اصطلاحات سینمایی
اموزش دید و مهارت، یکی از شروط ورود به دنیای سینما به شمار می رود. درواقع پشت میزهای دانشگاه نمیتوان، آموزش و مهارت را کسب کرد. در صنعت سینما برای این که به هر حوزه ای به عنوان مثال بازیگری، کارگردانی، فیلمنامه نویسی و صدا برداری وارد شوید؛ باید اهل مطالعه و خواندن و مشاهده کردن باشید که راهکارش مطالعه و کسب تجربه و خاک خوردن صحنه می باشد.
>> آداپته:
اقتباس از آثار دیگران ویا ازعرصه های دیگری هنری درسینما را گویند.
>> آرک:
آرک به نوری قوی به رنگ سفید گفته میشود که کاربرد آن برای صحنه های وسیع می باشد.
>> آنونس:
درصورتی که برای تبلیغ و معرفی یک فیلم، اقدام به تهیه ی فیلم کوتاهی میکنند؛ به چنین فیلمی آنونس میگویند.
>> آیریس:
آیریس یا دیافراگم، به قطعه ای اطلاق میشود که در دوربین فیلمبرداری وعکاسی قرار گرفته و ساختمان آن مشابه عنیبیه چشم است و وظیفه ی کنترل میزان نوردهی به نگاتیو را بر عهده دارد.
>> آپرای صابونی:
درابتدا آپرای صابونی به نوعی از سریالهای کم ارزش تلویزیونی گفته میشد که پیوسته پخش می شد ولی این اصطلاح با گذشت زمان وارد عرصه ی سینما شد.
>> اپیزود:
اپیزود در سینما به معنای هرقسمتی از یک فیلم کوتاه چند قسمتی کامل است که به قسمتهای دیگر با یک مضمون متصل می شود.
>> اسپلایس:
وقتی که دو فریم به یکدیگر متصل میشوند؛ به این حالت اسپلایس می گویند که در مرحله تدوین بمنظور ایجاد یک نوار ممتد انجام می شود.
>> اسپلایسر:
اسپلایسر، نام دستگاهیست که کار اسپلایس کردن را بر عهده دارد.
>> استودیو:
استودیو در سینما به فضایی بسته گفته میشود که بازسازی آن مشابه مکانهای فیلم است.
>> اکشن:
اکشن از دیگر اصطلاحات مشهور سینمایی به شمار میرود که به زبان فرانسوی، ACTION یا اکسیون تلفظ میشود. وقتی که بازیگران نسبت به همدیگر و محیطشان، حرکت ورفتاری را از خود نشان میدهند به این حالت یک اکشن میگویند. به بیان دیگر، وقتی که کارگردان، دستور شروع به حرکت بازیگر را می دهد، اکشن میگویند.
>> اسکار:
اسکار در جهان به عنوان مهم ترین رویداد سینمایی محسوب میشود. از مهم ترین رویداد سینمایی جهان می توان به جایزه آکادمی فیلم آمریکا اشاره کرد که شروع آن از سال ۱۹۲۹ بوده و هر سال در بورلی هیلز کالیفرنیا، به معرفی برترین های فیلمسازی جهان می پردازد.
>> اسلپ استیک:
اسلیپ استیک از اصطلاحات دیگر سینمایی به شمار میرود و درواقع به نوعی از فیلم های کمدی صامت گفته میشود که در اوایل قرن بیستم، ترویج پیدا کرد و با فیلم های لورل هاردی شناخته شد و به سرعت هم از بین رفت.
>> اکسپرسونیسم:
اصطلاح اکسپرسونیسم، علاوه بر کاربردی که در هنر و نقاشی دارد؛ در سینما هم، استفاده میشود. اجرای فیلم های اکسپرسیونیستی، به صورت هنرمندانه و احساساتیست. جنبش اکسپرشنیست ها، اکسپرسونیسم است.
>> پویانمایی:
پویانمایی با نامهای دیگری نظیر ANMIATION یا انیماسیون شناخته میشود و درواقع این اصطلاح در سینما بیانگر تصاویر نقاشی متحرک می باشد. ایرانیان به عنوان نخستین ابداع کنندگان انیمیشن جهان شناخته میشوند. از معروف ترین شرکت اینیمیشن سازی جهان می توان به والت دیزنی اشاره کرد.
>> ایستمن کالر:
به یک نسخه ی منفی از فیلم رنگی، ایستمن کالر می گویند که برای فیلمسازان، قابلیت چاپ ارزان و سهولت در کاربرد را فراهم می کند. فیلم ایستمن کالر در مقایسه با روش تکنی کالر به دوربین سبک تر و عادی تری نیاز دارد.
>> بازیگر و بازیگردان:
وظیفه ی بازی گردان، هدایت هنرپیشه مرد( ACTOR) و هنرپیشه زن( ACTRESS) میباشد تا این توانایی را داشته باشند که نقششان را بر اساس سناریو و میزانسن و نقشی که در اختیار دارند، به خوبی اجرا کنند. بازیگردان به بیانی دیگر، به عنوان مشاور بازیگران سر صحنه و کمک کار کارگردان شناخته میشود. محمد رضا شریفی نیا یکی از بازیگردان های مطرح سینمای ایران می باشد.
>> بدل کار :
بدلکار که به عنوان یک فرد چابک و حرفه ای شناخته میشود؛ درزمانی که خطری بازیگر اصلی را تهدید کند، به جای او در صحنه های خطرناک مثل پرش از ارتفاع، حاضر می شود.
>> برداشت:
به فیلم برداری از یک سکانس، برداشت میگویند. گاهی وقت ها یک برداشت، به منظور رضایت کارگردان و عوامل تولید، چندین مرتبه تکرار میشود. یک برداشت، حتی می تواند بمدت چند ثانیه یا چند دقیقه و بدون کات باشد.
>> برداشت روزانه و طولانی و مجدد:
برداشت روزانه به تعداد سکانس هایی از یک فیلم اطلاق می شود که در طول روز بمدت ۲ تا ۳ دقیقه از این سکانس ها فیلمبرداری میشود. اگر نمایی، طولانی یا سکانسی بدون کات باشد، موجب ایجاد برداشت طولانی در ذهن می شود. برداشت مجدد، زمانی انجام میشود که کارگردان، فیلمبرداری یک سکانس را تائید نکرده باشد.
>> برش یا کات:
در مرحله تدوین به قطح صحنه فیلمبرداری شده، برش می گویند.
>> بک گراند:
بک گراند در سینما همان BACKGROUND می باشد.
>> بلوآپ:
بلوآپ درواقع به یکی از اصطلاحات سینمایی در فیلمسازی اطلاق میشود. بلوآپ نوعی بزرگنمایی یا بزرگ کردن تصویر، تلقی میشود که به تغيير قطع فیلم در فیلمسازی می گویند. به عنوان مثال سایز تصویر را از شانزده میلیمتری به سی و پنج میلیمتری تغيير می دهند.
>> بوم:
بوم، نام میله انعطاف پذیریست که به میکروفون متصل می شود و درواقع کاربرد آن برای صدابرداری است.
>> پانا ویژن:
پانا ویژن به نوعی تکنیک فیلم برداری به منظور نمایش بر روی پرده نقره ای سینما اطلاق میشود. برای انجام این کار به یک نگاتیو هفتاد میلی متری نیاز است. روش پانا ویژن به اینصورتست که نگاتیو بر روی فیلم POSITIVE هفتاد میلی متری، قابل چاپ می باشد یا عدسی آنامورفیک روی نگاتیو فیلم سی و پنج میلیمتری چاپ می شود. بعد از آن، عدسی این امکان را فراهم می کند که فیلم سی و پنج میلی متری بطور کامل بر روی پرده سینما نمایش داده شود.
>> شرکت پخش:
به شرکت توزیع کننده ی فیلم، شرکت پخش می گویند. قرارداد این شرکت با سینماها میباشد و با سینما داران، رابطه تهیه کننده دارد. از وظایف شرکت پخش می توان به بازاریابی داخلی و بین المللی اشاره کرد.
>> پرده:
پرده در سینما به دیوار سفید یا آویزی گفته میشود که از طریق آن می توان فیلم ها را تماشا کرد. پرده عریض، ابعاد تصویری است که در مقایسه با استاندارد تصویر سی و پنج میلیمتری که ۳۳ به ۱ است، استاندارد ۸۵ به ۱ دارد.
>> پلان:
یک پلان به زمانی گفته میشود که دوربین را روشن می کنند تا زمانی که دستور CUTتوسط کارگردان صادر می شود. درصورت طولانی شدن پلان، به آن پلان سکانس می گویند.
>> پل صورتی:
وقتی که در پایان یک سکانس، صدای صحنه قبلی یا صحنه بعدی را می شنوید؛ به این حالت پل صورتی میگویند.
>> پن:
درصورت حرکت دوربین به سمت راست چپ و عدم قرار گرفتن آن بر روی دوش، به حرکت روی محور ثابت، پن می گویند. پن شلاقی به این معناست که دوربین از نقطه ای به نقطه دیگر، خیلی سریع بچرخد.
>> پوزتیو:
به یک نسخه از فیلم سی و پنج میلیمتری، POSITIVE میگویند که در لابراتوار از نگاتیو ساخته می شود و درواقع ارائه دهنده ی تصویر واقعی از سوژه می باشد.
>> تدوین:
به مرحله ی بعد از اتمام فیلم برداری در صنعت سینما، تدوین می گویند که فیلم در این مرحله به تدوین گر داده میشود تا سکانس های فیلم برداری شده را طبق روند و تایم لاین داستان، مرحله به مرحله کنار هم بگذارد تا به خوبی صدا و تصویر و کیفیت نور، تنظیم شود و فیلم از ضرب آهنگ منظمی برخوردار شود. درصورتی تدوین، حرفه ای تر میشود که پرش، کمتر احساس شود.
>> تراولینگ:
وقتی که دوربین بر روی ریل به سمت جلو یا عقب حرکت کند؛ به چنین حالتی TRAVELING میگویند.
>> تعلیق:
تعلیق به معنای منتظر نگهداشتن تماشاگر فیلم برای آن چیزیست که در ادامه روایت می آید و چنین انتظاری، مهیج می باشد. مصداق تعلیق برای سینمای آلفرد هیچکاک است که این سینما به عنوان سینمای ترس شناخته میشود.
>> تکنی کالر:
در صنعت سینمای قرن بیستم به روش فیلمبرداری رنگی ابتدایی، تکنی کالر می گویند. دوربین فیلم برداری تکنی کالر از قابلیت ۳ نور فیلم مجزا برخوردار بود که وظیفه ی تفکیک ۳ رنگ اصلی( RGB) از یک منشور نور را برعهده داشت. سپس یک نوار فیلم با تصویر برجسته از روی هریک از نوارهای سه رنگ، شناخته میشد.
>> تله سین:
تله سین، یکی از ابزارهای تبدیل کننده ی نسخه های سی و پنج میلیمتری به نسخه های ویدیویی می باشد.
>> بیگ پروداکشن:
درواقع با بیگ پروداکشن می توان آثار عظیم و پر خرجی را تولید کرد که یکی از آن ها فیلم« محمد رسول الله( ص)» میباشد که در داستانی پر فراز و نشیب، شاهد لوکیشن های مختلف و میزانسن و طراحی لباس و تعدد بازیگر هستید.
>> فرق تهیه با تهیه کننده:
تهیه به معنای روند طولانی ساخت فیلم از ابتدا تا محصول نهایی قابل پخش میباشد درحالیکه تهیه کننده به شخص حقیقی یا حقوقی گفته میشود که هزینه این ساخت را باید بپردازد.
>> تیپ سازی:
تیپ سازی در هنر سینما، یعنی هنرپیشه را براساس فیزیک و استایل و میمیک چهره انتخاب می کنند که بر اساس خط سیر داستان، بازیگر را قهرمان یا ضد قهرمان می کند. تیپ سازی، بین تماشاگر و بازیگر از نظر ارتباط ذهنی و بصری، نقش فوق العاده ای را ایجاد میکند. مثل جولی اندروز در فیلم آوای موسیقی که سبب شد تا این ملودرام شورانگیز، تیپ وی را برای حضور در سایر فیلم های خانوادگی، بسازد.
>> تیلت:
وقتی که دوربین بر یک محور ثابت به صورت عمودی( بالا یا پائین) بچرخد؛ به این حالت تیلت می گویند.
>> جلوه اپتیکی:
منظور از جلوه اپتیکی در چاپ نوری، کشف یا عدم کشف هر تکنیکی می باشد.
>> جلوه صوتی:
گوش کردن به صداهای موجود در سکانس ها، جلوه صوتی نام دارد. در جلوه صوتی، همزمانی موسیقی و گفتار از اهمیت به سزایی برخوردار است.
>> جلوه های ویژه:
به حقه های سینمایی که باعث مهیج شدن صحنه ای برای بیننده می شوند، جلوه های ویژه می گویند که از آن ها می توان به غرق شدن کشتی تایتانیک اشاره کرد.
>> چینه چیتا:
هالیوود اروپا درحقیقت، همان شهرک سینمایی بزرگ در شهر رم ایتالیا می باشد. اکنون، تعداد استودیوهای فیلمسازی که در این شهرک وجود دارد ، معادل صد و چهل می باشد.
>> حرکت:
کارگردان، فرمان حرکت را سر صحنه میدهد و برای شروع فیلمبرداری یک پلان است و باید عواملی نظیر صدا، نور و تصویر با هم هماهنگی داشته باشد.
گردآوری: بخش هنر و سینما سرپوش
- 12
- 6