چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
۰۸:۰۹ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۱۰۰۲۹۸
چهره ها در سینما و تلویزیون

نفیسه روشن:

تئاتر را ادامه می‌دهم / هنوز برای کارگردانی زود است

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,نفیسه روشن
جربه تئاتر «معاشر» برایم بسیار لذت بخش بود؛ فهمیدم می‌توانم با تئاتر زندگی کنم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نفیسه روشن بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر دارای مدرک کارشناسی حقوق است. فعالیت هنری‌اش را از سال دوم دبیرستان با ایفای نقش در تئاتر «به سوی سعادت» آغاز نمود که در این اولین تجربه، موفق به دریافت لوح تقدیر از آموزش و پرورش منطقه شد.

 

همراه با ادامه تحصیل به فعالیت هنری‌اش ادامه داد و پس از ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی و طی یک دوره کلاس بازیگری، به صورت جدی پا به عرصه تصویر گذاشت. شروع فعالیت تلویزیونی او را می‌توان بازی در سریال «روزهای به یادماندنی» به کارگردانی همایون شهنواز در تابستان ۱۳۸۲ دانست. بازی در «اغما» باعث شد برای همه مخاطبان شناخته شود و از طرفی این بازیگر رکورد حضور در سریال مناسبتی هم دارد. نفیسه روشن مدتی است پیشنهادها را با وسواس بررسی می‌کند. در این مدت تئاتر معاشر را بازی کرده است. با این بازیگر گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:  

  

* خانم روشن؛ تجربه پذیرفتن تئاتر معاشر چگونه بود؟ 

اولین بار بود تئاتر را تجربه کردم. از سال ۸۰ که وارد عرصه هنر شدم و در این ۱۵ سال درگیر کار تصویر بودم. بعد از «اغما» به من اعتماد نمی‌کردند. چهره نوپایی بودم اما سریال‌های «مثل هیچکس»، «ساختمان ۸۵»، «قفسی برای پرواز» به دلیل زمان طولانی مدت اجازه حضور در تئاتر را به من نداد. می‌شنیدم که می‌گفتند به فلانی پیشنهاد تئاتر نمی‌دهند اما اینطور نبود؛ چرا که قراردادهای من طولانی بود. از سال گذشته صبر کردم و پیشنهادهایی را قبول نکردم. در این مدت که تئاتر «معاشر» به من پیشنهاد شد، فرصت مناسبی برای محک زدن خودم روی صحنه داشتم.

 

* تئاتر معاشر را چطور دیدید؟ 

خیلی دلنشین بود؛ تمرین‌ها و اجراهایی که داشتم بسیار برایم خاطره انگیز بود.

 

* تئاتر را ادامه می‌دهید؟ 

صد درصد ادامه می‌دهم، در ابتدا برای حضورم ترس داشتم؛ اما محک فوق‌العاده‌ای بود فهمیدم می‌توانم با تئاتر زندگی کنم.

 

* گروه معاشر چگونه بود؟ 

گروه خوبی بودند؛ به هر حال هر کاری کم و کاستی دارد. ممکن است برخی از کارها از دید ما که ۱۵ سال در این حرفه هستیم؛ غیر حرفه‌ای باشد، اما دلیلی بر بد بودن کار نیست؛ چرا که گروه جوان بودند.

 

* بعد از یک سال می‌خواهید نقش‌های متفاوتی داشته باشید و نقش دخترهای معصوم را بازی نکنید؟ 

بله؛ همین طور است. بیشتر نقش‌های پیشنهاد شده به من دختر خانواده است. بعد از سریال «اغما» لذت چهره شدن برای من زیاد بود و در ادامه حدود ده سریال مناسبتی بازی کردم. با کارگردان‌های بی نظیری مثل مهدی فخیم زاده، مهدی کرم پور، محمد حسین لطیفی، علیرضا افخمی و غیره. اما زمانی به این نتیجه رسیدم که صبر کنم. من در این سال‌ها که در تلویزیون کار کردم، تجربیات زیادی را به دست آوردم. عده‌ای گفتند نفیسه روشن چهره تلویزیونی است؛ من این حرف را نمی‌فهمم. به نظرم هنرمند زمانی هنرمند است که کار می‌کند؛ حالا چه تلویزیون، سینما و تئاتر. حتی من دیدم بازیگران تئاتر خیلی سخت به کار تصویر می‌آیند؛ اما کسی که خوب باشد می‌تواند نتیجه بگیرد.

 

* در گذشته برای حضور شما چه سخت گیری‌هایی گرفته شد؟ 

سال ۷۹ که وارد عرصه هنر شدم، در سریال روزهای به یاد ماندنی فرم‌هایی به ما دادند که تمام استعدادهایی که می‌دانستی را باید در این فرم‌ها می‌نوشتیم. در این سریال آقای عبدالله اسکندری تست گریم زدند و با تست لباس و گریم دورخوانی داشتیم و بعد کسی را تایید کردند. مثل الان نبود که اگر شغلی پیدا نمی‌کنید، بفرمایید در حرفه هنر کار کنید.

 

* در حال حاضر ورود به عرصه هنر راحت شده است. نظرتان را در این خصوص بفرمایید؟ 

در گذشته حضور در سینما خیلی سخت بود و در حال حاضر تنها چیزی که مهم نیست، استعداد در عرصه هنر است. این روزها به راحتی وارد این عرصه می‌شوند اما ماندگاری مهم است؛ چراکه حرفه هنر چارچوب‌هایی دارد که باید در کار، رفتار، اخلاق و روابطی که با آدم‌ها داری حفظ کنی و مواظب جایگاه خودت باشی.

 

* در سینما کم کار هستید. چرا؟ 

یک سالی صبر کردم. نقش کوتاهی جلوی دوربین خانم درخشنده داشتم که بسیار لذت بخش بود. به اندازه مادر خودم دوستشان دارم با انرژی سرکار هستند. چند پیشنهاد سینمایی دارم که در حال صحبت کردن هستیم. می‌خواهم پیشنهاد خوبی را قبول کنم.

 

* وضعیت این روزهای سینما را چگونه می‌بینید؟ 

خداروشکر خوب است. اینکه مردم با سینما آشتی کردند باعث خوشحالی است. به دلیل تحریم‌ها، کمبود بودجه و سرمایه گذار سینما دچار مشکل است. عزیزانی هستند که مجوز گرفتند اما به دلیل نبود بودجه نمی‌توانند فیلم خود را بسازند.

 

* علاقه‌مند به ایفای چه نقش‌هایی هستید؟ 

به نظرم یک بازیگر باید هر نقشی را بازی کند. اینکه یک بازیگر در یک نقش کلیشه شود خوب نیست. به نظرم تنوع در شخصیت پردازی یک هنر است.

 

* دغدغه این روزهای شما؟ 

دغدغه این روزهای من ورزش، کتاب خواندن، موسیقی گوش دادن، تمرکز روی متن و کار جدید است. مسیری را پیش گرفتم که امیدوارم اتفاقات خوبی برایم رخ دهد.

 

* به کارگردانی علاقه دارید؟ 

فیلم کوتاه را خیلی دوست دارم اما خیلی برای کارگردانی زود است. اگر خانم نیکی کریمی کارگردانی می‌کنند، از سال ۶۷ سوپر استار سینمای ایران بودند. هنوز با کارگردانی فاصله و نیاز به تجربه دارم.

 

* در فضای مجازی فعال هستید؟ حضور مردم در فضای مجازی را چگونه می‌بینید؟ 

در همه جای دنیا هنرمندان و ورزشکاران از طریق صفحه مجازی با مخاطب خود در ارتباط هستند؛ اما متاسفانه فرهنگ آن در میان برخی از مردم وجود ندارد. فکر نمی‌کنند قضاوت‌های آنها دل یک نفر را می‌شکند. به نظرم هر دل شکسته یک تاوان دارد. من در اینستاگرام کامنت‌هایم را بسته ام، فضا را یک طرفه کردم. ترجیح می‌دهم فضا برای سوء استفاده برخی از افراد وجود نداشته باشد. 

 

 

 

 

  • 9
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش