سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
کد مقاله: ۹۹۰۵۰۰۰۰۹

ویژگی های استاندارد سالن آمفی تئاتر چیست؟

آمفی تئاتر,ایده های طراحی آمفی تئاتر,سقف کاذب برای آمفی تئاترآمفی تئاتر، اغلب به عنوان مکانی برای تجمع مردم شهر و سخنرانی ها استفاده میشود
آمفی تئاتر دارای قدمتی بسیار تاریخی است و در ادوار بسیار دور، استفاده از آمفی تئاترها رونق فراوانی داشت. این مکان ها اکثراً بعنوان مکانی برای تجمع مردم شهر و سخنرانی و مراسمات پادشاهان روم، جنگ گلادیاتورها، اجرای برنامه های سرگرمی و… به کار می رفت.  

آمفی تئاتر

تماشاخانه یا آمفی تئاتر (برگرفته از کلمه یونانی amphitheatron) مکانیست در فضای باز که برای اجرای نمایش و سرگرمی از آن استفاده می شود. در زبان فارسی در یک معنی، تماشاخانه، بکار می رود. این واژه نیز برای جایی که در آن هنرپیشگان داستانی را به نمایش درمی آورند و همچنین برای تئاتر به کار می رود.

معرفی چند ویژگی سالن آمفی تئاتر

معمولاً ساختمان آمفی تئاترها به علت اهمیت هنرهای نمایشی و تأثیر آن در زندگی افراد، دارای طراحی های خاص و نمایی متفاوت نسبت به دیگر سازه ها دارند. ویژگی های متعددی را برای آمفی تئاتر میتوان در نظر گرفت که موارد زیر بخش کوچکی از ویژگی های سالن آمفی تئاتر است:

> ورودی سالن آمفی تئاتر:

طراحی سالن آمفی تئاتر یکی از پر چالش ترین موضوعات طراحی می باشد. مقررات سالن آمفی تئاتر و استاندارهای طراحی آن بسیار پیچیده است و احتیاج به بررسی ریزفضاها و سرانه مجموعه دارد. مثلا ارتفاع سالن سینما یکی از مهم ترین خصوصیت های طراحی میباشد که سالن آمفی تئاتر یا سالن نمایش بر اساس ارتفاع آن داخل فرم ساختمان تعبیه می شود. همچنین ایجاد یک فضای آکوستیک جزء مهم ترین ویژگی های یک سالن آمفی تئاتر می باشد. طراحی آکوستیک سالن آمفی تئاتر هم دارای ضوابط و شرایط خاص خود است.

طراحی آمفی تئاتر,آمفی تئاتر,استاندارد طراحی آمفی تئاترآمفی تئاتر کولوسئوم یکی از بهترین آثار باقیمانده از معماری روم باستان است

> شکل سالن آمفی تئاتر:

شکل سالن آمفی تئاتر همانند اندازه و حجم آن اهمیت زیادی دارد. شکل چهار گوش قابل انعطاف و ترجیحا پنکه ای برای سالنهای بزرگ تر مناسب است. فرم پلان این سالنها به خطوط دید کافی در نمایشهای سمعی و بصری مربوط می شود. سالن سخنرانی با ظرفیت کم (تا حدود ۸۰ نفر) با کف مسطح کاملاً رضایتبخش است.

کف سالنهای بزرگتر آمفی تئاتر برای حصول دید کامل به صورت شیبدار یا پلکانی ساخته می شود. تغییر تراز از دید چشم در ردیف صندلی ها باید یکسان باشد. حداقل این تغییر ۶ سانتیمتر بوده و تراز دید بطور متوسط ۵/۱۲ سانتیمتر خواهد بود.

> استفاده از سقف کششی در سالن آمفی تئاتر:

با انعطاف پذیری سقف های کششی در شخصی سازی، از جمله طیف رنگ، طرح های مختلف پارچه، چاپ تصویر دلخواه و نورپردازی های گوناگون، این محصول توانایی پیاده سازی در هر سالن آمفی تئاتر با هر طراحی داخلی را دارا می باشد. همچنین خاصیت آکوستیک سقف های کششی، سبب می شود که صداهای تولید شده در سالن آمفی تئاتر انعکاس پیدا نکنند، این ویژگی یکی از علل اصلی استفاده از سقف های کاذب کششی در سالن های همایش، سالن های کنفرانس و سالن های آمفی تئاتر است.

البته در طول زمان به جز نمایش ها و کنسرت ها، ما شاهد حوادث ناگوار در این سالن های آمفی تئاتر نیز بوده ایم، ازجمله آتش سوزی سالن اپرای سلطنتی لندن و سالن همایش وزارت کشور، که خسارت متعددی به این سالن ها وارد نمود.

> راهروهای سالن آمفی تئاتر:

برای ایمنی و راحتی تماشاگران حداقل به ازای هر ۱۰۰ تماشاچی، ۷۰ سانتی متر عرض برای راهروی سالن آمفی تئاتر در نظر گرفته شود. حداقل عرض مناسب برای راهرو ۱۲۰ سانتیمتر میباشد و با توجه به اینکه حداقل عرض لازم برای عبور صندلی چرخدار ۷۰ سانتیمتر و برای عبور شخصی که دو عصا در زیر بغل دارد ۸۳ سانتیمتر است این اندازه میتواند جوابگوی حرکت معلولین هم باشد.

طراحی داخلی آمفی تئاتر,استاندارد فضای آمفی تئاتر روباز,آمفی تئاتردر برخی از کشورها سازه‌های آمفی تئاتری به صورت نمادین ساخته میشوند

در راهروهایی که از جلوی ردیف صندلیها می گذرد (راهروهای عرضی سالن) باید ۲۰ سانتیمتر به این ابعاد اضافه نمود. به این ترتیب عرض حداقل راهروهای سالن آمفی تئاتر به ۱۴۰ سانتیمتر می رسد. حداقل عرض راهروهای کنار دیوار ۱۰۰ سانتیمتر می باشد. در این حالت پله باید تمام عرض راهرو را اشغال کند.

> صندلی های آمفی تئاتر:

معمولا آنچه که در زمان همایش ها خسته کننده و کسالت آور می شود تحمل صندلی است که روی آن نشسته اید. صندلی آمفی تئاتر و همایش بکار رفته در سالن آمفی تئاتر در صورتیکه استاندارد نباشد نه تنها سبب رنجش شرکت کنندگان همایش می شود بلکه مجریان نیز نمی توانند آنطور که باید اجرای مناسبی ارائه دهند. بودن در یک فضایی که میهمانان به ناچار آنجا را تحمل می کنند به خودی خود استرس زا است.

اگر صندلی همایش آمفی تئاتر برای سالنی است که برای استفاده عموم قرار می گیرد بهتر است از مدل هایی استفاده گردد که چوب و MDF کمتری در تولید آن استفاده شده باشد، زیرا چوب و MDF دارای ضریب اشکال بیشتر هستند و با اشیا نوک تیز میتواند باعث خراشیده شدن قسمت های چوبی گردد. به همین علت پیشنهاد می شود برای چنن سالن هایی از صندلی همایش و صندلی آمفی تئاتر و صندلی سینمایی با کف و پشت ABS و دسته انتگرال استفاده شود، چون این متریال در مقابل اشیا نوک تیز مقاوم بوده و آسیب جدی نخواهد دید.

آمفی تئاتر,صندلی آمفی تئاتر,فضاهای آمفی تئاترمهمترین نکات در زمان طراحی صندلی آمفی تئاتر توجه به راحتی تماشاچیان است

> نورپردازی و صدابرداری سالن آمفی تئاتر:

در طراحی سالن آکوستیک آمفی تئاتر مهمترین مسئله این است که صدا در تمام نقاط سالن به صورت یکسان شنیده شود و تعادل صوتی به صورت مناسب برقرار شود. آکوستیک صدا کمک می کند تا ارتعاش یا اکو صدا در سالن ایجاد نشود. یک ویژگی سالن آمفی تئاتر دارا بودن یک اتاق صدابرداری و نورپردازی مجزا رو به روی صحنه اجرا میباشد که سبب می شود اپراتورها با اشراف کامل بر روی صحنه، نور و صدا را در تمام سالن مدیریت کنند.

گردآوری: بخش هنر و سینما سرپوش

  • 18
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش