یکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳
کد مقاله: ۱۴۰۰۰۹۰۰۴۶

آشنایی با هنر گوتیک و انواع آن

نقاشی هنر گوتیک,سبک گوتیک,ویژگی هنر گوتیکهنر گوتیک شامل معماری، مجسمه‌سازی، نقاشی میباشد
یکی از سبک های هنر که در فرانسه از قرون وسطی شروع شد، هنر گوتیک نام دارد که در نیمه دوم سده دوازدهم رواج پیدا کرد و تا نیمه قرن شانزدهم میلادی دوام یافت و در همه کشورهای اروپایی، استفاده از این هنر، متداول شد.

هنر گوتیک

واژه" گوتیک" نیز همچون بسیاری از عناوین سبک های هنری در آغاز بار معنایی منفی داشت و به صورت تحقیر آمیز بکار گرفته شد. هنرمندان ایتالیایی دوره رنسانس موفق شدند هنر گوتیک را ابداع کنند تا به توصیف این شیوه معماری که مانند سبک توحش محکوم می شدند، بپردازند. بدین دلیل که عقیده ی اشتباهشان این بود که چنین سبک معماری، متعلق به قوم گوتها بود که موجب نابودی میراث هنر کلاسیک امپراطوری روم شد. واژه گوتیک در مفهوم عام تر اینست که تزئینات نقوش و نقاشی های دوره ای باعث شکل گیری معماری گوتیک شد. بنابراین قوم" گوتها"، معنای تحت اللفظی" گوتیک" را بوجود آوردند. هنر گوتیک، انواع مختلفی دارد که از آن ها می توان به معماری، نقاشی، مجسمه سازی ، رنگ آمیزی شیشه ها، نقاشی با آبرنگ روی گچ و دستخط ها اشاره کرد.

هنر گوتیک جدید

هنر گوتیک جدید به نوعی از هنر معاصر اطلاق میشود که مبتنی بر پایه وحشت و تاریکی است. گفته ی فرانسیسکا گوین در این خصوص اینست که:« آن ها مشابه هیولا و گروتسک هستند. مواردی نظیر نقص یا جهش بدن، عروسک، ارواح، ماسک جمجمه و انزجار در این سبک، قابل رویت است و عکس هایی با رنگ سیاه و سفید، فروپاشی و بی ثباتی را شامل میشوند. این سبک هنری بر محیط زیست ، خود شخص و یا دیگران، ترسی است که منعکس شده است. گاهی وقت ها در آن ها می توان مفهوم هرج و مرج را مشاهده کرد.»

انواع هنر گوتیک

* معماری گوتیک:

در نیمه دوم قرن ۱۲ میلادی، هنر گوتیك رونق پیدا کرد و خاتمه ی آن به نیمه قرن ۱۵ میلادی برمیگردد. شیوه نوینی از معماری كلیسایی در همه كشورهای اروپایی در آغاز، به وجود آمد كه وقتی عناصر رومی وار با هلالی تیزه دار اسلامی با هم ترکیب میشدند باعث شکل گیری این نوع معماری می شدند. معماری گوتیک در اوایل پیدایش خود، در خدمت کلیسا و مذهب بود و در کشورهایی نظیر فرانسه و انگلیس، رونق بیشتری داشت.

در دوران رومانسک، قبل از اینکه سبک معماری گوتیک بوجود آید؛ با دید کاربردی به معماری نگاه می شد ولی وقتی که معماری گوتیک بوجود آمد؛ در این معماری، جنبه زیبایی خودنمایی کرد. درواقع مواردی در سازه های گوتیک، نمایان است که از آن ها می توان به طاق های نوک تیز، قوس های جناقی( دنده دار) و پشت بندها( شمشیری) اشاره کرد.

معماری گوتیک به عنوان یكی از دوره های تاریخی معماری به شمار می رود. در کلیساها از این سبك مذهبی بکار گرفته میشد. آغاز پیدایش شیوهٔ گوتیك درماقیسه با سایر شیوههای معماری به دقت تعيين شده است. در میان سال های ۱۱۳۷ و ۱۱۴۴( میلادی) هنر معماری گوتیك در جریان بازسازی كلیسای سنت دنیس فرانسه شکل گرفت و این هنر در اروپا، تا اواسط قرن شانزدهم میلادی رواج داشت. شکل گیری هنر گوتیك به دو دوره رمانسك و رنسانس برمی گردد و از آن بعنوان یك صفت منفی تا قبل از دوره مدرن گوتیك یاد میشد. معماری گوتیک از نظر فیلاریته بعنوان یک هنر فلاكت زده می باشد. كلیسای دورام در انگلستان به عنوان نخستین اثر معماری گوتیك شناخته میشود.

انواع هنر گوتیک,تاریخچه هنر گوتیک,درباره هنر گوتیکهنر گوتیک جدید شاخه‌ای از هنر معاصر است که برپایه وحشت و تاریکی بنا شده است

معماری گوتیک برای نخستین بار در شهرهای شمال بوجود آمد و برای سیر تکاملی سبک گوتیک میتوان ۳ مرحله را در نظر گرفت:

> گوتیک آغازین:

پیدایش معماری گوتیک باعث شد تا این هنر از هنر رومانسک، جدا شود و درواقع این هنر در نیمه قرن دوازدهم میلادی موجب تکامل شیوه گوتیک شد و به انگلستان نیز نفوذ داشت. در فرانسه، وقتی که کلیسای سن دنی پاریس، مجددا بازسازی شد؛ معماری گوتیک ابتدایی پدید آمد.

> گوتیک پیشرفته( متعالی):

رونق و توسعه ی سبک گوتیک متعالی، به انگلیس برمی گردد. نماهای ساخته شده با سبک گوتیک متعالی شامل بخش هایی از خانقاه کلیسای وست مینستر و شبستان و نمای غربی یورک مینستر در انگلیس می باشد.

> گوتیک شعاع سان( تابناک):

پنجره های سبک معماری گوتیک در نیمه ی اول سده سیزدهم از بزرگ ترين پنجره ها به شمار می رفتند. کلیسای سنت شاپل در پاریس، یکی از نمونه های زیبای آن می باشد. شیشه ها در سبک مشعشع گوتیک، بیشتر از ۷۰ درصد کل بنا را تشکیل می دادند.

* مجسمه سازی گوتیک:

هنر بیزانس برای نمایش صحنه های مذهبی و افراد مقدس از هنر موزائیک، کمک می گرفت و به همین خاطر یکی از ابزار اصلی بازنمایی روایت های دینی، موزائیک بود. مجسمه سازی گوتیک در هنر شمال اروپا( به اخص فرانسه و انگلستان) موظف به انجام این کار بود. در منطقه ی “ایل دو فرانس”، اولین جرقه های مجسمه سازی گوتیک نظیر معماری، بوجود آمد.

مجسمه سازی گوتیک برای زیباسازی بناها و انتقال داستان ها و پیام های دینی، پس از پیشرفت مبانی بصری و زیبایی شناسی گوتیک به یکی از مهم ترین ابزار بصری تبدیل شد. این مجسمه ها بیانگر احوال مریم مقدس و کودکش و داستان تصلیب مسیح در پی بازنمایی پیکر قدیسان بودند. مجسمه ها در مرحله ی بعد با تغییرات قابل توجهی در ناحیه صورت و اندام پیکرهای سنگی رو به رو شدند. اثرات این تغییرات در جاهایی قابل رویت است که از آن ها می توان به پیکره های تمام برجسته کلیسای نوتردام و درگاه های کلیسای شارتر و سردهای غربی کلیسای آمی ین اشاره کرد. بازیابی وقار و ارامش بزرگوارنه از ویژگی اصلی این پیکره ها به شمار می روند؛ به این معنیست که از هنر کلاسیک یونانی در آن ها بکار گرفته شده است.

* نقاشی گوتیک:

یکی از بیانات هنری گوتیک که گسترش آن در اروپای غربی به قرون ۱۲ تا ۱۵ برمی گردد، نقاشی گوتیک نام دارد. از ویژگی های این نقاشی می توان قدردانی از جزئیات، غلبه مضامین مذهبی، سبک واقع گرایانه تر و تضاد شدید بین تاریکی و نور را نام برد. بیشترین تکنیک ها در این دوره، مزاج( مزاج) و روغن بود که علاوه بر چوب بعنوان پشتیبان استفاده میشد. نقاشی گوتیک بعبارتی دیگر، بدین دلیل برجسته بود که در فضای انجام کار، تغییراتی صورت گرفته بود؛ همچنین به خاطر این که نقاشی های دیواری به تدریج ، کاهش پیدا کرد؛ از این رو استفاده از نقاشی گوتیک در شیشه های رنگ آمیزی و مینیاتورهای کتاب های دست نویس، معروف به رمزها توسعه پیدا کرد. نقاشی گوتیک در سه مرحله نظیر گوتیک خطی، گوتیک ایتالیایی و گوتیک بین المللی تکامل یافت.

هنر گوتیک,هنرمندان سبک گوتیک,معماری گوتیکهنر گوتيك در نيمه دوم قرن ۱۲ ميلادي پا گرفت و تا نيمه قرن ۱۵ ميلادي ادامه يافت

- گوتیک خطی یا فرانسوی( قرن ۱۳)، نخستین مورد از نقاشی های گوتیک به شمار می رفت که با تأکید ویژه بر خطوطی که مشخص کننده ی خطوط بود؛ مشخص می شد.

- دومین نقاشی گوتیک، معروف به گوتیک ایتالیایی شد( قرن ۱۴) و دو مدرسه عالی به نام های فلورانس و سیه نا را در بر میگرفت. از اهداف این مرحله می توان به استفاده از رنگ آمیزی عینی و دقت و صحت بیشتر در شکل ها و نمایش ها و عمق کارها اشاره کرد.

- سرانجام، گوتیک بین المللی به عنوان آخرین مرحله نقاشی گوتیک محسوب میشد( قرن پانزدهم) که علت برجسته شدن آن، واقع گرایی و ظهور تأثیرات فلاندی بود که با ایتالیایی و فرانسوی مخلوط شده بود.

* رنگ آمیزی شیشه ها با گوتیک:

برای اینکه کاشی های هنری را در دوران گوتیک بسازند؛ از شیشه های رنگی برای کاخ های بزرگ اروپا استفاده میکردند. در معماری دوران گوتیک، افرادی بودند که تأکید بر نقوش نورپردازی داشتند. در ساخت پنجره ها، استفاده از این شیشه ها علاوه بر تابیدن انعکاس نور از بیرون به درون، قابلیت دیگری دارد به این صورت که در سبک گوتیک باعث ایجاد پدیده ای به نام به نخ نمایی میشود که برای کاهش صلابت و سختی سازه، پوشه های چندلایه را بوجود می آورد. در دوران رنسانس، دیگر از شیشه های رنگی استفاده نمیشد و درواقع سبک" گوتیک"، ساده و عامیانه تلقی شد. هنرمندان، صرفا در قرن نوزدهم به این تکنیک، توجه نشان دادند. قدمت دوره رنسانس، حدود ۳۰۰ سال می باشد.

* استایل گوتیک:

در واقع فرهنگِ گوتیک مثل جنبش های دیگر در تلاش است که هنجارهای اجتماعی را به چالش بکشد. در واقع ، نظم و ترتیبی در استایل گوتیک زنانه وجود ندارد. استایل گوتیک هم با برخورداری از همین اصول، زیبایی مخوفی دارد؛ پیوند و ارتباط استایل گوتیک با قرن های ۱۸ و ۱۹، نزدیک است. ریشه های فرنگِ گوتیک، برگرفته از موسیقی و پیدایشِ ژانرِ گوتیک راک در عصرِ پساپانک در انگلستان است. این سبک موسیقی از محبوبیت بسیاری در میان طرفداران فردیت و انقلاب برخوردار شد. پس از گسترده تر شدن این سبک و فاصله گرفتنش از پست پانک، تبدیل به سبک مستقلی شد و به همین خاطر طرفداران زیادی به این جنبش در سراسر جهان، تمایل پیدا کردند.

فرهنگِ گوتیک با گذشت مدت زمان کمی، فراتر از موسیقی رفت و به ابعادِ هنر و زندگی دیگر رسید. جنبش گوتیک، تأثير به سزایی بر ادبیات، هنر، سینما و مُد داشت. استایل گوتیک به طبقۀ اشراف اختصاص داده شده است. ریزه کاری های این استایلِ ساختارشکن، بسیار زیاد است که درصورتی خاص و جذاب به نظر می آید که آنها را رعایت کنید.

پیروان سبک گوتیک، تمایل به خاص بودن در جامعه، دارند و دوست ندارند که از نظر ظاهر به کسانی شباهت داشته باشد که از اصول جامعه پیروی میکنند. امروزه، یکی از مواردی که استایل گوتیک را بیشتر رواج داد، رسانه بود. استایل گوتیک را می توان در فیلم ها، سریال ها، موزیک ویدیوها و مراسم فرش قرمزمشاهده کرد. حداقل یکی از عناصر این استایل، را در تیپ افراد گوناگون، قابل رویت است.

هنر گوتیک,هنرمندان سبک گوتیک,معماری گوتیکهنر گوتیک سبکی از هنر است که در فرانسه آغاز شد

گردآوری: بخش هنر و سینما سرپوش

  • 14
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش