دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۴:۰۱ - ۱۴ آذر ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۹۰۲۹۶۹
هنرهای تجسمی

روایت محمدعلی صحرانورد از تولید و انتشار «مجموعه آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا»

آن کس که ز شهرِ آشنایی است

میرزا غلامرضا اصفهانی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

خوشنویسی میراث فرهنگی و در دسته‌ میراث مکتوب و هنرهای اصیل قرار دارد. اگر به‌دنبال حفظ هویت ملی و میهنی هستیم جز از راه پاسداشت این هنرها و زنده نگه داشتن‌شان به این مقصود نخواهیم رسید. انتشارات کتاب‌سرای نیک با علم به این موضوع حدود بیست سال پیش نخستین قدم‌ها را برای چاپ کتاب «مجموعه آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی» برداشت. 

این مجموعه را زنده یاد دکتر مظفر بختیار گردآوری کرد و جمع‌آوری و تدوین این اثر بیش از ۲۰ سال زیر نظر خود او با دقت نظر، ظرافت هنری و وسواس زیبایی‌شناختی که بر انتخاب آثار، عکاسی، نحوه‌ چاپ، صفحه‌بندی، انتخاب کلمات متن و زیرنویس‌ها داشتند انجام شد.

 به مناسبت رونمایی این کتاب و همچنین نمایش آثاری از میرزا غلامرضا اصفهانی در گالری آریانا، گفت‌و‌گویی با محمدعلی صحرانورد مدیر انتشارات کتابسرای نیک و اهمیت این کتاب انجام داده‌ایم.

 چه شد که سراغ آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا رفتید؟

هر ناشری در طول عمر کار خود ممکن است فعالیت‌های زیادی داشته باشد اما یک سری از کارها هستند که دست کم برای خود ناشر جزو نقاط درخشان و ماندگار خواهد بود. قطعاً کتاب میرزا غلامرضا یکی از این کارها در تاریخ انتشارات کتابسرای نیک است. این کتاب ثمره‌ سال‌ها تلاش و کارگروهی است و در پروسه‌ تولید این کتاب همکاران زیادی با ما همراه بودند که امروز در کنار ما نیستند. بخصوص پدیدآورنده اصلی این اثر یعنی دکتر بختیار که متأسفانه سال ۹۴ از دنیا رفتند. انتخاب میرزا غلامرضا انتخاب مرحوم مظفر بختیار بود و ما هم همراهشان شدیم. قبل از ما قرار بود نشر نقره (خانم سودابه فضائلی و آقای محمدرضا اصلانی) این کتاب را منتشر کنند و به دلایلی جناب اصلانی انتشار این کتاب را به ما پیشنهاد داد. از آن‌جا که انتشار این کتاب مسئولیت سنگینی به‌همراه داشت، از آقای اصلانی قول گرفتیم که تا پایان مسیر همراهمان باشند و در واقعیت هم همین‌طور شد.

چه تفاوتی بین انتشار این کتاب و کتاب‌های دیگر وجود داشت؟

شأن، محتوا، اندازه و مشخصات فنی کتاب صرف‌نظر از هرگونه تلاش جهت تولید یک محصول نفیس این کتاب را از کتاب‌های عمومی و معمولی خارج می‌کند. پس داشتن مخاطب خاص ویژگی محتوایی کتاب است نه طراحی و تولید آن. مخاطبین این کتاب علاقه‌مندان به هنر، استادان خوشنویسی و علاقه‌مندان میراث مکتوب و فرهنگ و هنر ایران هستند.

پروسه‌ تولید کتاب نزدیک به دو دهه زمان برده؛ چرا؟

مهم‌ترین دلیل، دقت وسواس گونه‌ مرحوم بختیار بود. او آنقدر این کتاب را مرور کرده بود که تقریباً تمام محتویات آن را از حفظ بود و تا آخرین دقایق و روزهای حیاتش هم با کوششی چشم‌گیر سعی در بهبود محتوا و انتخاب تصاویر داشت. طوری که می‌توان گفت کتاب مجموعه آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا یکی از مهم‌ترین ثمره‌های زندگی پربار اوست. خوشبختانه و به لطف خدا محتوای کتاب در زمان حیات‌شان نهایی شد. با درگذشت جناب بختیار توقفی نسبتاً متعارف در فرآیند تولید ایجاد شد و پس از آن دو فرزند مرحوم در به نتیجه رساندن تلاش‌های پدر با ما همراهی کردند. غیر منطقی نیست کتابی که جمع‌آوری محتوایش بیش از ۱۲ سال طول کشیده، طراحی (اگرچه مرحوم بختیار نظرات زیادی درخصوص طراحی کتاب داشت) و تولیدش بیش از یک سال زمان نیاز داشته باشد. به هر حال محدودیت‌های اقتصادی نیز همیشه در بخش‌هایی باعث کندی فرآیند تولید می‌شود.

حدود ۳۰۰ تابلو از مجموعه آثار میرزا غلامرضا در این کتاب جمع‌آوری شده است. تأیید اصالت این تابلوها با چه کسی بوده است؟

در این کتاب ۳۱۲ اثر از میرزا غلامرضا منتشر شده است. همان‌طور که گفتم دقت وسواس گونه‌ مرحوم بختیار در انتخاب تابلوها یکی از مهم‌ترین بخش‌های محتوایی کتاب بود. با حساسیتی که او داشت مطمئناً با کارشناس‌های بسیاری در این خصوص مشورت و تبادل نظر کرده بود که ما از آن بی‌اطلاعیم. بسیار محتمل است که کارشناسان دیگر نظراتی داشته باشند که قطعاً محترم است و در مجامعی قابل استناد. آنچه می‌دانیم تصاویر انتخاب شده در این کتاب وجه مشترک نظر بختیار و کارشناسانی بوده که او با آنها مشورت کرده است. پس به‌عقیده ما در اصالت تابلوهای مورد استفاده هیچ شبهه‌ای وجود ندارد.

چرا از فضای کتابفروشی‌ها برای رونمایی کتاب استفاده نکردید؟

باتوجه به اینکه حدس می‌زدیم مخاطبان و علاقه‌مندان میرزا غلامرضا کم نباشند و به منظور شکوه‌مندترشدن ارائه کتاب بهتر دیدیم آثاری از میرزا غلامرضا نیز به نمایش درآید. چیزی که قطعاً برای مخاطب سؤال برانگیز خواهد بود قیمت کتاب است. بختیار تا وقتی در قید حیات بود و فرزندانش بعد از فوت او و گروهی که در تولید این کتاب نقش داشتند از جمله انتشارات کتابسرای نیک تلاش کردند بهترین و باکیفیت‌ترین کار ممکن را برای این کتاب انجام بدهند. قاعدتاً برای داشتن بهترین‌ها باید هزینه‌ای متناسب با آن کیفیت پرداخت کرد.

پرویز براتی

iran-newspaper.com
  • 17
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش