چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
کد مقاله: ۱۴۰۰۰۴۰۰۳۲

آشنایی با ساز تنبور و تاریخچه ی آن

آموزش ساز تنبور,عکس تنبور,شیوه کوک تنبوراز تنبور به عنوان سه تار باستانی ایرانیان یاد می کنند
یکی از سازهای باستانی و اصیل ایرانی که مثل سازهای تار ، نی، دف و... جنبه ی عرفانی دارد، تنبور نامیده میشود. این ساز در غرب ایران از سازهای مذهبی سلسله ی یارسان به شمار میرود. تنبور از خانواده ی تار دو تار محسوب میشود و نسبت به سه تار کمی بزرگ تر است.

تنبور چیست؟

بعضی از افراد نام دیگر تنبور را تنبوره نیز نامیده اند و امروزه به تنبور یک ساز محلی میگویند که در مقایسه با سه تار، دسته ای بلندتر و کاسه ای بزرگ تر و منحنی تر دارد، همچنین ۲ یا ۳ سیم و ۱۴ پرده دارد که در این ساز به فاصله اکتاو پرده بندی شده است. این ساز با استفاده از پنجه نواخته میشود و به همین دلیل این ساز با دوتار محلی و سه تار ارتباط خانوادگی دارد، چون آن ها نیز با انگشت( ناخن) به صدا درمی آیند.

تنبور، از شخصیتی عرفانی و حماسی برخوردار است و کاربرد آن برای نواختن قطعات حماسی می باشد. ساز تنبور، نام ها و شکل های متفاوتی را در نواحی مختلف پیدا کرده است. شکل ظاهری تنبور به اینصورت است که شکمی گلابی دارد و روی دسته ی دراز آن ۱۰ تا ۱۵ پرده بسته شده است. همانند سه تار، دسته این ساز بر سر ساز وصل شده است و در حقیقت سر آن به ادامه ی دسته گفته میشود که روی سطوح جلویی و جانبی آن، هر یک دو گوشی بکار رفته و به دور آن ها سیم ها پیچیده شده است. تعداد سیم های تنبور ۴ عدد است معمولاً به فواصل مختلف کوک می شود. نحوه ی نواختن این ساز معمولاً با انگشت و بدون مضراب است.

شیوه کوک تنبور,تنبور نوازی,ساز تنبور عکستنبور، از شخصیتی عرفانی و حماسی برخوردار است و کاربرد آن برای نواختن قطعات حماسی می باشد

تاریخچه تنبور

در خرابه های شوش بر پایه ۳ مجسمه ای که کشف شده بود، تاریخچه ی تنبور مربوط به حدود ۱۵۰۰ پیش از میلاد است. در ایران و سوریه، شکل ظاهری تنبور درابتدا به صورت انواع کاسه گلابی بود، پس از راه ترکیه و یونان به باختر رفت و در کشور مصر، کاسه بیضی شکلش نواخته شد. از تنبور به عنوان سه تار باستانی ایرانیان یاد می کنند که در زمان ساسانیان، خسرو پرویز و قبل از آن هم برای نواختن استفاده میشده است. ساز نوازندگانی ایرانیان، ساز تنبور نام دارد. امروزه در ایران، این ساز مرسوم شده ولی استان های کرمانشاه و کردستان و نواحی شمالی لرستان، به عنوان کانون اصلی این ساز محسوب میشود. در کرمانشاه، کردستان و نواحی شمالی لرستان، این ساز را با نام های تَمیُرَه، تَمیرَه، تموره و تمور می شناسند. در دیار بکر که یکی از منطقه های کردنشین ترکیه است، یک مدل تنبور موسوم به باقلما وجود دارد که یک کاسه ی بزرگ و ۵ تار و حدود ۲۰ دستان دارد که با مضراب نواخته می شود. 

یکی از متون پهلوی در کارنامه اردشیر بابکان  آمده که یک روز اردشیر در حال سرودن و زدن تنبور در ستورگاهش بود. در خوان چهارم، طبق روایت های افسانه ای رستم  در حال نواختن تنبور بوده و به وی مقام ته رز را و به باربد موسیقی دان دربار ساسانیان، مقام باریه را نسبت می دهند. در موسیقی الکبیر بطور گسترده فارابی به شرح توضیحات مفصل درباره ی تنبور و انواع آن و فواصل و کوک های آن پرداخته است. از این سبک ساز، افرادی نظیر ابن سینا، عبدالقادر مراغی و صفی الدین ارموی بهره برده اند. بعضی از شاعران بزرگ فارسی زبان از تنبور به کرات در آثار خود استفاده کرده اند که این شاعران عبارتند از:شیخ جنید بغدادی، فردوسی، مولوی، منوچهری دامغانی، موسوی، حافظ، نظامی گنجوی، بیدل دهلوی، وحید قزوینی و وفا کرمانشاهی.

انواع تنبور با اسامی و اشکال مختلف

از انواع تنبورمیتوان به تنبور قوچانی، شروانی، بغدادی و تیسفونی اشاره کرد و انواع دو تارنظیر چگور و قپوز است. این ساز هنوز با اشکال مشابهی در اغلب مناطق ایران نواخته میشود. با توجه به شکل ظاهری تنبور، این ساز به دو نوع تقسیم میشود:تنبور کاسه ای و چمنی. تنبور کاسه ای که یک تیکه است و تنبور چمنی که همان ترکه ای است و جنس کاسه اش از تکه های چوب می باشد. مزیت این نوع ساز، ساخت و تعمیر راحت تر آن است.

ساختمان و شکل ظاهری تنبور

با توجه به انواع ساز تنبور، میزان بلندی آن متغیر است ولی معمولاً طول این ساز بین ۸۵ تا ۹۰ سانتیمتر می باشد. ساختمان کلی تنبور شامل مواردی همچون کاسه، دسته، صفحه، خرک ها( خرک صفحه و خرک دسته)، گوشی ها، سیم گیر ها و دستان می باشد.

> کاسه:

حالت کاسه ی طنینی و آوایی تنبور، نیم گلابی است. کاسه ی تنبور نسبت به دو تار بعضی از نواحی ایران مانند دو تار خراسانی از حجم کوچکتری برخوردار است. کاسه ی تنبور با استفاده از یک رابط نسبتا بلند به نام گلو یا گلویی وصل شده می شود. این کاسه عموما از چوب درخت توت ساخته شده است و کاسه به صورت یک تکه یا يک پارچه ( که از یک تنه ی درخت با قطر مناسب و با در نظر گرفتن درست اندازه ی قطر و برخی نکات دیگر کاسه باید برش و تراشیده شود) و چند تکه که به آن چمنی نیز می گویند، تقسیم میشود.

> پرده: 

روی دسته یک نخ نازک بسته شده و به فاصله هر دو دستان، پرده گفته میشود. از گذشته، تنبور ۲ سیم داشته که اکنون ۲ سیم را به یک سیم ارتقاء داده اند.

> سیم گیر بالا:

به برجستگی پائین گوشی که شیارهایی دارد، سیم گیر بالا گفته میشود. یک قطعه ی چوب یا استخوانی که تارهای روی آن از طریق دو سه شیار به گوشی گره می خورند، شیطانک گفته میشود. در حدود ۱۵ سانتیمتری ابتدای دسته، شیطانک قرار گرفته است.

عکس های از تنبور,تاریخچه تنبور,تنبورتعداد سیم های تنبور ۴ عدد است که معمولاً به فواصل مختلف کوک می شود

> صفحه: 

صفحه نازکی از جنس چوب درخت گردو بر روی دهانه کاسه که بافت ظریفی دارد، قرار گرفته و حدود ۷ تا ۱۲ سوراخِ ۲ تا ۳ میلیمتری در وسط یا در کنار صفحه قرار دارد که سبب میشود صدای تنبور نرم شود. این سوراخ ها بر روی صفحه نقش موثری در صدای تنبور دارد.

> سیم ها:

تنبور از دو وتر( سیم) همانند دو تار برخوردار است اما کم کم یک وتر دیگر به آن افزوده شد( البته در عمل دو سیم به صورت تکرار در کنار هم قرار گرفته اند وتنها برای زیاد کردن حجم صدا به صورت سه سیم می سازند). در گذشته این سیم ها از ابریشم ساخته میشدند ولی امروزه معمولاً جنس سیم اول( زیر) از سیم فولادی و جنس سیم دوم( بم) از سیم مسی می باشد. از محدوده ی خرک تا سیم گیرها، طول سیم ها حدود ۶۴ سانتیمتر می باشد. 

> دستان: 

تنبور دارای ۱۳ تا ۱۴ دستان میباشد که بر دسته در محل های معیّن وصل می شود. محل دستان ها به نظر اغلب نوازندگان مشهور، ثابت است ولی برخی نیز بر این باورند که جای تعدادی از این دستانها تغيير میکند.

> خرک: 

خرک به قطعه چوبی کوچک و محکم گفته میشود که از درخت شمشاد و گردو ساخته میشود و سیم روی آن قرار گرفته است. سیم گیر در بعضی از سازهای جدید مسولیت خرک را برعهده می گیرد.

> سیم گیر: 

به قسمت انتهایی کاسه، سیم گیر متصل میشود و سیم را به آن وصل می کنند. جنس سیم گیر از استخوان یا چوب میباشد که در انتهای صفحه تعبیه شده که تارها به آن گره زده میشود و تا انتهای دسته کشیده میشود. خرک در برخی از تنبورهای جدید، وظیفه ی سیم گیر را انجام می دهد.

> دسته:

جنس دسته ی تنبور از چوب درخت مرغوب مانند چنار، گردو  و زرد آلو می باشد. دسته برای اتصال به کاسه به رابطی به نام گلو نیاز دارد. پس از آن یک صفحه بر دهانه ی کاسه نصب می شود که از جنس چوب می باشد. شیارهایی روی دسته به نام ناو ایجاد می شود تا دستان ها بتوانند روی دسته به راحتی متصل شوند.

> گوشی: 

به قطعات بالای تنبور، گوشی گفته میشود و برای کوک کردن از آن بهره میبرند. دو تا سه گوشی( در تنبورهای نامتعارف تا پنج گوشی) از جنس چوب بید وجود دارد. تنبور دارای لانه کوک( جعبه گوشی ها) نمی باشد و در سوراخهای ایجاد شده در انتهای دسته، این گوشی ها بطور مستقیم فرو می روند.

عکس های از تنبور,تاریخچه تنبور,تنبوربا با توجه به انواع ساز تنبور، میزان بلندی آن متغیر است

حوزه ها و مناطق رواج موسیقی تنبور

- گوران:

قدیمی ترین مرکزی که مقام های تنبور در آن رواج دارد، گوران است و این منطقه شهرهایی نظیر گهواره و کرند و قسمتی از سرپل ذهاب را شامل میشود. منبع اصلی سنت های موسیقایی یارسان در این منطقه است که به بیان قدیمی ترین رسوم موسیقایی یارسان می پردازد. مقام های تنبور در این منطقه به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده است که این مقامات باتوجه به شرایط جغرافیایی خاص منطقه و عجین شدن با اعتقادات آنها تعيين میشود. از سازندگان چیره دست ساز تنبور می توان به اسدالله فرمانی اشاره کرد.

- کرمانشاه و صحنه و قسمتی از لرستان:

بعد از منطقه گوران، مناطق دیگری وجود دارد که از قدیمی ترین مرکز رواج مقام های تنبور به شمار میرود که از آن ها می توان به شهرستان کرمانشاه و صحنه و کنگاور و کوهدشت و نورآباد و منطقه دلفان و قسمت هایی از لرستان اشاره کرد.

- ترک های پیرو آئین یارسان در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ، قزوین، زنجان و تهران و حومه آن:

سومین گروهی که مقامات تنبور بین آنها مرسوم است، ترک های پیرو آئین یارسان در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ، قزوین، زنجان و تهران می باشند. این گروه در مقایسه با دو گروه مذکور بالا به موجب تفاوت زبان و دوری از مراکز اصلی یارسان محدودیت های بیشتری دارند.

- کردهای عراق:

گروهی از کردهای عراق که به کاکه ای شهرت دارند و به خاطر زبان مشترک با منطقه گوران احتمالاً با مشکلات کمتری برای اجرای مقام های تنبور مواجه هستند.

شیوه نواختن تنبور

برای نواختن تنبور از پنج انگشت هر دست استفاده می شود. برای نوازندگی به شیوه معمول، ابتدا هر یک از انگشتان دست چپ روی یک خانه، سپس چهار انگشت پیاپی روی نیم پرده و در آخر، شست بین انگشت نشان و انگشت بزرگ تر می نشیند و همچنین برای سیمِ بم از انگشت شست استفاده می شود.

تنبور نوازی,ساز تنبور عکس,عکس های از تنبوربرای نواختن تنبور از پنج انگشت هر دست باید استفاده کنید

افرادی که ساز را به صورت « افقی» می نوازند، افراد با مهارتی نیستند( همانطور که در ویولون کلاسیک غربی یا سیتار هندی رایج است)، درحقیقت نواختن دقیق و ماهرانه تنبور در طی آموزشهای هنری و معنوی باعث میشود که مواردی همچون آرایه های صوتی، صدادهی شفاف و سلاست جملات همراه با آرامش، بدون کشش عضلانی و عصبی و با دستیابی به تمرکز روحانی را بدست آورد. از بارزترین عوامل فنی که در اجرا نقش بسزایی دارند، می توان به ضرب قوی با چهار انگشت، شُرِّ طولانی( غلتِ صدا)، شُرِّ ساده و نیز ضربات خاصی که گاه برخی نوازندگان از مکاتب دیگر موسیقی ایرانی دریافت می کنند، مانند دو تارنوازی یا سه تارنوازی اشاره کرد. 

شیوه کوک تنبور

امروزه نت دوی دیاپازن بعنوان مینای صداهای موسیقی در سازها محسوب میشود که ریشه در سازهای شاخص موسیقی ایرانی دارد. به همین دلیل صدای سازهای ایرانی بخاطر مبالغه در زیرشدن از اعتدال خارج میشود و اکثر صداها خشک و بدون طنین شده و از حالت اصلی خود خارج میشود. مبنای صداهای موسیقی نت در گذشته چه درموسیقی ایرانی و چه در موسقی جهانی، لا بوده است. تا به حال این امر در تنبور مراعات شده یعنی دست باز یا مطابق دو سیم اول که سیمهای اصلی تنبور به شمار میروند ، معمولاً با نت لا برابر است.

گردآوری: بخش هنر و سینما سرپوش

  • 17
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هدیه بازوند بیوگرافی هدیه بازوند؛ بازیگر کرد سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۷ مرداد ۱۳۶۶

محل تولد: بندرعباس، ایران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۹۶ تاکنون

تحصیلات: فارغ التحصیل لیسانس رشته مهندسی معماری

ادامه
سانجیو باجاج بیوگرافی سانجیو باجاج میلیارد و کارآفرین موفق هندی

تاریخ تولد: ۲ نوامبر ۱۹۶۹

محل تولد: هندی

ملیت: هندی

حرفه: تاجر، سرمایه گذار و میلیارد 

تحصیلات: دکتری مدیریت از دانشگاه هاروارد

ادامه
محمد مهدی احمدی بیوگرافی محمدمهدی احمدی، داماد محسن رضایی

تاریخ تولد: دهه ۱۳۶۰

محل تولد: تهران

حرفه: مدیرعامل بانک شهر

مدرک تحصیلی: دکترای اقتصاد واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران، کارشناسی ارشد علوم اقتصادی دانشگاه تهران، کارشناسی اقتصاد بازرگانی دانشگاه شهید بهشتی

نسبت خانوادگی: داماد محسن رضایی، برادر عروس قالیباف، برادر داماد رحمانی فضلی

ادامه
علی عسکری بیوگرافی علی عسکری سیاستمدار ایرانی

تاریخ تولد: ۱۳۳۷

محل تولد: دهق، اصفهان

حرفه: سیاستمدار، نظامی، مدیر ارشد اجرایی، مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

آغاز فعالیت: ۱۳۶۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی مهندسی برق - الکترونیک، کارشناسی ارشد مدیریت، دکتری مهندسی صنایع - سیستم و بهره‌وری

ادامه
ندا قاسمی بیوگرافی ندا قاسمی؛ بازیگر تازه کار و خوش چهره تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی ندا قاسمی

نام کامل: ندا قاسمی

تاریخ تولد: ۳۰ خرداد ۱۳۶۰

محل تولد: کرمانشاه

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، مجری و صداپیشه

آغاز فعالیت: ۱۳۸۶ تاکنون

تحصیلات: دکترای شیمی آلی

ادامه
غلامعلی حداد عادل بیوگرافی غلامعلی حداد عادل؛ سیاستمدار ایرانی

تاریخ تولد: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۲۴

محل تولد: تهران

حرفه: سیاستمدار ایرانی، عضور مجمع تشخیص مصلحت نظام، دانشیار بازنشسته دانشگاه، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی

آغاز فعالیت: ۱۳۵۷ تاکنون

حزب سیاسی: اصولگرا

تحصیلات: لیسانس و فوق لیسانس فیزیک از دانشگاه تهران و شیراز (پهلوی قدیم)، دکتری فلسفه از دانشگاه تهران

ادامه
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
فرزان عاشورزاده بیوگرافی فرزان عاشورزاده تکواندوکار ایرانی

تاریخ تولد: ۵ آذر ۱۳۷۵

محل تولد: تنبکابن، مازندران

محل زندگی: آمریکا

حرفه: تکواندوکار

لقب جهانی: سونامی تکواندو جهان

ادامه
زندگینامه امامزاده داوود زندگینامه امامزاده داوود در تهران

عنوان شده است که ایشان همراه با برخی از بستگان خود در همراه با امام رضا به ایران می آیند اما در منطقه شمال غربی تهران به شهادت رسیدند. مرقد ایشان در زمان صفویه ساخته شد و سپس در زمان فتحعلی شاه گسترش پیدا کرد. 

دلیل مرگ این امامزاده را به صورت دقیق نمی دانند اما براساس روایات بومیان آن منطقه مشخص می شود که وی همزمان با بستگان خود به همراه امام رضا به ایران می آیند که همزمان با امام ایشان نیز به شهادت رسیدند و سال شهادت را نیز به سال ۴۸۰ هجری قمری نسبت داده اند، البته باز هم باید اشاره کرد که این تاریخ دقیق نیست و تنها براساس شواهد محاسبه شده است. 

براساس آنچه مردم محلی می گویند، امامزاده داوود در آبادی کیگا که در نزدیکی روستای کن قرار دارد، شهید شده، همجنین برخی می گویند وی با همدستی فردی به اسم نجیم گبر و یکی از درویش های روستا به شهادت رسیده است. ز منظر دیگر قاتل این حضرت شخصی به نام محمود فرح‌زادی می باشد.

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش