جمعه ۱۱ آبان ۱۴۰۳
کد مقاله: ۱۴۰۰۰۷۰۰۵۶

معرفی انواع هنرهای نمایشی و تاریخچه ی این هنر در غرب

تاریخچه هنرهای نمایشی,هنرهای نمایشی,عکس هنرهای نمایشیهنرهای نمایشی سعی در نشان دادن یک مفهوم با حرکات نمایشی و بدنی دارد
آغاز نمایش در هر سرزمینی را باید در آداب، رسوم و مناسک مذهبی همان قوم و در فعالیت های انسانی برای تنازع بقاء جست و جو کرد. در دوره ی دور و دراز پیدایش انسان، تاریخ کهن ترین هنرهای نمایشی شکل گرفت.

هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی درواقع به شکلی از هنر گفته میشود که هنرمند در آن برخلاف هنرهای پلاستیکی و هنرهای دیگر در وهلهٔ نخست، از بدن و فیزیکِ خود استفاده می کند و سپس از امکانات دیگر بهره می گیرد و هنر خود را خلق می کند. در سال ۱۷۱۱ برای نخستین بار، اصطلاح«هنرهای نمایشی» برای مجموعه ای از هنرهای دیداری متکی به بازیگر در زبان انگلیسی مورد استفاده قرار گرفت.

انواع هنرهای نمایشی

هنر نمایشی سعی میکند که یک مفهوم با حرکات نمایشی و بدنی را نشان دهد. هنر نمایشی بصورت گروهی یا یک نفره قابل انجام است. هنر نمایشی به این منظور به وجود آمد که نزدیکی هرچه بیشتر روح با جسم بیننده را نشان دهد. این هنر، متشکل از بخش های گوناگونی می باشد که از آنها میتوان به انواع رقص، اپرا، موسیقیِ زنده، تئاتر( زنده و عروسکی)، شعبده بازی و تردستی، سینما، داستان گویی، نمایش های سیرک( بندبازی، معرکه گیری، کار با حیوانات و نمایش های پهلوانی) و سایر هنرهای مشابه اشاره کرد. هنرمندانِ هنرهای نمایشی را با نامهایی همچون هنرپیشه، کمدین، رقصنده، شعبده بازان، نوازندگان و خوانندگان می شناسند.

* رقص:

معمولاً وقتی که انسان برای بیان حالتی، شروع به انجام حرکاتی میکند، به چنین وضعیتی رقص می گویند و اکثرا این کار را در محیط های اجرایی، روحانی یا اجتماعی انجام می دهند. به افرادی که رقص انجام می دهند رقصنده می گویند و رقصیدن یا رقص بعنوان نام خودِ کنشِ رقص، می باشد. رقاص در فرهنگ معاصر ایرانی، به لفظی با بار منفی گفته میشود که در وصف رقصندگان باشگاه های شبانه نظیر رقص عریان عربی و رقص برهنهٔ غربی بکار می رود. افرادی که در زمینه انواع رقص های هنری فعالیت دارند نباید از چنین لفظ برایشان استفاده کرد. از انواع هنر رقص میتوان به رقص باله، رقص بالروم، رقص فولکلر و رقص آیینی اشاره کرد.

تحقیق در مورد هنر های نمایشی,هنر نمایشی رقص,رشته هنرهای نمایشیاصطلاح هنرهای نمایشی برای اولین بار در سال ۱۷۱۱ مورد استفاده قرار گرفت

* اپرا

به ترکیبی از موسیقی و تئاتر که موجب به تصویر کشیدن حقیقت میشود، اُپرا می گویند. ازاین رو باید نسبت به دو بخش موسیقی و نمایش مطلع بود تا بتوان آثار اپرایی را خلق کرد. درواقع به مجموعه ای از هنرها نظیر موسیقی، ادبیات، فن بازیگری، طراحی صحنه، دکور و کارگردانی اپرا می گویند که بعنوان ارزنده ترین پدیده های جهان موسیقی به شمار می رود. اپرا طی چندین قرن، همه گونه رویدادها و سبک های موسیقی را با تحولات فراوان تجربه کرد و تکامل پیدا کرد. آوازهای اپرا به دو قسمت تقسیم میشود که عبارتند از:

قسمت اصلی اپرا، آریا نام دارد که با استفاده از آرایش های آوازی، قدرت و مهارت خواننده ابراز می شود.

گفت آواز که اکثرا پیش از آریا قرار دارد، نوعی از فن بیان و مکالمهٔ آوازی محسوب میشود.

گفت آواز در اپرای ایتالیایی، بعنوان رابط بین دو آریا می باشد:

> گفت آواز خشک، بیانگر آواز بدون ارکستر است و همراهی آن صرفا از طریق چند آکورد کوتاه می باشد.

> گفت آواز همراهی شونده که در این روش، خواننده همراه با ارکستر می خواند و در اپراهای فرانسوی رایج تر است.

* تئاتر:

اگر در تعریف نمایش، عبارت «هرگاه A نقش B را برای C بازی کند یک نمایش شکل گرفته است» را بپذیرید، تعیین کننده ی میزان وابستگی غیرقابل انکار هنرهای نمایشی به سه مقوله ی بازیگر، نقش و تماشاگر است. به بیانی ساده، تئاتر به شکلی از نمایش گفته میشود که علاوه‌براین سه عامل به عوامل دیگری وابسته است که از آنها میتوان به متن نمایشی، محل نمایش، زمان اجرا و فرآیند تولید تا ارائه اشاره کرد. نمایش های غیر داستانی با این تعریف در ردیف تئاترها قرار نمی گیرند.

تئاتر، برگرفته از کلمهٔ یونانی «تئاترون» می باشد و معنای این کلمه، تماشاخانه یا محل تماشاست و مواردی همچون نمایش زنده با بازیگر، پانتومیم، نمایش های عروسکی، تئاتر تلویزیونی، باله، اپرا، نمایش های موزیکال، نمایش های آیینی، نمایش رادیویی ( به شرط داشتن ساختار روایی) و شکل های خاصی از نمایش های سنتی ملل و اقوام نظیر نقالی، پرده خوانی، نمایش نامه خوانی، تخت حوضی، تعزیه در ایران را شامل می شود. امروزه ساختار و شکل ارائه تئاتر، گستردگی فراوانی داشته که از  شکل های بدیع آن میتوان به تئاتر خیابانی، تئاتر محیطی، تئاتر مواجه، تئاتر پوچی و... اشاره کرد که آن ها در شکل اجرا یا در ساختار نمایش نامه ایده ی جدیدی را خلق کرده اند. از جمله کارگردان هایی که به روش های گوناگونی و از طریق سیستم های ارتباطی توانسته اند تئاتر را تجربه کنند، میتوان ریچارد فورمن، پیتر بروک، یرژی گروتوفسکی، خوان آکالایتیس، رابرت ویلسون، الیزابت لکامپت، پیتر سلارز، ژوزف اسووبودا، آندره سربن، آرین منوشکین و مارتا کلارک را نام برد.

* سیرک:

نخستین کسانی که از واژهٔ سیرک استفاده کردند، رومیان بودند. در آن زمان نمایش های مهیجی نظیر اسب دوانی، اکروبات، مسابقه ارابه رانی و کشتی را در محوطهٔ وسیعی برگزار میکردند، که به این محوطه سیرک می گفتند. از سال های ۱۷۰۰ میلادی نوع جدید سیرک، کار خود را شروع کرد و در این محوطه، تمامی افراد نظیر دلقک، شعبده باز، اکروبات باز و همه نوع حیوان رام شده و حتی شیر و خرس هم فعالیت دارند.

هنر نمایشی رقص,رشته هنرهای نمایشی,انواع هنرهای نمایشیهنرهای نمایشی می‌تواند گروهی یا یک نفره انجام گیرد

تاریخچه هنرهای نمایشی در غرب

-  هنرهای نمایشی در دوره کلاسیک:

نخستین حرکت های رسمی در کشور یونان، در اوایل قرن ۶ پیش از میلاد به منظور ایجاد سنت های نمایشی کلاسیک برگزار شد. نمایش های تراژدی و شادی نامه که برگرفته از آیین های مذهبی یونان باستان بود، به وجود آمد و رشد و پیشرفت این نمایش ها بخاطر وجود نویسندگان بزرگی نظیر سوفوکل، اوریپید، آریستوفان و… بود. رومیان با گذشت زمان، این سنت را ادامه دادند و در روم، هم زمان با نمایشهای سرگرم کننده ی دیگری، شکل کپی برداری شده ی نمایشها نظیر «گلادیاتوربازی» و«مبارزات خونین پهلوانی» پیشرفت کرد. همچنین در روم نمایش پانتومیم به شکل جدیدی اجرا شد که بعنوان نوعی از تئاتر بی کلام شناخته میشد. فعالیت نمایشی به دلیل ظهور دین مسیحیت و رشد قدرت و نفوذ کلیساها بمدت چندین وقت، ممنوع و حرام اعلام شد. ولی هرگز بطور کامل، حرکت هنر نمایش را متوقف نکردند و این بار در فاصله قرون ۹ تا ۱۴ هنرهای نمایشی با موضوع« زندگی و آلام مسیح و حواریون در قالب نمایشهای کارناوالی » و شکل جدیدی از نمایش های اخلاقی پدید آمد.

-  هنرهای نمایشی در دوره رنسانس:

شکل گیری رنسانس در ایتالیا از سال های ۱۳۰۰ بود و در سرتاسر اروپا در عرض سه قرن انتشار و توسعه پیدا کرد. رخدادهای متعددی با گذشت زمان در دوره ای چنین کوتاه از نظر تاریخی به وقوع پیوست. در حالیکه تغییرات اساسی و فعالیت های بزرگ در این قرن ها صورت گرفت. نتیجهٔ همین فعالیت ها، جهان امروزیست؛ به این دلیل که بنیان گذار رنسانس پایه های اقتصادی، سیاسی، هنری و علمی تمدن های کنونی غرب بود.

در سدهٔ پانزدهم و شانزدهم، دانش و هنر پیشرفتهای عظیمی در ایتالیا شکل گرفت. این احیای فرهنگی، مشهور به رُنِسانس( یعنی نوزایش) بود. برخی از دانشمندان، سرایندگان و فیلسوفان از میراث اصیل روم و یونان ایده گرفتند و به جهان با دیدگانی تازه تر می نگریستند. نقاش ها با مطالعه کردن کالبد انسان به شیوهٔ واقع گرایانه ای اعضای بدن انسان را نقاشی می کردند. ساختمان ها و کارهای بزرگ هنری توسط فرمانروایان سفارش داده میشد. در سرتاسر اروپا چنین عقایدی گسترش پیدا کرد. معمولاً دوران رنسانس در تاریخ هنر شامل مراحل زیر می باشد:

آغازین( حدود ۱۳۰۰ – حدود ۱۴۲۰)

پیشین( حدود ۱۴۲۰- حدود ۱۵۰۰)

پسین یا اوج( حدود ۱۵۰۰ – حدود ۱۵۲۷)

شکل های جدیدی از هنرهای نمایشی در این دوران بوجود آمدند که از آنها میتوان به کمدیادلارته و باله که گونه ای رقص نمایشی بود، اشاره کرد. بزرگان عرصه نمایش نظیر شکسپیر، بن جانسن، کریستوفر مارلو باعث شدند تا در قرن ۱۶ نخستین بالماسکه ها و نمایش های بداهه در انگلیس به وجود آید که ترکیبی از حرکات نمایشی و رقص همراه با موسیقی بودند که هنرمندان آن لباسهای عجیبی را می پوشیدند و هنرنمایی می کردند.

تاریخچه هنرهای نمایشی,هنرهای نمایشی,عکس هنرهای نمایشیهدف هنرهای نمایشی نزدیکی هرچه بیشتر روح با جسم بیننده است

گردآوری: بخش هنر و سینما سرپوش

  • 20
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش