یکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳
۰۷:۵۴ - ۱۹ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۴۹۱۱
چهره ها در سینما و تلویزیون

سلبریتی‌ها و واکنش‌های شتاب‍زده؛

زنان علیه زنان چهره‌ها علیه خودشان

بازیگران,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

به بهانه سخنان عجیب سحر قریشی در موافقت با اعمال محدودیت‌ها علیه زنان و عکس‌العمل‌ها به خودزنی اودر روزهایی که رسانه‌ها و نشریات و چهره‌های فرهنگی و هنری با درخواست و پافشاری بر یک‌سری از مطالبات برابری‌طلبانه جنسیتی از قبیل حق ورود به ورزشگاه‌ها و... فضایی پرشور در این زمینه به وجود آورده‌اند، در روزهای اخیر گفته‌های سحر قریشی درباره هراسش از ورود به ورزشگاه به مثابه سازی جدا در ارکستر هم نواز خواسته‌های صنفی و جنسیتی سلبریتی‌ها جلوه‌ای از اغتشاش و آشوبی آشکار در اظهارنظرهای چهره‌های شناخته‌شده به وجود می‌آورد؛

و نه‌تنها موضعگیری عجیب و ضدجریان -البته نه به معنای مثبت- او را سوال‌برانگیز جلوه می‌دهد، که این پرسش همیشگی را یک‌بار دیگر موکد و مکرر مطرح می‌کند که چرا ما همگان باید درباره همه چیز نظر دهیم و چه الزامی به این کار داریم؟ این پرسش را البته نه‌تنها سحر قریشی که بیشتر چهره‌های فرهنگی، هنری و ورزشی این دیار باید از خود بپرسند.

آغاز داستان

داستان گفته‌های شگفت‌انگیز سحر قریشی از آن‌جا آغاز شد که این بازیگر سینمای عامه‌پسند که در رسانه‌های مجازی هوادارانی هم دارد، در گفت‌و‌گویی ویدیویی که به‌سرعت کانال‌ها و مجاری ارتباطی مجازی را درنوردید، از عدم موافقتش با حضور زنان در ورزشگاه گفت و مدعی شد که حضور در کنار مردان او را منقلب می‌کند. گفته‌هایی بشدت عجیب و البته خودافشاگرانه که می‌توانست به‌ عنوان اظهارنظری عادی نادیده گرفته شود؛

اما آن‌جا که او این قضیه را به تمامیت زنان این سرزمین تعمیم داد و گفت به این دلیل مخالف حضور زنان در ورزشگاه‌ها است، ماجرا را پیچیده کرد. قریشی که خود همین چند ماه پیش، در روزهایی که خبر ازدواج او با مهدی طارمی همه‌گیر شده بود، عکسی از خود در یکی از استادیوم‌های کشور امارات در حال تماشای بازی آسیایی پرسپولیس تهران منتشر کرده بود، بدون این‌که به این تجربه اشاره‌ای داشته باشد، گفت که دوست ندارد هیچ‌وقت به ورزشگاه فوتبال برود و مخالف حضور زنان در ورزشگاه‌هاست: «دوست ندارم برم استادیوم، از این‌که کنار تعداد زیادی آقا قرار بگیرم منقلب می‌شم، احساس امنیتم رو از دست می‌دم».

همه علیه سحر!

از این‌ رو که سخنان قریشی علیه یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های زنان در چند وقت اخیر ابراز شده بود، بازتاب فراوانی یافت و عکس‌العمل‌های تندی را باعث شد؛ عکس‌العمل‌هایی گاه به همان اندازه سخنان قریشی سطحی و افراطی. به گزارش فرارو، کاربری نوشت: ببینید این‌که سحر قریشی چه کاراکتری داره به خودش مربوطه کاری با اون نداشته باشیم. داستان بر سر اینه که افرادی مثل او، وارد عرصه هنر شدن که مشخصا در شأن پدیده‌ای به اسم هنر نیستن. کاربر دیگری نوشت: از سحر قریشی که کارگردان پدرخوانده و مشاهیر بزرگ سینمایی دیگه رو نمیشناسه انتظار بیشتری نیست.

برخی دیگر از کاربران نیز سحر قریشی را متهم به ریاکاری کردند: متاسفانه این اتفاقا بیشتر از هر چیز نشون میده تو ایران میشه با ریاکاری و دروغ پله‌های ترقی رو چهار تا یکی بالا رفت. در همین رابطه کاربری دیگر تويیت کرد: عاقبت سحر قریشی‌ها مثل آزاده نامداری‌ها خواهد بود. یک کاربر دیگر نیز با انتشار تصاویری از قریشی، آزاده نامداری و الهام چرخنده آنها را الهه‌های چرخش خواند. بسیاری دیگر نیز سحر قریشی را با امیر تتلو، خواننده جنجالی موسیقی زیرزمینی مقایسه کردند که با اظهارنظرهای عجیبش در ماه‌های اخیر بشدت بحث‌برانگیز شده است. در میان این ‌همه اظهارنظر تند و افراطی اما برخی هم منطقی‌تر با ماجرا روبه‌رو شدند.

یکی گفت: خب عزيزم شما نمى‌‌تونى حس خودت رو تعميم بدى به همه خانم‌‌هاى ايران و این همان نظری است که یکی دیگر از سلبریتی‌های سینمایی هم داشت که قبل از اشاره به او بهتر است اظهارنظر پژمان راهبر روزنامه‌نگار را نیز بخوانیم: قطعا منظور سحر قریشی از منقلب‌شدن چیزی نیست که دستمایه طنزهای ماست؛ اما سلبریتی‌های ما اغلب بی‌مطالعه و کم‌سوادند و دایره واژ‌گانشان کوچک. پس چیز عجیبی نیست که خرابکاری می‌کنند؛ حتی آنهایی هم كه فکر می‌کنید فرهیخته‌اند و باسواد. اگر چه آنها فضیلت سکوت را دریافته‌اند!

زنان علیه زنان

در میان آرا و اظهارنظرهای گوناگونی که علیه صحبت‌های سحر قریشی ابراز شد، یکی از شدید‌ترین عکس‌العمل‌ها را مهناز افشار نشان داد که با اشاره به این گفته سحر قریشی که عنوان کرده بود از این‌که بین مردها قرار بگیرد، منقلب می‌شود، در تويیترش پاسخ او را داد. افشار که در روزهای اخیر به ‌دلیل صحبت‌هایش درباره همسر زندانی‌اش و ماجرای شیرخشک‌های آلوده خبرساز شده بود، در پاسخ سحر قریشی با هشتگ زنان علیه زنان واکنش نشان داد و در تويیترش نوشت: نمیشه خیلی راحت حق نیمی از جامعه رو انکار کرد، چون یک نفر وقتی در کنار مردان قرار می‌گیره منقلب میشه!

گفته تند افشار، اما به‌رغم این‌که بازتاب زیادی داشت و به اصطلاح دیده شد، برخلاف انتظاری که می‌رفت، همدلی چندانی را به وجود نیاورد. دلیل این اتفاق هم به عکس‌العمل‌های سابق این بازیگر برمی‌گشت. حقیقتش افشار، مثل تمام بازیگران و کلا هنرمندان دیگر این مرزوبوم عادت کرده در مورد تمام قضایایی که در رسانه‌ها و حتی در شایعات مطرح می‌شود، عکس‌العمل نشان دهد و می‌دانیم که در چشم‌بودن و مرتب دیده‌شدن‌ درصد اشتباهات را نیز افزایش می‌دهد. به گفته‌ای دیگر، پرگفتن سوتی‌های فرد را بیشتر می‌کند و این قضیه را در مورد بیشتر به اصطلاح سلبریتی‌های ایران می‌توان صادق دانست که بی‌توجه به این‌که موضوعی در حیطه دانایی و صلاحیت آنها هست یا نه، بی‌محابا اظهارنظر می‌کنند و با اعتبار خود کاری می‌کنند که صحبت‌های درستشان نیز خواننده را پس می‌زند؛ چه رسد به افاضاتی از قبیل التهاب و انقلاب درونی آن یکی بازیگر!

سلبریتی‌ها علیه خود

مثال‌ها زیادند و خوشبختانه یا متاسفانه این‌وری و آن‌وری هم ندارد. همان‌قدر که ‌هانیه توسلی با گفته‌های لوس و سطحی درباره گربه‌اش- به‌رغم تمام احترامی که برای مدافعان حقوق حیوانات قائلم و خودم هم از آن سلکم- می‌تواند بازتاب منفی به وجود آورد. وحید یامین‌پور هم می‌تواند با گفتن از یمن همان کار را بکند. بازیگرانی که در روزهای زلزله با گفته‌های موج‌زده و سطحی‌شان علیه نهادهایی چون هلال‌احمر موج سفرهای شخصی به مناطق زلزله‌زده را به ‌وجود آوردند؛

همان‌قدر می‌توانند آزاردهنده جلوه کنند که مثلا علی کریمی که گویا قصد کرده هر نقل‌قولی از بزرگان را به نام کورش جا بزند یا آزاده نامداری‌ها و تتلوها و ساره بیات‌ها و مهناز افشارها و خیلی‌های دیگر. حقیقتش ما در سینما و تلویزیون‌مان چهره‌های چندان باسوادی نداریم. سلبریتی‌هایی با اطلاعاتی بشدت اندک؛ که با این اطلاعات کم و اصرارشان برای اظهارنظر در هر موضوعی، گاه باعث سوتی‌ها و گاف‌های بزرگی می‌شوند؛ گاف‌هایی که خود سلبریتی‌ها را هم سوژه کاربران می‌کند. این قصه را در سال‌های اخیر به کرات دیده‌ایم.

معایب و محاسن

فضای مجازی در کنار همه محاسنش، معایبی نیز دارد. هرقدر که رابطه مستقیم و رخ‌به‌رخ شخصیت‌ها و به اصطلاح چهره‌ها یا سلبریتی‌ها با مخاطبان‌شان می‌تواند در برخی موارد از محاسن فضای مجازی به‌ شمار آید. همین رابطه روبه‌رو در برخی موارد هم می‌تواند باعث دردسر شود. دردسرهایی که درباره‌شان در سال‌های اخیر زیاد شنیده‌ایم؛ و دلیلش هم در بیشتر موارد این بوده که بعضی چهره‌ها خود را ملزم به انتشار مطالبی می‌کنند که در آن موضوع سررشته ندارند.

در این مورد مثال زیاد می‌شود آورد. از آن بازیگری که به ‌واسطه عشق و علاقه‌ای که به سگ‌های زنده‌یاب هلال‌احمر در جریان زلزله پیدا کرده بود، فتوای شرعی داد که سگ نجس نیست- بی‌توجه به این‌که نجس‌بودن یا نبودن آن ربطی به علاقه ما به این موجود دوست‌داشتنی نمی‌تواند داشته باشد؛ تا آن‌هایی که ادعا کردند و دلیل زلزله را پیدا کرده‌اند و آن به جز پوشش زنان نمی‌تواند باشد؛ یا آن زیرزمینی‌خوانی که از فلسفه حجاب نوشت، آن‌هم فقط و فقط برپایه عقده‌های خود زمانی که زنی را می‌بیند.

یکی از آخرین نمونه‌ها در این میان، اما سخنان حیرت‌انگیز وحید یامین‌پور مجری برنامه تلویزیونی جهان‌آرا در شبکه افق است که گفت به مردم کشور یمن به دلیل کشتن علی عبدالله صالح ابراز حسادت می‌کند، چون ایرانی‌ها مثل آنها نتوانستند سیاستمداران خائن و سران فتنه را به اشد مجازات برسانند. اظهاراتی که در صفحات مجازی با واکنش منفی بسیاری از کاربران روبه‌رو شد. یکی از آنها مهراب قاسم‌خانی نویسنده سریال‌های طنز بود که در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به اظهارات یامین‌پور نوشت؛ اگر یامین‌پور تا این حد به مردم یمن حسادت می‌کند، به این کشور برود، بسیاری از مکان‌ها را منفجر کند تا به آرزویش برسد.

با این‌که یامین‌پور از آنهایی نیست که بشود با توجیه بی‌سوادی زهر سخنانش را گرفت- و البته همین نکته بار سنگین سخنانش را افزایش می‌دهد- اما باز هم می‌شود با همین نکته که چه الزامی وجود دارد سلبریتی‌ها در مورد هرچیزی سخن گویند، به استقبال سخنان او رفت. آیا این به اصطلاح چهره تلویزیونی متوجه باری که در سخنانش هست، بوده؟ یا به گفته مهراب قاسم‌خانی این جمله‌ها «جسارتا تشويق مردم به جنايت، تروريسم و خشونت جرم محسوب نميشه»؟ بیایید بخش دیگری از پاسخ قاسم‌خانی را مرور کنیم، آن‌جا که به ‌زیبایی می‌گوید: آخى... اين چه تقدير شوميه كه آدم بايد ايران به دنيا بياد؟ چقدر بى‌رحمه اين جبر جغرافيا؟ خب اين بچه هم دل داره. حسوديش ميشه. حالا نتونسته سوريه به دنيا بياد، نبايد اقلا يمنى ميشد؟ آخه ايران هم شد جا، با اين مردم بى‌غيرتش كه خائني‌نشون رو منفجر نمي‌كنن؟

پند آخر

دکتر احمد یحیایی مدرس ارتباطات می‌گوید: جهان امروز، دنیای اطلاعات خوانده می‌شود و افکار و آگاهی مردم جامعه درحال رشد است. مخاطب امروز فعال است و در مقابل هر پیام، تصویر و اطلاعات، واکنش‌های متفاوت دارد. البته گروهی بی‌هدف به نشر مطالب می‌پردازند و گروهی دیگر که از سواد رسانه‌ای برخوردار هستند، سعی می‌کنند هر پیام، تصویر و خبری را به راحتی نپذیرند و بدون تحقیق، آن را نشر نمی‌دهند، اما درباره سوپراستارها باید تأکید کنم به دلیل مقبولیت اجتماعی که دارند، مسئولیت بیشتری بر دوش‌شان است و باید بیشتر مواظب باشند.

پولاد امین

shahrvand-newspaper.ir
  • 18
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش