جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۹:۵۰ - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۰۲۰۹۲۷
چهره ها در سینما و تلویزیون

درباره تخریب افسانه بایگان از سوی یک روزنامه ارگانی

کشف حجاب افسانه بایگان,حمله به افاسنه بایگان
مگر تمام فیلم‌هایی که با ستاره‌های مورد علاقه شما و در ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف همفکر شما ساخته می‌شوند، با پرداخت دستمزدهای بی‌رویه و هزینه‌های هنگفت از بیت‌المال که سر به فلک می‌کشند، چه حاصل مادی و معنوی برای این سینما دارند؟

یکی از روزنامه‌های ارگانی کشور در واکنش به اقدام افسانه بایگان، بازیگر سینما که بدون حجاب در مراسم یادبود آتیلا پسیانی حضور پیدا کرده بود، در صفحه رسمی خود در توئیتر مطلبی کنایه آمیز را منتشر کرده است که بسیار جای تعجب دارد که چطور این رسانه‌ها و گردانندگان آنها این چنین در فضایی غیرحرفه‌ای سعی در تخریب و ایجاد فضاهایی مسموم دارند. فارغ از اینکه دستگاه‌های قضایی در پی این اتفاق برای بایگان و معتمدآریا پرونده تشکیل داده‌اند، سوال اینجاست که این رسانه‌ها با چه عنوان و رویکردی در چنین مسیری قرار می‌گیرند؟ چه کسی یا کسانی به شما زبان و سلوک رسانه‌ای آموخته که اگر مبانی آن را هم می‌دانستید قطعا چنین خطاهایی را مرتکب نمی‌شدید.

به گزارش سینما اعتماد،این رسانه در این توئیت اظهار داشته که «افسانه بایگان بازیگر سابق سینما که ۶۲ سال سن دارد، بدون حجاب در مراسم بزرگداشت آتیلا پسیانی حاضر شد. فروش آخرین فیلم با بازی افسانه بایگان ۹۷ میلیون تومان بود.»اینکه ابتدایی‌ترین نکات خبرنویسی و رسانه‌ای در این مطلب که در ظاهر و به زعم منتشرکنندگان آن قصد اطلاع‌رسانی داشته‌اند، رعایت نشده است به کنار. چرا که این محتوا سرشار از غرض‌ورزی، قضاوت نادرست و تخریب، تمسخر و اطلاعات نادرست است که تمامی اینها برای یک خبرنگار یا فعال رسانه‌ای مذموم شمرده شده است. البته اینکه در حدود ۳۰ کلمه بتوانید این همه خطای حرفه‌ای و انسانی – اخلاقی داشته باشید، در نوع خود بسیار جالب توجه است.

نگارنده، افسانه بایگان را با عنوان «بازیگر سابق» خطاب قرار داده است! هنرمندی که سالها در راس سینمای این کشور در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ درخشیده و توانایی‌های خود را در بازیگری به نمایش گذاشته است و طبیعی است که در دوران خود دستمزدهای بالایی به عنوان ستاره سینما دریافت می‌کرده است و به فراخور آن هم فروش‌های قابل توجهی در دوران خود داشته است و طبیعی است که در سیستم سینمای فسیلِ ما، اکثر بازیگرانی که از یک سنی عبور می‌کنند در فیلمنامه‌ها جای خاصی ندارند و این یک مشکل اساسی و بزرگ است که بازیگران توانمند بسیاری را خواسته و ناخواسته گوشه‌نشین کرده است. پس فروش و دستمزد بالا ملاک درستی برای سنجش عیار یک هنرمند نیست. اطرافتان را نگاه کنید اقلام بی‌خاصیت بسیاری هستند که از قضا فروش بالایی هم دارند!

مگر تمام فیلم‌هایی که با ستاره‌های مورد علاقه شما و در ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف همفکر شما ساخته می‌شوند، با پرداخت دستمزدهای بی‌رویه و هزینه‌های هنگفت از بیت‌المال که سر به فلک می‌کشند، چه حاصل مادی و معنوی برای این سینما دارند که شما قلم به تخریب یک بازیگر می‌چرخانید و موضوعی بی‌ربط را دستمایه استهزاء قرار می‌دهید.

نکند باورتان شده که تمام فروش‌های میلیاردی سینما در سال‌های اخیر و با بازیگرانی که هم جوان‌تر هستند و هم گران‌تر، موفقیت سینمای مورد علاقه شماست؟! فیلم‌های چند صد میلیاردی و دستمزدهای بالایی که به بازیگران داده‌اند تا فیلمنامه‌های سفارشی رفقای شما را بسازند، کجای جدول قرار دارند؟ شهامت این را دارید که اعلام کنید فلان ارگان برای ساخت یک فیلم بی‌خاصیت که هیچ خروجی همسو با تفکرات شما را هم ندارد، چقدر هزینه کرده است و آنوقت به تاثیر فروش بازیگران آن بپزدازید؟

باور دارم این کاری که شما می‌کنید، به هیچ گوشه‌ای از حرفه شریف و پاک خبرنگاری ارتباط ندارد، چرا که شما هیچ شناختی از این حرفه ندارید و برخلاف تمام ادعاهای متدینانه و ارزش‌مدارانه‌ای که ورد زبانتان است، اصول انسانی و اخلاقی را هم فدای منافع ارگانی و وابستگی‌های فکری خود کرده‌اید.

نکته بارز و مبرهن دیگر هم این نگاه جنسیت‌زده‌ای است که خروجی آن به استهزاء گرفتن سن یک بانوی بازیگر است. آن هم در مملکت و نظامی که مدعی حفظ احترام بزرگانی است که در مقاطع مختلف به هنر این مملکت خدمت کرده‌اند. بازیگری که با اعتقاد شخصی خود دست به اقدامی زده و پرونده او در مجرای قانونی در جریان است، اما قطعا آنچه در دادگاه درونی بسیاری از مردم همین جامعه روی می‌دهد، مغایر با این بی‌اخلاقی‌های آشکار و زننده شماست. به قول یک بزرگی شما هم نتیجه را باختید، هم اخلاق را.

میثم محمدی

  • 19
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۱۰
جدیدترین
قدیمی ترین
نظر من رو بزارید خواهشا مگر فاطمه معتمد آریا ،بایگان و...سال ها در خدمت نظام نبودن و فیلم هایی در جهت منافع و انتشار اعتقادات اسلامی و ارزش های اسلامی بازی نکردن الان که از بورس خارج شد‌‌ن شدن ادم ازاد اندیش
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش