یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۵:۱۳ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۰۸۰۰۳۰۸
چهره ها در سینما و تلویزیون

فرناز رهنما:

خودم را در نقش‌های مختلف محک می‌زنم

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
فعالیت درعرصه بازیگری را از سال‌ها قبل آغاز کرده است؛ تجربه ایفای نقش در دو مدیوم سینما و تلویزیون را دارد؛ به گفته خودش حداقل سالانه در یک نمایش روی صحنه می‌رود، او فارغ‌التحصیل رشته بازیگری است و با وجود بازی در چند کار سینمایی و تلویزیونی با مجموعه طنز«ساختمان پزشکان» به کارگردانی سروش صحت بیش‌از‌پیش شناخته شد.

به گزارش صبا، با این‌که بعد از بازی در نقش نازنین با سیر نزولی پیشنهادات سینمایی مواجه شد اما نشاندن لبخند روی لبان مخاطب را جزو علائق خود به‌شمار می‌آورد و از این بابت احساس رضایت دارد. فرناز رهنما بانوی بازیگری است که این شب‌ها او را در نقش نسرین مقدم در سریال «هشت‌ونیم‌ دقیقه» از شبکه دو سیما می‌بینیم، کاراکتری جدا از ورطه طنز که ویژگی‌های مختص به خود را دارد. رهنما در این مجموعه تلویزیونی در مقابل کارگردان کار یعنی شهرام شاه‌حسینی دیالوگ گفته و بازی کرده، کارگردانی که برای اولین‌بار با او همکاری داشته است. گفت‌و‌گوی «صبا» با فرناز رهنما را در قالب پرسش و پاسخ‌هایی صمیمانه می‌خوانید.

  

بعد از مجموعه «ساختمان پزشکان» به‌نظر می‌رسد نقشتان در سریال «هشت‌ونیم دقیقه» دومین نقش پررنگ شما در تلویزیون باشد، خودتان این موضوع را تایید می‌کنید؟ 

راستش من این‌طور فکر نمی‌کنم، باید دید تعریف از نقش پررنگ چیست، اگر تاثیرگذاری نقش و محوریت قصه مدنظر باشد من می‌توانم با اطمینان کامل بگویم تمام نقش‌هایی که تا‌به‌حال بازی کرده‌ام دارای یک مختصات مشترک بوده‌اند، مختصاتی که برای یک نقش در نظر می‌گیرم شامل تاثیرگذاری، هویت و عملکرد آن است. این‌که «ساختمان پزشکان» نسبت به کارهای دیگر خیلی دیده شده بحثی است که از زوایای مختلف می‌توان به آن پرداخت؛ به‌عنوان مثال شاید یکی از دلایل، ۴۵ قسمتی بودن یا متن آن باشد و دلایل بی‌شمار دیگری؛ بنابراین اگر به این شکل به قضیه نگاه کنیم همه نقش‌های من پررنگ بوده‌اند اما بعضی از آن‌ها بیشتر دیده شده‌اند.

 

خودتان به کدام نقش علاقه بیشتری دارید؟ 

هر دو، به هردو ژانر یعنی طنز و درام علاقه دارم و مایلم با ایفای نقش‌های مختلف، از قابلیت‌های خودم آگاهی پیدا کنم که بتوانم در هر نوع نقشی به‌خوبی ظاهر شوم تا برای تماشاگر نیز قابل‌باور باشد.

 

کاراکتر نسرین مقدم در «هشت‌ونیم دقیقه» از لحاظ جایگاه این نقش در کارنامه کاری‌تان، با نقش نازنین در «ساختمان پزشکان» برابری می‌کند؟ 

دوست دارم نقش، قصه را پیش ببرد؛ به‌طوری که اگر نقش مورد‌نظر را از مجموعه حذف کنیم باعث ناقص شدن کار شود من این‌طور نقش‌ها را می‌پسندم و کار می‌کنم. در تمامی کارهای قبل از «ساختمان پزشکان» مثل مجموعه «زیرزمین»، «مامور بدرقه» و چه بعد از آن، در سریال‌هایی مانند «هفت سنگ»، «یادداشت‌های یک زن خانه‌دار» و حتی «هشت‌ونیم دقیقه» همیشه سعی کرده‌ام این موضوع را رعایت کنم؛ بنابراین نقش‌هایی که ایفا کرده‌ام همگی دارای ویژگی‌های مشترکی برای پذیرش و کار کردن بوده‌اند.

 

شما چندسالی است که متاهل هستید؛ چقدر همسرتان در انتخاب نقش‌ها راهنمای شما است؟ تایید و تکذیب یک نقش از جانب او تا چه حد در تصمیم‌گیری پذیرش آن نقش برایتان تعیین‌کننده است؟ 

مشورت‌های زیادی در این زمینه با او می‌کنم و نظراتش راجع به انتخاب‌هایم را بسیار زیاد قبول دارم، همسرم در عرصه هنر فعالیت دارد و درحال‌حاضر هم در اجرای یک تئاتر به‌عنوان آهنگساز و نوازنده حضور دارد، به‌همین علت به‌طور دقیق در جریان جزئیات این حرفه قرار دارد، فکر می‌کنم خیلی آگاهانه من را راهنمایی می‌کند، علی‌الخصوص زمانی که تئاتر کار می‌کنم تشویق‌های بیشتری از او می‌بینم.

 

شهرام شاه‌حسینی را از چه زمانی می‌شناسید و چه شد که به این پروژه پیوستید؟ 

تا قبل از پیوستن به پروژه «هشت‌ونیم دقیقه» با ایشان آشنا نبودم و بعد از دعوت برای همکاری در این سریال با او آشنا شدم.

  

پیشنهاد بازی در این نقش چگونه مطرح شد؟ 

دستیار برنامه‌ریز مجموعه با من تماس گرفتند و پیشنهاد حضور در سریال را مطرح کردند، در ابتدا سه قسمت از فیلمنامه را که تا آن زمان آماده بود خواندم و ارتباط بسیار خوبی با آن برقرار کردم و علاقمند شدم، بعد از آن هم تمایل خود برای همکاری با این مجموعه تلویزیونی را اعلام کردم.

 

ویژگی اصلی سریال «هشت‌ونیم دقیقه» از نگاه شما که بازیگر آن هستید، چیست؟ 

به‌نظر من «هشت‌ونیم دقیقه» قصه‌گو است، به‌طوری‌که چند رابطه و قصه را باهم روایت می‌کند که به‌شکل جذابی به یکدیگر مربوط می‌شوند، ما در این سریال گره خوردن چند قصه را با هم می‌بینیم که در انتها متوجه ربط آن‌ها به‌هم می‌شویم.

 

معمولا کارهای شهرام شاه‌حسینی معضلات زیر پوست شهر را مطرح می‌کنند، پیش از این کارهای او را دیده بودید و پیگیری می‌کردید؟ 

بله؛ چند قسمت از سریال «همه‌چیز آن‌جاست» را دیده بودم، به‌نظرم یکی از ویژگی‌های مشترک آن کار با سریال «هشت‌ونیم دقیقه» این است که اگر مخاطب بخشی از داستان را از دست بدهد به‌خاطر اتفاقات پی‌در‌پی‌ای که در داستان رخ می‌دهد یا پیچیدگی‌های ظریفی که در کار وجود دارد، شاید درک مابقی قصه کمی سخت باشد به‌همین خاطر پیگیری، عامل مهمی در کارهای شهرام شاه‌حسینی است.

 

کمی از فعالیت‌های تئاتریتان بگویید؟ 

من فارغ‌التحصیل رشته بازیگری، گرایش نمایش تئاتر هستم و بالغ بر ۱۶ سال است که در این زمینه به شکل حرفه‌ای فعالیت می‌کنم و می‌توانم بگویم که در این مدت به‌طور متوسط سالی یک تئاتر روی صحنه داشته‌ام.

 

شما را بیشتر به‌عنوان بازیگر تلویزیونی می‌شناسیم؛ تعداد پیشنهادهای سینمایی کم بوده‌اند یا خودتان خواسته‌اید که در سینما حضور پررنگی نداشته باشید؟ 

متاسفانه بعد از بازی در مجموعه «ساختمان پزشکان» پیشنهادات سینمایی من به‌شدت کاهش پیدا کردند درصورتی که من پیش از این مجموعه، چهار فیلم سینمایی کار کرده بودم. شاید یک کار از نظر محبوبیت از درجه قابل‌قبولی برخوردار باشد اما بعد از ایفای یک نقش که ممکن است به نسبت موفق هم باشد، پیشنهادهای بعدی مطرح شده پیرو آن نقش خواهند بود و من هم از این قائده اشتباه مستثنی نبودم و تمام پیشنهادهای من در قالب طنز بودند؛ به‌همین خاطر تصمیم گرفتم بعد از دیده شدن در چند پروژه طنز یک کار درام و به قول معروف یک کار جدی در کارنامه کاری خود داشته باشم و برای رسیدن به این خواسته هشت ماه کار نکردم تا به سریال «هشت‌ونیم دقیقه» پیوستم.

 

شما بازیگری بوده‌اید که علاوه بر ایفای نقش‌های جدی بیشتر در قالب طنز دیده شده‌اید، آیا تعمدی در این امر بوده است؟ 

بله؛ به‌طور حتم همین‌طور است، از این‌که بتوانم قدری مردم را خوشحال کنم و خنده روی لب‌هایشان بیاورم لذت می‌برم و از این بابت احساس فوق‌العاده‌ای به من دست می‌دهد.

 

در یکی از مصاحبه‌هایتان گفته بودید بازیگر بعد از بازی در کارهای طنز به‌نوعی در آن گیر می‌افتد، این صحبت به معنای آن است که ایفای نقش‌های طنز و فعالیت در این ژانر رضایت‌بخش نیست؟ 

بی‌شک رضایت‌بخش بوده و من بسیار به این قضیه افتخار می‌کنم اما به‌عنوان یک بازیگر، مایلم گاهی خودم را در نقش‌های متنوع محک بزنم و از ایفای نقش‌های مختلف لذت ببرم، طبیعی است در این صورت به نقاط ضعف و قوتم پی خواهم برد.

 

کار جدیدی که هم‌اکنون مشغول انجام آن هستید، چیست؟ 

مشغول تمرین نمایش «حادثه در ویشی» به کارگردانی منیژه محامدی هستم که در سالن استاد ناظرزاده کرمانی در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد رفت. امیدوارم تماشاچیان با دیدن این نمایش رضایت خاطر داشته باشند.

 

 

  • 14
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش