسابقات طنازانه مثل لباهنگ و خنداننده شو و نمونه‌هایی از این دست که برنامه را از یکنواختی در فصل‌های مختلف خارج کرد و به آن تنوع محتوایی بخشید. در این بین شاید خلق عروسکی به اسم جناب خان با آن ویژگی‌ طنازانه و نقادانه خاص خودش مؤلفه بسیار مهمی در موفقیت خندوانه بود و حتی می‌توان مدعی شد که هویت و جایگاه جناب خان از برنامه خندوانه هم عبور کرده و استقلال و فردیت یافته است.

 

جناب خان عروسک کودکانه نبود بلکه به شخصیتی بدل شد که همه طیف‌های سنی با آن ارتباط برقرار می‌کردند و در واقع می‌توان او را نماینده افکار عمومی در برنامه دانست که با زبان طنازانه به نقد اجتماعی می‌پرداخت. بخشی از محبوبیت او فارغ از جذابیت‌های دراماتیکش به‌عنوان عروسک در همین نقدهای جدی اما با نمک جناب خان بود و البته رقص و شادی‌هایی که ایجاد می‌کرد. نقش جناب خان در اعتباربخشی و محبوبیت خندوانه را می‌توان در فصلی که او در برنامه حضور نداشت سنجید و اینکه فقدان او چقدر در ریزش مخاطبان خندوانه مؤثر بود.

 

در پس شخصیت‌پردازی جناب‌خان و رویکرد برنامه به ایجاد خنده و شادی در مخاطب که در نهایت موجب موفقیت خندوانه به‌عنوان یک برنامه تلویزیونی شد یک نکته را نباید فراموش کرد و آنهم پردازش و روایت‌های طنازانه مبتنی بر یک تحلیل جامعه شناختی از جامعه بود. برنامه‌ای که در حد توان خود تلاش کرده بود خنده را به خرد جمعی پیوند بزند و خرسندی را به‌عنوان یک کنش و انتخاب ارادی به مردم آموزش دهد. اینکه شاد بودن بیش از آنکه یک فضیلت باشد یک مهارت است و برای شاد بودن باید شادی کردن را بلد شد.

 

سید رضا صائمی

 

iran-newspaper.com
  • 18
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش