نئوامپرسیونیسم
در شیوه نقاشی امپرسیونیسم یا دریافتگری هنرمند تلاش دارد با کمک ضربات پیاپی و شکستهٔ قلمو و به کار بردن لختهرنگهای تجزیه شده و تابناک که ارتعاش تشعشعات نور خورشید را در ذهن تداعی میکند، دریافت و برداشت مستقیم خود را از دیده های زودگذر بهشکلی رویا گونه به تصویر کشد.
پیسارو از هنرمندان امپرسیونیسم به شمار می رفت، او و سایر هنرمندان این سبک میخواستند ویژگی های صوری جدیدی را پیدا کنند که از طریق آن ترکیبات هنری مبتنی بر یک شیوه علمی اجرا شود. آنها به این دلیل از نظم هندسی نقاشی کلاسیگ گرا استفاده کردند تا نبودِ ساختار استوار در امپرسیونیسم را جبران کنند. از نقاشان سبک امپرسیونیسم می توان به سورا، سینیاک و کورو اشاره کرد. این نقاشان، وابسته به سبک امپرسیونیسم بودند و در دل طبیعت، موضوعاتشان را مطرح می کردند و پس از آن پرده های نقاشی طراحی شده خود را در کارگاه تکمیل می کردند. آثار نئوامپرسیونیستی این سه هنرمند در سال ۱۸۸۶ م. در آخرین نمایشگاه امپرسیونیستی به نمایش گذاشته شد. شروع کار این گروه بطور رسمی به سال ۱۸۹۱ م. برمی گردد. ژرژ سورا توانست این سبک را بنیان گذاری کند.
ترکیب بندی های آثار آنان نسبت به سبک امپرسیونیسم، منظم و مشخص تر بود و ضربات قلمو بر روی بوم، تبدیل به لکه های منظم تر و کوچکتر از حالت عجولانه و نامنظم شد و درواقع به اسلوب نقطه گذاری رنگ تبدیل شد. واژه پوینتیسم در اثر نقطه گذاری به سبک نئوامپرسیونیسم بوجود آمد. از شیوه و روش هنرمندان این سبک می توان به اصول تجزیه رنگها و چیدنشان در کنار هم با روش نقطه گذاشتن اشاره کرد. نقاشان این سبک با استفاده کردن از رنگ های خالص و منظم، لکه ها و نقطه هایی را بگونه ای کنار هم می چیدند که بیننده و مخاطب را در این آثار نقاشی از فاصله دور، متوجه گیرایی و درخشش خاص آن میشد.
نقطه ها در چنین نقاشی هایی با هم از نظر اندازه یکسانند و نحوه ی انتخاب آن ها بگونه ایست که هماهنگ با مقیاس تابلو باشند. هنرمندان این مكتب، قصد نمایش ذرات بنیادین( نور و رنگ) را با استفاده از این دیدگاه علمی در آثار تجسمی خود داشته اند. باتوجه به عمر کوتاه نئوامپرسیونیسم، این سبک بر افرادی همچون هنرمندان بزرگ اواخر سده ی نوزده و اوایل سده ی بیستم، گوگن، ون گوگ، ماتیس و تولز لوترک، اثر بسیاری داشت.
تاریخچه نئوامپرسیونیسم
« فیلیکس فینیون» توانست در نقاشی فرانسه در سال ۱۸۸۶ م. نام نئو امپرسیونیسم را ابداع کند. درواقع سبک نئوامپرسیونیسم، مخالف سبک امپرسیونیسم بود.
هنرمندان برجسته سبک نئو امپرسیونیسم
- سورا:
مکتب فرانسوی نئو- امپرسیونیسم قرن نوزدهم توسط نقاشی به نام ژرژ سورا( ۱۸۵۹، ۱۸۹۱) بنیانگذاری شد که تکنیک او این بود که با استفاده از ضربات کوچک تضاد رنگ ها، بازی نور را به تصویر بکشد و در نهایت مشهور به پوینتیلیسم گردید. وی ترکیبات عظیمی با استفاده از این تکنیک، موفق به ایجاد ضربات ریز و جدا از رنگ خالص بسیار کوچک شد تا کل اثر در زمان تماشا، متمایز شود ولی نقاشی ها را درخشان جلوه دهد. از نخستین اثر مهم او می توان به پرده آب تنی اشاره کرد. او آثار دیگری نظیر بعدازظهر یکشنبه در جزیره گراند ژات، زنی در حال آرایش، سیرک و مدل ها را از خود برجای گذاشت.
- پیسارو:
در بین رهبران و شخصیت های برجسته جنبش امپرسیونیسم، یک نقاش فرانسوی به نام کامیل پیسارو،( ۱۹۰۳- ۱۸۳۰) وجود داشت که نقاشی هایش نسبت به سایر امپرسیونیست ها از دو نظر، متفاوت بود:الف) از خصوصیات منظره های او می توان به چشم اندازهایی با افق رفیع و فضای فراخ اشاره کرد و انباشتگی رنگ هایش، ترکیب بندی دقیقی داشت. ب) نقاشی های پیسارو، کار و زندگی آدم ها را بیان میکند؛ چون انسان زحمت کش از نظر او شایسته ی احترام است. این نقاش، دارای آثاری نظیر صحنه خیابان پنتو آز، جلوه مه، گردآوردی علوفه در اِرانی بود.
- کورو:
از منظره نگاران برجسته و اثر گذار فرانسوی می توان به ژان باتیست کامی کورو( ۱۸۷۵- ۱۷۹۶) اشاره کرد؛ این نقاش فرانسوی توانست در منظره نگاری فرانسه باعث ایجاد تحولی شود. سه شیوه متمایز در نقاشی های کورو، قابل تشخیص است که عبارتند از:الف) او اغلب در طبیعت به کشیدن نقاشی منظره های تابناکی پرداخته که ساختار کلاسیکی و رنگسایه های دقیق و سنجیده دارد. ب) از شهرت و موفقیت بسیار این نقاش فرانسوی می توان به چشم اندازهای جنگلی و مه آلود او اشاره کرد که اغلب با عناصر ادبی، اساطیری و مذهبی، همراه است. ج) تک چهره ها و مشق هایی از جثه زنان که جدیدا ارزش آنها شناخته شده است. کورو دارای آثاری نظیر پل نانت، زنی با مروارید، بانوی آبی پوش، یادگاری از مُرت فُنتن، چشمانداز نارنی بود.
- سینیاک:
نقاش و نویسنده ای فرانسوی( ۱۹۳۵- ۱۸۶۳) تحت عنوان پل سینیاک از نظریه پردازان نئو امپرسیونیسم و از برجسته ترین پیروان« سورا» به شمار می رفت. وی با استفاده از اسلوب نقطه گذاری توانست چشم اندازهای دریایی با رنگ روغن و آبرنگ نقاشی کند. از نوشته های او می توان به کتاب« از اوژن دلاکروا تا نئو امپرسیونیسم» اشاره کرد. سینیاک توانست نقاشی های علامت شناور سرخ و کاخ پاپ ها در آوینیون را از خود برجای بگذارد.
- گوگن:
از پل گوگن در فرانسه به عنوان یک نقاش، پیکره ساز و چاپگر( ۱۹۰۳- ۱۸۴۸) یاد میشود؛ او به نقاشی در زمانی که جوان بود علاقه ی بسیاری داشت و مشوق او( پیسارو) باعث شد تا گوگن برای نقاشی کشیدن، زمان بیشتری را اختصاص دهد. او به شرکت در چند نمایشگاه گروهی امپرسیونیست ها پرداخت. او به عنوان یکی از نخستین هنرمندان اروپایی با کنارگذاشتن سنت طبیعت گرای اروپایی به هنر شرق کهن جلب شد و واکنش هایی بر علیه واقع گرایی امپرسیونیست ها و برداشت های علمی نئوامپرسیونیست ها نشان داد. او در سطح های تخت رنگ را مستقل از کارکرد توصیفی و با تأکید بر ارزش های تزئینی و عاطفی آن بکار گرفت. او بعد از مرگش در دنیای هنر، مشهور گردید. یادواره گوگن برای معرفی دستاورد هنری او در سالن پائیز آغازی برگزار شد و بعد از گذشت مدت کمی، اصول کار او توسط جنبش های فوویسم و اکسپرسیونیسم ادامه پیدا کرد. گوگن از چند نمونه آثار هنری برخوردار بود که از آن ها می توان به چهره هاله دار نقاش، ماه و زمین، زنان اهل تاهیتی، اسب سپید، مجسمه زن اهل کاراییب اشاره کرد.
- گُخ:
وینسِنت ویلم فان خوخ نام دیگر ونسان ون گوگ به زبان هلندی میباشد که متولد ۳۰ مارس ۱۸۵۳ و فوت شده ی ۲۹ ژوئیه ۱۸۹۰ بود. ون گوگ در هلند به عنوان یک نقاش مشهور شناخته میشد و در هنر امپرسیونیسم، یک نابغه محسوب میشد. او از سال ۱۸۸۰ بعنوان طراح و نقاش در زمینه هنر، فعالیت کرد.
- دلاکروا:
فردینان ویکتور اوژن دلاکروا( ۱۸۶۳- ۱۷۹۸) در فرانسه به عنوان یک نقاش، رسام، چاپگر و منتقد شناخته میشود و علاوه بر آن در سده نوزدهم از نیروهای پیش برنده هنر اروپایی و برجسته ترین نماینده نقاشی سبک رومانتیک می باشد. این هنرمند برای نخستین بار توانست درخصوص« موسیقی تصویر» توضیح دهد. نقاشی از نظر دلاکروا مثل یک پل در میان نقاش و نگرنده بود و میگفت که مهم ترین عنصری که در نقاشی، اثر گذار است؛ رنگ می باشد. او از تبحر خاصی در بعضی از موارد مانند شناخت تأثير رنگی( دربرابر موضوعی مستقل) و کاربست فام های مکمل و تباین برخوردار بود. این نقاش روایی، توانایی به تصویر کشاندن موضوع های خیالی و واقعی با شور رمانتیک را داشت. این هنرمند، دارای آثاری از جمله آزادی در پیشاپیش مردم، کشتار خیوس، ورود سربازان صلیبی به قسطنطنیه، زنان الجزایری، جنگ اسبان عربی، دانته و ویرژیل در دوزخ بود.
- تولوز لوترک:
یکی از نقاش ها و گرافیست های فرانسوی، هانری دُ تولوز لوترک( ۱۹۰۱- ۱۸۶۴) نام داشت که با هنرمندان دیگری نظیر گوگن، سزان، و ون گوگ توانست سبک پست امپرسیونیسم را بوجود آورد.
گردآوری: بخش هنر و سینما سرپوش
- 10
- 6