دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۶:۵۸ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۵۲۹۱
چهره ها در سینما و تلویزیون

مهناز افشار: چالش نقش برایم مهمتر از دیده شدن است

مهناز افشار,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
مهناز افشار بازیگر فیلم «دارکوب» گفت: لزوما دیده شدن برایم مهم نیست و سختی و چالش نقش برایم مهم است.

به گزارش ایسنا، در ابتدای ششمین  قسمت از ویژه برنامه زنده اینترنتی «سی و پنج» پس از ارائه گزارشی از اخبار سی و ششمین جشنواره فیلم فجر؛ مهناز افشار بازیگر فیلم «دارکوب» پاسخگوی سوالات فریدون جیرانی، شیما غفاری بود.

 

امسال در جشنواره فیلم دیدی؟

فرصت نکردم! چون سرکار «گلشیفته» و اجرای «الیور توئیست» هستم. صبح‌ها سر فیلمبرداری «گلشیفته» و شب‌ها اجرای تئاتر هستم البته فاصله این دو نقش خیلی زیاد است.

 

در جایی گفته بودید که حس مادرانه فیلم «دارکوب» را دوست دارید چون الان مادر هستید،این حس را به فیلم دارید؟

اگر اشتباه نکنم قبل از «دارکوب» دو الی سه فیلم دیگر نقش مادر بازی کردم و فکر می‌کنم تکنیک خیلی مهم است و من خیلی حسی هستم. اما در «دارکوب» دنیا برایم عوض شد و زمانی بود که مادر بودم و باران در «دارکوب» مثل دخترم بود و فکر می‌کردم اگر از دستش بدهم نمی‌توانم زندگی کنم. در فیلم «دارکوب» تجربه کردم که مادر آن شخصی است که بزرگ می‌کند و نفسش را به نفس بچه می‌دهد.

 

یکی از دلایلی که این موضوع باورش برایم عمیق‌تر شده، حضور دو ساله‌ام در پویش «بدسرپرست تنهاتر است» است و الان معتقدم که اصلا پدر و مادر کسانی نیستند که خودشان بچه را به وجود آوردند.

 

تاثیرگذاری این نقش در جامعه چقدر است؟

خیلی‌ها در فرهنگ ما ترس از دست دادن بچه، عشق، خانواده و … دارند و وقتی فیلمنامه را خواندم، ترس از دست دادن بچه را داشتم. به نظر من «دارکوب» دوباره از پایان، آغاز می‌شود.

 

نکته دیگر اینکه کدام مادر و زنی اجازه می‌دهد زن سابق همسرش بیاید و زن فعلی که بچه‌اش را بزرگ کرده باشد، بچه را به او بدهد! شاید اکثریت به این شکل باشند و فرزندی که بزرگ می‌کنند را به دنیا هم آورده باشند، اما من همیشه نماینده اقلیت هستم چون نیلوفر و همسرش کسانی هستند که می‌مانند و شرافت دارند.

 

فیلمنامه‌های مختلفی به شما پیشنهاد شد؟ چرا امسال در جشنواره کم کار بودید؟

ماجرا اینجاست که از جایی به بعد ترجیحم با حضور در فیلم‌هایی است که خودم هم آنها را دوست داشته باشم.

 

یعنی نقش‌ها مهم شده؟

لزوما دیده شدن برایم مهم نیست و سختی و چالش نقش برایم مهم است.

 

چند سالی است که از جنس دیگری بازی می‌کنی.

ناراحتم که «گیلدا» هنوز اکران نشده است چون در فیلم «گیلدا» پنج نقش بازی کردم. «ارادتمند نازنین بهاره تینا» هم که هنوز تکلیفش روشن نیست.

 

سیمرغ داری؟

بله دو سیمرغ برای «برف روی کاج‌ها» و «سعادت‌آباد» که البته نقش مکمل است. از جشن منتقدان سینمایی هم دو جایزه دارم.

 

سیمرغ نقش اصلی نداری؟

خیر.

 

در «دارکوب» با امین حیایی همبازی بودید که فاصله‌ای چندین ساله بین همبازی بودن شما اتفاق افتاده است. از تجربه بازی با او بگویید.

«دارکوب» به شکلی بود که همه در خدمت قصه‌ای بودیم که تجربیات قبلی در آن مهم نبود. قصه‌ای از شرافت، عشق، مادری و گذشت که در بستری به آنها پرداخته می‌شود. هر چه «دارکوب» را می‌بینم ارتباط بیشتر و بهتری می‌گیرم.

 

فیلم را با مردم دیدی؟

بله در سینما آزادی.

 

چطور بودند؟

اتفاقی که در سینما افتاد و برایم جالب بود این است که وقتی فیلم «دارکوب» را می‌بینید، بلافاصله نباید عجولانه در موردش صحبت کنند و آدم‌ها نیز با سکوت از سالن بیرون آمدند و به آن فکر می‌کردند.

 

شما نمی‌دانید در پویش «بدسرپرست تنهاتر است» بچه‌ها مورد چه خشونت و آسیب‌هایی توسط خانواده‌ها قرار می‌گیرند. «دارکوب» برایم فراتر از بازی در یک فیلم سینمایی است چون دوست دارم این موارد را لمس کنم. الان تمام تمرکزم روی فعالیت‌های اجتماعی و بچه‌ها است.

 

این فعالیت‌های اجتماعی و دیده شدن این حرکت چقدر تاثیرگذار است و در عین حال بعضی‌ها از آن به عنوان شو بازیگری انتقاد می‌کنند!

برای من بچه‌ها اینقدر اهمیت دارند که نظرهای مخالف برایم مهم نیست. در حال حاضر به قدری مسائل و مشکلات بچه‌ها برای من اهمیت دارد که برایم مهم نیست دیگران چه می‌گویند و چه واکنشی نشان می‌دهند. قطعا تشویق‌ها به من انگیزه خواهد داد اما در کل چه تشویق‌ها و چه اعتراض‌ها تاثیری در ادامه راهم ندارد.

 

در «دارکوب»، کودک فیلم محور داستان «دارکوب» است که درباره اش صحبت کردیم اما ما با یک زن معتاد روبه‌رو هستیم که سارا بهرامی آن را بازی می‌کند، شما چقدر با زنان معتاد پیش از ساخت فیلم ارتباط گرفتید؟

به واسطه فعالیت‌های اجتماعی‌ام، مادران معتاد زیاد دیده‌ام که حتی بچه‌های معتاد به دنیا می‌آورند و این بسیار تکان‌دهنده است. من معتادان را قبل‌تر از این فیلم می‌شناختم.

 

«دارکوب» تو را درگیر کرده است؟

خیلی، حفظ راکورد آن بازی به نظرم خیلی مهم بود.

 

از دومین همکاری با بهروز شعیبی در سریال شبکه نمایش خانگی«گلشیفته» بگویید.

با بهروز شعیبی بده بستان خوبی دارم.

 

آیا حضور در سریال شبکه نمایش خانگی تجربه تازه‌ای بود؟

در «عاشقانه» این تجربه را داشتم و چون سریال‌های خارجی را خیلی دنبال می‌کنم حضور در سریال‌های شبکه نمایش خانگی خیلی برایم جذاب شد اما احساس می‌کنم سریال‌های شبکه نمایش خانگی آنچنان که باید جدی گرفته نمی‌شود در حالی که سریال‌های موفقی داریم. برای من هنوز ایده‌آلی که در شبکه نمایش خانگی کار کنم و مثل سینما باشد، اتفاق نیفتاده است.

 

در مورد چالش برانگیزی نقش‌تان در «دارکوب» صحبت کنید. چقدر سینما فرصت چالش به شما می‌دهد؟

ماجرا همین است که بعد از بیست و اندی سال فعالیت در سینما، الان با نسل جدید کارگردانان مواجه هستیم که موضوع سینما و انگیزه‌هایمان تفاوت دارد، اینکه الان صرفا فقط کار می‌کنم مهم است و خداراشکر می‌کنم در این نسل جدید نیستم.

 

اما امتیاز بارز تو این است که با نسل جدید  هم کار کرده‌ای!؟

دوست دارم اما هنوز به آن چیزی که فکر می‌کنم دست نیافتم.

 

«الیور توئیست» مساله بازی ستارگان در تئاتر را شکست..

ما از بازیگران خوب تئاتر خیلی استقبال دیدیم اما حرکت‌های عجیب را بیشتر از سمت افرادی که کار نمی‌کنند، می‌بینیم. سینما برایم قابل احترام است و با بازیگران نسل خودم، نسل‌های بعدی و قبلی هم بازی کردم.

 

به نظر تو حال سینما خوب است؟

نمی‌دانم جوابم چقدر کلیشه‌ای است. حال هر موضوعی به خود آدم‌های آن حوزه برمی‌گردد. فکر می‌کنم شاهد حضور فیلم‌های خوبی در جشنواره هستیم و بر اساس شنیده‌ها، از «مغزهای کوچک زنگ زده» خیلی تعریف شنیدم و «عرق سرد» را همینطور که مردم هم استقبال کرده‌اند خیلی خوب است.

 

درباره پایان‌بندی «دارکوب» چه نظری دارید؟

ایده‌آل من از نظر سلیقه‌ای نبود و پایانی به این مشخصی نداشتیم و معتقد بودم بچه مهم است نه جدال دو مادر.

 

آرزوی خاصی داری؟

چون مادر هستم و فعالیت در ارتباط با بچه‌ها دارم و به عنوان کسی که از نوجوانی در سینما بودم، حال خوب سینما را واقعی‌تر آرزو می‌کنم و دغدغه‌مان بهتر شدن فیلم‌ها باشد و رقابت کیفی کنیم و فیلم‌ها هم اکران شوند. در نهایت آرزو دارم همه بچه‌های سرزمینم در اقصی نقاط  کشور روزهای بهتری از حالا را تجربه کنند.

 

 

  • 16
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش