به گزارش خبرآنلاین، علی علایی مدیر اجرایی آکادمی سینماسینما درباره شیوه ارزیابی فیلمها گفت: اعضای این آکادمی فیلمهای اکران شده در سال ۱۳۹۶ را که شامل ۱۱۶ عنوان فیلمسینمایی به نمایش درآمده در سینماهای کشور اعم از اکران عمومی، فیلمهای هنر و تجربه، فیلمهای کوتاه و مستند که در جشنوارههای بینالمللی فیلم کوتاه تهران، سینما حقیقت، جشنهای خانه سینما، جشنواره فیلم فجر و گروه هنر و تجربه به نمایش درآمدهاند را در هشت رشته داوری کردهاند.
او با اشاره به اینکه در نخستین دوره ۶۰ نفر از هنرمندان سینما در رشتههای مختلف، برخی منتقدان و صاحبنظران، اساتید دانشگاه در رشتههای مرتبط و فعالان عرصه فیلم کوتاه و مستند را دعوت به همکاری کردهاند درباره شیوه همکاریشان توضیح داد: اما همکاری آنها با آکادمی با رعایت معیارهایی بود. به عبارتی در این آکادمی هر عضو میتواند در رشتههای اعلامشده سه انتخاب با رعایت اولویت داشته باشد و نیز به رأی هر هنرمندی در رشته تخصصی خودش ضریبی تعلق میگیرد و در دیگر رشتهها آراءشان بدون ضریب محاسبه میشود. هیچکدام از هنرمندان نمیتوانند به خود یا عوامل فیلمی که به نحوی در آنها شرکت داشتهاند رأی دهند.
مدیر اجرایی«آکادمی سینماسینما» تأکید کرد: این نکات از تأکیداتی بود که در آئیننامه مراسم و آکادمی روی آنها حساسیت ویژهای نشان دادهشده بود و آراء را به سمت تخصصیتر شدن پیش برد. ضمن اینکه به شفافیت و بهدوراز هرگونه شائبه بودن آراء کمک میکرد. خوشبختانه با دقت اعمالشده و همکاری هنرمندان، این هدف کاملاً محقق شد.
علایی در پاسخ به این سوال که چند فیلم مورد قضاوت قرار گرفتند، بیان کرد: تعداد ۱۱۶ فیلمسینمایی بر اساس تعاریف و معیارهای آکادمی در طول سال ۹۶ اکران شدند و فهرست فیلمها و عوامل آنها در اختیار اعضای آکادمی قرار گرفت. در این میان اگر عضوی فیلمهایی را ندیده بود و یا قصد دیدن مجدد فیلمی را داشت که بهزعم خودش احتمال داشت در انتخابهایش تأثیر بگذارد و نیز فیلمهای مهم و مطرحی که فرصت دیدن آنها را در زمان اکران و یا رویدادهای دیگر از دست داده بود، به ما اعلام میکرد و ما نیز فیلمها را برایشان تهیه و یا شرایط دیدن آنها را با هماهنگی با دستاندرکاران فیلم برایشان فراهم میکردیم.
او درباره فیلمهای کوتاه و مستند توضیح داد: دو گروه هفتنفره فعال در این دو عرصه به شکل تخصصی و بر اساس معیارهای اکران ذکرشده، هرکدام پنج فیلم را بهعنوان فیلمهای برتر و البته با رعایت اولویت جهت امتیازبندی، به آکادمی معرفی کردند که خوشبختانه دو فیلم برگزیده در این دو زمینه با اختلاف آرای مناسبی برگزیده شدند.
علایی افزود: ما کاملاً به روش ریاضی و پرهیز از جلسات اقناعی و رودررویی اعضای آکادمی عمل کردیم. از یک نرمافزار قوی و پرکاربرد معروف استفاده و اطلاعات واصله از فرم هر عضو را در آن وارد کردیم. نرمافزار توسط فرمولها و توابعی که داشت ضرایب را اعمال، شمارشها را انجام و اطلاعات را دستهبندی میکرد و خروجیهای موردنیاز را در اختیارمان قرار میداد و جمع امتیازات و حتی تعداد افرادی که به فیلم یا هنرمند خاصی رأی داده بودند را مشخص میکرد. ازاینرو هیچ سلیقه و نظر شخصی و دخل و تصرفی نمیتوانست در این فرآیند دخالت کند.
او با اشاره به متنوع، غافلگیرکننده بودن نتایج به دست آمده گفت: مثلاً در برخی رشتههای فیلمهای سینمایی با آراء خیلی نزدیکی مواجه شدیم که برایمان از بابت شکلگیری رقابتی جدی، و درعینحال نزدیکی و تمرکز آراء این تعداد عضو، عجیب، جذاب و خرسندکننده بود. به آمارها اشاره کردید، خوب است مواردی را مطرح کنم. همانگونه که گفتم ۱۱۶ فیلم سینمایی در طول سال اکران شدند ولی ۲۶ فیلم مورد انتخاب اعضاء قرار گرفتند که برای مثال ۱۰ فیلم آخر تنها توسط یک عضو انتخاب شده بودند و این نشان میدهد که چه رقابت فشرده و سختی برای انتخاب اصلحترین فیلمها از سوی اعضاء در جریان بوده است.
مدیر اجرایی«آکادمی سینماسینما» افزود: این هنگامی جذابتر میشود که امتیازات بالای فیلمها یا هنرمندان برگزیده و نامزدها را بدانیم. همینطور در ادامه میتوانم به ۲۶ کارگردان، ۳۲ فیلمنامهنویس، ۳۴ بازیگر زن، ۳۹ بازیگر مرد و ۱۸ فیلمساز اول اشارهکنم که آثارشان حداقل برای یکبار هم که شده انتخابشدهاند و این اطلاعات استخراجشده از میان تعداد فیلمهای مورد قضاوت قرارگرفته به تحلیلهای جالبی در مورد وضعیت و کیفیت سینمای ایران منتج میشود.
اینکه ۹۰ فیلم سینمای ایران در رقابت بهترین فیلم و یا بهترین کارگردان حتی یک امتیاز هم نیاوردهاند، با در نظر گرفتن این آکادمی بهعنوان یک جامعه آماری متخصص، نتیجهای قابلتحلیل و جالب است. بهعلاوه نتایج جالب دیگری که میتوان از این آمارها گرفت. درهرحال هم پروسه و فرآیند اجرا و هم نتایج حاصله پیچیده ولی جذاب بود. درنهایت نامزدها و نیز برگزیدگان با امتیازهای مناسب و معقولی انتخاب شدند. دریکی از رشتهها نیز امتیازات خیلی به هم نزدیک بود و این خود بر جذابیت رقابت میافزود که قطعاً نتیجه روش اتخاذشده توسط آکادمی در این رشته را در روز مراسم خواهید دید.
علایی همچنین درباره بخش دیگری بهعنوان «چهره مؤثر سینمایی سال» توضیح داد: این بخش برای اولینبار انجامشده و اتفاق خیلی خوبی است. چون در آن ۱۷۰ روزنامهنگار و فعال رسانهای در حوزه سینما و از هر طیف، چهره مؤثر سینمایی سال ۱۳۹۶ را با معیارهای خود و با ذکر دلیل یا دلایل انتخاب کردند و این در حالی اتفاق افتاده است که اساساً آکادمی هیچ نامزد،گزینه و یا فهرستی را در اختیارشان قرار نداده بود تا از میان آنها سه چهره موردنظر خود را با رعایت اولویت انتخاب کنند.
او ادامه داد: بهجز چند نفر معدود، همه همکارانی که برای این بخش دعوت شدند پاسخ دادند و ۴۳۶ گزینه درمجموع برای ما ارسال شد که با در نظر گرفتن اسامی مشترک ۱۰۶ چهره موردتوجه و انتخاب دوستان قرار گرفت. این بخش هم علاوه بر رقابت و ذکر دلایل و معیارهای متنوع و جدی، نتایج و تحلیلهای خوبی را نیز به همراه دارد. در مراسم آکادمی تصمیم داریم ۱۰ نفر اول این بخش را معرفی کنیم. ده رأی بالا، هم خیلی منسجم بوده و هم نشان از یک همسویی فراگیر و گسترده و قابلتقدیر در میان روزنامهنگاران و فعالان رسانهای دارد و درنهایت نیز با معرفی این عزیزان در مراسم «آکادمی سینماسینما»، تندیس این بخش به نفر اول اهداء خواهد شد.
نخستین دوره جایزه آکادمی سینماسینما ۱۸ شهریور ۹۷ به دبیری کیوان کثیریان و ریاست کیانوش عیاری در هتل انقلاب تهران برگزار میشود.
- 16
- 2