سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۱۱:۴۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۲۰۵۹۶۴
هنرهای تجسمی

گفت‌و‌گو با فرهاد آذرین، به بهانه برپایی نمایشگاه «آبسو»

فرهاد آذرین,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

بحران‌های زیست‌محیطی نه فقط در ایران که کم‌و‌بیش در سراسر جهان به موضوع روز تبدیل شده است. چنانکه ردپای این بحران‌ها و مسائل مربوط به آن را می‌توان در همه حوزه‌های فرهنگی از جمله‌ هنرهای تجسمی پیگیری کرد تا آنجا که امروزه می‌توان به گفتمان محیط‌زیستی در حوزه مطالعه و تولید آثار هنری در هنر معاصر قائل شد.

 

نمایشگاه «آبسو»، که آخرین  نمایشگاه  ما در سال‌جاری  بود ، هم کم‌و‌بیش با همین فکر و همین نگاه برگزار شده است، توجه به بحران آب که در طول چند ساله گذشته موضوع نمایشگاه‌های هنری فراوانی در ایران بوده است.

 

با این‌حال نگاه ویژه برگزارکنندگان این نمایشگاه و ارجاع به وجه اساطیری آب و اهمیتش در تفکرات مردمان میان‌رودان باعث شد تا  این نمایشگاه  برخلاف دیگر نمایشگاه‌ها به تاریخ نقب زند و بیشتر به نمایشگاهی در ستایش آب تبدیل شود. شاید از همین‌رو بتوان  گفت در میان نمونه‌های مشابه  این نمایشگاه را موفق فرض کرد چون با نگاهی ژرف‌تر به یک مفهوم روز (بحران آب)، ما را به عمق تاریخ و به قداست و اهمیت این مایه حیات به خصوص در میان نیاکان‌مان وصل می‌کند. به این بهانه با فرهاد آذرین، صحبت کردیم.

 

 ایده برگزاری این نمایشگاه چگونه شکل گرفت و از طرف چه کسی بوده است؟

خانم لیلا سبیانی  چندین سال است در زمینه  هنر مجسمه‌سازی  فعالیت می کند و پیشنهاد برگزاری یک نمایشگاه گروهی حجم در سال‌جاری را مطرح کردند. من شخصاً به نمایشگاه گروهی که موضوع نداشته باشد اعتقاد ندارم و احساس می‌کنم که فقدان موضوع مشترک – به‌خصوص در حوزه حجم - باعث یک نمایشگاه گسیخته می‌شود.

 

در نتیجه ترجیح می‌دهم که نمایشگاه‌های گروهی موضوع‌محور باشند که از این طریق انسجام داشته باشند. در نهایت پیشنهاد موضوع را به خود من محول کردند و من دو گالری را  پیشنهاد کردم که برگرفته از اسطوره‌های بین‌النهرینی است و بعدتر در ادیان سومری واجد شخصیت می‌شود و به ایزد آب‌های شیرین تبدیل می‌شود. در اعلان‌های نمایشگاه هم ازعنوان این ایزد به خط میخی استفاده کردیم. موضوعی است که فکر می‌کنم به دغدغه‌های امروز ما مربوط می‌شود؛ کشور ما با بحران آب مواجه است و فکر می‌کنم هنرمند وظیفه دارد به بحران‌های روز بپردازد، ولو با زبانی غیر از زبان مستند یا روزمره.

 

به همین دلیل تصمیم بر این شد که بر همین موضوع متمرکز شویم. معمولاً خانم سبیانی با چند هنرمند کار می‌کنند؛ مثل بابک جوانمرد یا نیلوفر صالحی و دیگران. این بخت هم با ما یار بود که آقای حمید جبلی هم به ما اضافه شد. چند سال است که ایشان دارند با مجموعه کارگاه هنر در حوزه حجم کار می‌کنند. من کارهای‌شان را دیده بودم و از ایشان خواهش کردم که به عنوان یک هنرمند شخصیت‌پرداز و با ویژگی قصه‌گو با ما همراه شوند. در کنار یک اثر آقای جبلی، جلال‌الدین شهابی هم با یک اثر در نمایشگاه حضور پیدا کردند. لیلا سبیانی با سه اثر، بابک جوانمرد با دو اثر، نیلوفر صالحی با دو اثر و حمید شیری با سه اثر در نمایشگاه شرکت کردند. با توجه به فضای این گالری که خیلی بزرگ نیست، فکر می‌کنم نمایشگاه پر و پیمانی است.

 

گالری آبسو از  اسطوره‌های بین‌النهرینی است، در اسطوره‌های ایرانی کم‌و‌بیش آناهیتا همین نقش را ایفا می‌کند. چه شد که به سراغ این گالری  رفتید؟

اولاً آناهیتا صرفاً این ویژگی را ندارد و صرفاً ایزدبانوی آب نیست. اما این گالری ، فقط نماینده یک چیز است و صرفاً ایزد آب است و در واقع به جهان زیرین اطلاق می‌شده که سرمنشأ آب پاک است. بعداً در اسطوره‌های بابلی و آشوری و سومری شخصیت پیدا کرده و به ایزد تبدیل می‌شود.

 

یعنی نه فقط صرفاً به ایزد آب منتسب است که در همان حوزه بین‌النهرین گستردگی بیشتری دارد. از سوی دیگر آناهیتا اسطوره شناخته‌شده‌تری است و قبلاً نمایشگاه‌ها یا آثاری را با ارجاع به آناهیتا دیده‌ایم. ولی این موضوع را من لااقل تا امروز ندیده بودم. دوست داشتم که نمایشگاه با موضوع تازه و دست‌نخورده‌تری برگزار شود.

 

این بخت را هم داشتیم که دو اثر قدیمی‌تر حمید جبلی از مجموعه فرشته‌ها را هم در این نمایشگاه رونمایی کردیم که جزو آثار این نمایشگاه محسوب نمی‌شوند.

 

بعد از طرح موضوع هنرمندان کار را شروع کردند؟

بله. نگاه بعضی از هنرمندان سمبلیک‌تر و نگاه‌ بعضی دیگر تا حدودی واقع‌گرایانه‌تر بود. به عنوان مثال بابک جوانمرد حوضچه آبی را انتخاب کردند که آب در قالب برنز از آن جاری است. فکر می‌کنم ارجاع‌شان به این موضوع بوده که در همه اماکن مقدس و محل‌های نیایش، حوضچه‌های آب هست که نشان از همین باور است که آب سرچشمه پاکی است. بعضی به سراغ تمثیل رویش رفته‌اند.

 

یا حجمی که آقای شهابی ارائه کردند یک اثر آبستره ارگانیک است که انگار از یک مَشک منتزع شده باشد. یا در اثر نیلوفر صالحی آب در شکل آینه تصویر شده که از انتهایش یک فرم ارگانیک به شکل ریشه رشد کرده. یعنی هندسه و فرم ارگانیک در یک اثر حجمی تجسمی در کنار هم همخوان شده‌اند. اتفاق جالبی افتاده که هر کدام از هنرمندان با حس خودشان با موضوع برخورد کرده‌اند. وقتی مجموعه را با حوصله تماشا کنید و برایش وقت بگذارید با اینکه ممکن است خیلی متفرق به نظر بیاید، متوجه نزدیکی آثار به موضوع می‌شوید که هدف ما هم همین بوده.

 

سلیقه این گالری در طول سال‌های فعالیت تثبیت شده و نشانه‌هایش را می‌توان در آثار این نمایشگاه هم دید. تا چه حد با توجه به شناخت هنرمندان آثار نهایی را پیش از اجرا پیش‌بینی می‌کنید؟

این هنرمندان، هنرمندانی نبودند که به صورت مرتب با این گالری کار کنند و مسئولیت نمایشگاه هم -چنانکه گفتم – با خانم سبیانی بوده. من سعی نکردم خیلی دخالت کنم. هرگز دلم نمی‌خواهد در نمایشگاهی که توسط دوستی کیوریت می‌شود دخالت کنم تا سلیقه این گالری  یا  فرهاد آذرین را تحمیل کنم. در این مجموعه هم آثاری هستند که با سلیقه من کاملاً همخوانی ندارند.

 

از طرف دیگر اگر بخواهیم سلیقه گالری را بر کل آثار اعمال کنیم، تنوع را از آثار نمایشگاه می‌گیریم. من حس می‌کنم که تنوع خوب است و سعی می‌کنم آن را از دست ندهم. این نمایشگاه سیصدوپنجاهمین نمایشگاه این گالری  در طول ۱۸ سال فعالیت بوده، فکر می‌کنم حفظ یک تنوع لازم باشد. در عین‌حال که سعی می‌کنم سلیقه گالری را حفظ کنم، سلیقه‌ای که فکر می‌کنم برای کسانی که نمایشگاه‌های آن را تعقیب می‌کنند احتمالاً شناخته‌ شده است، در عین‌حال می‌کوشم تنوع در محتوا و نوع آثار را هم در نمایشگاه‌ها مورد توجه قرار دهم.

 

گالری‌های باسابقه‌تر معمولاً به سلیقه و انتخاب‌های‌شان شناخته می‌شوند. چقدر یک گالری می‌تواند این سلیقه یا انتخاب را تغییر دهد؟

قرار نیست تغییر دهد، ولی به هر حال نمایشگاه‌های کیوریتوریال امکان این تنوع را ایجاد می‌کنند.

 

به نظر می‌رسد که سلیقه مدرنیستی گالری در مجموع و در این مجموعه بر اشکال دیگر می‌چربد، این حرف درست است؟

اصولاً سلیقه من اینگونه است. چون تقریباً همه نمایشگاه‌های این گالری با سلیقه من به عنوان مدیر انتخاب و برگزار شده این سلیقه به چشم می‌آید. کشش من به هنر مدرنیستی بیشتر است.

 

استقبال از نمایشگاه چگونه بود؟

نمایشگاه‌هایی که در اسفند ماه برگزار می‌شوند، همیشه با خطر میزان استقبال مواجه‌اند. در روز افتتاحیه ما، افتتاحیه‌های زیادی در تهران برگزار شد، یعنی خیلی از گالری‌ها نگران این خطر نبودند یا اصولاً به احتمال استقبال کم قائل نبودند. استقبال از این نمایشگاه بیش‌تر از انتظار من بود.

 

من مخاطبانی دارم که حجم برای‌شان جذاب است و معمولاً از این نمایشگاه‌ها استقبال می‌کردند، ولی متأسفانه حضورشان کم‌رنگ‌تر بود. ولی در مجموع می‌توانم بگویم نمایشگاه موفقی بود. نکته جذاب این بود که من مخاطب جوان و نشناخته داشتم که باعث خوشحالی بود.

 

حافظ روحانی

 

iran-newspaper.com
  • 19
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش