دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۲۱:۳۵ - ۰۹ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۲۴۹۳
چهره ها در سینما و تلویزیون

مهمترین عامل تنزل فیلم‌ها از نظر افسانه بایگان

افسانه بایگان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
بازیگر سینما و تلویزیون معتقد است: سینمای ما در حال حاضر بیشتر از محتوا به گیشه بها می دهد. یعنی هم به لحاظ فیلمنامه و هم به لحاظ بازیگری. بیشتر رونق در گیشه را در نظر می گیرد و این به اعتقاد من مهم‌ترین عامل در تنزل فیلم‌هاست.

به گزارش تسنیم، افسانه بایگان متولد ۱۳۴۰ است و حضورش جلوی دوربین را از سال ۱۳۵۱ با فیلم کوتاه "بوق" به کارگردانی علی علیزاده تجربه کرد. فعالیت حرفه‌ای خود را با مجموعه تلویزیونی "سربداران" به کارگردانی محمدعلی نجفی و همچنین بازی در سینما را از سال ۱۳۶۴ با فیلم "گمشده" به کارگردانی مهدی صباغ زاده آغاز کرد و به یکی از پرکارترین بازیگران زن سینمای ایران و سوپراستار در دهه شصت تبدیل شد. وی اواخر دهه هفتاد تا اوایل دهه هشتاد به علت شرایط کاری، چند سال از سینما فاصله گرفت چون به گفته خودش حتی فراموش شدن برای او بهتر از ماندن به هر قیمتی بوده است.

 

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم "دو فیلم با یک بلیت" و همچنین دیپلم افتخار بازیگر نقش اول زن در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم "خواهران غریب" را از آن خود کرد. ماحصل گفتگو با این هنرمند توانا و باسابقه تقدیم حضورتان می شود؛

 

* اگر به گذشته تان برگردید چه تصویری از یک جوان علاقه مند به هنر به خاطر می آورید؟

- من در خانواده ای با فرهنگ رشد کردم. بستگانم همگی اهل کتاب و شعر بوده و از طبع لطیفی برخوردار بودند. به هنر و این حرفه شدیدا علاقه مند بودم. تا انجایی که به خودم قبولاندم که باید هر طور شده وارد این حرفه هنری شوم. سختی کشیدم اما الان خدا را شکر راحتم و احساس آرامش دارم. 

 

* از توضیحی که راجع به سابقه خانوادگی تان دادید این طور برمی آید که گذشته و خواستگاهتان تاثیر بسزایی در انتخاب هنر و مسیر زندگی تان داشته است؟

- بله، قطعا.

 

* شما بازیگر صاحب نامی هستید که فیلم متوسط هم در کارنامه تان دارید. چرا انتخاب های شما با لحاظ کیفیت تا این حد تفاوت چشمگیری به هم دارند؟

- زمانی که به قول شما و بعضی دیگر من فیلم متوسط بازی کردم زمانی بوده که فاصله زیادی بین کارهایم افتاده بود. چه کار باید می کردم؟ همیشه که نمی شود در خانه منتظر پیشنهاد کارگردان های برجسته نشست. البته در انتخاب هایم سختگیری می کنم و دوره های طولانی هم بیکار مانده ام. اما چه قدر کار نکنم؟ دوست داشتم حداقل یک یا دو سال یک دفعه کاری داشته باشم چون همیشه شرایط برای ایفای یک نقش مطلوب مهیا نیست. اما همیشه سعی ام بر این بوده که نقش موجه و قابل قبولی را بازی کنم. 

 

* بله. کارنامه شما نمایانگر کم کاری یا گزیده کاری تان است. به عنوان یک بازیگر گزیده کار فکر می کنید یک هنرمند چه کاری باید انجام دهد تا جایگاهش متزلزل نشود؟

- به نظرم زندگی خصوصی آدمها بر رفتار و مناسبات کاری و اجتماعی شان تاثیر می گذارد. به همین دلیل اگر هنرمند می خواهد جایگاهش را در این حیطه محکم حفظ کند باید از شیطنت های روزمره کناره گیری نماید.

 

افسانه بایگان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

* شما در سریال "سربداران" نقش "ترکان خاتون"را بازی می کردید. چه طور به پروژه سربداران پیوستید؟

- گروه تولید این سریال یک سال و نیم، پیش تولید داشتند و آدم‌های مختلفی برای نقش بنده انتخاب شده بودند و هر کدام به دلیلی نتوانسته بودند با گروه کار کنند و چند روز به حرکت گروه به سمت لوکیشن ابیانه باقی مانده بود که من تست بازیگری دادم. وقتی آقای اکبر عالمی‌ نام مرا پرسیدند، بلافاصله جواب دادم؛ افسانه بایگان و "تهکام بانو" هستم.

 

* نترسیدید کار بدی در آید، با وجود اینکه اولین کارتان هم بود؟

- قبل از اینکه به سمت بازیگری بروم به ماجراجویی علاقه داشتم. قبل از"سربداران" صبح‌های زود از خانه‌مان تا دربند می‌دویدم. در آنجا پیش یک آقایی که قهوه‌خانه داشتند، می‌رفتم، زیرا برای من ایشان خیلی جالب بودند و به همین دلیل هر روز یک قسمت از ماجرای زندگی‌شان را که از زبان خودشان تعریف می‌شد ضبط می‌کردم و در خانه پیاده می‌کردم ولی باز هم به خودم می‌گفتم این، آن ماجراجویی که به دنبالش بودم نیست. وقتی "سربداران"را کار کردم بسیاری از لحظات فیلمبرداری آن برای من یک ماجرا بود.

 

* خانم بایگان! علت کم کاری تان در آن سالها چه بود؟ به جالب نبودن نقش ها و فیلمنامه برمی گردد یا دلایل دیگری دارد؟

- ۵۰ الی ۶۰ درصد به کیفیت نامطلوب فیلمنامه ها بر می گردد. متاسفانه انگار فیلمنامه نویسان ما انگیزه کافی برای نوشتن فیلمنامه ای محکم را ندارند و البته از ان طرف دست شان هم آن طور که باید برای نوشتن باز نیست.

 

* معمولا با چه معیاری پیشنهاد بازی در فیلم ها را قبول می کنید؟

- برای من تیم کار و کارگردان اهمیت ویژه ای دارد. به این خاطر که معتقدم کارگردان حرفه ای تمام اجزای یک فیلم را به درستی کنار هم می نشاند. در این صورت حتی اگر نقشی به من محول شود که ۱۵-۲۰ سال هم از خودم بزرگتر باشد حساسیتی روی آن به خرج نمی دهم که حالا چرا من؟ چون تیم کار، فیلمنامه و... برایم در اولویت است.

 

* چه طور شد در سریال "وضعیت سفید" نقش آفرینی کردید؟

- مجموعه "وضعیت سفید" در سال ۱۳۹۰ از تلویزیون پخش شد. این مجموعه به کارگردانی آقای حمید نعمت الله و با نویسندگی آقای مقدم دوست و حمید نعمت الله تهیه شد. "وضعیت سفید" حوادث گوناگونی را برای خانواده ها رقم زد که باعث درک آنها از مشکلات یکدیگر و ریشه های بی اهمیت اختلافاتشان شد. سریالی بود که مربوط به شروع جنگ و موشک باران بود.

 

افسانه بایگان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

* خاطره ای از این سریال دارید که برایمان بگویید؟

- بله، در این سریال قرار بود خانم مهین شهابی یکی از نقش‌ها را بر عهده بگیرد؛ با این وجود پس از گذشت سه هفته از شروع فیلمبرداری، بیماری ایشان عود می‌کند و تیم تولید مجبور می‌شود دوباره همان پلان‌ها را با خانم شهین تسلیمی ضبط کند.

 

* خانم بایگان! خیلی ها اعتقاد دارند سینمای ما نسبت به اواخر دهه شصت و دهه هفتاد افت کرده و یکی از جلوه های این مساله هم در بازیگری نمود دارد. فکر می کنید علت این مساله چیست؟

- سینمای ما در حال حاضر بیشتر از محتوا به گیشه بها می دهد. یعنی هم به لحاظ فیلمنامه و هم به لحاظ بازیگری. بیشتر رونق در گیشه را در نظر می گیرد و این به اعتقاد من مهمترین عامل در تنزل فیلمهاست. البته دغدغه و رویه زندگی مردم هم تغییر کرده است. مردم دیگر تمرکز و حوصله کافی برای دیدن یک فیلم هنری را ندارند و بیشتر ترجیح می دهند به تماشای فیلمی مفرح بنشینند که از دغدغه های زندگی روزمره فاصله بگیرند.

 

* چه طور می شود ذائقه، نگرش و دغدغه فرهنگی جامعه را تغییر داد؟

- مردم ما در حال حاضر بیشتر دغدغه معیشت دارند تا فرهنگ. البته باید فضای مناسبی هم فراهم آورد تا جوان ها راغب به نوشتن و خوب نوشتن شوند. باید دست شان را باز گذاشت و ممیزی های بی دلیل را حذف کرد. در این صورت واقعا می توان به رشد فکری و فرهنگی جامعه امیدوار بود.

 

افسانه بایگان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

* شما در دو حوزه سینما و تلویزیون با آقای سیروس مقدم همکاری هایی داشته‌ اید. کار کردن با ایشان چگونه است؟ 

- درست است. با ایشان از دهه ۷۰ کار کرده‌ام، در فیلم سینمایی "گرگ‌های گرسنه" و "شکوه بازگشت". البته بعدها در سریال تلویزیونی "روزهای زندگی" هم با هم همکاری داشتیم. آقای سیروس مقدم یک انسان شریف و مقاوم در کار است. با تمام عصبانیتی که در کار دارد اما کاربلد است و همیشه سعی 

می کند بهترین باشد و ماندگار.

 

* در بازی، نظر خودتان بیشتر مهم است یا نگاه خودتان؟

- تلفیقی از هر دو برایم مهم است. برداشت خودم از نقش همراه با راهنمایی های کارگردان. مسلما راهنمایی های کارگردان نقش موثری در به ثمر رسیدن فرم و ترکیب دلخواهم دارد.

 

* چرا نقش شما در فیلم "۵۰ کیلو آلبالو" نقش کوتاهی بود؟ با وجود اینکه سوپر استار سینما هستید و همیشه نقش اولید؟

- به خاطر اینکه اول نقشم را خواندم و بعد پسندیدم. فکر کردم در یک کار خوب یک نقش کوتاه هم می‌تواند جای خودش را داشته باشد. تجربه خوبی بود و من نقشم را دوست داشتم. 

 

افسانه بایگان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

* فکر می‌کنید دلیل استقبال مردم از این فیلم کمدی شاد و پر از شوخی چه بود؟

- مسلما مردم، شادی را دوست دارند. دوست دارند بخندند و این خیلی خوب است. قبول دارم که کارهای شاد و کمدی های خنده دار برای مردم کم ساخته می شود. ولی همین که در سال یکی دو تا فیلم های این گونه ساخته می شود و لبخند را بر لبان مردم می بینیم جای شکرش باقی است و خدا را شکر. 

 

* معمولا برای بازی در نقش های حسی و درونی، هر بازیگر روش خاص خودش را دارد. بعضی اساس کارشان را بر شیوه های کلاسیک می گذارند و بعضی دیگر روش های شخصی. شما از بازیگرانی هستید که طی زمان بازی در یک نقش کاملا در حس و حال آن غرق می شوید؟

- بله، کاملا. این ویژگی ها تا مدتی روی من و زندگی ام تاثیر می گذارد.

 

* خودتان "طوطیا" و "سوپر استار" را در کارنامه افسانه بایگان چه طور تعریف می کنید؟

- اینها هم دو کار در کارنامه ام بودند و نمی توانم بگویم از بازی در آنها پشیمانم. چون شاید در آن زمان ایجاب می کرده که آن نقش ها را بپذیرم.

 

* کارنامه شما بیانگر نمودار پر فراز و نشیبی است؟

- بله، مثل کارنامه اکثر هنرمندان دیگر. من در عین گزیده کاری ام همواره تلاش کرده ام که به کیفیت و تنوع کارهایم اهمیت دهم.

 

* تفاوت مناسبات حرفه ای سینمای امروز ایران در حوزه بازیگری را با گذشته چطور ارزیابی می کنید؟

- مناسبات حرفه ای سینمای امروز ایران در حوزه بازیگری و چه بسا حوزه های دیگر از هر جهت با گذشته تفاوت دارد. نمی خواهم زیاد وارد جزئیات این مباحث شوم. در تمام این سالها رویه ام این بوده که وارد حاشیه هایی از این نوع نشوم و آرام، زندگی خودم را بکنم. 

 

* نظرتان درباره فعالیت بازیگران خانم سینمای امروز ایران چیست؟

- به نظرم جوان تر ها انگیزه زیادی برای کار دارند و من هم دوستشان دارم. پیشکسوت هایمان هم به هر حال خصوصیات خاص خودشان را دارند.

 

افسانه بایگان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

* افسانه بایگان بعد از این همه سال فعالیت حرفه ای چه قدر از کارنامه اش رضایت دارد؟

- در کل از کارنامه ام راضی ام. به این دلیل که پرحاشیه نبودم و هیچ وقت راضی نشدم به هر قیمتی در این عرصه حضور پیدا کنم.

 

 

 

 

 

 

  • 11
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش