دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۵:۳۰ - ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۱۰۳۴۹۸
رادیو و تلویزیون

ارتباط مالی شرکت توسکا با برنامه های مختلف صدو سیما همچنان در ابهام قرار دارد/ ماجرای جمع‌آوری کدهای دستوری به کجا رسید؟

شرکت توسکا,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
همچنان ارتباط شرکت توسکا با برنامه‌های مختلف صداوسیما در ابهام قرار داد و این دو هیچ کدام تن به شفاف‌سازی و ارائه اطلاعاتی دقیق درباره چگونگی فعالیت‌هایشان ندادند.

ستاره‌ ۳ مربع، کدهای دستوری، توسکا، حق‌الناس و... واژه‌هایی هستند که در این چند ماه بارها و بارها  به گوش‌مان خوردند و در قالب اخبار و بیانیه‌های مختلف از جلوی چشمانمان عبور کردند، اخباری که همگی بر فعالیت‌های یک شرکت به نام توسکا و قراردادش با صداوسیما متمرکز است که حسابی در این چند وقت اخیر سروصدا کرده است.

 

با به پایان رسیدن سال ۹۷، همکاری این شرکت با صداوسیما یک ساله شد. سال ۹۶ بود که صداوسیما از طریق یک مناقصه که به گفته برخی از فعالان حوزه تبلیغات، درباره آن اطلاع‌رسانی نشده بود، تمامی تبلیغات سرویس‌های ارزش افزوده (VAS) و شرکت‌های حوزه صنعت پرداخت خود را به توسکا داد.

 

در حقیقت این شرکت به واسطه همان مناقصه، پیمانکار تبلیغات سازمان صداوسیما در این حوزه شد، معنای این جملات و این اتفاق این بود که صداوسیما تبلیغات شرکت‌های سرویس‌های ارزش افزوده و اپلیکیشن‌های موبایلی را منحصرا به شرکت توسکا واگذار می‌کند. توسکا یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت همراه اول است که در قسمت معرفی آن در سایتش آمده: «شرکت توسعه کسب‌وکار ایرانی با برند توسکا، فعال در زمینه برپایی کارزارهای تبلیغاتی بر بستر فناوری‌های دیجیتال است. توسکا پاسخی به تمام نیازهای شما در زمینه تبلیغات گسترده بر بستر تمامی رسانه‌های دیجیتال اعم از شبکه‌های رسمی رادیو و تلویزیون، اینترنت، تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی است.»

 

با این حال مدت‌ها توسکا در صداوسیما جولان می‌داد و اپلیکیشن روبیکا که با عنوان رسانه اول یا در حقیقت یک VOD توسط توسکا معرفی شد مهمترین باکس‌های تبلیغاتی تلویزیون را در اختیار داشت و حتی شرکت‌های PSP هم که تلاش داشتند تا مقابل این اقدام توسکا قرار بگیرند در نهایت راه به جایی نبردند و به ناچار با این شرکت به توافق رسیدند.

 

توسکا دقیقا چه می‌کند؟

فارغ از حضور گسترده اپلیکیشن روبیکا در برنامه‌های مختلف تلویزیون، فعالیت‌های توسکا در قالب برنامه‌های تلویزیونی با سرویس‌های ارزش افزوده که در قالب کدهای دستوری و به طور ویژه #۳* در برنامه‌های مختلف تلویزیون مقابل دیدگان تماشاگران قرار می‌گرفت خلاصه می‌شد، کدهایی که هر روز از برنامه‌های جدید نیز سر در می‌آوردند و در پوشش قرعه‌کشی به منظور اهدای مبالغی به مخاطبان آن‌ها را ترغیب به استفاده از آن‌ها می کردند.

 

البته توسکا اعلام کرده است که سهم بزرگی در تولید و ساخت برنامه‌های پربیننده تلویزیون هم داشته است که به این  شرح است: «شرکت توسکا با همکاری سازمان صدا و سیما و با تلاش متعهدانه هنرمندان عزیز، تمامی هزینه‌های تولید برنامه‌های پربیننده‌ای چون «خندوانه‌»، «برنده باش»، «کودک شو»، «فرمول یک»، «نود»، «حالا خورشید»، «به خانه بر می‌گردیم»، «عصر جدید»، «تب تاب»، «جام جهانی»، «ماه عسل»، «ستاره‌ساز»، فوتبال‌های داخلی و خارجی و ... در مجموع ۷۹ برنامه تلویزیونی را می‌پردازد تا ضمن پاسخگویی به نیاز مخاطبین برای دسترسی به محتوای جدید، ارزنده و پخش این برنامه‌های فاخر،  رضایت ایشان را با ساخت برنامه‌های جذاب و شاخص جلب نماید.»

 

چه شد که کدهای دستوری توسکا زیر ذره‌بین رفت؟

اما به یکباره کدهای دستوری که به راحتی تا چند مدتی پیش در برنامه‌های مختلف تلویزیونی جولان می‌دادند و به راحتی با ترفندهای مختلف جیب مردم را خالی می‌کردند، زیر ذره‌بین رفته و با واکنش‌های انتقادی تندی همراه شدند.

 

ماجرا به نظرسنجی بهترین برنامه مردمی سال در جشنواره تلویزیونی جام‌جم باز می‌گردد، زمانی که به یکباره مخاطبان با پیامک‌هایی مبنی بر اینکه رای شما برای برنامه «برنده باش» به ثبت رسید مواجه شدند و در نهایت محمد جواد آذری جهرمی با انتشار توییتی خبر از دستکاری آرای مردم به سود «برنده باش» و علیه «نود» خبر داد و در نهایت پس از توقف رای‌گیری اعلام شد که مقصر این اتفاق شناسایی و در اختیار مراجع ذی‌صلاح به منظور رسیدگی قرار گرفته است، اما هرگز مشخص نشد که این فرد چه کسی بوده و در نهایت به چه منظوری چنین اقدامی را انجام داده است.

 

البته واکنش های جهرمی به همین جا ختم نشد، او مدتی بعد نیز در توییتی با محوریت اینکه از حق الناس کوتاه نمی‌آید، نوشت: «از ابتدای دولت دوازدهم به دو نماینده دولت از پنج عضو در هیئت مدیره همراه اول اعلام کرده‌ایم که قرارداد تجاری شرکت توسکا با صداوسیما با مدل فعلی برای کسب و کارهای نوپا مضر و به لحاظ اقتصادی تماما به ضرر همراه اول است و خاتمه یابد. در مورد حق‌الناس کوتاه نمی‌آیم.»

 

او همچنین در مصاحبه‌ای در خصوص واگذاری تبلیغات خدمات ارزش افزوده VAS به شرکت توسکا (از زیرمجموعه‌های شرکت همراه اول)، گفت: «این موضوع هنوز به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارجاع داده نشده؛ ولی تا آنجایی که من اطلاع دارم صدا و سیما این پروژه را به یک پیمانکار واگذار کرده که می‌تواند هر نهادی حتی یک اپراتور تلفن همراه باشد. گفته می‌شود واگذاری خدمات ارزش افزوده VAS به شرکتی که زیرمجموعه اپراتورهمراه اول است ضد رقابتی است و در این مسئله به طور طبیعی باید شورای رقابت یا صدا و سیما ورود کند.»

 

روابط عمومی توسکا نیز به سخنان وزیر اینچنین واکنش نشان داد: «هیات مدیره شرکت توسکا در ۲ ماه اخیر و با هدف اطلاع از نقطه نظرات وزیر محترم ، طی دو جلسه ، گزارش تمامی فعالیت‌های خود را به وزیر محترم ارتباطات ارایه کرده و ضمن اخذ تاکیدات ایشان در قبال برنامه‌ها و سیاست‌های آتی خود، در حال ارتقای مدل کسب و کار و تحقق برخی اولویت‌هاست.»

 

عقب نشینی و تعطیلی کدهای دستوری؟

با این حال پس از مدتی با فراگیر شدن اعتراضات افکار عمومی نسبت به کدهای دستوری و خدمات ارزش افزوده شرکت توسکا که از طریق برنامه‌های مختلف تلویزیون تبلیغ می‌شد، این شرکت عقب نشینی و در بیانیه‌ای اعلام کرد که بساط این کدها را از برنامه‌های تلویزیونی جمع می‌کند. وعده‌ای که باید دید رنگ واقعیت به خود می‌گیرد یا تنها برای آرام کردن افکار عمومی و خواباندن اعتراضات است.

 

در بخشی از این بیانیه آمده است: «تبلیغ خدمات ارزش افزوده از حیطه فعالیت های این شرکت خارج و در کوتاه مدت محدود به برخی برنامه هایی خواهد بود که تولید و ساخت آنها از قبل جهت ایام نوروز صورت گرفته است. تغییر مدل کسب و کار توسکا در دستور کار بوده و به زودی نحوه عملیاتی شدن مدل جدید اطلاع رسانی خواهد گردید.»

 

با این اتفاق و جمع شدن بساط کدهای دستوری اگر وعده‌ای واقعی و حقیقی باشد، در واقع گامی جدی در جهت جلب رضایت مخاطب برداشته شده است.

 

چند سوال که همچنان بی‌جواب باقی ماندند؟

با وجود آنکه توسکا از جمع‌آوری کدهای دستوری و سرویس‌های ارزش افزوده خبر داده است اما همچنان چند پرسش اساسی وجود دارد که از جانب این شرکت و صداوسیما پاسخ داده نشده است.

 

توسکا اعلام کرده است که این کدهای دستوری از برنامه‌های تلویزیونی جمع آوری شدند و تنها در برنامه‌هایی که برای نوروز ۹۸ از قبل تولید شده بودند به صورت محدود وجود داشتند، با پایان تعطیلات نوروزی و برنامه‌های مناسبتی باید دید که در برنامه‌های دیگر صداوسیما نیز این وعده محقق شده است یا خیر؟

توسکا اما همچنان تن به شفاف‌سازی درباره فعالیت‌هایش در برنامه‌های تلویزیونی و درآمدی که تا به امروز از کدهای دستوری و سرویس‌های ارزش افزوده کسب کرده نداده است و همچنان مشخص نیست که ارتباط مالی‌اش با ۷۹ برنامه تلویزیونی که اعلام کرده اسپانسر آن‌ها بوده چگونه است؟

 

در تکمیل پرسش پیشین نیز باید این را اضافه کرد که هنوز هیچ شفافیتی درباره قرارداد این شرکت با صداوسیما صورت نگرفته است و توسکا تنها مدعی شده است که هیچ پولی بابت تبلیغات دریافت نمی‌کند اما چرا قراردادش با صداوسیما  برای در انحصار گرفتن تبلیغات فضای دیجیتال شفاف‌سازی نمی‌شود؟

 

دیگر پرسشی که به میان می‌آید، سازوکار جدیدی است که در بیانیه توسکا به آن اشاره شده بود اما همچنان هیچ خبری از آن نیست، توسکا چگونه و با چه شیوه‌ای می‌خواهد فعالیتش را ادامه دهد؟

 

همچنین این پرسش که بیشتر مخاطب آن صداوسیماست پیش می‌آید که ساخت برنامه‌های تلویزیون توسط توسکا با چه ارتباط مالی همراه بوده است و چرا در این زمینه هیچ شفافیتی نداشته و توضیحی ارائه نمی‌کنند؟ همچنین اگر توسکا اسپانسر ۷۹ برنامه مهم تلویزیون است، بودجه این سازمان صرف چه اموری می‌شود؟

 

مالکیت شرکت توسکا متعلق به کدام اشخاص حقیقی یا حقوقی است؟ در نمودار زیر می‌توانید اعضا هیات مدیره توسکا یا نمایندگان مالکان آن را ببینید:

 

شرکت توسکا,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
khabaronline.ir
  • 13
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش