چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۰۲:۱۱ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۱۰۵۲۶۴
فستیوال ها و جشنواره های هنری

روز اول جشنواره تئاتر فجر چه ببینیم؟/ گردهمایی علی رفیعی، بهرام بیضایی و چند نویسنده خارجی

جشنواره تئاتر فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
در روز نخست سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۲۲ اثر در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی و به‌علاوه فجر اجرا می‌شود.

به گزارش ایلنا، سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر جدول پر و پیمانی دارد که شامل آثاری در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی و به‌علاوه فجر می‌شود؛ در روز نخست جشنواره یعنی دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۱ اثر صحنه‌ای و ۶ نمایش خیابانی اجرا می‌شوند و تماشاخانه‌های خصوصی هم در بخش به علاوه فجر میزبان ۵ نمایش خواهند بود.

 

در ادامه مروری بر آثاری که در روز نخست جشنواره در این سه بخش اجرا می‌شوند، داریم:

 

بخش صحنه‌ای:

در تالار وحدت نمایش «خانه برناردا آلبا» به کارگردانی علی رفیعی روی صحنه می‌رود. این اثر که در بخش مهمان جشنواره حضور دارد، ساعت ۱۹.۳۰ اجرا می‌شود و رویا تیموریان، مائده طهماسبی، مریم سعادت و سارا رسول‌زاده ازجمله بازیگران آن هستند.

 

مجموعه تئاتر شهر هم در روز اول میزبان چهار اثر صحنه‌ای است. در تالار اصلی این مجموعه، نمایش «دام» نوشته «تادئوس روژه ویچ» و به کارگردانی اسماعیل موحدی از اصفهان روی صحنه می‌رود. مدت زمان اجرای این تئاتر ۹۰ دقیقه است و در دو نوبت یعنی ساعت‌های ۱۷ و ۲۰ اجرا می‌شود.

 

«پرومته-طاعون» به کارگردانی شهاب آگاهی و با اقتباسی از اشیل هم در همین روز در تالار چهارسو اجرا می‌شود؛ سالنی که از ۱۸ آذر تا ۱۴ دی امسال میزبان همین نمایش بود. سارا اکبری، طاهره هزاوه، محمد مجد طاهری و نیلوفر ندایی بازیگران این اثر مبتنی بر موسیقی هستند که در خلاصه آن چنین آمده است: «پرومِتِه/ طاعون آخرین اثر گروه تئاتر بِین است که در جریان پرداختن به پروژه تراژدی انسان معاصر تولید شده و اقتباسی است آزاد از نمایش «پرومته در زنجیر» اثر آیسخولوس؛ در تولید متن این اثر نمایشی از نمایشنامه «حکومت‌نظامی» اثر آلبر کامو، اشعاری از «سیدعلی صالحی» و همچنین کتب تاریخی/ مذهبی بهره گرفته شده است.» این اثر نمایشی دو اجرا در ساعت‌های ۱۸ و ۲۰.۳۰ خواهد داشت.

 

«اهالی هوا» به نویسندگی و کارگردانی دیانا فتحی هم نمایش دیگری است که در روز نخست جشنواره سی و هفتم در تالار سایه روی صحنه می‌رود. مدت زمان اجرای این نمایش ۴۵ دقیقه است و در دو نوبت در ساعت‌های ۱۷ و ۱۹ اجرا می‌شود.

 

اما تالار قشقایی میزبان نمایشنامه‌ای از بهرام بیضایی است؛ «افرا» به کارگردانی احسان جانمی از اصفهان متن بیضایی را روی صحنه آورده و قرار است در ساعت‌های ۱۷.۳۰ و ۲۰ با مدت زمان ۱۱۰ دقیقه آن را اجرا کند.

 

تماشاخانه سنگلج هم در روز نخست جشنواره میزبان نمایشی به زبان کردی است. «حال همه ما خوب است» براساس متنی از باقر سروش و کارگردانی مشترک حسن میرزایی و مهران از شهر بانه در سنگلج اجرا می‌شود. مدت زمان این نمایش ۴۵ دقیقه بوده و در ساعت‌های ۱۷ و ۲۰ روی صحنه می‌رود.

 

«مرد شده» به نویسندگی و کارگردانی آسو بهاری که پیش از این اجراهای موفقی در مرکز تئاتر مولوی و ایرانشهر داشته قرار است در روز نخست در مولوی اجرا شود. این اثر درباره کوبانی است و در خلاصه داستان آن آمده: «۲ میلیون دلار جایزه برای سر بریده دختر کورد...» مدت زمان اجرای نمایش «مرد شده» ۸۵ دقیقه است و در ساعت‌های ۱۷ و ۱۹ روی صحنه می‌رود.

 

تالار حافظ هم میزبان «موی سیاه خرس زخمی» به نویسندگی مشترک جابر رمضانی و پیام سعیدی و کارگردانی رمضانی است که تا پیش از جشنواره در همین سالن به اجرای عمومی خود ادامه داده بود. مدت زمان اجرای این نمایش حدود دو ساعت است و در ساعت‌های ۱۸ و ۲۰.۳۰ روی صحنه می‌رود؛ این نمایش در رده تئاترهای تجربی دسته‌بندی شده و در خلاصه آن چنین آمده: «گذشته یه اسکلت پوسیده است که یه روز از گور میاد بیرون و یقه تو می‌گیره.»

 

تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر هم در روز نخست جشنواره میزبان «تبرئه» به کارگردانی منیژه محامدی است؛ متن این اثر نوشته جیستابلنک و اریک جنسون است که با مدت زمان ۷۰ دقیقه در ساعت‌های ۱۸ و ۲۰.۴۵ دقیقه روی صحنه می‌رود.

 

نمایش‌های «دل آرام ناآرام» به نویسندگی مصطفی جعفری خوزانی و کارگردانی نرگس صابری و «سقوط اضطراری» به نویسندگی و کارگردانی سیدعلی موسوی از روز ۲۲ بهمن ساعت ۱۸ در حوزه هنری روی صحنه می‌روند؛ «دل آرام ناآرام» در تماشاخانه ماه و «سقوط اضطراری» در تماشاخانه مهر.

 

بخش خیابانی:

محوطه مجموعه تئاتر شهر روز نخست جشنواره میزبان چهار اثر در بخش خیابانی است؛ «شدن» به نویسندگی فاطمه رادمنش و کارگردانی علی محمد رادمنش ساعت ۱۶ و با مدت زمان ۳۵ دقیقه، نمایش «داول کشی» براساس متنی از هواس پلوک و با کارگردانی مرتضی اسدی مرام ساعت ۱۶.۳۰ با مدت زمان ۲۵ دقیقه و از کرمانشاه، «مشترک موردنظر» به نویسندگی و کارگردانی سمیه مهری در ساعت ۱۷ و به مدت زمان ۳۰ دقیقه، «نامیرا» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی در ساعت ۱۸.۱۵ و با مدت زمان ۴۵ دقیقه.

 

در محوطه خانه هنرمندان هم دو نمایش محیطی اجرا می‌شود؛ «کالبدشکافی یک اتفاق» به نویسندگی و کارگردانی مهدی حبیبی از کرج و در ساعت ۱۶.۳۰ و «هشتک لاکچری» به نویسندگی و کارگردانی میثم سرآبادانی از تفرش در ساعت ۱۷.

 

بخش به علاوه فجر:

بخش +فجر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر که به سالن‌های خصوصی اختصاص دارد امسال در ۱۰ تماشاخانه اجرا می‌شود.

 

در روز نخست جشنواره، نمایش «جشن تولد» بر اساس متنی از هارولد پینتر و کارگردانی مرتضی نوری در مکتب تهران روی صحنه می‌رود. مدت زمان این اثر ۱۰۰ دقیقه بوده و در دو نوبت در ساعت‌های ۱۸ و ۲۰ اجرا می‌شود.

 

مجموعه تئاتر مستقل هم در ایام جشنواره به نمایشنامه‌خوانی مشترک ایران و فرانسه اختصاص دارد که البته برنامه‌هایش از روز دوم جشنواره آغاز می‌شود.

 

در روز نخست همچنین نمایش «اگر از نو شروع کنیم» براساس متن اریک امانوئل اشمیت و کارگردانی المیرا آزاد با مدت زمان ۷۰ دقیقه و در ساعت ۱۹.۳۰ در تماشاخانه سه نقطه روی صحنه می‌رود.

 

تماشاخانه ایران تماشا میزبان «تکرار» است که در دو نوبت ۱۷ و ۱۹ اجرا می‌شود. جمشید خانیان نویسنده و علی مرادی کارگردان این اثر نمایشی با مدت زمان ۴۵ دقیقه هستند.

 

تماشاخانه دیوار چهارم در روز نخست جشنواره میزبان دو اثر نمایشی است؛ «پابرهنه، لخت، قلبی در مشت (با کاروان سوخته)» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی که تا پیش از آغاز جشنواره هم به اجراهای عمومی خود ادامه داده بود ساعت ۱۷.۱۵ دقیقه اجرا می‌شود.

 

«مرگ فیدل» هم نمایشی به نویسندگی و کارگردانی آرش سنجابی است که با مدت زمان ۶۰ دقیقه ساعت ۱۹.۳۰ در همین تماشاخانه روی صحنه می‌رود.

 

 

  • 17
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش