یکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳
۱۷:۴۲ - ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۶۰۱۱۳۵
رادیو و تلویزیون

شاکی «عصر جدید» کیست؟

احسان علیخانی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
سلمان داداشی که مدعی است پیش از ساخت «عصر جدید» قراردادی را با تلویزیون برای ساخت مسابقه استعدادیابی با عنوان «نابغه شو» بسته‌ است، اینگونه می‌گوید که تلویزیون در اقدامی این قرارداد را حذف و مسابقه‌ای مشابه مسابقه «نابغه شو» را تدارک دید. وی سپس این مساله را مطرح می‌کند: «جای شبهه دارد که چطور برنامه «عصر جدید» همزمان با طرحی که ما قرارداد آن را بسته بودیم، بالا بیاید و با کار ما هم مشابهت داشته باشد!»

این تهیه‌کننده که در دادگاه رسانه شکایتی را در این خصوص ترتیب داده است، به مستنداتی که به دادگاه ارائه داده و نسخه‌ای از آن را هم در اختیار ایسنا قرار داده اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از این مستندات قراردادی است که با شبکه ایران کالا در زمینه ساخت مسابقه استعدادیابی بسته شده بود که موجود است.

او اظهار می‌کند: همچنین قرارداد ما با مجری برنامه (آقای بهرنگ علوی) بسته شده بود. با داورها هم صحبت شده بود. قراردادهای دکور و لوکیشن هم آماده بود و قرارداد کارگردانمان برای تهیه‌ برنامه استعدادیابی که در راستای کالای ملی بود هم بسته شده بود.

داداشی در صحبت‌هایش چنین ادامه می دهد: فرق ما با برنامه‌های استعدادیابی در دنیا کاملا محسوس  و برنامه‌ای با ساختار کاملا ایرانی بود. دکورش متفاوت بود و استعدادها قرار بود به نوع دیگری خودشان را نشان بدهند و اینکه در انتهای مسابقه قرار بود سه کالای ملی برتر انتخاب شوند. طرح برنامه «نابغه شو» به این شکل نبود که در قالب «عصر جدید» پخش شد.

وی سپس درباره‌ جزئیات طرح مسابقه «نابغه شو» یادآور می شود: «این برنامه را در تاریخ خرداد ۹۷ به صورت رسمی ثبت کردیم و تیر ماه با شبکه ایران‌ کالا قرارداد بستیم و وارد مذاکره با اسپانسرها شدیم. چند اسپانسر قبول کردند اما مطرح کردند شبکه ایران کالا بازدیدکننده ندارد؛ بنابراین اعلام کردیم که از یک شبکه دیگر هم زمان می‌خریم و پخش می‌کنیم. در این زمینه با شبکه‌های سه سیما و نسیم وارد مذاکره شدیم. ۲۱ مهر ماه ۹۷ قبل از راهپیمایی اربعین طرح را ارائه کردم. شبکه نسیم پذیرفت، این در حالی است که آقای فروغی (مدیر شبکه سه) در ششم آبان‌ ماه در برنامه «حالا خورشید» حاضر شدند و اعلام کردند که ما به احسان علیخانی می‌گوییم یک برنامه استعدادیابی بساز، ایشان طرح دیگری دارند ولی در نهایت باید دید جمع‌بندی آن چه خروجی خواهد داشت.»

«این در حالی است که آن زمان ما این طرح را به شبکه سه پیشنهاد داده بودیم و اعلام کرده بودند بعد از راهپیمایی اربعین جلسه تشکیل می‌شود اما بعد از برنامه‌ای که آقای فروغی روی آنتن داشتند جواب ما را ندادند. پس از آن ما از طریق بازرسی صدا و سیما اقدام کردیم به حراست و بازرسی نامه زدیم. شبکه سه اعلام کرد ما جلسه‌ای با آقای داداشی داشتیم و طرح آن را رد کردیم این در حالی است که من در چنین جلسه‌ای شرکت نکرده بودم. بعد از آن که بخش بازرسی پیگیری کردند اعلام کردند که برنامه رد شده است.»

وی مطرح می‌کند: «بعد از تولید «عصر جدید»، اعتراض‌های خودمان را به شبکه سه سیما، بازرسی و حراست و شورای نظارت بر صداوسیما اعلام کردیم اما هیچکس جوابی به ما نداد. تا زمانی که به انتهای سال ۹۷ رسیدیم. سال ۹۸ هم که دیدیم جوابی به ما داده نشد به دادگاه رسانه شکایت کردیم. این طرح به نام ما ثبت‌ شده بود و قرارداد رسمی با تلویزیون بسته بودیم. ما اعلام کردیم طرح ما اصلا شبیه گات‌تلنت نیست بلکه یک برنامه مستقل است که شباهتی با هیچ برنامه‌ای در دنیا ندارد. حتی کارشناسانی که در دادگاه کارشناسی می‌کردند نمونه‌ای از آن را در دنیا ندیده بودند؛ بنابراین اصالت ثبت طرح ما درست بوده است. اما موردی که وجود دارد این است که «عصر جدید» جدای از گات‌تلنت آمد و یک سری آیتم‌هایی را به وجود آوردند که با گات‌تلنت اصلی متفاوت بود اما با طرح ما شباهت داشت. طبق قوانین داخلی خود صداوسیما، اگر برنامه‌ای با موضوعی در شبکه‌ای پخش شود، دیگر نمی‌تواند در شبکه‌های دیگر ساخته شود؛ یعنی عملا با وجود اینکه آقای علیخانی هم از گات‌تلنت «عصر جدید» را آورند، اما به سمت کالای ملی رفتند و این رویکرد، با کار ما مشابهت داشت.

بنابراین ادعای ما این است که چون ایشان برنامه استعدادیابی ساختند، آن آیتم‌هایی که در گات‌تلنت وجود نداشته و در طرح ما وجود داشته را به «عصر جدید» آوردند؛ مثل فعالیت‌های علمی و یا مشاغل. این مشابهت با طرح ما وجود داشته و ما دیگر نمی‌توانیم طرح‌مان را بسازیم و از طرفی خسارت زیادی خوردیم.»

داداشی درباره شکایتی که در دادگاه رسانه ثبت کرده است، چنین توضیح می‌دهد: در شعبه ۹ بازرپرسی دادگاه رسانه شکایت مطرح شده و در حال پی‌گیری است و در هفته آینده نتایج نهایی اعلام خواهد شد.

وی اضافه می‌کند: ما طرح و برنامه‌مان را آماده و به شبکه سه سیما اعلام کرده بودیم، چطور شبکه سه به یک برنامه آماده شده ضربه می‌زند تا یک برنامه به نام خود بسازد. قرارداد برنامه «نابغه شو» در شبکه ایران کالا بسته شده بود. الان پس از برنامه «عصر جدید»، شبکه‌ دیگری نمی‌تواند برنامه استعدادیابی بسازد. رامبد جوان هم در برنامه «خندوانه» قرار بود استعدادیابی را مطرح کند اما اجازه ندادند چون شبکه سه سیما خبر «عصر جدید» را اعلام کرده بود. من از سال ۹۳ در تلویزیون برنامه مشارکتی داشته‌ام و تاکنون چندین برنامه برای تلویزیون ساخته‌ایم.

داداشی در پایان این پرسش را مطرح می کند، «چطور با توجه به رویکرد تولید و رونق کالای ملی در کشور، طرح‌ برنامه‌ای با موضوع کالای ملی حذف و برنامه‌ای آمریکایی در صداوسیما کپی می‌شود؟» و افزود: اتفاقاتی از این دست در سازمانی مانند صداوسیما باعث فرهنگ سازی غربی و دلسردی در طراحان و نویسندگان برنامه های بومی می‌شود.

  • 17
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۹
جدیدترین
قدیمی ترین
هنوز ساخته نشده که تو قضاوت می کنی
حالا میساختی هم کسی نگاه نمیکرد! این برنامه هم به خاطر خود علیخانی بیننده داشت وگرنه از محتوا خالی بود
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش