جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۷:۵۵ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۵۰۴۲۵۸
رادیو و تلویزیون

حاشیه‌ای بر چراغ سبز صداوسیما برای بازگشت میرزایی

خانه‌نشینی عادل؛ دلیل برنگشتن مزدک

مزدک میرزایی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

بعد از دو هفته جنجال رسانه‌ای و خبری، بالاخره یکی از مدیران ارشد سازمان صداوسیما صلاح دانست در مورد مهاجرت مزدک میرزایی به انگلستان و احتمال همکاری او با شبکه ماهواره‌ای ایران اینترنشنال موضع بگیرد. این رسالت خطیر، بر دوش مرتضی میرباقری، معاون سیما قرار گرفت؛ مردی که کوچ میرزایی را یک اشتباه استراتژیک خوانده و همکاری‌اش با شبکه مزبور را ناشی از فهم سیاسی پایین مزدک قلمداد کرده است.

عبارت مهم‌تر در جملات او اما چیز دیگری است؛ آنجا که معاون سیما به گزارشگر مهاجر چراغ سبز نشان داده و گفته: «ما علاقه‌مند هستیم مزدک میرزایی واقعا به کارش برگردد. شرایط کاری هم برای ایشان کاملا فراهم است.» اظهارنظر میرباقری در شرایطی انجام می‌شود که بسیاری از دوستان و نزدیکان مزدک در این چند روز به او پیغام داده‌اند و از این گزارشگر بی‌حاشیه خواسته‌اند قبل از ظهور در شبکه ایران اینترنشنال و گذشتن کار از کار، به ایران برگردد. سوال کلیدی اما اینجاست که آیا مزدک می‌تواند با اطمینان خاطر از شرایط کاری به این دعوت‌ها پاسخ مثبت بدهد و خاطرجمع باشد که شرایطش ایده‌آل خواهد بود؟ او این روزهای آخر بعد از ۲۰ سال کار با کیفیت و بدون جنجال به اندازه کافی جدی گرفته نمی‌شد، چه برسد به حالا که به هر حال یک تصمیم جنجالی گرفته و به راحتی می‌تواند حدس بزند این موضوع برایش پیامدهای منفی خواهد داشت.

اصل داستان این است که مدیران صداوسیما طی سال‌های گذشته در اثبات حسن نیت‌شان (هم به کارکنان و هم به مخاطبان) موفق نبوده‌اند و اساسا همین مساله هم منجر به پدید آمدن شرایط فعلی شده است. مزدک میرزایی از جمله گزارشگرانی بود که طی سال‌ها فعالیت، حتی یک سطر حاشیه هم نداشت و همیشه بی‌سروصدا کارش را می‌کرد. همین امروز به موضع‌گیری‌های امثال خیابانی و جاودانی در مورد او نگاه کنید و ببینید که چطور از تصمیم رادیکال مزدک متحیرند. حقیقت آن است که رساندن یکی مثل او به نقطه جوش، هنری بود که فقط مدیران فعلی صداوسیما داشتند. حالا هم به زبان عامیانه به مزدک پیغام داده‌اند که: «برگرد، با تو کاری نداریم.»

اما او چگونه به این وعده اعتماد کند؟ مگر قبل از اینکه به خارج سفر کند، چقدر جدی گرفته شد؟ آخرین مسابقه مهم فوتبال که میرزایی در ماه‌های منتهی به مهاجرتش گزارش کرد کدام بازی بود؟ حتی گفته می‌شود برای میرزایی در مسیر تولید یک مستند در مورد تاریخچه تیم ملی هم مشکلات زیادی به وجود آوردند. پس از کوچ از ایران هم به بدگمانی در مورد او ادامه دادند؛ تا جایی که بهتان عجیب خارج کردن بخشی از آرشیو صداوسیما به او بسته شد و البته معاون سیما همین دیروز آن را تکذیب کرد. هرچند همه ما امیدواریم مزدک برگردد و با آن شبکه همکاری نکند، اما آیا سیاست‌های صداوسیما مخصوصا در سال‌های اخیر، جایی برای دلگرمی میرزایی باقی می‌گذارد؟

مزدک میرزایی البته برای برنگشتن یک دلیل بزرگ‌تر هم دارد؛ یک برهان مجسم به اسم عادل فردوسی‌پور که از بین میلیون‌ها ایرانی، یک نفر هم نمی‌داند به چه جرمی از صداوسیما رانده شده است.

عادل در آخرین جشنواره سازمان جایزه بهترین مجری و تهیه‌کننده را از مردم و داوران جشنواره گرفت، اما حدود یک هفته بعد برنامه‌اش را پایین کشیدند و حالا پنج ماه است که به هیچ‌کس در این مورد جواب نمی‌دهند. توجه داشته باشید که گفته می‌شود پیشنهاد همکاری با شبکه ایران اینترنشنال قبل از مزدک میرزایی به عادل فردوسی‌پور ارائه شد، اما او این پیشنهاد را رد کرد و با وجود بی‌مهری‌ها در ایران ماند. وقتی صداوسیما برای گزارشگر، برنامه‌ساز و مجری موفق و پاک‌دستش در دو دهه گذشته این‌قدر احترام قائل نیست که شرایط بازگشت به کار او را فراهم کند یا حداقل دلایل حذفش را به مردم بگوید، امثال مزدک میرزایی با چه اطمینان خاطری باید برگردند؟ آنکه میوه ممنوعه را پس زد، هنوز در بند سلیقه‌ها گرفتار مانده؛ وای به مزدک که شهد آن را هم چشیده است!

رسول بهروش

donya-e-eqtesad.com
  • 21
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۱۱
جدیدترین
قدیمی ترین
برگرده یک راست میفرستنش سیاه چال
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش