یکشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۳
۲۱:۳۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۸۰۱۵۵۸
فستیوال ها و جشنواره های هنری

ابراهیم داروغه‌زاده:

دیگر کاخ جشنواره فیلم فجر نداریم/ به عنوان دبیر دستمزدی نمی‌گیرم

ابراهیم داروغه زاده,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر تاکید کرد دیگر جایی به نام کاخ جشنواره که در دوره‌های قبلی این رویداد سینمایی وجود داشت، نخواهیم داشت.

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر و معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی عصر امروز شنبه ششم آبان با حضور در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور در غرفه خبرگزاری مهر در پاسخ به خبرنگار سینمایی مهر درباره محل برگزاری این دوره از جشنواره برای اهالی رسانه‌ها گفت: در این دوره از جشنواره بی‌شک کاخ جشنواره با مفهومن قبلی نخواهیم داشت چراکه هیچ جای دنیا نیز چنین مفهومی وجود ندارد که یک سالن نمایشی وجود داشته باشد که در آن هم هنرمندان و هم شرکت‌کنندگان و هم رسانه‌ها و هم مدیران فرهنگی هنری و دیگر مهمانان با یکدیگر فیلم‌ها را ببینند.

 

وی ادامه داد: قرار است در این دوره از جشنواره مانند همه جشنواره‌های حرفه‌ای دنیا یک سالن خاص رسانه‌ها داشته باشیم. در این سالن عوامل فیلم‌ها در روزی که فیلم شان نمایش دارد، حضور پیدا کرده و بعد از نمایش فیلم با رسانه‌ها گفتگو می‌کنند. در چنین شرایطی رسانه‌ها این فرصت را دارند که در سالن خاص خود و در یک فضای حرفه‌ای و بدون تنش فیلم‌ها را ببینند و با یکدیگر گفتگو کنند و نقدهای خود را در فضای مناسب بنویسند.

 

دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر با تاکید بر اینکه برنامه ریزی در مسیر رفاه اهالی رسانه است، عنوان کرد: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که در این دوره بیشترین تمرکزمان روی خود فیلم‌ها باشد تا رسانه‌ها زمان بیشتری برای دیدن و نقد کردن فیلم‌ها داشته باشند تا بتوانند به جشنواره و فیلم‌ها کمک کنند و کمتر در این دوره شاهد حواشی باشیم.

 

داروغه‌زاده با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بهترین مکان را برای اهالی رسانه در جشنواره فیلم فجر در نظر بگیریم، گفت: مکان مورد نظر باید جایی باشد که تمام امکانات لازم را داشته باشد و همچنین از دسترسی مناسب برخوردار باشد. این مکان نیازمند فضایی مناسب و امکانات کافی و حرفه‌ای برای خبرنگاران است. در حال حاضر چند گزینه مدنظر داریم که در حال بررسی است که در نهایت یکی را انتخاب می‌کنیم. در این زمینه روابط‌عمومی جشنواره بی‌شک با اهالی رسانه گفتگو و مشورت لازم را دریافت می کند تا بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

 

دو پردیس ملت و چارسو جزو گزینه‌های اصلی به شمار می‌روند و این دو گزینه بیشترین شانس را برای انتخاب دارند البته پیش از این به باغ کتاب نیز سر زده و امکانات آن را بررسی کردیموی در پاسخ به این پرسش که چه گزینه‌هایی برای بررسی در نظر دارند؟ بیان کرد: دو پردیس ملت و چارسو جزو گزینه‌های اصلی به شمار می‌روند و این دو گزینه بیشترین شانس را برای انتخاب دارند البته پیش از این به باغ کتاب نیز سر زده و امکانات آن را بررسی کردیم. باز هم تأکید می‌کنم که همه گزینه‌ها باید مدنظر قرار گیرد تا انتخاب درستی صورت گیرد و در نهایت رضایت رسانه‌ها جلب شود.

 

دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در جواب این نقد که پردیس ملت دسترسی مناسب و پارکینگ کافی ندارد، توضیح داد: یک پارکینگ در این منطقه در حال ساخت است که با شهرداری در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم شرایطی را به وجود بیاوریم که حداقل یک طبقه از این پارکینگ برای جشنواره آماده و قابل استفاده باشد. اگر شهرداری این قول را به ما بدهد که پارکینگ مورد نظر آماده می‌شود، یکی از دل‌نگرانی‌ها درمورد پردیس ملت برطرف می‌شود.

 

داروغه‌زاده همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تعداد ۲۲ فیلم اعلام شده برای نمایش در جشنواره فیلم فجر ثابت می‌ماند یا مانند دوره‌های گذشته در روزهای پایانی این تعداد افزایش پیدا می‌کند؟ بیان کرد: با توجه به جشنواره‌هایی که در سال‌های گذشته داشته ایم به این نتیجه رسیده ایم که تعداد فیلم‌های خوب و استانداردی که می‌تواند در بخش مسابقه جشنواره ورود پیدا کند بین ۲۰ تا ۲۲ فیلم است و دوره هایی که فیلم‌ها از این تعداد بالاتر رفته‌اند، استانداردها پایین آمده و تعداد فیلم‌هایی که کیفیت استانداردی ندارند، بیشتر شده است در نتیجه با این پیش‌بینی که معمولاً بیشتر از ۲۰ تا ۲۲ فیلم در سطح استاندارد برای حضور در بخش مسابقه جشنواره وجود ندارند، به این عدد رسیده‌ایم.

 

وی اضافه کرد: اگر تعداد فیلم‌های خیلی خوب که می‌توانستند در بخش مسابقه شرکت‌ کنند بیشتر بود، بی‌شک خود رسانه‌ها نیز از این حجم تعداد فیلم شکایت نمی‌کردند. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که فیلم‌های بدون صلاحیت وارد بخش مسابقه نشوند.

 

۲۲ فیلم اضافه نمی شود ولی شاید کم شود

این مدیر سینمایی ادامه داد: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که تعداد فیلم‌ها از ۲۲ اثر بیشتر نشود، اما ممکن است که تعداد فیلم‌ها کمتر شود.

 

سینماهایی که از جشنواره سی و پنجم طلبکار هستند، می‌تواند از طریق سازمان سینمایی طلب‌های خود را دریافت کنددبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در پاسخ به این پرسش که انجمن سینماداران نسبت به پرداخت نشدن سهم سینماها از حضور در جشنواره فیلم فجر معترض بوده‌اند، توضیح داد: سینماهایی که از جشنواره سی و پنجم طلبکار هستند، می‌تواند از طریق سازمان سینمایی طلب‌های خود را دریافت کند. درست است که دبیرهای یک جشنواره تغییر می‌کنند، اما سازمان برگزارکننده جشنواره، سازمان سینمایی است. انجمن سینماداران می‌توانند با مکاتبه و با توجه به قراردادهایی که در دست دارند، درخواست‌های مالی خود را اعلام کنند.

 

داروغه‌زاده ادامه داد: اگر بتوانیم سهم گیشه یا سهم فروش بلیت روزانه که در دوره‌های قبل ۱۰ درصد بود، افزایش داده و به ۳۰ درصد برسانیم بخش عمده‌ای از این مشکلات برطرف می‌شود.

 

وی همچنین درباره شفاف‌سازی در زمینه بودجه اختصاص یافته به جشنواره ملی فیلم فجر بیان کرد: فکر می‌کنم این شفاف‌سازی مساله مشکلی نیست و هیچ چیز پنهانی وجود ندارد. سرفصل‌های هزینه‌های جشنواره‌ها کاملاً مشخص است. فکر می‌کنم در دوره‌های قبل نیز تخلفی در این زمینه صورت نگرفته و این مساله را کاملاً بعید می‌دانم چراکه تمام عملیات‌ها و فعالیت‌هایی که سازمان سینمایی انجام می‌دهد، حسابرسی و بازرسی می‌شود. این رقم ۲۰ میلیارد تومان هزینه جشنواره در کنار کل اقتصاد سینمای ایران که بسیار نحیف است اینگونوه به چشم آمده است، اما این نیز کاملاً طبیعی است که هر سال با توجه به تورمی که وجود دارد، بودجه‌ها اضافه شود.

 

دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فجر افزود: نباید فراموش کرد که بخش اعظمی از افزایش هزینه جشنواره‌ها مربوط به برنامه‌هایی است که هر سال به جشنواره اضافه می‌شود. به عنوان مثال سال گذشته جشنواره فجر به کل کاندیداها جایزه داده و مراسمی را برای آنها برگزار کرده‌ و یا در همه استان‌ها نمایش فیلم داشته‌ است. هر کدام از برنامه‌هایی که به جشنواره اضافه می‌شوند و همچنین با افزایش تعداد مهمان‌ها، هزینه های کلی برگزاری جشنواره اضافه می‌شود.

 

برای این جشنواره به عنوان دبیر هیچ قرارداد مالی نخواهم داشت و این به آن معناست که هیچ دریافت مالی ندارموی همچنین تصریح کرد: در این دوره از جشنواره دو مأموریت برای خود در جهت کاهش هزینه‌ها در نظر گرفته‌ایم که شامل این است که تا آنجا که امکان دارد از تمام ظرفیت‌های موجود برای کاهش هزینه استفاده کنیم و بی‌شک آخر جشنواره اعلام می‌کنیم که هزینه‌ها چگونه صورت گرفته است. مساله دیگر انضباط مالی در جشنواره است که این امر از خود من به عنوان دبیر جشنواره شروع می‌شود به گونه‌ای که برای این جشنواره به عنوان دبیر هیچ قرارداد مالی نخواهم داشت و این به آن معناست که هیچ دریافت مالی ندارم.

 

داروغه‌زاده افزود: همچنین با همکاران خودم نیز به توافق رسیده‌ام که سقف دستمزدهایشان نسبت به گذشته کمتر شود و این دستمزدها حتماً به رسانه‌ها اعلام شود.

 

دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در پایان در پاسخ به اینکه آیا تا امروز برآورد هزینه‌ای برای جشنواره صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: همه هزینه‌ها بازمی‌گردد به سرفصل‌های کارهایی که قرار است انجام دهیم. به عنوان مثال اگر قرار باشد افتتاحیه برگزار کنیم، هزینه‌های اضافی دارد و یا اگر قرار باشد به کاندیداها جایزه بدهیم و یا اینکه استان‌ها بخواهند از بودجه سازمان سینمایی استفاده کنند، هزینه‌های مختلفی را دربر دارد، اما بی‌شک تمام تلاش خود را می‌کنیم علیرغم تورم‌هایی که وجود دارد، هزینه برگزاری جشنواره نسبت به دوره گذشته به شکل معناداری کاهش پیدا کند.

 

 

 

 

  • 19
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش