جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۳:۲۷ - ۰۳ مهر ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۷۰۰۷۴۵
رادیو و تلویزیون

۵ انتقاد تند روزنامه اصولگرا از صداوسیما/با فسادهای'روبیکا' این ۵ضربه را به فرهنگ ایرانی- اسلامی زدید

اپلیکیشن روبیکا,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
اپلیکیشن روبیکا که در یک سال و نیم اخیر، صداوسیما را قبضه کرده و در همه شبکه‌های تلویزیون حضور دارد، با استفاده از اینترنت رایگانی که اپراتورها سخاوتمندانه در اختیارش می‌گذارند، به بستری برای تهاجم فرهنگی به جوانان تبدیل شده است.

این اپلیکیشن با انحصاری که ایجاد کرده، توانسته به ۳۰ میلیون کاربر دست یابد و از این طریق، خطرناک‌تر شده است. 

در ادامه اشاره‌ای گذرا خواهیم داشت به پنج شاهد مثال ابتذال محتوا در این اپلیکیشن؛ موضوعی که صدا و سیما و ستاد فرامین باید درخصوص آن پاسخ گو باشند.

۱- روبیکیو، علیه فرهنگ کار

می‌دانید در چند سال اخیر، شعار سال که توسط رهبر انقلاب تعیین می‌شود، اقتصادی و مرتبط با ترویج تولید است؛ از جمله «رونق تولید ملی» که شعار امسال است. با این حال، مسابقه «روبیکیو» در تقابل با این شعار حرکت می‌کند. روبیکا هر روز با توزیع ۲۰ میلیون تومان پول بین برندگان «روبیکیو»، تلاش می‌کند تا مخاطب خود را پای این اپلیکیشن بکشاند. مسابقه‌ای که اساس آن، امید مخاطب به کسب ثروت بادآورده است. فراموش نکنید رهبر انقلاب در همین اردیبهشت ماه امسال گفتند: «باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روش‌هایی شبیه بخت‌آزمایی را ترویج نکنیم که دستگاه‌های مختلف از جمله صداوسیما باید متوجه این معنا باشند.» نتیجه روبیکیو، تقابل با این رویکرد است.

۲- تداوم انتشار محتوای نامناسب در روبینو

دیگر تأثیر تخریب روبیکا بر فرهنگ اسلامی - ایرانی، به بخش «روبینو» در این اپلیکیشن برمی‌گردد. روبینو با طراحی کپی‌شده از اینستاگرام، قرار است نسخه ایرانی این شبکه اجتماعی عکس باشد، اما همان آسیب‌هایی که در نسخه جهانی آن وجود دارد، در روبیکا هم هست! آزادی‌های بی‌ضابطه روبینو که نتیجه آن جذب بیشتر مخاطب است، منجر به جولان ابتذال در روبیکا شده و هنجارهای اسلامی - ایرانی را می‌شکند. ویدئوهای مختلفی از رقص و مدلینگ آن چنان در این بخش حضور پررنگی دارد که جوان‌ها، حتی اگر بخواهند هم نمی‌توانند آن‌ها را نادیده بگیرند. با وجودی که پیشتر در گزارش‌هایی در این باره نوشته بودیم، اما همچنان این قسمت پالایش چندانی نشده و نظارت خوبی روی آن نیست. نمونه‌هایی از این تصاویر را به صورت شطرنجی می‌بینید.

۳- جولان مدلینگ در کانال‌های روبیکا

درباره بخش روبینو، ممکن است این توجیه غلط وجود داشته باشد که شمار زیاد کاربران، موجب شده تا نظارت مناسبی روی این بخش نباشد، اما درباره کانال‌های روبیکا به هیچ وجه چنین توجیهی ممکن نیست. کانال‌های روبیکا کم‌شمار هستند و حتی در بخش «کانال‌های پرطرفدار»، خود روبیکا مشغول معرفی کانال‌های مدلینگ است! ظاهراً تبلیغات برای فروش انواع لباس، پوشش خوبی است برای مدلینگ کاملاً غیرقانونی که متأسفانه این بار در یک اپلیکیشن رسمی، با تبلیغات فراوان از رسانه ملی، در دسترس قرار می‌گیرد. جالب این جاست که انواع پوشش‌ها و مدهای نامناسبی مانند مانتوی جلوباز که عرضه آن در فضای واقعی، رسماً غیرقانونی اعلام شده، برای تبلیغات در این اپلیکیشن هیچ محدودیتی ندارد. این وضعیت روبیکا، مصداق بارز تهاجم فرهنگی است.

۴- فیلم و سریال بدون رده‌بندی سنی

آثاری به شدت خشن مانند «وستورلد» و «تابو» بدون اشاره به رده‌بندی سنی در روبیکا در دسترس است؛ حتی سریال «باروت» که در زمان پخش از بی‌بی‌سی رسانه سلطنتی انگلیس، به خاطر محتوای خشن جنجالی شد، در روبیکا رده‌بندی سنی ندارد. روبیکا بدون توجه به آسیب‌هایی که متوجه مخاطبان گروه‌های سنی پایین است، ممیزی فیلم و سریال را به ممیزی تصویری محدود کرده و به رده‌بندی سنی آثار هیچ اشاره‌ای نکرده! در نتیجه انواع محتوای مدافع همجنس‌گرایی، فمینیسم و... بدون محدودیت در اختیار کاربر کم‌سن‌وسال قرار می‌گیرد و محتوای زشت برخی دیالوگ‌ها نیز زیرنویس شده است! ممکن است تأمین محتوا توسط شریک تجاری این اپلیکیشن، توجیه این وضعیت گفته شود، اما وقتی اخبار روبیکا مطابق خواسته‌های سیاسی، ممیزی می‌شود، چطور در فیلم و سریال، این امکان وجود ندارد؟!

۵- نابودی محتوای فاخر ارزش افزوده 

هر شرکت ارائه‌دهنده ارزش افزوده، برای تبلیغات در صداوسیما، باید به شرکت «توسکا» (مالک روبیکا) مراجعه کند. این قرارداد انحصاری و نامتعارف، موجب شده تا توسکا شرایط غیرمنصفانه‌ای برای تبلیغات کسب‌وکارها در تلویزیون بگذارد و همچنین بسیاری از کسب‌وکارها را مجبور کند تا به حضور در روبیکا، تن دهند. به علاوه سهم‌خواهی توسکا از سهام، برند و سود این شرکت‌ها، عملاً کار را برای تولیدکنندگان محتوای فاخر، پرهزینه و ضررده کرده، تا جایی که هم‌اکنون تنها شرکت‌هایی امکان تنفس در این فضا را دارند که یا بخش زیادی از مالکیت خود را به توسکا واگذار کنند، یا محتوای کم‌ارزش را در اختیار مخاطب قرار دهند. این اتفاق عملاً به نابودی محتوای فاخر و ارزشمند در ارزش افزوده انجامیده است.

khorasannews.com
  • 18
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش