دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۴:۵۳ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۸۰۲۴۴۶
هنرهای تجسمی

راز نقاشی‌های کیارستمی برملا شد

عباس کیارستمی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
نمایشگاه نقاشی‌های زنده‌یاد عباس کیارستمی قرار است برای اولین بار در گالری گلستان به نمایش گذاشته شود؛ نقاشی‌هایی که به گفته لی‌لی گلستان زمانی برای گذران زندگی این هنرمند به فروش گذاشته شده بودند، اما حالا از روی دیوار‌های خانه‌های مختلف جمع‌آوری شده‌اند تا برای مدت دو هفته بعد دیگری از عباس کیارستمیِ فیلم‌ساز و عکاس به نمایش گذاشته شود.

به گزارش ایسنا، نشست رسانه‌ای نمایشگاه نقاشی‌های زنده‌یاد عباس کیارستمی در گالری گلستان، صبح روز یکشنبه (۱۲ آبان ماه) با حضور لی‌لی گلستان (مدیر گالری) و محمود بهمن‌پور (مدیر نشر نظر) برگزار شد.

در این نشست اطاعاتی درباره نخستین نمایشگاه نقاشی‌های زنده‌یاد عباس کیارستمی و کتاب «مداد عباس» که به همراه این نمایشگاه منتشر شده است، ارائه شد.

در ابتدا لی‌لی گلستان، مجموعه‌دار و مدیر گالری «گلستان» از اهمیت نقاشی‌های کیارستمی سخن گفت و یادآور شد: آقای کیارستمی از دوستان قدیمی و خوب من بودند و همیشه به من افتخار می‌دادند و نمایشگاه عکس‌هایشان را در گالری گلستان به نمایش می‌گذاشتند. در آن سال‌ها همیشه به ایشان می‌گفتم حیف است که نمایشگاه نقاشی نمی‌گذاری و او همیشه جواب می‌داد که باید وقت بگذارم و کارهای جدید را هم اضافه کنم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

او ادامه داد: بعد از فوت ایشان باز هم به این فکر بودم که برای آقای کیارستمی نمایشگاه نقاشی برگزار کنم و در همین راستا با پسرهایشان نیز صحبت کردم تا کارهای او را جمع‌آوری کنیم. حدود ۱۲ اثر در خانه خودشان بود و سایر کارها را هم با پرس‌وجو پیدا کردیم. در حال حاضر ۳۳ اثر در نمایشگاه ارائه خواهد شد که البته ممکن است با پیدا شدن کارهای جدید همچنان بر این تعداد افزوده شود. در کتاب «مداد عباس» نیز ۳۲ تثر موجود است و یکی از آثار نمایشگاه در آن موجود نیست؛ چراکه همین روز گذشته فردی تماس گرفت و گفت اثری از کیارستمی دارد.

گلستان همچنین درباره‌ی آثار نقاشی زنده‌یاد کیارستمی، اظهار کرد: همه کارها مدادرنگی است به غیر از یک اثر که با آبرنگ کار شده است. سه اثر را نیز در خارج از کشور پیدا کردیم که نتوانستند بفرستند و عکس با کیفیت از آثار را ارسال کردند و ما هم چاپ کردیم و در کنار سایر آثار گذاشتیم. همچنین تمامی آثار امانی هستند و برای فروش نیستند.

او جایگاه آثار نقاشی کیارستمی را در میان آثار خوب حوزه مدادرنگی و آبرنگ مطلوب برشمرد و خاطرنشان کرد: آثار نقاشی او از جایگاه خوبی برخوردار است و حتی در مقایسه با آثار هنرمندان خوب حوزه آبرنگ هیچ چیز کمی ندارد. اگر اسم کیارستمی روی این نقاشی‌ها نبود باز هم به نظرم نقاشی‌های بسیار خوبی هستند که می‌توان برای آنها نمایشگاه برگزار کرد.

مدیر گالری گاستان همچنین با تاکید بر اینکه آثار نقاشی زنده‌یاد کیارستمی برای اولین بار به نمایش گذاشته می‌شوند، اظهار کرد: فکر می‌کنم این نمایشگاه نیز همانند نمایشگاه افتتاحیه گالری گلستان با ارائه آثاری از سهراب سپهری به اندازه‌ای شلوغ شود که خیابان‌های آن محدوده بسته شود.

در ادامه محمود بهمن‌پور، مدیر نشر نظر نیز در سخنانی درباره برگزاری نمایشگاه نقاشی‌های عباس کیارستمی، اظهار کرد: این مجموعه نشان‌دهنده تداوم همان کسی است که در تمام آثارش از فیلم گرفته تا شعر و عکس به عشق طبیعت دامن می‌زند. روش کار آقای کیارستمی اینچنین بود که عکاسی می‌کرد و مدتی بعد آن عکس‌ها را به نقاشی تبدیل می‌کرده است. او در مصاحبه‌ای که پیشتر انجام داده بود و قرار است به‌زودی منتشر شود، از عشق خود به طبیعت و نقاشی کردن بسیار سخن گفته است. او در بخشی از خاطراتش اشاره می‌کند که گاهی آنچنان در گندم‌زارها مبهوت می‌شده است که در همان جا خوابش می‌برد. این عشق به طبیعت که به نوعی سلوک دائمی آقای کیارستمی بود، در نقاشی‌هایش نیز دیده می‌شود.

او همچنین یادآور شد که اسم کتاب یعنی «مداد عباس» توسط بهمن کیارستمی، فرزند زنده‌یاد عباس کیارستمی پیشنهاد شد و یادآور کتابی از اوست که با موضوع مداد قرمز که در دهه ۶۰ و در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده بود.

مدیر نشر نظر با اشاره به فرآیند پیدا کردن آثار نقاشی عباس کیارستمی، گفت: در مراحل جمع‌آوری کتاب داستان‌های جالبی پیش آمد. به عنوان مثال متوجه شدیم که خانمی چون از قاب یک نقاشی خوشش آمده بود، اثری را خرید و بعد متوجه شد که آن اثر برای عباس کیارستمی بوده است. خانم دیگری نیز یک نقاشی به ما دادند و دو نقاشی پس گرفتند؛ ما وقتی نقاشی را گرفتیم و باز کردیم متوجه شدیم که یک پرتره‌ای از خود آقای کیارستمی (که توسط فرد دیگری کشیده شده بود) نیز پشت نقاشی وجود داشت.

بهمن‌پور خاطرنشان کرد: آقای کیارستمی به نقاشی عشق داشتند و هیچ‌گاه ادعایی هم در این زمینه نداشتند. تمرکز اصلی او روی نقاشی در سال‌های نخست بعد از انقلاب بود که اجازه فعالیت چندانی نداشتند و به همین خاطر هم روی نقاشی متمرکز شدند. زنده‌یاد کیارستمی گاهی به این موضوع اشاره کرده بودند که هدف از کشیدن این نقاشی‌ها امرار معاش بوده است. او حتی روی بشقاب هم نقاشی می‌کرد و آنها را می‌فروخت. در واقع بازگشت به نقاشی به دلیل شرایط سخت زندگی در آن دوران بوده است. اگرچه آن زمان آثار قیمت چندانی نداشتند، ولی فروش آنها به گذران زندگی این هنرمند کمک می‌کرده است.

گلستان نیز در ادامه این صحبت‌ها، بیان کرد: او اوایل انقلاب به خاطر امرار معاش نقاشی می‌کرد و حتی زمانی هم با چوب کار و صندوق درست می‌کرد که خیلی هم کارهای خوب و حرفه‌ای بودند. با این وجود آقای کیارستمی او هر کاری که انجام می‌داد به آن علاقه‌مند بود.

بهمن‌پور نیز در بخش دیگری از سخنان خود از مشکلات و دغدغه‌های انتشار کتاب‌های هنری سخن گفت و یادآور شد که در ۲۰ سال اخیر هنر از تفنن اجتماعی به یک موضوع محوری تبدیل شده است و به شکل حرفه‌ای‌تری به این مقوله نگاه می‌شود و در محصولات این بخش نیز در این سال‌ها راحت‌تر مخاطبان خودشان را پیدا می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی‌های زنده‌یاد عباس کیارستمی از ۱۷ تا ۲۹ آبان ماه در گالری گلستان برگزار است.

  • 10
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش