دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۹:۲۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۷۰۳۵۲۴
رادیو و تلویزیون

چرا درآمدی که تلویزیون از طریق «برنده باش» کسب کرد به مردم بازگردانده نشد؟

مسابقه برنده باش,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
مدیران صداوسیما پس از گذشت ۶ ماه از توقف مسابقه «برنده باش» هنوز درباره مبلغ در آمدی که از طریق مردم کسب کردند و مورد انتقاد مراجع و حتی رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت توضیحاتی ارائه نداده و با واکنش کلیشه‌ای رد مسئله، در این خصوص شفاف‌سازی نمی‌کنند.

به گزارش ایرنا، مسابقه برنده باش ازهمان شروع پخش با جنجال‌ها و حاشیه‌های زیادی همراه بود. تهیه کنندگان این مسابقه، که یک کپی از روی مدل اصلی بین‌المللی این مسابقه بود با همکاری مدیر شبکه سه سعی داشتند با انتخاب یک چهره معروف که تا کنون در تلویزیون دیده نشده بود و طرفداران خود را داشت نظر مخاطبان را جلب کنند.

پنهان شده پشت شعار

در ابتدا قرار بر این بود که این برنامه با رویکرد کتاب خوانی روی آنتن بیاید اما پس از گذشت چندین قسمت مخاطبان و منتقدان متوجه شدند که با یک مسابقه اطلاعات عمومی که سعی دارد پشت برنامه کتاب خوانی پنهان شود رو به رو هستند. تهیه کنندگان این برنامه در پاسخ به این سوال که چرا با شعار کتاب خوانی این مسابقه را شروع کردید گفتند قرار است مخاطب در ابتدا آماده شود و در فصل‌های دیگر بحث کتاب خوانی جدی پیگیری شود. این در صورتی است که باید رویکرد یک برنامه تلویزیونی مشخص بوده و عوامل تولید طبق آن رویکرد از صفر تا صد یک پروژه را پیش ببرند نه اینکه پشت یک شعار پنهان شوند. مدیر شبکه سه تا کنون درباره این موضوع پاسخی به خبرنگاران نداده است.

دستمزد گلزار شفاف‌سازی نشد

با این حال که محمدرضا گلزار تا آن روز به هیچ وجه در کلاس‌ها و دوره‌های تخصصی اجرا شرکت نکرده بود، در این زمینه تخصص هم نداشت و بارها هم پیشنهاد همکاری در تلویزیون را رد کرده بود اما در یک اقدام غافلگیرانه تصمیم گرفت به عنوان مجری این مسابقه تلویزیونی مقابل دوربین شبکه سه سیما حاضر شود.

اجرای این بازیگر مورد نقد خیلی از کارشناسان رسانه قرار گرفت. آنها اعتقاد داشتند تلویزیون نباید صرفا به خاطر چهره بودن یک فرد و بدون در نظر گرفتن مهارت های آن شخص به او اجازه اجرا دهد. همزمان با انتخاب گلزار چهره ها و ستاره های دیگری نیز به عنوان مجری مقابل دوربین سیما رفتند.

عده ای دستمزد بالایی که به گلزار و دیگر چهره ها داده می شد را دلیل حضور این ستاره ها در تلویزیون دانستند.

گلزار اما در پشت صحنه این مسابقه تلویزیونی به خبرنگار فرهنگی ایرنا در این خصوص گفت که بدون دستمزد برای هیچ پروژه‌ای کار نخواهد کرد و مطمئنا دستمزد معقولی دریافت کرده است.

یکی از مجریان صداوسیما نیز درباره حضور این بازیگر مقابل دوربین شبکه سه سیما گفته بود که اسپانسرها دستمزدها و هزینه ساخت در رسانه را بحران زده کرده اند. به طور مثال در شبکه سه به یک استار سینمایی برای هر برنامه‌ که یک ‌ساعت زمان می برد، ۴۵ میلیون تومان دستمزد می‌دهند و همان وقت از حضور او چند برابرش را به جیب می‌زنند.

او همچنان عنوان کرد که هیچ مدیری حتی اگر بخواهد نمی‌تواند در مقابل این روال نابود کننده مقاومت کند. چون این خواست سازمان صدا و سیما است که هزینه اداره خودش را از دست پولدارها گدایی کند. مدیران برای اثبات کفایت و توانمندی خود در جذب اسپانسر رقابت می‌کنند و در این مسابقه مبتذل، شبکه سه و نسیم پیشتازند.

تنها واکنش مدیران صداو سیما به ادعای این مجری سکوت بود. البته جای تعجب نیز نداشت چون بارها دیده شده که مدیران سیما با واکنش کلیشه‌ای رد مسئله سعی کردند به سوالها و ابهامات موجود پاسخ ندهند تا مردم و مخاطبان قضیه را فراموش کنند و مطالبه گر نباشند. دراین راسته مدیر جوان و کم تجربه شبکه سوم سیما نیز تصمیم گرفت همان واکنش رد مسئله را پیش بگیرد.

جالب است که مسئولان سیما در همان زمان که برنده باش روی آنتن می رفت همواره از بی‌پولی سازمان صداوسیما و بودجه کم این رسانه سخن می‌ گفتند ولی همچنان به چهره ها دستمزدهای میلیونی می دادند.

قمار در یک برنامه تلویزیونی؟

میزان بالای جایزه تا نحوه راه یابی شرکت کنندگان به این برنامه خیلی زود مورد انتقاد مخاطبان و منتقدان قرار گرفت. دراین میان آنچه بیشتر ازهمه بحث‌برانگیز شد شیوه‌های دریافت امتیاز از طریق خرید سوالات و پرداخت جوایز در این مسابقه تلویزیونی پر طرفدار بود.

روند راه یابی شرکت کننده دربرنده باش به گونه ای پیش می رفت که در ابتدا متقاضی باید روی گوشی همراه خود برنامه ای برای پاسخ به سوالات و امتیاز گیری نصب می کرد. سپس باید در مراحل متعدد بسته های مختلف سوالات را خریداری می کرد و با پاسخ دادن به آنها امتیاز میلیونی بدست می آورد. کسب این امتیاز برای شرکت کننده هزینه مالی داشت.

ابهامات درباره نحوه در آمد زایی سیما از این طریق و پرداخت هدیه ها باعث شد برخی مراجع و روحانیون دراین باره انتقاد کرده و عنوان کنند که دریافت ها و پرداخت ها در این مسابقه تلویزیونی غیر شرعی است.

همزمان با این انتقاد ها پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای معظم له در پاسخ به مخاطبی که پرسیده بود که اگر برای برگزاری یک دوره مسابقه، از شرکت کنندگان پول (حق شرکت یا ثبت نام) دریافت شود و قرار باشد که از محل همان دریافت‌ها جوایزی به شرکت کنندگان برتر داده شود، با توجه به اینکه هدف شرکت کنندگان به دست آوردن آن جایزه است، آیا این رویه شرعاً ایراد دارد یا خیر؟ یعنی مصداق شرط بندی پیدا خواهد کرد؟ فرموده اند اگر به صورتی نباشد که از بازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند، مانعی ندارد والا صورت شرعی ندارد و همان شرط بندی است.

رهبر معظم انقلاب، ۴ اردیبهشت در آغاز هفته کار و کارگر در دیدار هزاران نفر از کارگران صنایع مختلف، کار جهادی و بی‌وقفه را از شرایط مهم رونق تولید و تحقق راهبرد عزت‌آفرین اقتصادی مقاومتی دانستند، همچنین در بخشی از سخنان خودشان به موضوع روش‌هایی شبیه به بخت‌آزمایی هم اشاره کردند.

مقام معظم رهبری تأکید کردند که توانایی‌های ملت ایران و جوانان پرتلاش و خوش استعداد میهن را بسیار فراتر از وضع فعلی است. باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روش‌هایی شبیه بخت آزمایی را ترویج نکنیم که دستگاه‌های مختلف از جمله صدا و سیما باید متوجه این معنا باشند

آیت ‌الله مکارم شیرازی نیز به صراحت شیوه برگزاری این برنامه و اپلیکیشن آن را مصداق بارز قمار اعلام و درآمد حاصل از آن را نامشروع عنوان کرده است.

ریاست صداوسیما پس از تاکید رهبر معظم انقلاب دستور بررسی نحوه اسپانسر گیری در برنامه تلویزیونی را داد.

یک روز پس از این قضیه خبرنگارانی که مدت ها دنبال شفافیت ماجرای اسپانسر گیری و در آمد زایی در برنامه سیما بودند ولی تلاش‌هایشان بی ثمر می‌ماند، خبر توقف برنامه برنده باش در روزهای پنجشنبه و جمعه ۵و ۶ اردیبهشت را منتشر کردند.

در حالی برنامه برنده باش متوقف شد که توانسته بود یکی از پر بیننده ترین برنامه های شبکه سه سیما شود و مدیران صدا و سیما و مدیریت شبکه سه سیما علی فروغی هیچ توضیحاتی در این رابطه ندادند.

باز هم مسئولان سیما صلاح دیدند که از واکنش رد مسئله را پیش بگیرند، توقف و دگر هیچ. در صورتی که مسئولان موظف بودند دراین خصوص به مردم و مخاطبان به صورت شفاف پاسخ دهند و بگویند چرا قصد داشتند با روی آنتن بردن چنین برنامه از طریق مردم و مخاطبان کسب در آمد کنند؟ برنده باش چقدر از این طریق درآمد زایی کردو چطور این پول هایی که از مردم و مخاطبان گرفتند خرج شد.

رضا گلزار نیز ترجیح داد در مقابل سیل سوال‌هایی که طرفدارانش در این زمینه می پرسیدند سکوت کند.

پول‌هایی که از طریق «برنده باش» کسب شده است کجا است؟

حالا بیش از ۶ ماه از توقف این برنامه گذشته است اما هنوز سیما در این زمینه اطلاع رسانی نکرده است.

گویا مسئولان سیما یکی از مهم ترین شاخصه های کار در رسانه، یعنی احترام به مخاطب را شوخی گرفته و یا اصلا با این موضوع اعتقادی ندارد و علاقه دارند که رابطه خود با مخاطبان را یک سویه جلو ببرند.

آنها به راحتی می توانند با بی‌تدبیری برنامه‌ای را روی آنتن ببرد که مشکلات شرعی مالی دارد، می توانند باز به راحتی مقابل سوال خبرنگاران سکوت کنند.

اگر برنده باش مشکلی در کسب در آمد نداشت و پول هایی که از مردم برای راه یابی به برنامه گرفته می شد شرعی بود چرا این مسابقه تلویزیونی پس از انتقاد مراجع و رهبر متوقف شد؟

اگر این درآمد مشکل شرعی داشت پس چرا هنوز صداوسیما درباره اینکه این پول ها کجا است و چطور خرج شده است صحبتی نمی کند؟ آیا نباید جایزه هایی که به برنده ها داده شده است و یا دستمزد هایی که از پول مردم پرداخت شده است و غیر شرعی خوانده شده است به مردمی که این پول ها را از طریق اپلیکیشن پرداخت کردند بازگرداننده شود؟

رسانه ای که خود را رسانه ملی می خواند باید به صورت شفاف در این زمینه اطلاع رسانی کند و این حداقل کاری است که مدیران سیما و شبکه سه می توانستند تا کنون دراین زمینه انجام دهند اما این مسئولان حتی از برگزاری یک نشست خبری دراین راستای شفاف سازی در این مورد خودداری کردند.

برنده باش یک مسابقه تلویزیونی با اجرای محمدرضا گلزار و تهیه‌کنندگی هاشم رضایت و حمید رحیمی نادی بود. شرکت‌کنندگان در این مسابقه باید بر اساس اطلاعات عمومی به سؤالات متنوعی درباره مسائل مختلف پاسخ می‌دادند. افزایش نرخ مطالعه و بالا بردن آگاهی و اطلاعات عمومی در بین مخاطبان یکی از اهداف اصلی ساخت این مسابقه عنوان شده بود. در هر قسمت از این مسابقه چهار نفر که از قبل سوال‌های اپلیکیشن برنامه را به درستی پاسخ داده بودند، روی صندلی برنامه می‌نشستند و با پاسخ دادن به سوالات به صورت پلکانی برای بردن جایزه یک میلیارد ریالی با مجری وارد رقابت می‌شدند.

در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، در پی انتقاد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و آیت الله مکارم شیرازی از این دست برنامه‌ها این مسابقه پر مخاطب از کنداکتور شبکه سه حذف و پخش آن متوقف شد.

  • 13
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش