جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
۲۰:۱۲ - ۱۹ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۴۸۹۵
فستیوال ها و جشنواره های هنری

برگزیده فیلم کوتاه جشنواره کودک:

«مشق شیدا» در اصفهان پراستقبال شد/ کار کودک بازگشت مالی ندارد

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره,مهرداد حسنی
مهرداد حسنی کارگردان فیلم «مشق شیدا» گفت: کار کودک خیلی بازگشت مالی ندارد منتها من سعی می‌کنم کارهایم هزینه زیادی نداشته باشد به نظرم آنچه در اقبال فیلم مهم است خلاقیت فیلمساز است نه حضور سوپراستار.

به گزارش  فارس، فیلم کوتاه «مشق شیدا» به کارگردانی مهرداد حسنی امسال در سی امین جشنواره فیلم کودک به نمایش درآمد. این فیلم پس از فیلم های کوتاهی چون سکوت و کچ توسط این کارگردان ساخته شده است. این فیلم کوتاه داستان عرفان پسری خردسال است که در نوشتن مشق‌های شیدا به او کمک می‌کند.

 

درباره این فیلم و سینمای کودک و برگزیده شدن آن به عنوان بهترین فیلم کوتاه در جشنواره فیلم کودک با حسنی به گفت وگو نشستیم:

 

*لطفا درباره این فیلم توضیح دهید که چندمین کار سینمایی‌تان است؟

فیلم کوتاه مشق شیدا سومین کار سینمایی من است به نویسندی محسن جسوری که دوست و همراهم بود، هر سه فیلم من ، مشق شیدا به علاوه فیلم‌های قبلی‌ام کچ و سکوت در جشنواره کودک اکران شد.

 

مشق شیدا زمستان سال گذشته ساخته شد خوشبختانه در اصفهان خیلی استقبال شد و من خیلی راضی بودم بازخورد خوبی هم از آن گرفتم.

 

*درباره اکران کار فکر کرده‌اید؟

بله احتمالا مثل سایر کارها در سینمای هنر و تجربه اکران می شود.

 

*چقدر برای کارتان هزینه کردید؟

برای ساخت این فیلم خیلی کم هزینه کردم. بازیگران کار یک دختر و پسر بچه هستند که بازیگر دختر را از فیلم قبلی‌ام انتخاب کردم و بازیگر پسر در فیلم یکی دیگر از دوستانم حضور داشت و او را  اینطور انتخاب کردم.

 

*کار کردن با بچه‌ها چه طور تجربه ای است؟

به نظر من کار با بچه ها سخت نیست به ویژه بچه هایی که آموزش خاصی هم ندیده‌اند خیلی راحتتر می‌توان با آنها کار کرد، اما کسانی که آموزش غلط دیده باشند و سنشان هم بالاتر باشد سخت است که پیش زمینه هایشان را تغییر داد اول باید الگوهای ذهنی‌شان را حذف کرد و بعد از آنها بازی گرفت کلا یک روانشناسی خاص کودک می‌طلبد.

 

*از مشاور هم استفاده می‌کنید؟

من که خیر، اما سعی می کنم آنقدر با بچه ها دوست شوم که بدانم چطور می توان با آنها کار کرد. در کار قبلی ام با یک بازیگر خردسال کار می کردم که تنها چیزی که اذیتش می‌کرد این بود که مادرش حضور نداشته باشد گاهی که سخت می‌توانستم با او کار کنم به او می گفتم که مادرت می رود اگر خوب بازی نکنی و او سریع حرف گوش می داد ولی البته همیشه هم این شیوه جواب نمی‌دهد چون همه کودکان هم اینطور نیستند.

 

*کار جدیدی هم شروع کرده‌اید؟

من به تازگی مجوز  کارگردانی ام را گرفته ام دو فیلمنامه دارم یک کار بلند است که شرایطش هنوز جور نشده است در حال مذاکره با تهیه کننده و سرمایه گذار هستم هر کدام که مشخص شود کار را شروع می‌کنم و امسال هم آن را می‌سازم.

 

*بازگشت مالی کار کودک چطور است؟

کار کودک خیلی بازگشت مالی ندارد البته به لحاظ دستمزد که شرایط کار با کودکان مثل استارها نیست من هم سعی میکنم فرم کارهایم خیلی هزینه بر نباشد به نظرم آنچه مهم است خلاقیت فیلمساز است تا بازیگر مشهور ، همین به اقبال فیلم کمک میکند.

 

*نظرتان درباره وضعیت سینمای کودک چیست؟

متأسفانه یک اتفاقی که برای ساخت فیلم های کودک افتاده این است که سینماگران ما یک مقدار خود را از جامعه بالاتر می‌بینند احساس می کنند دانای کل هستند و یک چیزهایی می‌دانند که بقیه نمی‌دانند بنابراین سینمای کودک را دست کم می‌گیرند بنابراین فیلم‌هایی که ساخته می‌شود ضعف‌هایش از ناتوانی نیست از دست کم گرفتن است در سینمای کودک این امر به مراتب شدیدتر است.

 

برخی حتی تصور می‌کنند اسم فیلم کودک می‌آید کار راحت می شود یک عده دور هم جمع شده و فیلمنامه ای می نویسند  و رقص و کار را شروع می‌کنند درصورتی که اتفاقا کار کودک خیلی جدی و حساس تر از از بزرگسال است.

 

زمانی که ما بچه بودیم کارهایی مثل مجید و بچه‌های آسمان را تماشا می‌کردیم حتی خود کارهای کیارستمی خیلی جدی بود در ایران و برون ایران اقبال داشت خودش یک سینما و مکتب خاص بود الان این کارها تبدیل به یک سری کارهای سطحی شده که به نظرم فقط سطح شعور بچه‌ها را دست کم می‌گیرد در صورتی که بچه ها واقعا از زمان کودکی ما باهوش تر شده اند همه چیز را درک می کنند پس اگر قرار است چیزی در آینده به زور به مغز بچه‌ها وارد شود بهتر است از بچگی به آرامی آموزش داده شود.

 

از این طریق به راحتی می توانیم آینده بچه‌هایمان را تضمین کنیم هم پول‌هایی که خرج ساخت فیلم ها می‌کنیم به هدر نمی‌رود در بخش فیلم های ارزشی نیز شرایط همینطور است. همین ارزش‌های دفاع مقدس، فرهنگ شهادت را اگر از بچگی به خوبی آموزش دهیم آنقدر جدا از نسل های آتی مان نمی‌شویم، شهادت و دفاع مقدس یک تفکر است که نباید از مردم عادی جدا شود همین جوانان عادی ما بودند که به جبهه ها رفتند فرهنگ شهادت را در بیست سالگی به زور نمی‌توان در مغز آدم ها  کرد ، الان آنچه ما از داعش می‌دانیم یک تفکر است که سردمدارانشان بر فکر آدم ها سرمایه گرذازی کرده اند و این تفکر را رشد دادند.

 

خاطرم می‌آید یک مستندی کار می کردم که در آن مشاهده کردم در یک حمله حدود هفتاد تا هشتاد نفر به سمت نیروهایی می دوند و خودشان را منفجر می کنند از این تعداد فقط یکی از آنها به دشمن می‌رسید بقیه در مسیر کشته می شدند بعد منظورم این است که چه تفکری اینها دارند ما دنبال این تفکر باید باشی تا سنین نوجوانی به بچه ها آموزش دهیم در چه فازهایی بروند و در چه فازهایی نروند، البته اگر هم اینکار را نکنیم باز هم سطح سلیقه ها را پایین آورده و به همین فیلم های پرفروش امروز که می‌بینیم بیخود و بی جهت می رسیم.

 

*نظرتان خلاصه درباره جشنواره فیلم کودک؟

به نظر من جشنواره کودک سال به سال افت می کند در شهری که پتانسیل خیلی زیادی برای برگزاری جشنواره دارد در شرایطی که امروز ما داریم همین اتفاق هم غنیمت است من اهل غر زدن نیستم از غر زدن خوشم نمی آید اما یک اکران خوب حداقل چیزی است که ما از یک جشنواره توقع داریم.

 

در نهایت این جشنواره در گذشته معتبر بوده و برگزیدگانش نیز مستقیم به فجر می رفتند امیدواریم امسال هم اینطور باشد با این حال اعتبار جشنواره‌ها فقط به نامشان نیست خیلی از جشنواره ها باید به استاندارد برسند و این خیلی تعیین کننده است.

 

 

 

 

  • 11
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش