پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۱۵:۵۶ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۰۹۰۱۰۰۰
چهره ها در سینما و تلویزیون

ثریا قاسمی:

در انتظار نقش‌های سخت هستم

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,ثریا قاسمی
ثریا قاسمی گفت: مسائل مختلف سینما را در گردهمایی‌های مختلف چون جشنواره‌ها باید مطرح و حل کرد. اگر این اتفاق بیفتد می‌توان گفت که برگزاری این جشنواره‌ها مفید خواهد بود.

به گزارش فارس،ثریا قاسمی در ارتباط با برگزاری جشنواره های مختلف همچون جشنواره فیلم یاس که در این دوره توسط آنها مورد تجلیل قرار گرفته بود گفت: در جشنواره های مختلف همواره به ما احترام می گذارند و ما را دعوت می کنند ما هم طبق روال اگر زمان داشته باشیم در انها حضور پیدا می کنیم، اما باید بگویم برای اینکه جشنواره فقط عنوان مهمانی و پذیرایی را نداشته باشد بهتر است که هدفی را دنبال کند و برای رسیدن به آن تلاش کند. وقتی این امکان وجود دارد که در چنین شرایطی افراد مختلف را در کنار هم جمع کرد باید از آنها بهره لازم را برد چرا که هر کدام شان تخصصی و در زمینه کاری خود دارند. خوب است که درباره مسائل و مشکلاتی که در حوزه سینما داریم صحبت شود و برای هر کدام راه حلی پیدا شود تا بتوانیم از آن موضوع به راحتی عبور کنیم.

 

*جشنواره ها هدفمند باشند تا بی‌خاصیت و بی‌بو نشوند 

او همچنین اظهار کرد: مسائل مختلف مربوط به سینما را در گردهمایی های مختلف چون جشنواره ها باید مطرح و حل کرد و راه کاری برایش پیدا کرد اگر این اتفاق بیفتد می توان گفت که برگزاری این جشنواره ها که زحمت کشیده اند و عده ای را کنار هم جمع کرده اند مفید خواهد بود در غیر این صورت جشنواره تبدیل به یک فضای بی بو و بی خاصیت می شود که فقط خرج هایی در آن انجام می شود.

 

*فیلمنامه مهمترین نکته برای ماندگاری 

وی در ادامه درباره علت اینکه چرا آثاری که در گذشته ساخته می شدند ماندگار تر بودند و آثار امروز در صورت پر مخاطب بودن هم با گذشت زمان از ذهن ها فراموش می شوند اظهار کرد: در ابتدا باید بگویم که حتما موضوع و فیلمنامه اثر با کیفیت و خاص بوده است. همچنین باید اشاره کرد در ساخت تمام افراد باید کارشان را درست انجام دهند، در چنین آثاری حتما کیفیت لازم در تمام بخش ها به نسبت شرایط زمان وجود داشته است. چنین فیلم هایی ماندگار می شوند. مثلا ما سریال «در پناه تو» را در شرایطی ساختیم که اصلا به موضوع جوان توجه نمی شد و ما در آن زمان مسائل مربوط به آنها و دوران و سنین دانشجویی شان را مطرح کردیم.

 

*چه آثاری تاریخ مصرف دارند؟ 

این بازیگر پیشکسوت در ادامه صحبت هایش افزود: در حال حاضر برای برخی اثار آنچنان جار و جنجال می شود که مردم نظرشان جلب می شود و به سمت آنها می روند، اما بعد از دیدن آن اثر متوجه می شوند که ارزش دیدن نداشته است و وقت‌شان را تلف کرد‌اند. اینگونه آثار تاریخ مصرف نزدیکی دارند.

 

وی افزود: نوع نگاه به فعالیت در سینما و تلویزیون در گذشته به نسبت امروز بسیار متفاوت بوده است امروزه زندگی‌ها هم به نسبت گذشته تغییر کرده است. دیگر کُرسی نیست، دیگر رفت و آمدهای گذشته وجود ندارد و دیگر اتفاق های بزرگ و انباری های قدیمی در خانه ها دیده نمی شود. جنس زندگی ها تغییر کرده در نتیجه فعالیت های سینمایی و تلویزیونی نیز تغییر کرده است. در حال حاضر اگر ما بخواهیم  فیلمی برای کودکان یا درباره آنها بسازیم نمی دانیم باید چگونه این کار را انجام دهیم برای اینکه زندگی برای این کودکان مفهومی را که ما گمان می کنیم ندارد. تغییراتی از این دست بر همه چیز من جمله آثار نمایشی طی این سالها وجود داشته است.

 

بازیگر فیلم سینمایی «محاکمه» عنوان کرد: به قول آقای نصیریان زمانی که ما کارمان را در سینما شروع کردیم به هیچ عنوان به تجلیل و چنین روزهایی فکر نمی کردیم خودمان عشق داشتیم. اصلا به این که چقدر دستمزد قرار است بگیریم فکر نمی کردیم اما حالا همه به این نکته فکر می کنند. دغدغه‌شان این است که چقدر فلان مجموعه برای شان شهرت به عمل می آورد و کمتر کسی به محبوبیت فکر می کند. به شهرت رسیدن کاری ندارد خیلی ها مشهور هستند اما ایا محبوبند و ماندگار خواهند بود؟!

 

*رمز ماندگاری هنرمندان چیست؟ خیلی از جوان‌ها آداب ماندگاری را نمی‌دانند 

قاسمی درباره رمز ماندگاری یک هنرمند نیز گفت: احترام گذاشتن به حرفه خود و کسانی که در آن زحمت می کشند و همچنین داشتن دانش کافی تلاش و تمرکز روی مسیر کاری می تواند به ماندگار شدن افراد کمک کند. مسائل زیادی مطرح است که باید آنها را تجربه کرد. ما در حرفه دشواری حضور پیدا کردیم و باید مراقبت های لازم را انجام دهیم تا به ماندگاری برسیم. آداب بودن را دانستن سخت است. خیلی از جوان ها این آداب را نمی دانند فکر می کنند دیر آمدن در زمان فیلمبرداری و یا متن را حفظ نکردن به دیده شدن آنها کمک می کند. ما طبق آنچه یاد گرفتیم ساعت ها تمرین می کنیم تا بتوانیم پلان مورد نظر را درست اجرا کنیم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در سینمای ما از زنانی که هم سن و سال او هستند بیشتر در نقش مادر استفاده می شود و همواره در حاشیه قرار دارند و سینما به موضوعات آنها نمی‌پردازد گفت: ابتدا باید بگویم که نگاه سینما به موضوعات مختلف مقطعی بوده مثلا در دوره‌ای به طلاق توجه می‌شود و در دوره‌ای دیگر به مسئله اعتیاد. مد امروز هم پرداختن به جوان‌ها است. از آنجایی که بیشتر نیروهای سینما، جوان‌ترها هستند طبعا نگاه شان هم به هم نسل‌های خودشان بوده‌است. جوان‌ها متاسفانه روی مشکلات افراد مسن اشراف ندارند. اتفاقا به دلیل مشکلات جوان ها مشکلات افراد مسن و پا به سن گذاشته نیز بیشتر شده است. آنها همواره فکر می‌کنند که ما آنها را درک نمی‌کنیم در صورتی که این درک نکردن متقابل است. این فاصله هم باعث این شده که هر نسل رنج های خودش را داشته‌باشد. 

 

*خیلی زود به دامن مادری افتادم 

این بازیگر شناخته شده کشورمان گفت: بعد از سال های ۵۹ و ۶۰ خیلی سریع از جوانی افتادم به دامن مادری و مادر بزرگ بودن. در همه جای دنیا مادران شبیه به هم هستند و در بسیاری از زمینه‌ها اشتراکات قابل توجهی دارند. باید دقت داشته باشید به صورت متداوم یک نقش را ایفا کردن بسیار سخت است و بازیگر باید با توجه به هوش خود میان آن ها تفاوت‌هایی را قائل شود تا به تکرار نیفتد. من نیز تلاش داشتم همواره با کمک از داشته هایم و ابزار هایی که دارم این تفاوت را در میان نقش های مادری که بازی کردم به وجود بیاورم.

 

*هنوزم تمرین می کنم در انتظار نقش‌های سخت هستم 

بازیگر فیلم سینمایی «پدر آن دیگری» در پایان خاطر نشان کرد: من هنوز هم تمرین های خود را که در ارتباط با بازیگری است انجام می دهم و اعتقاد دارم تا زمانی که در توانم هست باید خود را برای ایفای هر نقشی آماده نگه دارم می دانم که تا این لحظه تلاش خود را انجام داده ام و مانند هر بازیگر دیگری علاقه مند به بازی در نقش های سخت هستم تا بتوانم از کاری که انجام می دهم و نقشی که خلق می کنم لذت ببرم و مخاطب را با خود همراه کنم. هنوز هم علاقه مند به بازی در آثار مختلف هستم و تا زمانی که سرپا هستم و توانمند تمرین های مربوط به بازیگری را انجام خواهم داد.

 

 

 

 

  • 16
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش