شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۱۱:۳۰ - ۳۰ دي ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۰۰۱۵۷۶
چهره ها در سینما و تلویزیون

هانیه توسلی:

جنگ، چهره زنانه ندارد

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,هانیه توسلی

هانیه توسلی، بازیگری که کارش را با بازی روی صحنه تئاتر آغاز کرد، این شب‌ها دوباره با بازی در «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه»، به کارگردانی کیومرث مرادی، بعد از دو، سه سال به صحنه بازگشته است.

 

هانیه توسلی، بازیگری که کارش را با بازی روی صحنه تئاتر آغاز کرد، این شب‌ها دوباره با بازی در «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه»، به کارگردانی کیومرث مرادی، بعد از دو، سه سال به صحنه بازگشته است. او در این مدت هم‌زمان در فیلم سینمایی «بن‌بست وثوق»، به کارگردانی حمیدرضا کاویانی هم بازی می‌کرد و شب و روزش به تئاتر و سینما می‌گذشت. با او درباره تئاتری که بر صحنه دارد گپ زدیم.

 

‌چطور شد در نمایش «نامه‌هایی عاشقانه از خاورمیانه» حضور یافتید؟

مدت‌ها بود تئاتر کار نکرده بودم و دوست داشتم بعد از مدت‌ها روی صحنه بروم. امسال چند پیشنهاد کار تئاتر داشتم. متنِ دوتا از کارهایی که پیشنهاد شد را دوست داشتم، اما با توجه به شرایط و برنامه‌ریزی کاری‌ام و با توجه به اینکه همیشه کارهای کیومرث مرادی را دوست داشتم، در نمایش او حضور یافتم. با اینکه سر فیلم‌برداری هم بودم، اما خوشبختانه توانستم هماهنگ کنم و در این تئاتر هم حضور داشته باشم. خوشحالم بعد از سه سال با این تئاتر روی صحنه‌ام، در کنار بازیگران خوبی مثل طناز طباطبایی و پانته‌آ پناهی‌ها. این نمایشی عاشقانه و زنانه است و طبیعتا برای من بازیگر جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

 

‌شما کار بازیگری را با تئاتر شروع کردید. اساسا چقدر بازی در تئاتر دغدغه شماست؟

بله، من بازیگری را از تئاتر شروع کردم و فکر می‌کنم هرکسی می‌خواهد بازیگر شود بهتر است از تئاتر شروع کند. چون بازیگران تازه‌کار در ابتدا یک‌سری درگیری دارند با صدا، بدن و کنترل صدا و بدنشان که وقتی در تئاتر کار کنند کنترل بیان و بدن و حس را به‌خوبی یاد می‌گیرند و بازیگر تئاتر حتما در سینما هم بر بدن و بیان و حسش مسلط است. البته وقتی می‌گویم بازی در تئاتر، قطعا منظورم آن تعریف قدیمی نیست که بازی‌های اغراق‌شده را بازی تئاتری تلقی کنیم.

 

به‌طورکلی بازیگری در تئاتر دغدغه من است و وقتی تئاتر کار می‌کنم، تازه می‌فهمم چقدر دوری از تئاتر برایم بد بوده و چقدر به بازی در تئاتر نیاز دارم و چقدر از بازیگری هیچی نمی‌دانم! چون بازی روی صحنه خیلی عریان ایرادهای آدم را نشان می‌دهد و من هروقت روی صحنه می‌آیم و بازی بازیگران خوب تئاتر را می‌بینم، می‌فهمم که هیچی از بازیگری نمی‌دانم! من احساس می‌کنم نسبت به توجه به استانداردهای جهانی، خیلی عقبیم و بسیار باید روی بیان و بدن و مطالعه‌ام کار کنم. هم دوست دارم مدام تئاتر ببینم و هم تئاتر کار کنم. بازیگری تئاتر برای من هنر است، اما در سینما بیشتر برایم مهارت است. البته نمی‌توانم بگویم بازیگری در سینما هم هنر نیست، منتها چون وابسته به خیلی چیزها از جمله تدوین، موسیقی و... است، وجه مهارت‌گونه‌اش بارزتر است، درحالی‌که تئاتر هنر خالص است.

 

‌تجربه «نامه‌هایی عاشقانه» که ماجرای زن‌هایی است آواره از جنگ و کاراکتری که بازی می‌کنی چقدر دغدغه‌تان بوده؟

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که جهان ارتباطات و اطلاعات است و هرجای دنیا هر اتفاقی بیفتد سریع از طریق اینترنت و اخبار در جریان حوادث قرار می‌گیریم. متأسفانه جهان و خاورمیانه امروز درگیر جنگ‌هایی هستند و جنگ مخرب است و عده‌ای را بی‌خانمان می‌کند و عده‌ای را به سوگ عزیزانشان می‌نشاند؛ پر از ویرانی و غم و رنج و سختی است و ما هرروز از طریق اخبار در جریانشان قرار می‌گیریم. شنیدن این اخبار، به‌خصوص اخبار مربوط به اتفاقات ناگواری که برای کودکان می‌افتد، همه ما را متأثر می‌کند. عکس‌های دردناک و تکان‌دهنده‌شان روی هر انسانی اثر می‌گذارد و دل هرکسی را می‌خراشد. من نمی‌فهمم بشری که به این تمدن رسیده و هرروز رو به پیشرفت است، چطور نمی‌تواند صلح برقرار کند.

 

صلح جهانی آرزوی همه است و امیدوارم روزی به این صلح برسیم. مشخصا زن‌ها، در جنگ بسیار آسیب‌پذیرترند و نمایش ما هم روایت زن‌هایی است، آواره از جنگ. با اینکه مشخصا درباره جنگ نیست، اما موقعیت زنان در مواجهه با جنگ و جبر جغرافیایی را نشان می‌دهد. نمایش، روایت زن‌هایی است از خاورمیانه که جوی مردسالارانه دارد و این مردسالاری در این نمایش هویداست. ویژگی دیگر این نمایش گروه موسیقی است که به فضاسازی اپیزودهای ما خیلی کمک می‌کند.

 

‌شما تجربه کار با کارگردان‌های مختلفی را داشته‌اید. اساسا در تئاتر چه‌چیزی برای شما یک اثر را ویژه می‌کند؟ کارگردانی یا متن؟

من سال‌هاست تئاتر کار می‌کنم، حتی قبل از اینکه بازیگر حرفه‌ای سینما باشم. از وقتی بازیگر سینما شدم، حضورم در تئاتر کمتر شد، اما در تمام این مدت، مخاطب حرفه‌ای تئاتر ماندم و مدام تئاتر دیدم. تجربه‌ای که از همه این سال‌ها دارم این است که هم متن و هم کارگردانی هردو خیلی مهم‌اند. اگر یک متن را دو کارگردان مختلف کارگردانی کنند هر دو اثر می‌تواند بسیار متفاوت باشد؛ مثلا هملت را یک کارگردان ممکن است خیلی کلاسیک و کارگردانی دیگر خیلی مدرن روی صحنه ببرد، اما چیزی که یک اثر را برای من خیلی ویژه می‌کند، مشخصا کارگردانی است. نمایش‌نامه‌های خیلی معروفی داریم که مثل ستون‌های ثابت تئاترند؛ مثل هملت، مکبث و... و کارگردانی است که این آثار را ویژه می‌کند. کارگردان به یک اثر معنا می‌دهد. کارگردانی برای من مهم‌تر است.

 

‌چه سبک کارگردانی‌ای را در تئاتر بیشتر می‌پسندید؟

یک زمان ممکن است کار رئال ببینی و حیرت کنی، یک زمان هم تماشای یک کار کمدی، سوررئال یا مینی‌مال ممکن است حیرت‌زده‌ات کند. اما درواقع چیزی که در کارگردانی تئاتر مهم است، خلاق‌بودن است. تئاتر باید نبض تماشاچی را در دست داشته باشد، اما من کارهای امیررضا کوهستانی را خیلی دوست دارم. «تجربه‌های اخیر» و «رقص روی لیوان‌ها»ی کوهستانی را خیلی دوست داشتم. کارهای آتیلا پسیانی و همایون غنی‌زاده را هم بسیار دوست دارم و چند کار دکتر رفیعی؛ مثل «شکار روباه» و «عروسی خون» را خیلی دوست داشتم. من کارهایی که خلاقانه و نو باشند را می‌پسندم، فارغ از اینکه پیرو چه سبکی هستند.

 

‌حالا که در بازیگری تئاتر تثبیت شده‌اید، به کارگردانی هم فکر می‌کنید؟

نه، به کارگردانی فکر نمی‌کنم و با وجود اینکه به هنرهای دیگر هم علاقه زیاد دارم، اما مشتاقم همچنان بازیگر بمانم.

 

 

 

 

 

 

 

 

sharghdaily.ir
  • 13
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
غیر قابل انتشار: ۱۲
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش