سه شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳
۱۰:۱۹ - ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۲۰۴۸۴۹
رادیو و تلویزیون

شاید مردم اخبار تلویزیون را نگاه نکنند اما قصه را دوست دارند؛

کارگردان سریال رمضان: اجازه دهیم چراغ سریال‌ها روشن بماند

سریال برادر جان,,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
کارگردان سریال رمضانی «برادر جان» با اعتقاد بر اینکه تلویزیون سال‌هاست از ساختار نمایشی غافل بوده است، اظهار کرد: اجازه دهیم چراغ سریال‌ها روشن بماند، اگر همین سریال‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد به این دلیل است که مردم ما قصه دوست دارند و تلویزیون به دلیل غفلت ما از قصه دچار افول شده است.

محمدرضا آهنج در گفت‌وگو با ایسنا، درباره قصه این سریال اظهار کرد: اگر درباره کار بخواهم صحبت کنم مبحث آن به طور کلی عدالت‌خواهی است؛ قصه پرکشش و دراماتیک که برای این ماه آماده می‌شود و امیدواریم مباحث عدالت‌خواهی در آن شعار نباشد. این سریال بحث عدالت‌خواهی را پیگیری می‌کند و نوع روایت ما قابلیتی دارد که بیشتر بر حق‌جویی دلالت دارد و در واقع حق‌الناس یکی از زیرشاخه‌ها و تم‌های این قصه است.

 

این کارگردان درباره انتخاب علی نصیریان به عنوان یکی از شخصیت‌های محوری سریال «برادر جان» توضیح داد: شخصیت اول سریال ما توسط استاد علی نصیریان ایفا می‌شود. در ارتباط با این شخصیت، به ایشان رسیدیم، از استاد دعوت کردیم و ایشان هم منت به سر ما گذاشتند.

 

آهنج سپس در پاسخ به این پرسش که مدتی است سریال‌های تلویزیون به ویژه سریال‌های مناسبتی، محتوایی تکراری و کلیشه‌ای به خود گرفته است، آیا علت دوری شما از تلویزیون هم همین بوده است؟ اظهار کرد: من پس از مجموعه «ملکوت» و «آسمان من» که چهار سال از ساخت آن می‌گذرد کلی پیشنهاد داشتم اما به همین دلیل کار نکردم چرا که اعتقاد داشتم همه کارها اغلب تکراری هستند. البته با آمدن آقای میرباقری در این دو سه سال اخیر بخاطر نگاه ویژه ای که ایشان به مبحث نمایش دارد، به نظر می‌آید روح جدیدی در بخش نمایشی دوباره دمیده شده است. خود من شخصاً می بی نم که ذائقه‌ها دوباره تغییر می‌کند و می دانم در سال‌های آینده دوباره این رویکرد به مباحث طنز و کارهای نمایشی را خواهیم داشت. بنابراین ما به ذائقه مردم به سریال‌هایی که سال‌ها پیش از آن خاطره داشتند کمی نزدیک می‌شویم و این اتفاقی مؤثر است؛ چرا که به تکرار افتاده بودیم.

 

سریال برادر جان,,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

این کارگردان در ادامه درباره موضوع این سریال با اعتقاد بر اینکه عدالت خواهی موضوع اصلی «برادر جان» است، اظهار کرد: نوع روایتی که من از این کار دارم مبتنی بر عدالت خواهی است و یکی از بخش‌های آن بحث حق الناس است. که البته حق‌الناس در بیشتر موارد قصه اعیان خواهد بود اما جوان مردی برای خود من ارزش است که حق به حق‌دار برسد، اول باید در جامعه جوان مردی بلد و پررنگ شود اینکه این جوانمردی کجا رفته است و چرا چشممان را به آن بسته ایم. فاز اول کار ما مهم است و آن بیدار کردن وجدان است البته کمی شعار می‌دهیم خودمان هم می‌دانیم اما شعار به این معنی که فقط شعار باشد نیست. یک جاهایی برای اینکه قصه پیش برود لازم است.

 

«در شهر» نمی‌بینیم که دوربین روی دوشمان بگذاریم

این کارگردان در بخش دیگری از گفتگوی خود درباره‌ی دیالوگ‌های سعید نعمت الله که منحصر به خودش بوده است، اظهار کرد: ما در این سریال نیز شاهد دیالوگ‌های متفاوت و آهنگین سعید نعمت الله خواهیم بود، به هر حال ما «در شهر» نمی‌بینیم که دوربین روی دوشمان بگذاریم و هر اتفاقی که می‌افتد را بگیریم. مردم دوست دارند فضای مسحورکننده نمایش که ما به عنوان فیلمساز سال‌ها از آن غافل بودیم را ببینند و درگیر شوند یا خودشان را در آن حس کنند یا اینکه فکر کنند فضای مسحورکننده و غریبی است که می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند، این کار کردن حق مردم است.

 

سریال برادر جان,,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

وی اظهار کرد: سعید نعمت‌الله دنیای متفاوتی ندارد، اما لحن متفاوتی دارد. او در همین دنیا زندگی می‌کند و ایدئولوژی همین آدم‌ها را دارد، اما لحن متفاوتی دارد و خودش هم به این لحن تعصب خاصی دارد. بر اساس اینکه به این لحظه وفادار باشیم از همکاری خود ایشان در پروژه استفاده می‌کنیم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سریال «برادر جان» خطوط قرمزی داشته است که با حذفیاتی روبه‌رو شود؟ اظهار کرد: خطوط قرمز تلویزیون همیشه در حال تغییر است، من نمی دانم که کدام بخش از کار ما به خطوط قرمز نزدیک است اما به هر حال باید کمی رندانه برخورد کرد. نیت مهم است. اینکه دیالوگی، چگونه، با چه لحنی، کجا و از زبان چه کسی گفته بشود، برای نویسنده باید مهم باشد و آن را رعایت کند.

 

آهنج درباره چینش بازیگران «برادر جان» نیز اظهار کرد: همه بازیگران سریال «برادر جان» چه حجم بالا و چه حجم پایین جزو ارکان کار ما هستند و همه آنها تأثیرگذارند. ما نقشی نداریم که اگر آن را حذف کنیم بگوییم هیچ اتفاقی در قصه نمی‌افتد. واقعاً اگر یکی از شخصیت‌ها نباشد قصه با مشکل روبه‌رو می‌شود. بنابراین چینش بازیگران ما کاملاً درست است در ارتباط با انتخاب خود بازیگران نیز قصه می‌طلبید که از هر کدام از بازیگران به طور مشخص دعوت به کار کنیم.

 

سریال برادر جان,,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

شاید مردم اخبار تلویزیون را نگاه نکنند اما قصه را دوست دارند

کارگردان «برادر جان» در پاسخ به اینکه آیا رقابتی بین سریال‌های رمضانی همچون سال‌های قبل وجود دارد؟ اظهار کرد: نظر شخصی من این است که چراغ نمایش روشن بماند، تعارف را کنار بگذاریم. من در بازدیدی که آقای میرباقری، معاون سیما از پشت صحنه سریال داشت درخواست کردم که اجازه دهیم چراغ سریال‌ها روشن بماند اگر همین سریال‌ها می‌توانند تأثیرگذار باشند به این دلیل است که مردم ما قصه دوست دارند و تلویزیون به دلیل غفلت ما از قصه دچار افول شده است. از همین سریال‌ها غافل شدیم در حالی که چه تأثیری می‌تواند بگذارد، شاید مردم اخبار تلویزیون را نگاه نکنند اما قصه را دوست دارند. به بهانه همین قصه که از آن غافل شدیم، تلویزیون ما افول کرد.

 

از بخش ورزشی ما گرفته تا بخش نمایشی. در حالی که مردم دوست دارند در دنیای فانتزی سیر کنند. در دنیای طنز هم همین‌طور. مخاطبان دوست دارند، آرتیست‌هایشان را در دنیا و قصه‌ها، عدالت‌خواهی‌ها و قهرمانی‌ها ببینند. ما غافل از اینها شده‌ایم. وقتی من از جناب آقای نصیریان دعوت به کار می‌کنم و ایشان بعد از ۱۲ سال به تلویزیون برمی گردند، نشان می‌دهد قصه آن قدر جذاب هست و البته ایشان هم به مردم فکر می‌کنند و دوست دارند نمایش خوب ارائه دهند تا در تاریخ ثبت شود. بنابراین مردم حقشان است نمایش ببینند. ما مشرق زمینی‌ها قصه را دوست داریم و با آن درگیریم، چیزی که چند سال اخیر از آن غافل شده ایم، همین مبحث نمایش است.

 

آهنج در پایان درباره لوکیشن‌های اصلی سریال «برادر جان» که بخش مهمی از آن در میدان تره بار است، گفت: بیشتر شخصیت‌های ما شخصیت‌هایی هستند که در میدان تره بار تهران بازی می‌کنند. میدان تره بار در تهران یکی از لوکیشن‌های اصلی سریال برادر جان است، همچنین قرار است فلش‌بکی هم به تره بار قدیم تهران که به حدود ۳۰ سال پیش برمی‌گردد، داشته باشیم و جرقه‌هایی از آن را خواهیم دید.

 

  • 17
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش