دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۷:۴۲ - ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۶۰۴۴۵۲
رادیو و تلویزیون

گپ و گفت با عوامل برنامه «صبحی دیگر» که این روزها از شبکه آموزش درحال پخش است

برنامه صبحی دیگر,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

این صبح « صبحی دیگر » است

برنامه‌های صبحگاهی یكی از مهم‌ترین گونه‌های برنامه سازی در تلویزیون‌های دنیاست. به دلیل مخاطبان خاصی كه اغلب برنامه‌های صبحگاهی در كشور ما دارند، این گونه برنامه سازی از اهمیت و وجاهت بسیاری برخوردار است. از این رو عمر اغلب برنامه‌های صبحگاهی در تلویزیون طولانی است و سال‌ها یك برنامه به عنوان برند آن شبكه محسوب می‌شود و روی آنتن است. از طرفی ایجاد نشاط، انرژی و سرگرمی و انتقال اخبار مهم روز به طور كاملا مختصر و مفید به مخاطبان رسانه ملی از مهم‌ترین اهداف برنامه‌سازان برای این باكس از روز تلویزیون است. از همین رو شبكه‌های مختلف تلویزیون هر كدام به فراخور مخاطبان و مطابق با اهداف شبكه خود برنامه‌ای را برای ساعات ابتدایی روز در نظر دارند كه به نوعی در یك رقابت برابر هم قرار گرفته‌اند. گرچه شباهت‌های بسیاری بین همه این برنامه‌ها در محتوا و آیتم وجود دارد، اما هر كدام سعی می‌كنند با توجه به سلیقه و نظر مخاطبان خود برنامه را پیش ببرند. از جمله شبكه آموزش كه حدود ده سال است برنامه‌ای با عنوان «صبحی دیگر» را روی آنتن دارد. برنامه‌ای كه از همان ابتدا با اجرای علی نیكزاد و نیما كرمی و به تهیه‌كنندگی رامین موسوی روی آنتن رفت و حدود ۹ سال این برنامه با اجرای مشترك این دو مجری پخش می‌شد و حالا چند ماهی است كه به دلایلی سهیل محزون به همراه نیما كرمی، سكان برنامه را در دست دارند. جام‌جم به پشت صحنه این برنامه سر زده و گزارشی از اتفاقات آنجا تهیه كرده كه در ادامه می‌خوانید.

#صبحی دیگر

هنوز نیم ساعتی به آغاز برنامه مانده كه مجری‌ها وارد استودیو می‌شوند و سردبیر برنامه در حال بررسی اخبار منتخب با نیما كرمی است. سرت را كه می‌چرخانی می‌توانی در كنار دكور «صبحی دیگر» باقی مانده دكور برنامه «یقه هفت» همین شبكه را هم در گوشه‌ای ببینی. همچنان كه مجری‌ها در حال صرف صبحانه نیز هستند در گوشه‌ای از دكور، آقای جوانی روی زمین نشسته و با دقت خاصی در حال چیدن گل‌های رنگارگ در گلدان‌های روی میز است. با شنیدن موسیقی تیتراژ با صدای زنده یاد بهنام صفوی، كرمی بالای پله‌ها قرار می‌گیرد تا به محض شروع برنامه وارد دكور شود. همزمان با آغاز ماه محرم گروه سعی كرده‌اند تا حال و هوای برنامه تا حدودی متناسب با این ماه باشد. از طرفی موسیقی‌هایی هم كه در نظر گرفته‌اند، اغلب موسیقی‌های ملایم و غمگین است. با این حال مجری‌ها درتلاشند تا از شور و حال برنامه در ابتدای روز كاسته نشود.

برنامه صبحی دیگر,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

اما یكی از بخش‌های جذاب این برنامه «هشتگ صبحی دیگر» با اجرای پریای شیرین و دوست‌داشتنی است كه پس از پلاتوی سلام مجری روی آنتن می‌رود.

در كنار این بخش، بخش كارشناسی گل و گیاه با حضور آقای بهادری هم از بخش‌های پربیننده این برنامه است كه با انرژی و اجرای شیرین این كارشناس پخش می‌شود؛ ضمن این‌كه بهادری پیش از برنامه خودش پاسخ سؤال را به كرمی می‌رساند و در طول برنامه وارد بازی دونفره جالبی با مجری می‌شوند، اما در خلال برنامه دو مهمان مقابل مجری حضور پیدا می‌كنند كه مادر و پدر دختر جوانی هستند كه قلب مهربانش را به فرد دیگری اهدا كرده‌اند. به همین دلیل حضور آنان فضای خاصی را در برنامه حاكم كرد. برنامه با گفت‌وگوی آنها به پایان می‌رسد و همگی از استودیو خارج می‌شوند. یكی از عوامل فرصت را مغتنم دیده و سؤالاتش را درباره گل و گیاه از كارشناس می‌پرسد. در این بین فرصتی مهیا می‌شود تا با دو مجری این برنامه گفت‌وگو كنیم.

«صبحی دیگر» برند شبكه آموزش است

نیما كرمی از مجریان باسابقه این برنامه است كه سال‌هاست به مخاطبان شبكه آموزش از طریق این برنامه سلام صبحگاهی می‌دهد. وی در ابتدا درباره حضور و تاثیر تغییر مجری در برنامه گفت: برای من كه خیلی تفاوتی نكرده و تغییر خاصی هم رخ نداده است. اتفاقا سعی كردیم برنامه به همان روال و مثل همیشه پیش برود؛ ضمن این‌كه در گذشته هم اصل اجرا با من بود و دوستان فقط در بخش‌هایی كمك می‌كردند.

برنامه صبحی دیگر,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

وی در ادامه درباره این‌كه برخلاف سایر برنامه‌های صبحگاهی، صبحی دیگر روال خودش را طی می‌كند و به دنبال به‌روز بودن و اتفاقات جدید در برنامه نیست هم توضیح داد: اصل قضیه برند‌سازی است. به عنوان مثال ماشین بنز از روز اول بنز بوده، اما سال به سال بهتر و به‌روزتر شده و قابلیت‌های جدیدتری به آن اضافه شده است. به همین دلیل صبحی دیگر هم از ابتدا همین بوده، فقط سال به سال بهتر و زیباتر شده و سعی كرده ارتباط بهتری با مخاطب برقرار كند؛ این یعنی برند‌سازی. وگرنه این‌كه یك گروه می‌آید و می‌رود و خودشان را به در و دیوار می‌زنند تا دیده شوند و دچار یك بلاتكلیفی خاصی هستند، اصلا خوشایند نیست. البته به‌روز بودن بد نیست اما به شرط این‌كه از قالب خودت خارج نشوی. ما هم به دنبال به‌روز بودن هستیم، اما در قالب صبحی دیگر. ما در جا نمی‌زنیم یا به طور كلی تغییر كنیم تا بتوانیم مخاطب جذب كنیم.

كرمی درباره بازتاب برنامه نزد مخاطبان با توجه به وجود برنامه‌های صبحگاهی دیگر هم بیان كرد: خوشبختانه بازخورد خوبی از مخاطب گرفته‌ایم و همیشه مخاطب خودمان را داشته و داریم. البته ممكن است گاهی برنامه‌هایی وجود داشته باشد كه باعث همپوشانی شود، اما در نهایت ما هنوز مخاطب مان را داریم.

وی همچنین درباره حضور چهره‌های جدید به عنوان مجری در برنامه‌های مختلف گفت: من همیشه با حضور آدم‌های جدید موافق بوده و هستم. آدم جدید باید وارد عرصه اجرا شود، اما به شرطی كه تربیت شود و آموزش داده شود و بعد وارد این مقوله شود. بعید می‌دانم همكارانم با این موضوع مشكلی داشته باشند. به نظرم باید با اصول و اجراهای استاندارد و درست وارد شوند. البته همه چیز به بحث آموزش برمی‌گردد. مثالی در این باره می‌زنم. من روزی كه وارد كار اجرا و گویندگی شدم، تهیه‌كننده ما استاد جولایی بود كه از همان ابتدا به ما گفت نیم ساعت پیش از برنامه باید در استودیو حضور داشته باشید، اما یك روز ماشین رادیو دیرتر دنبال من آمد و من یك‌ربع با تاخیر پیش از آنتن رسیدم كه من را آن روز به برنامه راه ندادند. من از آن روز به بعد بود كه فهمیدم نیم ساعت پیش از برنامه باید در استودیو حضور داشته باشم و با فضا آشنا شوم. اما ما هر كاری كه در این باره با مجریان جدید كردیم، به نتیجه نرسید. چون در سازمان ما فرهنگ جولایی كم شده و آن اقتداری كه در برخورد با آدم‌های تازه كار وجود داشت، الان نیست. به نظرم تهیه‌كننده‌ها و سردبیرها باید در این زمینه اقتدار بیشتری به خرج بدهند تا مجریان جدید بفهمند آنتن چقدر اهمیت دارد.

وی در پایان نیز درباره پاس داشتن زبان فارسی در اجرا هم گفت: طبعا این موضوع دغدغه همه مجریان است و باید به زبان فارسی اهمیت بسیاری داده شود، اما ما باید اصول و زیر ساخت‌های خـوبی بــرای این قضیـــه داشته باشیم.

همدلی رمز موفقیت صبحی دیگر است

سهیل محزون سال ۸۷ با اجرای گروه كودك و نوجوان وارد این عرصه شد و در زمینه تئاتر تحصیل و فعالیت می‌كند، مدتی اجرای بخش ویدئوهای مهارتی در برنامه را برعهده داشت؛ اما با رفتن علی نیكزاد، یكی از مجریان اصلی برنامه شد. وی درباره تفاوت نحوه اجرایش در برنامه با زمانی كه فقط اجرای بخشی از برنامه را عهده‌دار بود، گفت: در همین ابتدا باید از تیم تولید این برنامه تشكر كنم كه به من اعتماد كردند. به هر حال خیلی تفاوت دارد كه بعد از ۱۲ سال اجرا در تلویزیون و در گونه‌های مختلف كار كردن در یك برنامه یك روز در میان بخشی را اجرا كنی تا این‌كه یكی از مجریان اصلی برنامه باشی؛ آن هم در كنار مجری با تجربه‌ای مثل نیما كرمی كه همیشه در كنار او بودن به من انگیزه و انرژی می‌دهد. چون او مجری‌ای نیست كه بخواهد خودش را بیشتر نشان بدهد و به اصطلاح میكروفن دزدی كند، بنابراین تفاوت باید كاملا به چشم بیاید. من هم سعی كردم انرژی را كه در یك بخش چند دقیقه‌ای داشتم، در كل برنامه تقسیم كنم و داشته باشم.

برنامه صبحی دیگر,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

وی درباره بخش پاس داشتن زبان فارسی كه در برنامه وجود دارد هم توضیح داد: آقای میرباقری توصیه‌ای در این باره كرده بودند مبنی بر این‌كه مجری‌ها زبان فارسی را پاس بدارند كه فكر می‌كنم این موضوع در برنامه ما باب شد. البته من برنامه‌های دیگر را ندیدم، اما فكر می‌كنم جزو اولین برنامه‌هایی هستیم كه بخشی را به این موضوع اختصاص داده‌ایم و از كلمات سلیس فارسی به جای كلمات بیگانه استفاده می‌كنیم. البته در زمینه مهارت هم كار كرده‌ایم. در شبكه اولین برنامه‌ای هستیم كه با استفاده از یك‌سری مهارت‌های دم‌دستی و ساده می‌توانیم كارهای كاربردی انجام بدهیم.

محزون درباره اجرای برنامه در غیاب نیما كرمی به مدت یك هفته و ویژگی‌های آن هم بیان كرد: به جرات می‌توانم بگویم برنامه ما یكی از بهترین فضاهای تولید را دارد. همكاری و همفكری كه در كنار همدلی بین افراد وجود دارد، باعث می‌شود در چنین مواقعی با مشكل خاصی روبه‌رو نشویم. شاید اگر در برنامه دیگری اجرا می‌كردم، نبود مجری اصلی برنامه می‌توانست به كار لطمه وارد كرده و كار را برای من سخت كند. وی در پایان در پاسخ به این سؤال كه چرا صرفا پیام‌های مثبت را در برنامه می‌خوانند هم گفت: البته پیام‌های منفی را هم می‌خوانم. ولی گاهی پیام‌ها قابلیت مطرح شدن روی آنتن یك برنامه تلویزیونی را ندارند و به همین دلیل سعی می‌كنیم با توجه به چارچوب برنامه پیام مردم را بخوانیم. البته خوشبختانه بازخورد خوبی هم از مخاطبان گرفتم و خوشحالم كه این اتفاق افتاده است.

jamejamdaily.ir
  • 10
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش