دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۶:۴۵ - ۱۹ آذر ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۹۰۴۲۵۵
هنرهای تجسمی

مروری بر چند نمایشگاه هنری در فصل پاییز و هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران

رونق دیوارهای شهر

نمایشگاه های هنری در فصل پاییز 98,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

فضای هنری پاییز امسال به لطف جوانانش رنگی ارغوانی به چهره زرد پاییز زده و توانسته در فضای راکد و سرمازده شهرمان، از چهاردیواری‌های سپید هنری، فضایی برای رشد و پویایی بسازد و با کمترین امکانات، هنرمندان، هنرپروران و هنردوستان را دور خود جمع کند تا دستاوردهای یک یا چندساله خود را به نمایش بگذارند. اگرچه امسال نیز مثل همیشه دست بالا از آن نمایشگاه‌های نقاشی، مجسمه و آثار تلفیقی بود اما عکاسی در فصل پاییز ۹۸ خوش درخشید و بارقه‌هایی از امید را در فضای خاکستری آن پراکند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در چند سال اخیر شاهد آنها هستیم، فراتر رفتن از نمایشگاه‌های انفرادی به سبک قدیم است. پیش‌تر زمانی که پای نمایشگاه گذاشتن به میان می‌آمد دو عنصر در آن، نقش اول و آخر را بازی می‌کردند که یکی هنرمند و دیگری گالری‌دار بود اما با گذشت زمان و باز‌شدن پای کیوریتوری به داستان نمایشگاه‌های هنری، شاهد آن هستیم که هنرمند و گالری‌دار دیگر خود در این میان تنها نمی‌بینند و عرصه را برای حضور عوامل دیگر باز گذاشته‌اند. حمایت استادان و هنرمندان نسل جدید از نسل جدیدترشان، خود پدیده‌ای جدید است که موج نویی در فضای عکاسی این روزهای ما به راه انداخته است. 

سوای اینکه این کارها نوعی ژست هنری به‌ حساب بیاید یا نه، باز شدن پای کیوریتورها و منتقدان و استفاده از کارشناسانی که از زاویه دیگری به آثار هنری می‌نگرند، سبب ارتقای سطح آگاهی مخاطبان و جذب مخاطبان بیشتر شده است. در این فضا، دیگر مخاطب هنرمندان، گالری‌دارهای آن‌سوی مرزها نیستند، بلکه هنرمندان و گردانندگان آنها ترجیح می‌دهند که رویکردهای نوین خود (از جمله ایده‌پردازی و بهره‌گرفتن از اندیشه‌های هنر معاصر) را در خدمت رشد جوانان و دانشجویان تازه‌کار بگذارند و هدفشان فضاهای داخلی باشد و شاهد هستیم که استفاده از امکانات نهادهای دولتی و اسپانسرهای هنری را به‌ شکل جدی‌تری در فضای اقتصادی کنونی در نظر دارند.

در کنار نمایشگاه‌های انفرادی موفقی همچون «زنگ تفریح» از محبوبه کرمعلی یا «گلوبندک» از حمید جانی‌پور، پاییز امسال شاهد چند رویداد مهم در عرصه هنر عکاسی بودیم که علاوه بر گروهی بودنشان، برگزاری نشست‌ و بحث و گفت‌و‌گو در آنها از اهمیت بالایی برخوردار بود. در این میان حتماً باید از چند نمایشگاه گروهی مهم یاد کرد که اولین آنها برگزاری نمایشگاه «شریعتی؛ پوشه دوم» به کیوریتوری رامیار منوچهر‌زاده و مشارکت ۲۴ هنرمند عکاس با دغدغه‌های فردی و اجتماعی بود. این رویداد که ماه آبان در دو گالری آریا و دیلمان به‌طور هم‌زمان از ۵ تا ۲۶ مهر برگزار شد، یک پرونده از سه پرونده خیابان‌های اصلی شهر تهران بود.

از سوی دیگر پروژه دیگری با عنوان «رویارویی ۲» هم به مدت ۵ هفته با حضور ۵ هنرمند در گالری آ.گ برگزار شد که در آن‌هم هنرمندان به رویکردهای اجتماعی با اهمیت دادن به نقش زبان در خلق آثار تجسمی تمایل داشتند. رهام شیراز هم مانند رامیار منوچهرزاده در این مجموعه هم نقش آموزش‌دهنده و هم نقش کیوریتور را به عهده داشت.  اگرچه هنوز به‌نظر می‌رسد مفاهیم اصلی این حرکت‌ها، همچون تأمین مالی آن‌ها، تمایز گذاشتن میان مفهوم آموزش و مفهوم کیوریتورینگ جای تأمل بیشتری داشته باشد اما در هر حال این روند، روندی رو به‌ رشد است.

این رویکردها در اینجا خاتمه پیدا نکرد. هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران که به‌همت انجمن عکاسان شکل گرفته از ۸ آذر به مدت ۱۰ روز در خانه هنرمندان به نمایش آثار ۴۰ هنرمند عکاس پرداخت که برخلاف رویکرد رایج عکاسی ایده محور بودند و از فرم‌های ارائه مختلفی استفاده کرده بودند؛ در اکثر آثار، ایده، اجرا و ارائه به‌خوبی به سرانجام رسیده بودند. از دیگر نکاتی که این دوره را متمایز می‌کرد علاوه بر وجود پیشکسوتانی همچون سیف‌الله صمدیان و اسماعیل عباسی، جوان‌گرایی شورای مرکزی آن و عدم تمرکز بر هنرمندان تهرانی بود.

در هر ۱۰ روز این دوره عکاسان جوان فرصتی در اختیار داشتند تا کارهای خود را در آن ارائه دهند و به پرسش بگذارند و در بخش انتهایی هر روز استادان جوان به ارائه نظرات خود بپردازند. در پایان این فصل، گالری راه ابریشم میزبان نمایشگاه گروهی دیگری است که از ۱۵ آذر و تحت عنوان «چشم‌اندازهای پیش‌رو، تأملی بر دگردیسی مناظر ایران» آغازشده است که در آن نیز ۹۹ اثر از ۴۰ عکاس جوان به نمایش درآمده که با نگاهی متفاوت به دگردیسی‌های مناظر ایران چه به‌ لحاظ زیست‌محیطی و چه به‌ لحاظ عناصر اقتصادی، زیبایی‌شناسی پرداخته‌اند. این مجموعه هم از اسپانسرهای هنری بهره‌برداری کرده است.

این پاییز شاهد شکوفایی حرکت‌های جمعی قدرتمند و جوان‌گرایی بودیم که نشان می‌دهد زمان جدیدی برای استادان و هنرمندان از راه رسیده است و این امیدی است برای عکاسان جوان که می‌بینند دیگر مجبور نیستند در انزوا خلق کنند و در انزوا آثارشان را به نمایش بگذارند.

زیبا مغربی  

iran-newspaper.com
  • 11
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش