یکشنبه ۰۴ شهریور ۱۴۰۳
۱۰:۴۹ - ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۱۰۲۴۷۹
رادیو و تلویزیون

نقد ویژه‌برنامه‌های نوروزی تلویزیون

از تکیه‌کلام‌های سعید آقاخانی تا حاشیه‌های نقادی «دورهمی»

برنامه دورهمی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
یک منتقد با نگاهی به عملکرد تلویزیون در ایام نوروز، درباره‌ی «نون خ» و ناهمگونی مشهود در گویش فارسی بازیگرانش، غیرحرفه‌ای بودن در گزینش و آراء داوران «عصر جدید»، «دورهمی» و حاشیه‌های نقادی‌اش و همچنین خلاقیت «خندوانه» نکاتی را مطرح کرد.

هوشنگ صدفی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره عملکرد تلویزیون در پخش سریال‌های نوروزی، مجموعه «نون.خ» سعید آقاخانی را سریالی موفق نسبت به دو سریال دیگر عنوان کرد.

 

بار اصلی «نون.خ» بر دوش سعید آقاخانی

صدفی با اعتقاد بر اینکه مجموعه نوروزی «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی توانست با فراز و نشیب‌های خود تأثیر مؤثری در بین بینندگان تلویزیون داشته باشد، اظهار کرد: استفاده خوب از کمدی موقعیت و خلق تکیه‌کلام‌های آقاخانی، لحظات فرح‌بخشی را ایجاد کرد. همچنین استفاده مثبت از وقوع حوادث در فضای روستای کُردنشین با گریزی به آئین‌ها و مراسم آنان، توانست نقبی به مردم‌شناسی از مناطق کردنشین بزند.

 

وی در عین حال بار اصلی قصه و خلق موقعیت‌های کمیک را بیشتر بر دوش کارگردان و بازیگر اصلی مجموعه تلویزیونی «نون.خ» دانست و گفت: این اتفاق شاید نکته منفی کار محسوب می‌شد؛ چرا که کارگردان نخواست یا نتوانست حین کارگردانی از قابلیت خلاقانه بازی سایر بازیگران به نحو مؤثر استفاده کند.

 

«نون. خ» و ناهمگونی مشهود در گویش فارسی بازیگران

این منتقد با بیان اینکه ناهمگونی مشهود در گویش فارسی بازیگران در سریال «نون.خ» تا حدی آزاردهنده بوده است، گفت: ای کاش نویسنده یا کارگردان، با گریز به زبان کردی برخی بازیگران، گیرایی لحن و آوای آنان را به تصویر می‌کشید و در مواقعی با زیرنویس کردن دیالوگ‌های بازیگران همزبانی را در بین مخاطبان کردزبان تقویت می‌کرد. با وجود پخش مجموعه‌های تلویزیونی «بر سر دوراهی» و «زوج یا فرد» از دو شبکه دیگر، شاید در نظرسنجی مردمی، مجموعه «نون. خ» که تا حدودی به مسائل روز جامعه پرداخته بود، بتواند اقبال مخاطبان را کسب کند. هر چند معلوم نیست جام جهان‌بین، چه سرنوشتی را برای سایر مجموعه‌های تلویزیونی و آرای مردمی رقم زند چون در امانت‌داری آرای جشنواره جام جم کارنامه خوبی از خود به جا نگذاشت!

 

انتقاد به غیرحرفه‌ای بودن و گزینش و آرا داوران

صدفی در ادامه‌ی گفت و گوی خود درباره‌ی برنامه «عصر جدید» نیز اظهار کرد: این برنامه با شعار طرح کشف استعدادها، دیده شدن و شناسایی افراد مستعد در جامعه به‌رغم نقادی برخی از همکاران رسانه‌ای، با همان حال و هوای دست‌اندرکاران تولیدی پیش می‌رود شاید از منظر رسانه ملی، نقد برنامه‌های تلویزیونی هیچ ارزش معنوی و هم‌افزایی در رسانه ندارد. پیشنهاد می‌شود به تناسب نوع حضور افراد مستعد در حوزه‌های ورزشی، آکروبات، هنری، اجتماعی و سایر حوزه‌های مطرح، از کارشناسان صاحب نام استفاده کند تا نحوه گزینش و آرای داوران جنبه حرفه‌ای داشته باشد.

 

وی در زمینه برنامه «عصر جدید» اظهار کرد: فقدان افراد صاحب نام حوزه‌های دیگر از کاستی موجود برنامه عصر جدید است، به مصداق ضرب‌المثل «همه چیز را همگان دانند، همگان هنوز از مادرزاده نشده اند» می‌توان به تناسب حضور استعدادها از هیأت داوری کارآمد و توانا بهره برد؛ البته هنوز دیر نشده است.

 

این منتقد در نقد برنامه «عصر جدید» گفت: با وجود گرته برداری از نمونه‌های خارجی، این برنامه هم‌چنان بر مدار احساسی «ماه عسل» می چرخد و متأسفانه الگوی برنامه بر این فضا می چربد و با توجه به تعریف برنامه در چارچوب کالبدی آن نمی گنجد؛ بنابراین دست‌اندرکاران برنامه می‌توانند موارد احساسی را در چند برنامه متفاوت با هم بسنجند تا ناخواسته استعداد توانمند شهروندان خلاق، قربانی این فضای احساسی نشوند.

 

«خندوانه» همچنان خلاق است

صدفی درباره «خندوانه» و رویکرد آن در پخش نوروزی اظهار کرد: بی‌گمان «خندوانه» هم‌چنان به عنوان برنامه خلاق رامبد جوان توانسته جایگاه خود را در بین برنامه‌های دیگر سرگرمی حفظ کند با وجود آنکه دچار کاستی‌هایی است اما چون این برنامه از ذهن خلاق و توانای گروه وطنی «خندوانه» تراوش کرده، می‌توان این نقدها را در فرصتی دیگر برای هم‌افزایی آن ارائه کرد. یافتن سوژه‌های خلاقانه در فضای تقلیدی رسانه ملی، خود ارزش و اعتبار دیگری دارد اما به رامبد جوان پیشنهاد می‌کنم با بازنگری در قالب و محتوای آن بتواند برنامه وطنی را هم چنان در اوج حفظ کند طبعاً روتین بودن برنامه تلویزیونی، همیشه سم مهلکی برای برنامه‌های خلاقانه است.

 

«دورهمی» و رکورد نقادی دولت در سال ۹۸

این منتقد در بخش پایانی گفت و گوی خود درباره برنامه «دورهمی» اظهار کرد: مهران مدیری، با نخستین برنامه تولیدی در سال ۹۸ رکود نقادی دولت را زد. هرچند در شرایط موجود انتظار می‌رفت رسانه ملی به جای دامن زدن به مشکلات سیل و آشفتگی مدیریتی، فضای همدلی را ایجاد کند، اما پرداختن به فضای دوقطبی می‌تواند تأثیر نامطلوبی در روحیه مدیریت بحران داشته باشد. ناگفته نماند مدیران میدانی استان‌های سیل‌زده، از همین آب و خاک هستند و در کمک و همدلی با مردم مناطق سیل زده هیچ تفاوتی قائل نیستند. شاید در این شرایط سیل فعلی، از تجربه خوبی برخوردار نباشند، اما آنچه در توان دارند، بکار گرفته‌اند تا به مردم کمک کنند.

 

بی‌گمان ترکش نقادی برنامه دورهمی، تنها به جسم و جان دولت مردان فرو نمی‌رود بلکه گسست مدیریتی ایران را در فضای بین المللی به خوبی نشان می‌دهد. مخاطبان این نوع انتقادها هیچ وقت کارکرد جناح‌های سیاسی راست و چپ را تفکیک نمی‌کنند بلکه آن را به حساب حاکمان نظام می‌گذارند. از سویی دیگر باید دولت مردان پوست کلفت‌تر از آن باشند که با نقد رسانه‌های گروهی با یک غوره سردی‌شان شود. بگذریم عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، زمانی در قامت مدیر رسانه ملی، گاهی به نقادی دولت در زمان سکان‌داری مدیریت رسانه ملی نیم نگاهی داشت حال چرا از نقد برنامه دورهمی آشفته شده است بماند!

 

وی در پایان درباره این برنامه اظهار کرد: به نظرم نقادی از مدیران اجرایی درگیر در رفع و رجوع مشکلات سیل استان‌های بحران زده، دست پخت مهران مدیری نیست بلکه او مهره شطرنجی در دستان مدیران صداوسیماست که در بزنگاه‌ها برای از میان بردن رقیب سیاسی به میدان آورده می‌شود. بنابراین تفاوت است بین او و عادل فردوسی‌پور، چرا که عادل نخواست به خاطر نان رسانه ملی، نقش مهره شطرنجی را برای مدیران رسانه ملی بازی کند. امیدواریم با همت رسانه‌های مکتوب و مدیران همدل رسانه ملی، از این گذار سیلاب زده رسانه‌ای عبور کنیم.

 

  • 9
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش