یکشنبه ۰۴ شهریور ۱۴۰۳
۲۰:۴۹ - ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۱۰۲۷۰۷
رادیو و تلویزیون

وقتی «عصر جدید» مردم را نامحرم می‌داند

مسابقه عصرجدید,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
برنامه شنبه شب «عصر جدید» حکایت از آن دارد که سازندگان این برنامه، مخاطبان میلیونی‌شان را نامحرم می‌دانند و سعی می‌کنند تا با پنهان کاری همچنان آن‌ها را پای برنامه بنشانند.

تازه‌ترین قسمت برنامه «عصر جدید»، شامگاه شنبه ۱۷ فروردین روی آنتن رفت و فاطمه رادمنش با نمایشی تک نفری که ارائه داد، توانست نظر داوران را جلب کند و به عنوان فینالیست نهایی این بخش انتخاب شود. اجرای او آنچنان داوران را به ذوق آورد که باعث شد تا رویا نونهالی از شدت شوق روی صحنه حضور پیدا کرد و او را در آغوش بگیرد. 

 

انتخاب این بازیگر به عنوان فینالیست برنامه با واکنش‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد، دلیل این اتفاق هم سابقه‌ای بود که رادمنش در حوزه تئاتر داشت.

 

رادمنش، بازیگر و کارگردان باسابقه تئاتر است که به عضویت کانون نمایشگران خیابانی خانه تئاتر نیز درآمده و در طول فعالیتش موفق به دریافت جوایزی چون جایزه بهترین بازیگر زن تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر و همچنین جایزه بازیگری و کارگردانی جشنواره تئاتر مقاومت شده است.

 

سابقه حرفه‌ای این بازیگر و حضورش در برنامه «عصر جدید» که مختص استعدادیابی است، این پرسش را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند که انتخاب افرادی که در رشته خود حرفه‌ای هستند به عنوان فینالیست مسابقه چه متر و معیاری دارد و «عصر جدید» آیین‌نامه‌ای مبنی بر چگونگی حضور افراد در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده است یا نه؟

 

نبود آیین‌نامه‌ای دقیق، مشخص و شفاف

برنامه‌های استعدادیابی همچون «عصر جدید» در نقاط مختلف دنیا همواره از آیین‌نامه مدون و مشخصی برخوردار هستند که شرکت‌کنندگان را با جزییات برنامه و شرایطی که برای حضور نیاز است آشنا می‌کنند. همچنین درباره چگونگی حضور افراد باسابقه و حرفه‌ای در برنامه نیز اطلاعاتی ارائه می‌دهند اما گویا «عصر جدید» از این قاعده مستثنی است.

 

با مراجعه به سایت رسمی این برنامه، بخشی به نام قوانین و شرایط به چشم می‌خورد که وقتی وارد آن می‌شویم، آیین‌نامه‌ای مشاهده نمی‌کنیم و تنها چند خط توضیح درباره قابلیت برنامه و همچنین رعایت قوانین صداوسیما به چشم می‌خورد.

 

مسابقه عصرجدید,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

ضوابط سایت برنامه «عصر جدید» برای شرکت کنندگان

در واقع به نظر می‌رسد که «عصر جدید» تمایلی به شفافیت در امور برگزاری این برنامه استعدادیابی ندارد و سعی می‌کند تا چراغ خاموش پیش برود. سخنان فاطمه رادمنش بر روی این مسئله صحه می‌گذارد، او در این باره می‌گوید: «من از آیین‌نامه اطلاع ندارم و اگر چنین چیزی باشد آن را نخواندم. ضمن آنکه غیر از من در بخش‌های مختلف آدم‌هایی هستند که در شغل و حرفه‌شان حرفه‌ای هستند و در این برنامه‌ استعدادیابی شرکت می‌کنند و فکر نمی‌کنم در آیین نامه محدودیتی وجود داشته باشد، همانطور که یک خواننده حرفه‌ای هم در برنامه حضور پیدا کرد.»

 

پنهان‌کاری «عصر جدید» از مردم

پرسش دیگری که پس از برنامه شنبه‌شب «عصر جدید» مطرح می‌شود این است که هیات داوران و سازندگان برنامه از سابقه هنری رادمنش در تئاتر آگاه بوده‌اند یا خیر؟ و اگر آگاهی وجود داشته است، به چه علت فردی که سابقه فعالیت حرفه‌ای هم دارد، باید به فینال راه پیدا کند و رقبای غیرحرفه‌ای را پشت سر بگذارد. این در حالیست که مخاطبان انتظار دارند در این برنامه شاهد حضور افرادی با استعداد ذاتی و بدون هیچگونه سابقه و آموزشی باشند، آدم‌هایی که از جنس خود تماشاگران برنامه هستند. 

 

ممکن است عوامل «عصر جدید» از یکی از شعارهای برنامه با عنوان «عصر جدید، فرصتی برای دیده شدن» برای توجیه انتخاب خود استفاده کنند اما سخنان رادمنش مبنی بر سانسور توضیحات علیخانی درباره سابقه‌اش، مهر باطلی بر این توجیه می‌زند، او در این باره توضیح می‌دهد: «عوامل برنامه «عصر جدید» و هیات داوران از پیشینه و شرایط من کاملا اطلاع داشتند، حتی در هنگام ضبط برنامه، آقای علیخانی خطاب به هیات داوران توضیح داد که من لیسانس و فوق لیسانس تئاتر دارم و چندین جایزه هم گرفته‌ام. خانم نونهالی هم در جواب او گفت معلوم است این سطح از بازیگری از دانش بازیگری می‌آید. البته این بخش از برنامه در هنگام پخش حذف شده بود.»

 

به نظر می‌آید این شرکت‌ کننده، با صداقت در برنامه حضور پیدا کرده و نقشی در این پنهان‌کاری ندارد و در عوض سازندگان «عصر جدید»، مخاطبان میلیونی خود را محرم نمی‌دانند و با تدوین هدفمند برنامه و سانسور بخشی از آن، در جهت گمراه کردن مخاطبان، تلاش کرده‌اند. آنان خواسته‌اند این تفکر را ایجاد کنند که این شرکت کننده بدون پیشینه حرفه‌ای وارد برنامه شده است و از این طریق، همذات پنداری تماشاگران را برانگیزند. همچنین از این طریق خواسته‌اند جذابیت برنامه را حفظ کنند و تصور مخاطبان را مبنی بر ناب بودن استعداد شرکت کنندگان خراب نکنند.

 

علاقه به نمایش استعداد ذاتی برای طیف گسترده مخاطبان

وقتی از رادمنش می‌پرسیم با این‌که یک چهره شناخته شده تئاتری است، چرا در این برنامه شرکت کرده است، او پاسخ می‌دهد: «اول اینکه در این برنامه شرکت کردم که معرفی شوم، چون چالش این برنامه، بسیار برای من جدید و جذاب بود. همه آدم‌هایی که در رقابت با آن‌ها بودم از صنف من نبودند و تعداد خیلی کمی از آن‌ها بازیگر بودند. برای من بسیار چالش سختی بود و من چون کارهای سخت را دوست دارم، حضور در این برنامه استعدادیابی را انتخاب کردم تا با فعالان سایر رشته‌ها رقابت کنم.»

 

این بازیگر تئاتر ادامه می‌دهد: «دومین دلیل اینکه تلویزیون است و طیف بسیار وسیعی از مخاطبان کشورم را پوشش می‌دهد و به این دلیل دوست داشتم شرکت کنم و مخاطبان بیشتری کار من را ببینند. نه آنکه مشهور شوم و سینماگران من را انتخاب کنند، شاید این اتفاق هم رخ بدهد. من وقتی اجرای تئاتر می‌کنم در نهایت سه، چهار هزار تماشاگر کار من را می‌بینند اما وقتی به تلویزیون می‌آیم خیلی از مردم در خانه‌هایشان کار من را می‌بینند، پس چرا که نه؟»

 

 

khabaronline.ir
  • 20
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش