پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
۱۰:۰۱ - ۰۴ آبان ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۸۰۰۶۹۱
رادیو و تلویزیون

افتضاح رادیویی/چرا مجریان زن رادیو بازی را گزارش نکردند؟

نجمه جعفری,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

وقتی سه‌شنبه شب اعلام شد بازی چهارشنبه آژاکس و چلسی در چارچوب لیگ قهرمانان را یک زن برای رادیو ورزش گزارش می‌کند، خبرش مثل بمب در شبکه‌های اجتماعی پیچید. نجمه جعفری، گزارشگر شیرازی فوتبال که پیش از این چندبار دیدار رقابت‌های باشگاهی زنان را در رادیو گزارش کرده بود، حالا قرار بود پا در جای مردان بگذارد و همچون آنها یک رقابت بین‌المللی سطح بالا را برای شنوندگان رادیو گزارش کند. این قدم برای نجمه و دختران دیگر ایرانی که عاشق کار اجرا و گزارشگری در رادیو و تلویزیون هستند حسابی امید بخش بود و نشانه‌ای قلمداد می‌شد از ورود سازمان صداوسیما به دورانی تازه.

موضوع وقتی جالب‌تر می‌شد که این دیدار مهم در ایران پخش تلویزیونی نداشت و طبعیتاً خیلی از طرفداران چلسی باید بازی را از رادیو یا شبکه‌های اینترنتی دنبال می‌کردند. توییت‌هایی که در فاصله ۲۴ ساعت مانده به بازی چلسی و آژاکس از سوی کاربران ایرانی منتشر شد بیان می‌کرد که خیلی‌ها به خاطر گزارش یک زن، می‌خواستند به جای شبکه‌های مرسوم اینترنتی، بازی را از طریق رادیو ورزش دنبال کنند و این یک خبر امیدوارکننده برای این رسانه قدیمی بود.

خبری که روز سه‌شنبه دست به دست می‌شد حاکی از آن بود که نجمه جعفری در استودیوی رادیو ورزش تنها نیست. نیلوفر اردلان، کاپیتان بازنشسته تیم ملی فوتبال زنان هم قرار بود بازی را برای شنوندگان کارشناسی کند. گلاره ناظمی هم کارشناس داوری بود و اجرای برنامه را هم شیرین هاشمی برعهده داشت. جمع زنان رادیو وقتی جمع‌تر می‌شد که بدانیم تهیه کننده آن برنامه هم یک خانوم بود؛ سحر مستدام.

روز چهارشنبه که رسید، بعد از مدت‌ها خیلی‌ها پیچ رادیوشان را چرخاندند تا امواج رادیو ورزش را بیابند. شیرین هاشمی مشغول توضیح دادن شرایط جدول بود و نجمه جعفری و نیلوفر اردلان هم در استودیو بودند تا بازی را برای علاقه‌مندان گزارش کنند. عقربه‌های ساعت داشت به زمان موعود، ۲۱:۲۵ دقیقه نزدیک می‌شد. نجمه جعفری مدام به تهیه‌کننده برنامه اشاره می‌کرد که چرا تصاویر را نمی‌دهید تا ترکیب را بخوانیم؟ مستدام و دستیارانش هم مدام با واحد نودال سازمان صداوسیما از طریق سیستم داخلی «اینترفن» تماس می‌گرفتند که لطفاً خط بازی را به ما بدهید. نودال اما می‌گفت خطی برای این ساعت برای رادیو ورزش «آفیش» نشده است.

سحر مستدام مجبور بود ماجرا را از طریق میرحسینی، مدیر شبکه ورزش پیگیری کند. میرحسینی که قبلاً مدیریت شبکه سه را هم برعهده داشته و به خوبی با موانعی از این دست آشناست، صبح چهارشنبه مصاحبه‌ای کرده بود که به خوبی نشان می‌داد حامی اصلی گزارش کردن نجمه جعفری است. او به خبرگزاری مهر گفته بود: «قبلاً تجربیات گزارشگری خانم‌ها را در سیما هم داشته‌ایم، مثلاً خانم زهره هاشمی یا خانم مائده علاقه‌مند برخی مسابقات را کوتاه یا گذرا گزارش کرده‌اند ولی تیم حرفه‌ای که مثل مسابقات آقایان در آن، کارشناس و گزارشگر و تحلیل داوری هم خانم باشد، بی‌سابقه است و این اولین بار است که اتفاق می‌افتد. نجمه جعفری که قرار است امشب چهارشنبه اول آبان رقابت بین تیم‌های آژاکس و چلسی را گزارشگری کند، یک گزارشگر حرفه‌ای است و در یک سال اخیر اکثر مسابقات فوتسال و فوتبال بانوان که از شبکه پخش شده است با گزارشگری او بوده است.»

تهیه کننده برنامه می‌دانست شبکه رادیویی ورزش اهمالی در آفیش کردن خط دریافتی نداشته اما فرقی هم برای او و حاضرین در استودیو نداشت. عقربه‌های ساعت به زمان بازی رسید و حالا دیگر باید به شنوندگان پرشمار هم ماجرا را توضیح می‌دادند. ساعت ۲۱:۲۵ که شد، رادیو ورزش کمی موسیقی پخش کرد. در زمان پخش موسیقی فضای استودیو متشنج بود. باورشان نمی‌شد تصاویر را به آنها نمی‌دهند و کار گره خورده است. مشکل البته قطعاً فقط بحث دریافت تصاویر نبود. شبکه ورزش داشت بازی همزمان را بین زنیت و لایپزیش به راحتی پخش می‌کرد. مهم‌تر اینکه برای نجمه جعفری و همکارانش کاری نداشت تا بازی را از طریق سایت‌هایی نظیر آنتن دنبال کنند و برای بینندگان گزارش کنند اما مسأله این بود که اجازه چنین کاری را نداشتند.

چند دقیقه بعد شیرین هاشمی گفت:‌ «بازی شروع شده ولی متأسفانه ما هنوز تصاویر را دریافت نکرده‌ایم تا برای شما آن را گزارش کنیم.» موسیقی دوباره بالا رفت. این‌بار فضا کمی حزن‌آلود بود. بغض گلوی بعضی‌ها را گرفته بود اما هنوز امیدواری وجود داشت. دوباره صدای استودیو باز شد. هاشمی گفت تصاویر از مبدأ قطع است. جمله‌ای کلیشه‌ای که هم عوامل برنامه‌های ورزشی صداوسیما و هم شنوندگان و بینندگان می‌دانند مراد از این جمله این است که ما تصاویر را نمی‌توانیم بگیریم. برنامه از اینجا به بعد رفت به سوی بحث‌های کلی. پیشینه آژاکس به عنوان یک باشگاه استعدادیاب مورد بررسی قرار گرفت. درباره اهمیت آکادمی‌ها صحبت‌ها شد و از این مدل صحبت‌ها.

تصاویر اما نمی‌رسید. نجمه جعفری مدام حواسش به آن ور شیشه بود. برخی اوقات مشخص بود استودیو را ترک کرده و بحث را نیلوفر اردلان دارد به تنهایی ادامه می‌دهد. بین دو نیمه حتی برخی‌ می‌گفتند برنامه را همینجا تمام کنیم اما تهیه‌کننده به آنها آرامش می‌داد و می‌خواست همچنان وقت بخرد. در نیمه دوم شبکه ورزش پدر نیلوفر اردلان را روی خط آورد. او که زمانی دروازه‌بان بنامی بوده و حالا به مربیگری می‌پردازد، بیست دقیقه‌ای روی خط بود.

بحث از اینکه به دخترت نمره چند می‌دهی شروع شد و به پیشنهاد اردلان برای بهبود دروازه‌بانی کشور ختم شد! در همین حین چلسی و آژاکس هم داشتند یک بازی پرشور انجام می‌دادند اما هنوز خبری از گزارش آن نبود.

بعد از نزدیک به دو ساعت، مجری برنامه گفت: «نجمه امیدوارم ناراحت نشوی اما باید برنامه را تمام کنیم» نیلوفر اردلان که بغض و حیرت را در صورت نجمه می‌دید شروع کرد به صحبت درباره اینکه «نجمه نشان داد چقدر مسلط است و این یک روز خوب برای زنان علاقه‌مند به کار گزارشگری بود.» اما واقعیت این است که چهارشنبه شب اصلاً برای زنان خوب پیش نرفت. چند دقیقه بعد برنامه بعدی رادیو ورزش شروع شد و مجری آن خبر داد که قرار است بازی اینتر و دورتموند را از ثانیه‌های دیگر برای شما گزارش کنیم. بازی رأس ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه شروع شد و این‌بار خط‌های دریافتی رادیو ورزش اشکالی نداشت. همه چیز مرتب بود و واحد نودال سرموقع خط را تحویل دست‌اندرکاران شبکه داد.

میرحسینی صبح چهارشنبه به رسانه‌ها گفته بود: «این نشان‌دهنده توانمندی خانم‌ها است که تا به حال شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته و ما حالا عرصه جدیدی را باز کرده‌ایم و این تجربه در صورت موفقیت، ادامه دارد و حتی امیدواریم مسابقات مهم لیگ خود را به این صورت گزارش کرده و از توانمندی‌های خانم‌ها باز هم استفاده کنیم.»

این مصاحبه هنوز از روی سایت شبکه رادیویی ورزش برداشته نشده است اما بعید است که دیگر میرحسینی صحبت از این عرصه جدید بکند. مشخص است که هنوز قسمت‌هایی از سازمان صداوسیما با گزارشگری زنان کنار نیامده. شاید اگر میرحسینی و تیم زیرمجموعه‌اش این خبر را یک روز زودتر رسانه‌ای نمی‌کردند، چهارشنبه نجمه جعفری بدون هیچ مشکلی بازی را برای شنوندگان گزارش می‌کرد اما مسأله این است که حتی در صورت این اتفاق هم احتمالاً گزارش او ادامه‌دار نمی‌شد. همانطور که شبکه تلویزیونی ورزش در ایام نوروز، هانیه رحمتی و کتایون خسرویار را به عنوان کارشناس به استودیو برنامه‌ لذت فوتبال دعوت کرد اما بعداً با تذکرهایی که به مدیران شبکه داده شد، از خیر ادامه‌دار کردن این روند گذشت.

شهاب اخلاقی

newspaper.iran-varzeshi.com
  • 10
  • 9
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش