سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۰۷:۳۴ - ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۲۰۶۶۵۶
فستیوال ها و جشنواره های هنری

آیا اصغر فرهادی می‌تواند نخل طلای فستیوال کن را بگیرد؟

اصغر فرهادی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

فستیوال فیلم کن این روزها درحالی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که برخلاف انتظاراتی که بعد از انتخاب شدن فیلم جدید اصغر فرهادی به‌عنوان فیلم افتتاحیه این دوره از فستیوال ایجاد شده بود؛ به نظر می‌رسد این فیلم کمترین شانسی برای برنده شدن در شب پایانی فستیوال ندارد، به‌خصوص که در جدول ستاره‌دهی منتقدان، این فیلم با امتياز ١,٨ يكي از سه فيلم ضعيف اين دوره به شمار آمده است.

 

این درحالی است که منتقدان بزرگ حاضر در کن استقبال به مراتب بهتری از جدیدترین ساخته جعفر پناهی به عمل آورده‌اند. در فهرست ستاره‌های منتقدان به فیلم‌های بخش رقابتی کن، فیلم سه رخ با ميانگين ٢.٦ ستاره يكي از سه فيلم برتر به شمار می‌آید و می‌توان گفت تقريبا همه منتقدان فيلم تازه پناهي را پسنديده و به آن امتيازهاي دو و سه از چهار ستاره ممكن داده‌اند. البته این فیلم امتياز چهار ستاره ندارد؛ که می‌تواند به این معنا باشد که کسی قایل به بی‌ایراد بودن این فیلم نیست...

 

اصغر فرهادی؛ موفق یا شکست خورده؟

با این‌که امتیازها و ستاره‌های منتقدان هیچ گاه معیار مناسبی برای گمانه‌زنی درباره سرنوشت فیلمی نبوده و بسیار مورد می‌توان مثال زد که فیلمی باوجود شکست‌های فاحش انتقادی توانسته باشد دل داوران را به دست آورده و در شب اهدای جوایز به‌عنوان برنده معرفی شود، اما به‌هرحال این نیز می‌تواند مقیاسی باشد برای برآورد میزان موفقیت یک فیلم؛ که از این نظر همه می‌دانند اصغر فرهادی در بخش رقابتی کن امسال نتوانسته حرف چندانی برای گفتن داشته باشد.

 

فرهادی که در تمام سال‌های اخیر یکی از سینماگران محبوب برای منتقدان بوده، درحالی از سوی منتقدان حاضر در کن پس زده شده که فیلم او که همزمان با فستیوال در سینماهای فرانسه اکران شده، از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفته و با فروشی بالا مواجه شده است. همه می‌دانند همزمان با حضورش در فستیوال در فرانسه اکران عمومی‌ شده و حالا گفته می‌شود که این فیلم که در ٤٣٠ سینما به نمایش درآمده، در همان هفته نخست ٣٣٠‌هزار مخاطب فرانسوی پیدا کرده و در صدر گیشه فرانسه قرار گرفته است. فیلم فرهادی فقط در شهر پاریس در چهار روز نخست اکرانش بیش از ٦٠‌هزار بیننده داشته...

 

انتقام از اصغر!

این نکته که فیلم فرهادی به‌عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم فرانسه در هفته اخیر، از نظر انتقادی نتوانسته کمترین موفقیتی به دست آورد، منتقدان نشریه پوزیتیف را که هواداران سنتی این فیلمساز نامیده می‌شوند، به این فکر انداخته که شاید منتقدان فرانسوی و کلا اروپایی‌ها درحال انتقام‌ گرفتن از این کارگردان هستند. همه می‌دانند که در جدول منتقدان رتبه خوبی ندارد و جزو سه فیلم ضعیف فستیوال امسال است؛ به گفته نشریه معتبر پوزیتیف چوب رقابت‌های ‌سال گذشته را می‌خورد، یعنی زمانی که در مراسم اسکار فیلم فروشنده بالاتر از فیلم تونی اردمان که محبوب منتقدان هنری اروپایی بود، قرار گرفت و بهترین فیلم خارجی اسکار لقب گرفت. در حقیقت پوزیتیفی‌ها عقیده دارند واکنش بسیاری از منتقدان اروپایی این فیلم ریشه‌های غیرسینمایی دارد.

 

نخل‌های ایرانی؟!

امسال در فستیوال کن سه ایرانی شانس دریافت جایزه نخل طلا را به‌عنوان معتبرترین جایزه هنری در دنیای سینما دارند. اصغر فرهادی، جعفر پناهی و البته گلشیفته فراهانی؛ که این سومی در دختران خورشيد ساخته اوا اوسون نقش يك جنگجوي ايزدي را ايفا مي‌كند. با این‌که نخلی که به بازیگران داده می‌شود با نخل طلای معروف کن تفاوت دارد، اما در کل با توجه به بازتاب‌های انتقادی فیلم دختران خورشيد به نظر می‌رسد فراهانی در بین ایرانی‌ها کمترین شانس را برای جایزه گرفتن در شب اهدای جوایز دارد.

 

مگر این‌که روند رو به صعود این بازیگر باعث شود داوران درباره او بی‌توجه به فیلم و کمبودهایش داوری کنند، وگرنه دختران خورشید را منتقدان یک شکست کامل عنوان کرده‌اند. منتقدان ليبراسيون و دي‌سايت آلمان آن را بي‌ارزش دانسته و به آن نمره صفر داده‌اند. هفت رسانه با دادن يك ستاره معتقدند دختران خورشيد فيلمي ضعيف است و جالب اين‌كه دو منتقد ديلي‌تلگراف بريتانيا با دادن سه ستاره به نشانه خوب، حسابي از فيلم استقبال كرده‌اند.

 

با توجه به اتفاقاتی که برای فرهادی و فراهانی رخ داده، گفتن این‌که جعفر پناهی شاید بیشترین شانس را برای دریافت نخل طلا داشته باشد، بیراه نیست. فیلم سه رخ نه‌تنها در جداول منتقدان اوضاع خوبی دارد که حتی اجماعی که روی سه رخ صورت گرفته و عنوان شده که این فیلم پناهی بدون توجه به مسائل سیاسی هم فیلم خوبی است و برخلاف سه فیلم اخیر این کارگردان اعتبارش را از خود سینما و نه از فشارهای وارد آمده به کارگردانش می‌گیرد، شانس این فیلم را برای موفقیت در کن بیشتر می‌کند.

 

هر فیلم چند ستاره؟!

در جدول ستاره‌دهی منتقدان تاکنون فیلم کتاب تصویر جدیدترین ساخته ژان لوک گودار در صدر جدول قرار گرفته؛ با این‌که با واکنش‌های متفاوت و بعضا بسیار منفی از جانب دیگر منتقدان روبه‌رو شده است. درواقع تفاوت نگاه‌ها به این فیلم، این شائبه را پیش می‌آورد که شاید در مورد این فیلم نیز مثل فیلم فرهادی نوعی نگاه غیرهنری در امتیازدهی منتقدان فرانسوی رخنه کرده است.

 

این فیلم که با کسب امتیاز سه از چهار صدرنشین جدول منتقدان اسکرین است، از منتقدان روزنامه‌هاي ليبراسيون و بانگوك‌پست چهار ستاره گرفته و ميشل سيمن از نشريه پوزيتيف فرانسه هم آن را شايسته دريافت يك ستاره به‌عنوان ضعيف دانسته است. فيلم تازه استاد فرانسوي از گروه منتقدان اسكرين و هفت منتقد و رسانه ديگر سه ستاره به معني خوب دريافت كرده تا ميانگين امتياز آن تا ششمين روز جشنواره كن ٢٠١٨ روي مرز سه متوقف بماند.

 

رتبه دوم جدول را فیلم جنگ سرد ساخته پاول پاوليكوفسكي در اختیار دارد. تنها فيلم جشنواره امسال كه سه امتياز چهارستاره‌اي دارد؛ در مجموع ميانگين امتیازی ٢,٩ را دارد. خاکستر پاک‌ترین سفیدی است ساخته جيا ژانگ‌كه از چين هم با گرفتن امتياز ميانگين ٢.٩ پايين‌تر از كتاب تصوير گدار قرار گرفته. در رتبه بعدی هم سه رخ قرار گرفته است...

 

امین فرج‌پور

 

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 12
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش