شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۰۹:۰۱ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۱۰۲۶۴۰
هنرهای تجسمی

نگاهی به نمایشگاه گروهی 'عکس نوشت'

وقتی عکس‌ها سخن می‌گویند!

ثبت و ایجاد یک تصویر به ‌عنوان یک پدیده علمی متولد شد، به‌شکل یک صنعت گسترش یافت و به عنوان هنر تثبیت شد.

محمد رضا ساختمانگر نوشت: ثبت و ایجاد یک تصویر؛ به ‌عنوان یک پدیده علمی متولد شد، به‌شکل یک صنعت گسترش یافت و به عنوان هنر تثبیت شد.هنر انتقال "مفهوم" به ذهن بیننده با استفاده از محتوای یک عکس رسالت اصلی عکس شد. این شیوه با ژانرهای مختلفی در عکاسی میسر و تقسیم‌بندی شد، اما آنچه که مهم است اصلِ "روایت‌گری" است که عکس در طول حیات خود به آن متعهد مانده است. بیشترین تاثیر بر ذهن ما - خوشآیند یا ناخوشآیند - توسط عکس‌هایی که در دل خود روایتی از یک ماجرا یا واقعه دارند بوده است.

 

به گزارش هنرآنلاین، هر چند که عکس تاثیری در اندازه‌ یک پلک بر هم زدن از یک واقعه ثبت می‌کند، اما جذاب‌ترین ویژگی آن، ابتدا و انتهای باز آن است. این تفاوتی است که عکس با فیلم دارد. فیلم موظف است تا بیننده را به سرمنزل مقصود هدایت کند اما عکس بیننده را در لحظه شکل‌گیری عکس رها می‌کند.

 

 به همین دلیل است که با همه تغییراتی که در فرآیند تصویربرداری شده، عکس جایگاه خودش را از دست نداده بلکه هنوز یک فریم از یک تصویر یا یک حادثه بیش از چندین ساعت فیلم تاثیرگذار است.

عکس ساکت و خاموش است. این خاموشی قوه خیال را تحریک می‌کند، تخیل وقتی برانگیخته می‌شود، بیننده را به داخل تصویر می‌کشاند.

 

اما خصیصه‌ جالب عکس این است که همه سوال‌ها را پاسخ نمی‌دهد، بلکه تولید پرسش و مساله می‌کند و وقتی پرسش تولید شود هرکس به‌اندازه درک و فهم خود برای آن جواب می‌سازد. و اینجاست که عکس مهم می‌شود. چرا که اکثر هنرها و کلا جریان‌های فکری در طول تاریخ به‌دنبال ایجاد پرسش در ذهن فرد بوده‌اند.

 

کار دیگری که عکس انجام می‌دهد، تصویری گم شده از زندگی را با زاویه دید هنرمند عکاس، به تصویر می‌کشد. چشم در احاطه‌ میلیون‌ها تصویر پیرامون خود است و در این بمباران تصویری، از برخی جزییات غفلت می‌کند. این وظیفه عکس است که بر این زوایای  پنهان تاکید کند.

 

تمرکز به جزییات بسیار سخت است. عکاس این نگاه ریزبینانه از اتفاقات و رویدادهای روزمره را با ظرافت خاص انتخاب می‌کند و در مقابل دریچه چشم انسان می‌گذارد.

با این تفاسیر عکس جای خود را بین هنرها باز کرد و به عنوان یک رسانه به جریان‌سازی مشغول شد. هنرمندان عکاس با تشکیل گروه‌ سعی در ایجاد موجی از نگاه‌های مختلف در یک یا چند موضوع خاص شدند.

 

برگزاری نمایشگاه‌های گروهی عکس این خوبی را دارند که در کنار تکثر آثار، فراوانی فهم و نظر را به همراه می‌آورد. اما نکته‌ای که نمایشگاه "عکس‌نوشت" را از دیگر نمایشگاه‌های گروهی عکس مجزا می‌کند این است که وحدت رویه؛ نه در موضوع بلکه در روایت آثار باعث می‌شود تا بیننده یک خط فکری متمرکزی را دنبال نماید. آثار مختلف بدون آنکه موضوع واحدی داشته باشند، به نوعی روایت‌گونه، مخاطب خود را فریم به فریم همراهی می‌کند. اما نکته این نمایشگاه در نوشته‌هایی است که هر هنرمند در کنار آثار خود تحریر کرده است.

هر چند که به‌نظر می‌رسد که پیام یک اثر هنری باید در خود اثر مستتر باشد اما بیننده تا حدی خشنود می‌شود از اینکه با گوشه‌ای از دیدگاه‌های خالق اثر در لحظه بازدید آثار آشنا شود.

 

این موضع یک نقص بسیار بزرگ دارد. اینکه عکس بدون سناریو گرفته می‌شود، ماهیت عکس است. نوشته‌هایی که بر کنار آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه عکس گروهی "عکس‌نوشت" قرار داده شده است به‌نوعی نظرِ تکمیلی هنرمند بر اثرش است. این مورد ممکن است باعث شود که سهل و ممتنع بودن اثر را تحت تأثیر این نوشتارها قرار دهد.

 

زیرنویس‌نویسی برای عکس‌های خبری بسیار مورد اقبال بیننده است اما در نمایشگاه "عکس‌نوشت" این زیرنویس‌نویسی به نثری در وصف فضای اثر و در نتیجه تکمیل نگاه کمال‌طلب هنرمند شده است که به نظر می‌رسد در لحظه ثبت اثر اینقدر دقیق به آن پی نبرده بوده و پس از چاپ عکس به عنوان یک مطلب تکمیلی به آن افزوده شده است.

 

البته وسواس بسیار زیاد در انتخاب نوشته‌ها باعث شده تا حسی شعرگونه به آثار دهد که این خود فضای نمایشگاه را از عکاسی مستندگونه به سمت عکاسی "مفهومی" سوق می‌دهد که احیانا مورد پسند بازدیدکننده‌گان نیز قرار گرفته است.

 

نمایشگاه گروهی "عکس‌‌نوشت" از روز جمعه پانزدهم بهمن‌ماه در محل نگارخانه لاله با حضور عکاسان گشایش یافت. در این نمایشگاه بیش از یکصد قطعه اثر شامل عکس و متن از سوی عکاسان ارایه شده که هر یک به شکل مستقل با فاصله گرفتن از پرداختن به موضوع، سعی در ارایه یک تم ثابت دارند.

 

این نمایشگاه دستاورد یک ایده آکادمیک و با حمایت پایگاه عکس چیلیک به دبیری مهدی سروری و راهنمایی‌هایی از سوی برخی اساتید همچون: اسماعیل عباسی و کیارنگ علایی در نهایت با حضور آثار ۲۷ عکاس به بار نشست و در معرض نمایش و قضاوت دیدارکنندگان قرار گرفت.

 

در نمایشگاه "عکس نوشت" آثاری از عبدالرضا محسنی، سپیده سیرانی، مجید سامانیان، میترا محمدی، سعید ثابت مقدم، فاطمه حجازی، ابراهیم باقرلو، اعظم حشمتی، حسین عصاری آرانی، مریم خداوردی، مهدیه زینی اسکویی، محمدرضا خرازی، سارا فیروزی، محمدرضا زارع، نسرین رستمی، جواد میرزاپور، ندا رهگذر، محمدرضا رحیمی، گل گونه نجفی، سیدایمان میری، آمنه عبادی، نیلوفر زارعی، مجتبی محسنی، سهیلا خان میرزایی، عرفانه سعیدیان، یاسمن حسین پور، مهدی سروری به نمایش درآمده است.

این نمایشگاه ۲۴ بهمن‌ماه در گالری لاله پایان یافت.

اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی,نمایشگاه عکس
اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی,نمایشگاه عکساخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی,نمایشگاه عکس

 

  • 16
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش