شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۱۲:۰۲ - ۱۰ آذر ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۹۰۹۵۶
فیلم و سینمای ایران

«بی‌آبان» فیلم شریفی است/ چرا اکثر فیلم‌ها در تهران ساخته می‌شوند

فیلم سینمایی بی آبان,کارگردان فیلم سینمایی بی آبان
بازیگر فیلم در حال اکران «بی آبان» معتقدست این نقش را به درستی انتخاب و ایفا کرده است.

به گزارش صبا، صحرا اسداللهی بازیگر سینما و تلویزیون درباره حضورش درفیلم سینمایی «بی آبان» ساخته مهرداد کوروش نیا که در سینماهای هنروتجربه زیرمجموعه مرکز گسترش اکران شده است، اظهار کرد: من آقای کوروش‌نیا را از تئاتر می‌شناسم و به داشته‌های فنی وی ایمان دارم. وی کارگردان آگاه و با دانشی است که روی کار خود تسلط کامل دارد برای همین وقتی ایشان پیشنهاد حضور در این فیلم را به من دادند بدون هیچ شکی بازی در آن را پذیرفیتم.

وی افزود: جدا از حضور کارگردان، «بی‌آبان» به نظرم به لحاظ ساختار سینمایی یکی از کارهای خوب سینما محسوب می‌شود که متاسفانه به دلیل فضایی که هم اکنون بر سینما حاکم شده چندان که باید دیده نشد. این فیلم به موضوعی انسانی توجه دارد که در جامعه امروز نگاه و توجه به آن جز ضروریات است.

اسداللهی درباره الزام پرداختن به این موضوعات در کارهای سینمایی نیز چنین توضیح داد: سینما جدا از سرگرمی، رسالت دیگری هم دارد آنهم فرهنگ‌سازی است که آثار نمایشی می‌تواند انجام دهد. فیلم «بی‌آبان» در این راستا قدم برمی‌دارد ولی نکته جالب‌تر اینکه در این اثر سینمایی سعی نشده مفاهیم به زبانی رو و مستقیم بیان شود برای همین هر آنچه می‌بینیم در داخل قصه رخ می‌دهد.

این بازیگر درباره ملاک‌هایش برای انتخاب نقش‌ها گفت: به عنوان یک بازیگر که آن را به صورت حرفه انجام می‌دهم معمولاً به دو طریق برای حضور در آثار سینمایی انتخاب می‌شوم؛ ابتدا آثاری است که خود حضور در آن را می‌پذیرم چون داستان و فیلمنامه را دوست دارم. «بی‌آبان» یکی از این کارهاست اما در کنار این دست تولیدات آثار دیگری هم هستند که انتخاب می‌شوم و خودم نقشی در آن ندارم. این آثار جزو الزامات بازیگران حرفه‌ای است اما دوست دارم شرایط به گونه‌ای شود که بتوانم بیشتر انتخاب کننده باشم.

وی درباره گروه بازیگران فیلم «بی‌آبان» گفت: این فیلم را نباید کاری کم هزینه دانست چون به نظر اینگونه نبود؛ حداقل من چنین احساسی در زمان ساخت کار نداشتم. در حقیقت این فیلم توانسته بود از امکانات موجود به بهترین نحو سود برد برای همین نیز به نظرم از هزینه‌های اضافی پرهیز شده بود. مطلب دیگر به گروه بازیگران این فیلم مربوط می‌شود. این کار از یک گروه همدل بهره برده است. برای همین خاطره ای که برای هر یک از ما از «بی‌آبان» رقم خورده اتفاقی خوب محسوب می‌شود.

طبیعتی که در این فیلم شاهدیم به واقعی یکی از بکرترین نقاط کشورمان است

وی درباره لوکیشن این فیلم نیز توضیح داد: «بی‌آبان» در تالش جلوی دوربین رفته است. طبیعتی که در این فیلم شاهدیم به واقعی یکی از بکرترین نقاط کشورمان است. وقتی چنین محل‌هایی برای فیلمبرداری در کشورمان وجود دارد این سوال برایم پیش می‌آید چرا اکثر فیلم‌های سینمایی باید در تهران جلوی دوربین رود. درضمن وقتی فیلمی در دیگر شهر فیلمبرداری می‌شود به لحاظ رنگ، گوناگونی بیشتری دارد برای همین در جذب تماشاگر نیز موفق‌تر خواهد بود.

این بازیگر درباره اکران این فیلم سینمایی چنین توضیح داد: فیلم‌هایی نظیر «بی‌آبان» کارهای خاص برای مخاطبان خاص هستند اما این به آن معنا نیست این دست تولیدات نمی‌توانند با تماشاگر عام ارتباط برقرار کنند چون به شخصه از عکس‌العمل مردمی که فیلم را تماشا کردند دریافتم قصه مورد پسندشان بوده است. این کار تلاش دارد موضوعی شریف را محور قرار دهد بدون اینکه بخواهد شعاری مستقیم و رو دهد. برای رسیدن به این خواسته نیز شرط اول غنای فیلمنامه است؛ اتفاقی که در ساخته کوروش‌نیا (بی‌آبان) به خوبی مدنظر قرار می گیرد.

وی در انتهای این گفتگو گفت: هیچ بازیگری دوست ندارد کار ضعیف در پرونده کار خود داشته باشد. من نیز از این قاعده مستثنا نیستم اما باید توجه داشت که یک بازیگر همانگونه که پیشتر گفتم تنها برای کارهایی خود انتخاب کننده نیست بلکه در شرایط فعلی معمولا انتخاب می شود. در این وضعیت تلاشم این است کیفیت بازی خود را به اندازه‌ای رشد دهم که اکثر مواقع خود انتخاب کننده باشم.

رضا اخلاقی راد، علیرضا استادی، نسیم ادبی، صحرا اسدالهی، بابک نوری، رضا حیدری، رضا رباط‌جزی، الهام شعبانی، سمیه برجی، حسین کشفی اصل، ندا حسینی، رحمان محمدی، آرمان اسماعیلی، منصور صوفی، سعید امین‌دوست، رسول دژاگه، محبت قاسمی، نرگس موسوی‌زاده و بازیگر خردسال: آراسا آقایی از جمله نقش آفرینان این فیلم سینمایی به تهیه کنندگی علی محمد قاسمی هستند.

  • 10
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش