چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
۲۰:۳۰ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۵۷۹۹
فستیوال ها و جشنواره های هنری

تنگه ابوقریب بهترین فیلم/ سارا بهرامی بهترین بازیگر نقش اول زن/ امیر جدیدی بهترین بازیگر مرد

مراسم اختتامیه و معرفی برندگان سیمرغ بلورین سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و سید عباس صالحی وزیر ارشاد برپا شد.

به گزارش ایسنا، شامگاه یکشنبه ۲۲ بهمن ماه؛ مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر که با نیم ساعت تاخیر آغاز شد با پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت قرآن مجید همراه بود.

مجری این‌ مراسم طبق اعلام قبلی رضا رشیدپور بود؛ بخش اول برنامه با اجرای زنده یک قطعه موسیقی توسط رضا بهرام شروع شد و پس از آن دبیر جشنواره ابراهیم داروغه زاده در سخنانی با اشاره به اینکه صحبت‌هایش ارتباط با جشنواره ندارد، گفت: شهریور سال ۵۹ را خیلی‌ها به یاد دارند که دشمن به کشور ما حمله کرد و بخش زیادی از کشور در اختیار دشمن قرار گرفت و هشت سال طول کشید تا آن‌ها را به سختی از مرزهای خود بیرون کنیم. همین چند سال قبل دشمنان سعی کردند جنگی دیگر در کشور راه بیندازند و دولتی به اسم داعش راه انداختند. 

او افزود: اما این بار عزیزان کشور تجربه داشتند و نگذاشتند که دشمن وارد خاک ما شود و من می‌خواهم به احترام آن‌ها و خانواده‌هایشان یک دقیقه بایستیم و آن‌ها را تشویق کنیم.

سپس سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جایگاه حاضر شد تا پیام ریاست جمهوری را قرائت کند.

در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران را قرائت کرد.

پیام حسن روحانی به جشنواره‌ی فیلم فجر

متن این پیام به شرح زیر است:«امروز، اهل نظر دیگر فرهنگ را فقط زیربنا یا صرفاً روبنای توسعة جوامع نمی‌­دانند. امروز، «فرهنگ» هم زیربنا و هم روبنا است. ما در جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ را به عنوانِ مهمترین مقصد و غایتِ برنامه‌­های توسعه می‌­شناسیم.

ظهور همزمان سه پدیدة: اینترنت، تلفن‌های همراه هوشمند، شبکه­های اجتماعی که جمع آنها سودای غلبه بر نظام رسانه‌­ای و قلب و روح و فکر تمامی ساکنان کرة خاکی را دارند، دست‌­اندرکاران سینمای ما را بر آن می‌­دارد تا به مثابه محتوای فکری و هنری، این ابزار و امکانات را به کمال به خدمت بگیرند و سینمای مقتدرِ ما در این عرصه، ابتکار عمل را در دست خود داشته باشد! عرصه­‌ای که جامعه در آن آگاهی خودش را جست‌وجو می‌­کند.

سینما امکان نقد و گفت­‌و­گو دربارة مسائل و موضوعات مهّم را برای گروه‌­های متنوع جامعه فراهم می‌­کند و این آغاز هر نوع بهبودی در زندگی و حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ماست.

مردم در عمقِ داستان­‌های سینمایی به دنبال زندگی، هویت، رؤیاها، رنج‌­ها، شادی‌­ها و امیدهای خود می­‌گردند. شاید این وجهِ سینما، از علل مهّم جذّابیّت‌­های مردمی­‌اش باشد. سینما می­‌تواند چنین بستری را برای جستجوی جمعی – با هدفِ کمک به یافتنِ پاسخ‌­های مردمِ ما فراهم کند. سینمایِ ما هرگاه که به ایفای چنین نقش و مسئولیتی نزدیک شده، توانسته است به جای تقلید، بر نوآوری­‌های خودش تکیه زَنَد و آوازه­اش را در جهان منتشر کند.

سینما یکی از کارآمدترین ابزار فرهنگی و هنری است که بشر امروز برای معرفی و انتقال پیام‌­ها و مواریث و دستاوردهای تمدنیِ خود کشف کرده است. امّا تمدنی می­‌تواند امید به ماندگاری، باروری و بازتولید ارزش­‌هایش داشته باشد که فرآیند انتقالِ توأم با ارتقاء خود را مدیریت کند، آن را حیاتی بداند، نسبت به نقاط قوت و ضعف خود از منظری استراتژیک، احاطه یابد و آنی از تزریق «امید» به جامعه غافل نشود.

سینمای ما باید حوزة فرهنگی و تمدّنیِ خود را مجدداً بشناسد و در عین اینکه همواره «فرهنگ دینی و ملی » و «مسائل ایران» مهمترین محور و موضوعش است، به دنبال کسب سهمی هر چه فزون­‌تر از میدان فرهنگ و هنر دیگر سرزمین‌­ها و نیز اقتصادِ جهانیِ صنعت تصویر باشد! برای نیلِ به این منظور، باید امکانات، قابلیت‌­ها و ظرفیت­های ملّی و بین‌­المللی خود را هر روز ارتقاء بخشیم. در این زمینه، توسعة نیروی انسانی، توسعة سازمانی، توسعة منابع سرمایه، توسعة فناوری، فراهم‌سازی زیرساخت‌­های حقوقی و تجهیزاتی، فعّال­ شدن در صحنة دیپلماسی فرهنگی جهان، بِرندسازی، بازارسازی و توسعة خلاق بازار و سرانجام طراحی و تدوین استراتژی‌­های عرضة محصولات از مهم­ترین برنامه‌­های سینمای ایران ما خواهد بود. سینمایی که دیگر با مجموعه­ای از سالنهای­ نمایش تعریف نمیشود، بلکه وب‌سایت‌­ها، شبکه‌­های اجتماعی و بسیاری از تصویرافزارها که امکان پخش تصویر متحرک را دارا هستند، به نوعی در حیطة صنعت تصویر و سینما واقع می‌شوند.

سینمای ما باید با جذب انبوه جوانان با استعداد، خوش­ قریحه و اندیشمند از گسترة ایران ­زمین، ریشه در خاک و سَر بر آسمان سایَد.

اشتغال­‌زایی عظیم سینما، توانمندی آن در ایجاد نشاط و امید در جامعه و آموزنده بودن از ویژگی­‌های این سینما است. سینمای ما با بیان علمی و هنری مشکلات جامعه و نقد سیاست‌­ها، رویکردها و عملکرد دولت و مؤسسات تأثیرگذار جامعه، می‌­تواند عامل پیشرفت، توسعه و رفع موانع پیش­روی جامعه باشد.

امام(ره) فرمودند: در جمهوری اسلامی همه باید با انتقادها و طرح اِشکال­‌ها، راه را برای سعادت جامعه باز کنند (صحیفة نور، جلد ۱۴، صفحه ۲۴).

سینما با بیان و طرح مسائل و نظریات جدید می­‌تواند جامعه را برای مواجهة با آنها آماده سازد. با رفتن به فضاهای طبیعی و تاریخی سرزمین‌مان و نیز بازتاب و معرفی هزاران رسم و واقعة آیینی، دینی و ملّی به کمک پیشرفت صنعت گردشگری بشتابد و با نگاه دانش­بنیان باعث پیشرفت فناوری و توسعة استارت­ آپ­ها شود.

این سینما قادر است آرامش روانی به جامعه ببخشد، به حفظ ثبات اجتماعی و التیام گُسست­ها مرهم باشد، با­نشاط و نشاط­ آفرین باشد، قانون و اخلاق را که مؤلّفه­‌های تنظیم­ کنندة روابط اجتماعی هستند، تحکیم بخشد، احساس امنیّت، استقلال و اقتدار ملی را تقویت کند، اما خود نیز باید از امنیّت و آرامش خاطر درونی برخوردار باشد و جهان را عرصه پرواز خود بداند. من سینما را بخش مهمّی از راه‌حل‌های مسائل و مشکلات امروز و فردای ایران و جوانان عزیزمان می‌دانم و نه مشکل!»

پس از قرائت پیام حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که نسبتا طولانی بود، رشیدپور اشاره کرد که اگر رییس جمهور این‌قدر با سینماگران صحبت دارد، بهتر است هر از چندی دیدار داشته باشند و این دوری و دوستی خیلی خوب نیست.

محمد مهدی حیدریان: سینمای ما زنده است

سپس محمدمهدی حیدریان معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه سی و ششمین  جشنواره فیلم فجر سخنرانی کرد.

متن سخنان رئیس سازمان سینمایی که از روی متن قرائت می‌شد به شرح زیر است:

 «تبریک و سلام بر مردمی که امروز در جشن آغاز چهلمین فجر انقلاب اسلامی پرچم این نعمت چهل ساله را در نسیم نجواگر سرود جاودانه این مرز پر گهر و این سرای امید در گستره‌ ایران زمین به اهتزار در آورند و با درود بی‌کران به روح معمار خردمند انقلاب اسلامی و تبریک به مقام معظم رهبری در آستانه چهل سالگی این انقلاب شکوهمند.

سلام و خیر مقدم به هنرمندان و سینماگران ارجمند، به مسئولین و خدمتگزاران مردم، به معاون اول رئیس جمهور، به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به نمایندگان و اعضای مجلس شورای اسلامی، و نیز شورای شهر، به همه اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی و خبرنگاران گرامی که با همراهی ایشان، فراگیری و شکوه این دوره، بیش از پیش محقق و متجلی شد.

سلام و سپاس نثار همکاران تلاش‌گرم در سازمان امور سینمایی کشور و دبیرخانه جشنواره ملی فیلم فجر.

سلام بر همه شما که آمده‌اید تا با هم ورق زرین دیگری را بر کارنامه سینمای پر افتخار سرزمین‌مان بیافزاییم.

به رغم رشد سیصد درصدی اقبال شما به دیدن فیلم‌ها، هنوز تا کسب سهمی  درخور از اوقات شما راهی دراز در پیش داریم. اما مردم ما در همه جای ایران باید به سینما بروند و این بر عهده ما و همراهی و پشتیبانی سایر مسئولین در دولت و مجلس است که هر چه زودتر امکان تحقق عدالت فرهنگی را در این عرصه فراهم سازند.

طبق آمار سی کشور در جهان صاحب صنعت تولید فیلم هستند و کشور ما در این میان جایگاهی مطلوب دارد. اما ما باید سهم خود را از جغرافیای فرهنگی و طبعاً از اقتصاد ده‌ها میلیارد دلاری صنعت تصویر بیش از پیش مطالبه کنیم. باید برای تحقق آینده مطلوب به کمک سینما در عرصه‌های مختلف، خلق فرصت کنیم. این خلق فرصت‌ها، ایجاد جریانات اجتماعی می‌کند که به طور طبیعی آسیب پذیری و غافلگیری ما را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی به حداقل می‌رساند.

لازمه این کار پایداری تصمیم‌های کلان و ثبات در سیاست‌هاست که به یاری خدا و مشارکت صاحبان هنر و اندیشه برنامه جامع سینما تهیه شده و من بعد چارچوب تصمیمات اجرایی را تعیین و تنظیم می‌کند.

آثار عرضه شده در سی‌و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر، حکایت از آن دارد که این سینما حرکت خود را به سوی حرفه‌ایتر شدن، به خوبی استمرار بخشیده است و این پیام را به مخاطبین خود می دهد که سینمای ما زنده است، چون جامعه ما زنده است و سینمایی به‌روز را طلب می‌کند.

حضور فیلم‌های خوش ساخت با مضامین اجتماعی ، کمدی، دفاع مقدس و مقاومت، در قالب‌های داستانی، انیمیشن و مستند- مجموعه متنوعی را به جامعه عرضه داشت که امید به آینده درخشان این سینما را بیش از پیش نمایان می‌سازد. فیلم‌های اجتماعی این دوره، ضمن نگاه نقادانه به مسائل و معضلات جاری، هم از سیاه‌نمایی های مرسوم فاصله گرفته‌اند و هم با بیان سینمایی حرفه‌ای‌تر و هنرمندانه‌تر امیدآفرینی کرده‌اند.

کسی از دیدن فیلم‌های کمدی خجالت‌زده نمی‌شود. فیلم‌های کمدی این دوره را خوش ساخت و محترمانه-در عین پرداختن به موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می‌یابیم. فیلم‌های«دفاع مقدس» نگاه و تاریخچه بدیعی را به مردم- خاصه جوانانی که آن روزها و آن واقعه خطیر را ندیده‌اند- با هنرمندانه‌ترین بیان و فنی‌ترین وجوه، عرضه کرده‌اند. در موضوع دشوار «انیمیشن» نیز توانسته‌ایم تا بخش عظیمی از عقب ماندگی تاسف‌بار  خود از جهان انیمیشن را جبران و راه ده-پانزده ساله‌ای را جهش‌وار با موفقیت طی کنیم و به مرزهای استاندارد جهانی بسیار نزدیک شویم. در موضوع فیلم‌های سینمایی موصوف به «مقاومت» نیز مضمون تازه‌ای را تجربه می‌کنیم که باید شاهد آثار آن، هم در افق پیش روی سینمای کشورمان و هم در سطح سینمای جهان باشیم.

اما جوانان و فیلم‌ اولی‌های این دوره، هم حرفه‌ای وارد صحنه شده‌اند و توقع جامعه سینمایی و مخاطبین را از خود، ارتقاء بخشیده‌اند. سینمای آینده ایران سنیمایی است متکی به نیروی جوان و ذهن خلاق آنان. به یاری پروردگار، برآنیم تا از سال آینده جشنواره مستقل فیلم‌های اول را نیز برپا کنیم.

از منظر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، نکته بسیار مهم در این باره این است که رشد سینمای ما در تمامی ابعاد آن صورت گرفته است و منحصر به یک بخش از این صنعت و هنر بزرگ نبوده. این‌ها پیش درآمد است، امیدوار کننده است، اما کافی نیست.

این سینمایی قدرتمند بیش از پیش با احساس مسئولیت اجتماعی وارد عرصه‌ها و شئون اجرایی کشور خواهند شد. تلاش خواهد کرد تا با پرهیز از تنش‌ها، مانع فرسایش فرهنگی و اجتماعی جامعه شود و در صدد خواهد بود تا از طریق بازخوانی مجدد نقش نهادهای اصلی تولید کننده ارزش در جامعه، مرجعیت «فرهنگی» را احیاء کند و ظرفیت‌های خود را برای گفت‌وگوی درون تمدنی و نیز با جامعه جهانی ارتقاء بخشد.

طبعاً چنین سینمایی با نگاه به آینده و نقد عالمانه-منصفانه و در چارچوب منافع مل می‌رود تا «کابوسهای» آفریده شده برای جوانان را به «امید» و «امیدواری» تبدیل کند. کابوس زدگی، دشمن خلاقیت، نشاط، کار و تلاش، ایده و ابتکار و هر گونه انگیزه بهبود است. درست برعکس «امید» و «امیدواری».

اگر ما «امید» در جامعه نیافرینیم، مرتباً آن را بازتولید نکنیم و براساس آن، آینده خود را  ترسیم و معنا ننماییم، یقیین بدانید روز بیگانگان برای جامعه ما، آینده مطلوب‌شان را تعریف، القاء و ترسیم خواهند کرد. 

تمامی دست‌اندکاران صنعت تصویر کشور آماده‌اند و پرتوان به پیش خواهند رفت و از سرزنش‌های خارهای مغیلان، غم به قلبشان راه نمی‌دهند و این فرموده رهبری معظم انقلاب را ره توشه خود ساخته‌اند که: «سینما کلید پیشرفت کشور به میزان زیادی دست شما سینماگران است.

و السلام.»

معرفی برندگان سیمرغ بلورین سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

در ادامه این مراسم و پس از سخنرانی رییس سازمان سینمایی، از جمشید مشایخی یاد شد که در بیمارستان بستری است و پیامی ویدیویی برای جشنواره منتشر کرده بود.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به "حیوان" تعلق گرفت

اولین بخش اهدای جوایز سودای سیمرغ با حضور رسول صدرعاملی یکی از اعضاء هیات داوران بود که سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به فیلم "حیوان" بهمن و بهرام ارک اهدا شد.

نامزدهای جشنواره‌ی فیلم فجر بدین شرح هستند:

سیمرغ بهترین طراحی لباس با حضور کمال تبریزی،بهرام بدخشانی،فرشته طائرپور،رسول صدرعاملی،حسن خجسته از داوران جشنواره اهدا شد به سارا خالدی زاده برای "بمب،یک عاشقانه". 

نامزدهای این بخش عبارتند از: "بمب؛ یک عاشقانه" سارا خالدی زاده، "خجالت نکش" رعنا امینی،"سوتفاهم" سارا سمیعی، "شعله‌ور" ، "مغزهای کوچک زنگ زده" مارال جیرانی.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه با حضور فرشته طائرپور،خسرو دهقان،رسول صدرعاملی،حسن خجسته،بهرام بدخشانی داوران جشنواره اهدا شد به عباس بلوندی برای "سرو زیر آب".

نامزدهای این بخش عبارتند از: "بمب" محسن شاه ابراهیمی،"تنگه ابوقریب" محمدرضا شجاعی، "دارکوب" آیدین ظریف، "سرو زیر آب" عباس بلوندی، "سوتفاهم" کیوان مقدم.

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی با حضور خسرو دهقان، رسول صدرعاملی،حسن خجسته و بهرام بدخشانی از داوران جشنواره اهدا شد به سعید ملکان برای "تنگه ابوقریب".

نامزدهای این بخش عبارتند از: سعید ملکان "تنگه ابوقریب"، عباس عباسی "چهارراه استانبول"، فاطمه کمالی و زهرا کمالی "دارکوب"، مهرداد میرکیانی "شعله ور"، بابک اسکندری "کامیون".

سیمرغ بلورین بهترین تدوین با حضور داوران بخش سودای سیمرغ اهدا شد به بهرام دهقانی و محمد نجاریان برای "عرق سرد".

بهرام دهقانی پس از اینکه مطمئن شد برادرش خسرو دهقان که عضو هیات داوران است به او رأی نداده، گفت: امیدوارم از این پس سهیل ‌بیرقی (کارگردان عرق سرد) را کمتر اذیت کنند تا فیلم‌هایش را با آرامش نمایش دهد و تشکر  می‌کنم از باران کوثری که اگر او نبود، تدوین به این خوبی انجام نمی‌شد.

نامزدهای این بخش عبارتند از: مهرداد خوشبخت "به وقت شام"، فرزاد هوتهم "دارکوب"، بهرام دهقانی و محمد نجاریان "عرق سرد"، مصطفی خرقه پوش "کامیون"،مهدی سعدی "مغزهای کوچک زنگ‌زده". 

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری با حضور داوران بخش سودای سیمرغ اهدا شد به رشید دانشمند برای "تنگه ابوقریب". 

رشید دانشمند از یدالله نجفی صدابردار با سابقه سینما که دو سال از درگذشت او می‌گذرد یاد کرد و جایزه‌اش را به مادرش تقدیم کرد.

نامزدهای این بخش عبارتند از: ایرج شهزادی "بمب،یک عاشقانه"، طاهر پیشوایی "به وقت شام"، رشید دانشمند "تنگه ابوقریب"، مهران ملکوتی "سوتفاهم"،مهران ملکوتی "مغزهای کوچک زنگ زده".

سیمرغ بهترین صداگذاری با حضور داوران بخش سودای سیمرغ که در این بخش محمدرضا فروتن، دیگر داور هم به این جمع پیوست، اهدا شد به علیرضا علویان برای فیلم‌های "به وقت شام" و "مغزهای کوچک زنگ زده".

نامزدهای این بخش عبارتند از: بهمن بنی‌اردلان "امپراتور جهنم"، علیرضا علویان "به وقت شام"، امیرحسین قاسمی "تنگه ابوقریب"، امین شریفی و بابک شکیبا "شعله ور"، علیرضا علویان "مغزهای کوچک زنگ زده".

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری با حضور هیات داوران اهدا شد به علیرضا زرین‌دست برای "سرو زیر آب". 

این فیلمبردار با قدردانی از داوران؛ از تهیه کننده و کارگردان سرو زیر آب (حامد حسینی و محمدعلی باشه آهنگر) هم تشکر کرد.

نامزدهای این بخش عبارتند از: محمود کلاری "بمب؛یک عاشقانه"، حمید خضوعی ابیانه "تنگه ابوقریب"، علیرضا زرین دست "سرو زیر آب"، فرشاد محمدی "عرق سرد"، پیمان شادمانفر "مغزهای کوچک زنگ زده".

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری با حضور بهرام بدخشانی و رسول صدرعاملی داوران جشنواره  به "چهاراه استانبول" فرید ناصر فصیحی اهدا شد.

نامزدهای این بخش عبارتند از: محمد لطفعلی "بمب، یک عاشقانه"، سید هادی اسلامی "به وقت شام"، حسن ایزدی، محمد برادران، جواد مطوری و محسن خیرآبادی "تنگه ابوقریب"، فرید ناصرفصیحی "چهارراه استانبول"، محمد خاکزاد "سرو  زیر آب"، سینا قویدل "ماهورا" و "لاتاری".

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی با حضور دکتر حسن خجسته،بهرام بدخشانی و رسول صدرعاملی از داوران این رویداد اهدا شد به محسن روزبهانی برای "تنگه ابوقریب".

نامزدهای این بخش عبارتند از حمید رسولیان "ماهورا"، عباس شوقی "بمب؛ یک عاشقانه"، محسن روزبهانی برای سه فیلم "به وقت شام"، "تنگه ابوقریب" و "سرو زیر آب".

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن با حضور داوران بخش سودای سیمرغ اهدا شد به کارن همایون‌فر برای "به وقت شام".

کارن همایونفر پس از دریافت جایزه خود بیان کرد: از هیأت داوران و ابراهیم حاتمی کیا تشکر می‌کنم که هر بار با ایشان کار می‌کنم، می‌فهمم آهنگساز هستم و این جایزه به خودشان تعلق دارد و نیز به کسانی که جان خود را داده‌اند تا ما اینجا باشیم و جشن بگیریم.

نامزدهای این بخش عبارتند از: کارن همایونفر "به وقت شام"، النی کاریندو "بمب؛یک عاشقانه"، حامد ثابت "تنگه ابوقریب"، بهزاد عبدی "دارکوب"، سهراب پورناظری "شعلهور"، کارن همایونفر "عرق سرد".

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن با حضور هیات داوران اهدا شد به سحر دولت‌شاهی برای فیلم‌های "عرق سرد" و "چهارراه استانبول".

سحر دولت‌شاهی با تشکر از هیات داوران و مصطفی کیایی که سه بار تجربه همکاری با او داشته است گفت: امیدوارم این جشنواره جشن واقعی خانواده سینما باشد و یا همدیگر تجدید دیدار کنیم و دلخوریها کمتر شود.‌

نامزدهای این بخش عبارتند از: سحر دولتشاهی "عرق سرد"، سحر دولتشاهی "چهارراه استانبول"، لیلی رشیدی "عرق سرد"، نگار عابدی "دارکوب"، هدا زین العابدین "عرق سرد".

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد اهدا شد به جمشید هاشم‌پور برای فیلم "دارکوب" که دخترش جایزه را دریافت کرد و این هنرمند در مراسم حاضر نبود.

نامزدهای این بخش عبارتند از: سیامک انصاری "بمب"، فرهاد اصلانی "مغزهای کوچک زنگ زده"، پژمان جمشیدی "سوتفاهم"، جمشید هاشم‌پور "دارکوب"، مسعود کرامتی "چهارراه استانبول"، نوید پورفرج "مغزهای کوچک زنگ زده"

در بخش بهترین فیلمنامه در این بخش دو سیمرغ با هماهنگی دبیر جشنواره اهدا شد به کامبوزیا پرتوی برای فیلمنامه"کامیون".

کامبوزیا پرتوی سیمرغ‌اش را به سعید آقاخانی بازیگر فیلمش اهدا کرد و معتقد بود بازی سعید آقاخانی را داوران ندیده‌اند.

پرتوی پیش از دریافت جایزه خود گفت: قبلا گفته بودم داوران بعد از مراسم شام خانه ما بیایند ولی چون یه سعید آقاخانی جایزه ندادند حرفم را پس می‌گیرم.

او سپس از این بازیگر دعوت کرد تا روی صحنه بیاید و جایزه اش را به وی تقدیم کرد.

پرتوی هچنین افزود: این سومین جایزه فیلمنامه‌ کامیون است و به همین دلیل به راحتی آن را اهدا کردم.

آقاخانی هم گفت: امسال بازیها خیلی خوب بود به ویژه "تنگه ابوقریب" و "مغزهای کوچک زنگ زده" که انتخاب را سخت می‌کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه هم به هومن سیدی برای "مغزهای کوچک زنگ زده" اهدا شد.

هومن سیدی گفت: کم کم داشتم فکر می کردم مراسم را اشتباه آمدم و برنامه سالن دیگری است.

او در ادامه از داوران تشکر کرد و خطاب به بازیگرانش فرهاد اصلانی و نوید محمدزاده گفت که شما عالی و درجه یک هستید.

سپس جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم فجر به پیمان معادی برای فیلم "بمب یک عاشقانه" اهدا شد.

معادی با اشاره به اینکه جایزه برایش ارزشمند است از احسان رسول اف (تهیه‌کننده) قدردانی کرد.

نامزدهای این بخش عبارتند از:"بمب" پیمان معادی، "سرو زیر آب" محمدعلی باشه آهنگر و حامد باشه آهنگر، "شعلهور" هادی مقدم دوست و حمید نعمت‌الله، "کامیون" کامبوزیا پرتوی، "مغزهای کوچک زنگ زده" هومن سیدی.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی؛ در این بخش نیز دو سیمرغ اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به ابراهیم حاتمی‌کیا برای به "به وقت شام"

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به بهرام توکلی برای "تنگه ابوقریب"

نامزدهای این بخش عبارتند از: "به وقت شام" ابراهیم حاتمی کیا، "تنگه ابوقریب" بهرام توکلی، "دارکوب" بهروز شعیبی، "سرو زیر آب" محمد علی باشه آهنگر، "کامیون" کامبوزیا پرتوی، "مغزهای کوچک زنگ زده" هومن سیدی.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن اهدا شد به "سارا بهرامی" برای دارکوب.

سارا بهرامی که هیجان زده بود گفت: خیلی این جایزه برایم ارزشمند است و از بهروز شعیبی، محمود رضوی و داوران و نیز همکارانم‌ در فیلم "دارکوب" تشکر می‌کنم.

او همچنین از امین حیایی تشکر کرد و گفت که آقای حیایی شما راست می‌گفتید؛ هر کسی نردبام خودش است. سارا بهرامی سپس جایزه را به خانواده‌اش تقدیم کرد.

نامزدهای این بخش عبارتند از: سارا بهرامی "دارکوب"، باران کوثری "عرق سرد"، شبنم مقدمی "خجالت نکش"، ماهور الوند "چهارراه استانبول"، مهناز افشار "دارکوب"، هانیه توسلی "سوتفاهم".

دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد به امین حیایی برای فیلم "شعله‌ور" اهدا شد و سیمرغ بلورین این بخش تعلق گرفت به امیر جدیدی برای فیلم‌های "تنگه ابوقریب" و "عرق سرد".

نامزدهای این بخش عبارتند از: امیر جدیدی "تنگه ابوقریب" و "عرق سرد"، امین حیایی "شعله ور"، رضا عطاران "مصادره"، سعید آقاخانی "کامیون"، نوید محمدزاده "مغزهای کوچک زنگ زده".

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به "تنگه ابوقریب" به تهیه‌کنندگی سعید ملکان اهدا شد.

ملکان با دعوت از اعضای گروه این فیلم که در سالن حاضر بودند، گفت: شیرین‌ترین لحظه برای من زمانی بود که با درج نام شهدای گردان عمار روی پرده، مردم آنها را تشویق می‌کردند.

نامزدهای این بخش عبارتند از:"بمب" پیمان معادی و احسان رسول اف، "به وقت شام" محمد خزاعی، "تنگه ابوقریب" سعید ملکان، "دارکوب" محمود رضوی، "سرو زیر آب" سید حامد حسینی،"کامیون" کامبوزیا پرتوی، سعید سعدی "مغزهای کوچک زنگ زده".

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه "هنر و تجربه" بدون معرفی کاندید با حضور هیات داوران بخش "سودای سیمرغ" اهدا شد به هومن سیدی برای "مغزهای کوچک زنگ زده".

هومن سیدی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: اصلا نمی‌دانستم چنین جایزه‌ای وجود دارد و من کلیشه‌ای‌ترین جمله را می‌گویم که جایزه‌ام را از مردم گرفته‌ام.

رضا مقصودی هم با اشاره به سخنان هومن سیدی مبنی براینکه او هم نمی‌دانسته چنین جایزه‌ای هست از زحمات احمد مهرانفر بازیگر فیلمش تشکر کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول به رضا مقصودی برای فیلم "خجالت نکش" اهدا شد.

سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی هم با حضور اسحاق جهانگیری به فیلم "سرو زیر آب" به تهیه کنندگی حامد حسینی رسید.

سیمرغ بهترین فیلم برگزیده تماشاگران با دعوت از منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و ابراهیم داروغه‌زاده و با همراهی معاون اول رئیس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی اهدا شد به "مغزهای کوچک زنگ زده" به کارگردانی هومن سیدی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی.

 تمام عوامل فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»  به دعوت تهیه‌کننده روی صحنه آمدند تا قاب پایانی این مراسم باشند.

منوچهر شاهسواری هم پیش از اعلام رای مردمی گفت: به همه‌ی کسانی که پیگیر آرای مردمی بودند باید بگویم فاصله فیلم ششم تا اول ۳۸ صدم درصد بود  و باعث خوشحالی است که بگویم فیلمهای مستند در میانه آرا بودند.

مدیرعامل خانه سینما در ادامه گفت: هم‌پیمانی ما سینماگران با هیچ تیری از بیرون شکافته نمی‌شود و هیچ کس در بیرون حق ندارد حرفی بزند و نمی‌تواند آن را دو تکه کند.

تقدیر از "نورالحلی" خبرنگار مستند "زنانی با گوشواره‌های باروتی"

در بخشی از مراسم پایانی جشنواره‌ی فیلم فجر با حضور دبیر جشنواره و خانواده شهید معز غلامی از خبرنگاری که در فیلم مستند "زنانی با گوشواره‌های باروتی" حضور داشت، نور الحلی تقدیر شد و مادر شهید غلامی هدیه‌ای را به وی تقدیم کرد.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

در حاشیه

در نیمه این مراسم سالار عقیلی هم قطعاتی همچون "ایران، ایران" و تیتراژ سریال "هانیه" را اجرا کرد که یکی از آن‌ها همراه با یادی از زنده‌یاد افشین یداللهی (ترانه‌سرا) بود.

او در قطعه بعدی‌اش هم با اشاره به درگذشت افشین یداللهی قطعه «خون غزل» را اجرا کرد و گفت: این از آخرین همکاری ما باهم بود.

سالار عقیلی در پایان قطعه‌ی «وطن» را اجرا کرد.

جمعیت زیاد که بسیاری از آن‌ها غیر سینمایی و غیر رسانه‌ای بودند و ورود آنها به طبقه همکف مرکز همایش‌ها باعث بی‌نظمی شده بود.

این در حالی است که جای مشخصی برای عوامل فیلم‌ها و نیز خبرنگاران‌ در نظر گرفته شده است، اما تعداد زیادی از مردم عادی که احتمالا از طریق یک برنامه تلویزیونی دعوت شده یا از طریقی دیگر، موفق به ورود شدند که همه هم‌ خواهان نشستن در سالن اصلی بودند و همین باعث شد علاوه بر اینکه بعضی صندلی‌های خبرنگاران اشغال شود، شلوغی و ازدحام زیادی در سالن پیش آمد و دست‌اندرکاران اجرایی جشنواره موفق به بلند کردن مردمی که برخی از آن‌ها به اسم نماینده ارگانی خاص به سالن آمده بودند، نشدند.

نکته قابل توجه درخواست کارت از سوی افرادی بود که پشت گیت ورود به مجموعه مانده بودند و عده‌ای هم گویا موفق به خرید و فروش کارت شدند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، محمود صادقی نماینده مجلس، پیمان معادی، ابراهیم حاتمی کیا، فرهاد اصلانی، سعید آقاخانی، سیامک انصاری، لیلی رشیدی، لیندا کیانی، غلامرضا موسوی، سحر دولتشاهی، کامران ملکی، شبنم مقدمی، کامبوزیا پرتوی، محمد رضا فروتن، امین حیایی، رضا عطاران، مهران احمدی، محمدعلی باش آهنگر، فرشته طائرپور، سارا بهرامی، هومن سیدی، محمد حسین قاسمی، سیروس الوند، گیتی معینی، محمد خزایی، هادی مقدم دوست بخشی از میهمانانی هستند که در برج میلاد حضور دارند.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

  • 16
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش