دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۱:۳۵ - ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۷۱۳۷
چهره ها در سینما و تلویزیون

این چالش را خیلی دوست داشتم...

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,محیا دهقانی
خیلی از بازیگران جوان و مستعد در سینما و تلویزیون ما حضور داشته‌اند که با انتخاب‌های غلطشان مسیر بازیگریشان دستخوش نوسان شد و بتدریج از جریان بازیگری محو شدند، اما محیا دهقانی بازیگر مستعد نسل جوان، آرام، با صبر و تفکر و با برنامه مسیر بازیگریش را در سه چهار سال اخیر دنبال کرده است.

او بتدریج از ایفای نقش‌های کوتاه کارش را شروع و سال ۹۵ در دو فیلم «فصل شکار» داریوش یاری و ماجرای «نیمروز» نقش اول زن را ایفا کرد‌. دهقانی بازیگری را نزد داریوش ارجمند فرا گرفته است.

 

او اولین بار به طور جدی در فیلم «شیار ۱۴۳» نرگس آبیار در نقش یک دختر روستایی به بازی پرداخت و در ادامه در سریال پر مخاطب پایتخت ۴ در نقش یک دختر عصبی و یک دنده که درگیر بیماری روانی و روحی است و با اطرافیانش سر ناسازگاری دارد بازی درخور توجهی نمایش داد.

 

فیلم کوتاه هرآنچه...، سریال قهر و آشتی، فیلم تلویزیونی رباط و فیلم پرونده مختومه از جمله فعالیت‌های بازیگریش محسوب می‌شود.

 

محیا دهقانی در فیلم تحسین‌شده ماجرای نیمروز در قالب شخصیت اصلی زن فیلم نقش شخصیت خاکستری، باهوش و توانایی را بازی می‌کند که در میان تردید بین عشق و وظیفه، وظیفه را بدون تردید انتخاب می‌کند.

 

سال ۹۵ به لحاظ کاری سال موفقی بود؟

بله، فیلم ماجرای نیمروز نمایش و اکرانش بازتاب‌های متنوع و خوبی داشت و در کنارش در اسفند هم در فیلم فصل شکار داریوش یاری که در شمال فیلمبرداری می‌شد بازی داشتم و در کنار بازیگرانی نظیر حامد کمیلی و مهران احمدی بازی کردم که نقشم بسیار متفاوت‌تر از نقشم در ماجرای نیمروز است و امیدوارم بتوانم با تلاش و انتخاب‌های درست در کار بازیگری تداوم داشته باشم.

 

چقدر به ایفای شخصیت‌های مقتدر و توانا علاقه دارید؟

این نوع شخصیت‌ها برای هربازیگری جذاب است و قدرت مانور زیادی هم دارد. در مجموعه پایتخت که نقش یک دختر عصبانی و تند مزاج را بازی می‌کردم به عنوان یکی از بازیگران مجموعه تلاش کردم بازی‌ام قابل توجه و در خدمت نقش، خواسته و انتظار کارگردان باشد. ابتدا نقش به این پر رنگی نبود و بعد از چند روز فیلمبرداری و در حین نوشتن متن که تقریبا با فیلمبرداری انجام می‌شد، نقش پر‌رنگ و گسترده‌تر شد و ویژگی‌های قابل توجهی هم پیدا کرد. در فیلم سینمایی ماجرای نیمروز بعد از قطعی شدن حضورم، کارگردان به من گفت کلیت کار فضای مردانه‌ای دارد و بجز یکی، دو شخصیت، بقیه مرد هستند و من قرار است نقش اصلی زن را بازی کنم.

 

بعد از توضیحات مقدماتی مهدویان، من فیلمنامه را خواندم و با کلیت کار ارتباط برقرار کردم و بازی در فیلم را پذیرفتم. با توجه به زمان بسیار اندک پیش‌تولید تا شروع فیلم مجال کمی برای آماده شدن و مواجه با نقش داشتم و این برایم چالش بزرگی را فراهم کرد. در همین دوران بود که به این نتیجه رسیدیم اگر بتوانم در این زمان کوتاه از پس ایفای این نقش چند وجهی و مشکل برآیم می‌توانم به خودم امیدوار باشم. این چالش را خیلی دوست داشتم. در واقع می‌خواستم ببینم می‌توانم این شخصیت را در زمان اندک به صورت باورپذیر ارائه دهم یا نه. طبق نظرات و واکنش‌هایی که بعد از نمایش فیلم در جشنواره و زمان اکران فیلم وجود داشت، خوشبختانه با بازتاب‌های مثبت و امیدوارکننده‌ای روبه‌رو شدم.

 

نقش فریده در فیلم ماجرای نیمروز را چگونه دیدید؟

من نقش دختر جوانی را بازی کردم که در شرایط خاصی (پیروزی انقلاب) زندگی می‌کرده و در واقع شخصیت و منش بسیار چند لایه و باهوش و توانایی دارد. بنابراین با آدم معمولی و دم‌دستی مواجه نبودم. این جنس از شخصیت‌ها برای رسیدن به هدف و آرمان‌هایشان سال‌ها آموزش دیده‌اند و هیچ چیزی، آنها را از هدف و آرمانشان دور نمی‌کند. این دختر در اوج دوران جوانی و در بهترین زمان بازده عقلی و جسمانیش قرار دارد. استعداد یادگیری و احساساتی شدن را دارد تا هر کار و هر خطری را قبول کند. به نظرم در این بحث احساسات مهم‌ترین چیز است و این دختر چند سال قبل‌تر و در دوران تحصیل در دانشگاه وارد یک مساله عاطفی شده است. با ملاقات با مامور جوان (حامد) بعد از چند سال دوباره جرقه این احساسات زده می‌شود.

 

این وضعیت در حالی اتفاق می‌افتد که دختر در اوج فعالیت‌های سیاسی و تشکلاتیش قرار دارد؟

همین ماجرا را مهم، برجسته و دراماتیک می‌کند. دختر در سازمان در رده‌های بالای تشکیلاتی مشغول فعالیت است و دوست دارد به نحو احسن ماموریت‌هایش را انجام بدهد.

 

انتخاب بین عشق و وظیفه

 

یکی از چالش‌های مهم فیلم «ماجرای نیمروز» مساله انتخاب بین عشق و وظیفه است. فریده بعد از ملاقات با حامد در جایی به این نتیجه می‌رسد باید بین وظیفه و عشق و احساسات یکی را انتخاب کند. در قرار اول با مامور جوان، دختر شرایط را ارزیابی می‌کند و با آنالیز شرایط در قرار دوم، سر قرار سوم نمی‌رود تا مبادا کفه ترازوی عشق و احساسات در برخورد دوم با پسر جوان بر کفه ترازوی وظیفه غلبه کند. پیام دیگری که از سر قرار حاضر نشدن دختر به مخاطب منتقل می‌شود این است که او بدجوری با احساساتش درگیر شده است.

 

در قرار دوم، با توجه به لحن حرف زدن حامد و کلماتی که استفاده می‌کند، شک و تردید فریده را نسبت به خودش برمی‌انگیزاند. هوش در قرار دوم باعث می‌شود فریده قرار‌های بعدی را کنسل کند و از حامد فاصله ‌بگیرد و نمی‌خواهد به راحتی با رفتن سر قرار خودش را به مخاطره بیندازد.

 

 

jamejamonline.ir
  • 15
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش