دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
۱۹:۰۷ - ۲۱ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۵۷۸۶
فستیوال ها و جشنواره های هنری

گزارشی از قرارداد جشنواره‌های فجر با یک شرکت تبلیغاتی

محمد حسین میثاقی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
از همان لحظه‌ای که محمدحسین میثاقی، گزارشگر برنامه ۹۰ و مجری برنامه فوتبال ۱۲۰، به عنوان مجری مراسم قرعه‌کشی سینمای رسانه‌ها در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر معرفی شد، باید حدس می‌زدیم که وضعیت این دوره جشنواره، بیش از آنچه فکر کنیم حال‌و هوایی فوتبالی دارد و بزودی سر‌و‌کله شخصیت‌هایی پیدا خواهد شد که در زمین سینما، توپهایی را با هدف و بی‌هدف به این سو و آن طرف شوت خواهند زد.

جام جم،تازه‌ترین نمونه این اعلام حضور به یک شرکت تبلیغاتی مربوط می‌شود که قراردادی سه ساله با ارشاد منعقد کرده و اسپانسر جشنواره‌های فیلم، تئاتر و موسیقی فجر شده است. ربط و پیوند این شرکت به فوتبال هم براساس یک جست‌وجو در اینترنت مربوط به جدل و چالش با فدراسیون فوتبال است؛ سبقه‌ای که اگر در عالم فرهنگ و هنر روی دهد می‌توان آن را برای جشنواره فیلم فجر و دیگر جشنواره‌های هنری کشور هم متصور بود و عرق سرد (دست بر قضا اسم یکی از فیلم‌های شرکت‌کننده در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر که موضوعی فوتبالی دارد) بر پیکر سینما بنشاند.

 

جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور در این دوره به شکل عجیبی به سمت کوچک‌سازی می‌رود و سیاست مدیران این جشنواره و اقدامات این چند وقت اخیر آنها، در راستای هرس کردن شاخ و برگ‌ها و چه‌بسا ریشه‌های این رویداد است. کم شدن تعداد فیلم‌های بخش سودای سیمرغ، حذف بخش تاثیرگذار و پرخروجی نگاه نو (فیلمسازان فیلم اولی)، حذف برگزاری جشنواره در استان‌های سراسر کشور و به‌جای آن تمرکز کامل بر تهران، کاهش تعداد جوایز فنی، خداحافظی با برج میلاد و انتقال به پردیس ملت، حذف تشریفات و ... چشمه‌هایی واضح از سیاستگذاری دبیر و دست اندرکاران سی و ششمین جشنواره فیلم فجر است. کوچک کردن یک رویداد بزرگ و باریشه که برخی آن را به نفع پررنگ کردن جشن خانه سینما می‌دانند، روی مشارکت سینماگران هم تاثیرگذاشته و باعث غیبت بسیاری از بزرگان فیلمسازی در دوره پیش رو شده است. چند کارگردان چهره همچون ابوالحسن داوودی هم با وجود آماده بودن فیلمشان، ترجیح دادند آخرین ساخته‌های خود را به جشنواره ارائه ندهند.

 

مساله مهم این‌که مسئولان جشنواره فجر همه این تغییرات و حذفیات را به بهانه کاهش هزینه‌ها انجام داده‌اند، اما در این صورت بحث بودجه مصوب حدودا ۱۲ میلیارد تومانی و حضور اسپانسر برای این دوره در هاله‌ای از ابهام و سوال خواهد بود. اگر آن همه بخش و جایزه و فیلم حذف شده، پس این میزان بودجه و اسپانسری اینچنین چه توجیهی دارد و قرار است این پول‌ها کجا و برای چه کسانی هزینه شود؟

 

اسپانسر خوب یا بدقول؟

درحالی‌که جشنواره فیلم فجر هنوز حرفی از اسپانسر خود به میان نیاورده، اما طبق آنچه یکی از مدیران و کارشناسان جذب اسپانسر این شرکت، در گفت‌وگو با ما بیان کرده، انعقاد قرارداد سه‌ساله‌ای میان این اسپانسر و وزارت ارشاد را برای جشنواره‌های فیلم فجر، جهانی فیلم فجر، موسیقی فجر و تئاتر فجر تائید کرد. این در حالی است که چند شرکت نیز طی پیگیری‌های خبرنگار ما اعلام کردند برای تبلیغات در جشنواره فیلم فجر با این شرکت به عنوان اسپانسر جشنواره وارد مذاکره شده اند که این نیز گویای این است که باوجود محافظه‌کاری برگزارکنندگان جشنواره، واقعا این شرکت اسپانسر بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور است.

 

هنوز مشخص نیست که مسئولان ارشاد و جشنواره فیلم فجر برچه مبنایی با یک شرکت تبلیغاتی قرارداد همکاری جهت اسپانسری و حمایت مالی امضا کرده‌اند و آیا مدیران جشنواره فیلم فجر از این پرونده و سابقه آن باخبر بوده‌اند یا نه. بحث دیگر درباره مدت سه ساله قرارداد است؛ شرکتی خصوصی که برای نخستین بار با جشنواره‌ای به اهمیت فیلم فجر (همین‌طور دیگر جشنواره‌های هنری همچون تئاتر و موسیقی) طرف حساب می‌شود، چرا باید درصورت عملکرد نامناسب، دو سال دیگر همکاری‌اش را با این جشنواره‌های مهم فرهنگی و هنری ادامه دهد؟

 

ضمن این‌که واگذاری بحث مالی و اسپانسری جشنواره فیلم فجر به‌طور کلی و کنتراتی به یک شرکت تبلیغاتی، نگرانی‌هایی را هم درباره قطع پیوند میان فرهنگ و حوزه‌های اقتصادی به وجود می‌آورد و جشنواره مهم و استراتژیکی چون فیلم فجر به عنوان رویدادی ذاتا انقلابی (کاری به عدول فرهنگی غیرمرتبط با آن در این سال‌ها نداریم)، که باید ارتباط مستقیمی با بازوهای اقتصادی و نهادهای مختلف سرمایه‌گذاری برای ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی و تاثیرات بیشتر بر اهالی سینما و مخاطبان داشته باشد، همه این عرصه تعیین‌کننده را به یک شرکت خصوصی واگذار کند؟ شرکتی که ممکن است گرایش و سلیقه‌اش چندان همسو با ذات و ماهیت جشنواره‌ای ملی و دولتی چون فیلم فجر نباشد.

 

قرعه‌کشی فیلمی ـ فوتبالی

صبح روز گذشته، مراسم قرعه‌کشی برنامه نمایش فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه‌ها با حضور عوامل فیلم‌های بخش سودای سیمرغ و جمعی از خبرنگاران در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. سیروس الوند، رسول صدرعاملی، مانی حقیقی، هومن سیدی، مهران احمدی، روح‌الله حجازی، فریدون جیرانی، محمود گبرلو، منیژه حکمت، غلامرضا موسوی، اصغر نعیمی، جعفر گودرزی، حمیدرضا مدقق، خسرو معصومی و پوریا آذربایجانی از جمله افراد حاضر در این مراسم بودند. اجرای این مراسم را هم محمدحسین میثاقی، گزارشگر و مجری فوتبال به‌عهده داشت و با عبارات و شوخی‌هایی فوتبالی، حال و هوایی ورزشی به این برنامه داده بود. نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر را در جدول روبه‌رو ملاحظه می‌کنید. سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با دبیری ابراهیم داروغه‌زاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن برگزار می‌شود.

 

 

 

  • 16
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش